Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan Leaf jako auto bez řidiče představen na výstavě CEATEC

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Japonský Nissan představil na výstavě CEATEC elektromobil Leaf, který nepotřebuje řidiče. Které jiné auto by měl do této podoby upravit?

S Leafem to Nissan zatím příliš nevyhrál. Největším úspěchem byl asi zisk titulu evropského a světového Automobilu roku 2011, v Japonsku obdržel prestižní lokální ocenění za období 2011/2012. Prodejům nepomohla ani modernizovaná verze. Pořád se ale jedná o poměrně průkopnický vůz, byť sériové elektromobily jsou více než stoletou záležitostí. Japonský výrobce už představil „poloautomatický“ Leaf, který dokonce zlegalizoval na domácích silnicích. Nyní je na řadě provedení s „autopilotem“. Nissan se této činnosti nevěnuje jako jediný, ale sny spisovatelů sci-fi dostávají reálný obraz.

Vůz se pohybuje sám, nad okolím dohlíží pětice kamer a taktéž pětice laserových skenerů, které čtou dopravní značky a pruhy na vozovce, podle toho přizpůsobují aktuální rychlost a směr. Umí i zastavit bez zásahu řidiče, který nemusí sledovat provoz, ani mít ruce na volantu. Toru Futami, šéf vývoje Nissan IT & ITS, řekl, že technika použitá v tomto automobilu je daleko komplexnější než skutečně samočinný parkovací asistent, který výrobce představil na loňském CEATECu.

„Na silnici se nepohybují pouze jiné vozy. Jsou tam také cyklisté a chodci. Může se v ní najednou zjevit dítě, kterému utekl míč. V těchto scénářích existuje spousta věcí, které musíte mít na paměti a dávat na ně pozor. Měli byste si také uvědomit to, že všechny objekty kolem vás se pohybují a je třeba jejich směr předvídat. Pokud budete účinně praktikovat obě tyto věci, jedině tehdy si můžete být jisti, že jedete bezpečně,“ dodal Futami.

Japonská výstava CEATEC (zkratka z Combined Exhibition of Advanced Technologies) je obdobou americké Consumer Electronics Show (CES) v Las Vegas. Koná se v Čibě. Vystavený Leaf byl k dispozici médiím, projel se s ním po oválu nejen šéf Nissanu Carlos Ghosn, ale i vysocí muži od konkurence, například Akido Toyoda. Letošní ročník byl úspěšný, za svůj projekt „auta bez řidiče“ získal Nissan Grand Prix, tedy Velkou cenu.

O možném rozmachu autonomních vozů hovořili na výstavě i zástupci médií. Například Li Hui z čínské Phoenix Satellite TV. Ten předpověděl, že by automobily tohoto druhu mohly získat v Číně a Hongkongu značnou popularitu, obzvláště u žen. To není zase až tak překvapivé, že? Pan Li doslova řekl: „V současnosti jezdí čínské ženy do zaměstnání samy. Během cesty musí udělat spoustu věcí – nalíčit se, nasnídat a tak dále. Pokud by takovéto technické vymoženosti byly u nás co nejdříve k mání, určitě by je spousta lidí přivítala.“ Půvabné majitelky Lancerů Evo a podobných strojů nechť laskavě prominou...

Nissan si klade za cíl uvést první autonomní vozidlo do výroby nejpozději v roce 2020. Prototyp bude podroben dalším zkouškám. Výrobce směřuje k co nejradikálnějšímu snižování emisí svých vozů a také k redukci počtu mrtvých na silnicích. Právě proto pro projekt zvolil elektromobil. Pochopitelně, cílem je v obou případech „zero“, ale nula zůstane zřejmě navždy nesplnitelným snem. Vždyť emise CO2 vypouští i člověk při chůzi, elektřinou poháněný dopravní prostředek také není zcela bezemisní.

Autonomní vozidla pochopitelně nebudou určena pro ty, kteří berou usedání za volant jako zábavu a nikoli jako možnost přepravy z bodu A do bodu B. Bezpečnosti ve velkých aglomeracích i plynulosti provozu by prospět mohla. Technika je pochopitelně zatím velmi složitá a nekřesťansky drahá...

Aleš Dragoun
Diskuze (0)