Německý trh v roce 2013: Jedničkou je Golf, Octavia jedenáctá

Volkswagen Golf si loni v Německu udržel status jasné jedničky, jako jediný dosáhl více než 100 tisíc registrací, konkrétně spolu se sedanem Jetta 244.249 ks. Díky 1,5% růstu drží třetinový podíl v segmentu nižší střední třídy a 8,3 % celého trhu. Druhý je navzdory 19% poklesu Passat, který rok 2013 zakončil se sumou 72.048 ks. Nepřekvapí proto, že Volkswagen je jasnou jedničkou, na největším evropském trhu loni registroval 642.190 osobních vozů.
Druhou nejžádanější značkou je Mercedes-Benz, registroval 277.373 aut. Nejžádanějším modelem byla odcházející třída C, které klesly registrace o čtvrtinu. Její pokles ale kompenzovalo 10 tisíc kusů nové třídy CLA, úspěšná je také třída A a především velkoprostorová třída B – po Volkswagenu Touran jen těsně druhé nejprodávanější MPV u našich západních sousedů.
Vysokou životní úroveň německého obyvatelstva dokládá třetí místo Audi (252 tisíc ks), které svůj úspěch staví hlavně na modelu A3, a čtvrté BMW (232 tisíc ks), jehož řada 3 prodejně dotahuje výrazně levnější Passat. Až páté a šesté místo náleží dalším mainstreamovým značkám, Opelu (207 tisíc ks) a Fordu (197 tisíc ks). Sedmá celkově a mezi dovozovými značkami nejúspěšnější je Škoda, která si připsala 160 tisíc nově registrovaných osobních aut. Posledním, kdo překročil stotisícovou metu je osmý Hyundai, za loňský rok má 101 tisíc registrací.
Rivalové Škoda Octavia a Hyundai i30 mají za sebou úspěšný rok, oba modely rostly o více než 6 %. Mladoboleslavský kompakt si připsal 49 tisíc a ten nošovický 31 tisíc ks. Stálicí v očích Němců je také další v Česku vyráběné auto, Fabia, které s 39 tisíci ks náleží v žebříčku modelů pozice na začátku třetí desítky.
Nejprodávanějším SUV se stal VW Tiguan (57 tisíc ks), s odstupem následuje Nissan Qashqai (27 tisíc ks), Audi Q3 (25 tisíc ks), BMW X1 (24 tisíc ks) a Škoda Yeti (22 tisíc ks).
Již 9,2 % nově registrovaných aut v Německu splňují emisní normu Euro 6. Naopak s alternativními palivy to na západ od našich hranic slavné není – proti benzinu s podílem 50,9 % a naftě s 47,5 % stojí minimální zastoupení hybridů (0,9 %), CNG (0,3 %), LPG a elektromobilů (shodně 0,2 %).
30 nejprodávanějších modelů v Německu | |||
Poř. | model | registrace 1-12/2013 | rozdíl proti 2012 |
1 | VW GOLF, JETTA | 244249 | 1,5% |
2 | VW PASSAT | 72048 | -19,3% |
3 | BMW 3 | 69486 | 11,2% |
4 | VW POLO | 68343 | 14,2% |
5 | AUDI A3, S3, RS3 | 60978 | 32,6% |
6 | VW TIGUAN | 57838 | 4,0% |
7 | BMW 1 | 53214 | -10,2% |
8 | MERCEDES C | 52433 | -24,1% |
9 | OPEL ASTRA | 50322 | -24,9% |
10 | OPEL CORSA | 49595 | -11,0% |
11 | ŠKODA OCTAVIA | 49495 | 6,9% |
12 | MERCEDES A | 49034 | 53,4% |
13 | AUDI A4, S4, RS4 | 48310 | -16,2% |
14 | VW TOURAN | 46184 | -12,9% |
15 | FORD FOCUS | 45485 | -5,1% |
16 | MERCEDES B | 45455 | -23,5% |
17 | FORD FIESTA | 45151 | -11,2% |
18 | BMW 5 | 44468 | -7,6% |
19 | VW UP | 42867 | 0,1% |
20 | MERCEDES E | 41159 | 10,3% |
21 | AUDI A6, S6, RS6, A7 | 40813 | -22,6% |
22 | ŠKODA FABIA | 39549 | -2,9% |
23 | MINI | 34263 | -5,6% |
24 | VW TRANSPORTER, CARAVELLE | 32684 | -4,5% |
25 | SEAT ALTEA, TOLEDO, LEON | 31037 | 63,6% |
26 | VW CADDY | 30777 | -4,8% |
27 | HYUNDAI I30 | 30569 | 6,2% |
28 | SEAT IBIZA, CORDOBA | 29967 | 1,1% |
29 | FIAT 500 | 29024 | 45,0% |
30 | NISSAN QASHQAI | 26710 | -7,8% |
= | celkem | 2952431 | -4,2% |
Německý trh je také velkým odbytištěm luxusních automobilů. V tomto segmentu zazářil nový Mercedes-Benz třídy S, který si jen na svém domácím trhu získal téměř 5000 nových majitelů. Tím jednoznačně porazil odvěké rivaly Audi A8 a BMW řady 7. Volkswagen Phaeton ani importované limuzíny na tato čísla nestačí. U luxusního kupé třídy CL loňský výsledek ovlivnilo čekání na novou generaci, která dorazí až letos pod názvem S kupé.
