Nissan Leaf jako auto bez řidiče představen na výstavě CEATEC
S Leafem to Nissan zatím příliš nevyhrál. Největším úspěchem byl asi zisk titulu evropského a světového Automobilu roku 2011, v Japonsku obdržel prestižní lokální ocenění za období 2011/2012. Prodejům nepomohla ani modernizovaná verze. Pořád se ale jedná o poměrně průkopnický vůz, byť sériové elektromobily jsou více než stoletou záležitostí. Japonský výrobce už představil „poloautomatický“ Leaf, který dokonce zlegalizoval na domácích silnicích. Nyní je na řadě provedení s „autopilotem“. Nissan se této činnosti nevěnuje jako jediný, ale sny spisovatelů sci-fi dostávají reálný obraz.
Vůz se pohybuje sám, nad okolím dohlíží pětice kamer a taktéž pětice laserových skenerů, které čtou dopravní značky a pruhy na vozovce, podle toho přizpůsobují aktuální rychlost a směr. Umí i zastavit bez zásahu řidiče, který nemusí sledovat provoz, ani mít ruce na volantu. Toru Futami, šéf vývoje Nissan IT & ITS, řekl, že technika použitá v tomto automobilu je daleko komplexnější než skutečně samočinný parkovací asistent, který výrobce představil na loňském CEATECu.
„Na silnici se nepohybují pouze jiné vozy. Jsou tam také cyklisté a chodci. Může se v ní najednou zjevit dítě, kterému utekl míč. V těchto scénářích existuje spousta věcí, které musíte mít na paměti a dávat na ně pozor. Měli byste si také uvědomit to, že všechny objekty kolem vás se pohybují a je třeba jejich směr předvídat. Pokud budete účinně praktikovat obě tyto věci, jedině tehdy si můžete být jisti, že jedete bezpečně,“ dodal Futami.
Japonská výstava CEATEC (zkratka z Combined Exhibition of Advanced Technologies) je obdobou americké Consumer Electronics Show (CES) v Las Vegas. Koná se v Čibě. Vystavený Leaf byl k dispozici médiím, projel se s ním po oválu nejen šéf Nissanu Carlos Ghosn, ale i vysocí muži od konkurence, například Akido Toyoda. Letošní ročník byl úspěšný, za svůj projekt „auta bez řidiče“ získal Nissan Grand Prix, tedy Velkou cenu.
O možném rozmachu autonomních vozů hovořili na výstavě i zástupci médií. Například Li Hui z čínské Phoenix Satellite TV. Ten předpověděl, že by automobily tohoto druhu mohly získat v Číně a Hongkongu značnou popularitu, obzvláště u žen. To není zase až tak překvapivé, že? Pan Li doslova řekl: „V současnosti jezdí čínské ženy do zaměstnání samy. Během cesty musí udělat spoustu věcí – nalíčit se, nasnídat a tak dále. Pokud by takovéto technické vymoženosti byly u nás co nejdříve k mání, určitě by je spousta lidí přivítala.“ Půvabné majitelky Lancerů Evo a podobných strojů nechť laskavě prominou...
Nissan si klade za cíl uvést první autonomní vozidlo do výroby nejpozději v roce 2020. Prototyp bude podroben dalším zkouškám. Výrobce směřuje k co nejradikálnějšímu snižování emisí svých vozů a také k redukci počtu mrtvých na silnicích. Právě proto pro projekt zvolil elektromobil. Pochopitelně, cílem je v obou případech „zero“, ale nula zůstane zřejmě navždy nesplnitelným snem. Vždyť emise CO2 vypouští i člověk při chůzi, elektřinou poháněný dopravní prostředek také není zcela bezemisní.
Autonomní vozidla pochopitelně nebudou určena pro ty, kteří berou usedání za volant jako zábavu a nikoli jako možnost přepravy z bodu A do bodu B. Bezpečnosti ve velkých aglomeracích i plynulosti provozu by prospět mohla. Technika je pochopitelně zatím velmi složitá a nekřesťansky drahá...