Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan Bevel: automobil pro jednoho

Dan Vořechovský
Diskuze (3)
V Detroitu zaujala automobilka Nissan nejen malým crossoverem Rogue, ale také studií Bevel, která naznačila možné směřování vozů kategorie SUV.

Studie Bevel, kterou automobilka Nissan představila na autosalonu v Detroitu, vzhledově připomíná vozy kategorie SUV. Bevel byl však navržen zejména pro potřeby jediného člověka, řidiče, který by vůz rád využíval k trávení volného času. Studie pochází z designérského studia Nissanu ve Spojených státech a představuje budoucnost sportovně užitkových vozů. Nissan hovoří o tom, že Bevel je primárně určen pro muže ve věku mezi 45 a 60 lety, kteří mají „mnoho osobních zájmů“.

Svými rozměry se Bevel řadí - hodnoceno americkými měřítky - spíše mezi menší vozy kategorie SUV. Výjimku představuje rozvor o délce 2,93 m, který je větší než u modelu Murano, ale kratší než u modelu Quest. Na délku vůz měří 4,4 m, na šířku 1,91 m a na výšku 1,62 m. Celková výška je sice nižší, než je tomu u Murana, ovšem výška nákladního prostoru je díky níže posazené podlaze Bevelu u obou modelů stejná.

Vnější design vozu je charakteristický krátkou kapotou, velkým čelním sklem a 20palcovými koly obutými do pneumatik Michelin o rozměrech 245/55 R20. Nedílnou součástí této studie je i asymetrické zpracování různých částí vozu. Na straně řidiče se například nacházejí pouze jedny dlouhé dveře, zatímco na opačné straně najdeme tradiční dvojici dveří. Pravé zadní dveře se otevírají směrem dozadu, čímž při současném otevření obou bočních dveří vzniká velký nástupní prostor (celková délka činí od sloupku A k sloupku C 1,7 m).

Zadní dveře se vyklápějí nahoru a byly konstruovány tak, aby umožnily pohodlné nakládání zavazadel i vyšším lidem. Po vyklopení činí vzdálenost zadních dveří od země 189 cm. Po vyklopení dveří je navíc možné vysunout pracovní desku, na které se dá také sedět nebo stát. V rozích nákladního prostoru se nacházejí dvě elektrické zásuvky s napětím 12 a 110 V, které jsou zásobeny solárními články umístěnými pod skleněnou částí střechy. Střecha je asymetricky dělená a je vybavena šesti držáky s vyjížděcími háčky. Na střeše je možné převážet náklad o hmotnosti až 113 kg. Mezi technické lahůdky patří boční kamery nahrazující vnější zpětná zrcátka nebo dotykové otevírání dveří zabudované do bočních skel.

Interiér Nissan rozdělil do tří specifických zón – komfortní, užitkové a technologické. Komfortní zóna se nachází na místě řidiče. Zvláštností je pohyblivá podlaha pod řidičem, která je spojena s bočními dveřmi a při jejich otevírání se tak vysunuje spolu s nimi. Posuvná je také přístrojová deska, která se při otevření dveří posune dopředu a tím ulehčuje nastupování a vystupování z vozu. Integrovaný středový ovládací panel obsahuje otočný „knoflík“ převodovky Nissan Xtronic CVT. Druhá, technologická, zóna slouží k propojení řidiče s automobilem a okolím. Centrem zóny je několik LCD obrazovek. Obrazovky, které se nacházejí na krajích přístrojové desky, promítají obraz snímaný bočními zpětnými kamerami, které nahrazují vnější zpětná zrcátka. Hlavní informační displej nabízí několik rozhraní (informace o vozidle, klimatizace, navigace, zábava, domov). Centrum zábavy nabízí informace o počasí a dopravě, připojení k internetu nebo přehrávání MP3 souborů. Přes rozhraní „Home“ se řidič může připojit k domácí síti a zkontrolovat zámky, bezpečnostní systémy, topení, spotřebiče, osvětlení nebo třeba garážové dveře. Třetí zóna je užitková. Nachází se v ní sedadlo spolujezdce a zadní lavice, které je možné snadno sklopit, čímž dojde k vytvoření velké nákladní plochy. Vnější strany sedadel jsou totiž potaženy stejným materiálem jako nákladní prostor. Součástí této zóny je také systém uchycení přepravek s domácími zvířaty, nejrůznější způsoby rozdělení zavazadlového prostoru a několik upínacích háčků.

Pro pohon zvolil Nissan úsporný vidlicový šestiválec o objemu 2,5 l. Studii Bevel se svou koncepcí podobá vozu třídy CUV Rogue, který Nissan rovněž představil na autosalonu v Detroitu. Oba vozy Nissan zaměřil na zákazníky s aktivním přístupem k životu.

Dan Vořechovský
Diskuze (3)