Registrace luxusních aut v Německu | ||
Model | registrace 1-12/2013 | rozdíl proti 2012 |
MERCEDES S-KLASSE | 4 963 | 50,2% |
AUDI A8, S8 | 3 220 | -12,4% |
BMW 7ER | 3 044 | -31,7% |
BMW 6ER | 2 771 | -7,8% |
PORSCHE PANAMERA | 2 538 | -27,3% |
VW PHAETON | 1 561 | -20,7% |
BENTLEY CONTINENTAL | 381 | 4,7% |
JAGUAR XJ | 342 | -19,9% |
MERCEDES CL-KLASSE | 146 | -33,0% |
MASERATI QUATTROPORTE | 115 | - |
MASERATI GHIBLI | 83 | - |
LEXUS LS | 55 | - |
ASTON MARTIN RAPIDE | 54 | 17,4% |
ROLLS-ROYCE GHOST | 29 | -9,4% |
ROLLS-ROYCE PHANTOM | 22 | - |
BENTLEY MULSANNE | 20 | - |
ROLLS-ROYCE WRAITH | 14 | - |
Ze sportovně zaměřených modelů je jasnou jedničkou Porsche 911, tradiční model dokonce jen o pár kusů zaostal za nejprodávanějším Porsche, SUV Cayenne. Německý trh i v tomto segmentu jasně preferuje domácí značky (však výběr je pestrý), nejúspěšnějším „sporťákem“ zahraničního původu je Toyota GT86.
Registrace sportovních aut v Německu | ||
Model | registrace 1-12/2013 | rozdíl proti 2012 |
PORSCHE 911 | 6 898 | 15,5% |
MERCEDES SLK | 4 927 | -31,0% |
PORSCHE BOXSTER, CAYMAN | 3 865 | 77,8% |
AUDI TT | 3 601 | -25,5% |
VW SCIROCCO | 3 440 | -23,1% |
BMW Z4 | 2 584 | -17,4% |
TOYOTA GT86 | 2 067 | 81,5% |
MERCEDES SL | 1 433 | -36,6% |
PEUGEOT RCZ | 1 204 | -31,7% |
JAGUAR F-TYPE | 723 | - |
CHEVROLET CAMARO | 633 | -13,4% |
AUDI R8 | 527 | -18,5% |
NISSAN 370Z | 390 | -20,1% |
MERCEDES SLS AMG | 339 | -47,4% |
FERRARI 458 | 317 | -30,8% |
JAGUAR XK | 291 | -33,6% |
SUBARU BRZ | 268 | 230,9% |
HYUNDAI VELOSTER | 265 | -82,9% |
FERRARI F12 | 193 | 421,6% |
MASERATI GRANTURISMO | 174 | -15,5% |
ASTON MARTIN V8 | 138 | -13,2% |
NISSAN GT-R | 90 | -44,1% |
MORGAN 4/4 | 83 | -9,8% |
FERRARI CALIFORNIA | 79 | -44,8% |
LAMBORGHINI AVENTADOR | 78 | 77,3% |
ASTON MARTIN DB9 | 69 | - |
HONDA CR-Z | 69 | -82,3% |
CHEVROLET CORVETTE | 66 | 11,9% |
LAMBORGHINI GALLARDO | 54 | -10,0% |
ASTON MARTIN VANQUISH | 53 | - |
WIESMANN ROADSTER | 49 | 49,0% |
LOTUS ELISE | 33 | -19,5% |
ASTON MARTIN V12 | 28 | - |
LOTUS EXIGE | 28 | - |