Nissan tvrdí, že segment MPV je mrtvý, proto staví nový Note přímo proti malým hatchbackům. Hlavním konkurentem má být Ford Fiesta.

Po sedmi letech přichází druhá generace Nissanu Note, prakticky zaměřený vůz stojící na samotném vrcholu segmentu malých vozů. Mimochodem, podobným směrem Japonci vysílají ještě dva další modely – menší Micru a stylový Juke. Souhra této trojice má dále podpořit úspěšnou pozici značky v Evropě, Nissan je druhou nejprodávanější asijskou značkou (více aut prodává už jen Toyota).

Do boje se zavedenou konkurencí z řad hatchbacků – manažeři Nissanu si za hlavní konkurenty berou Ford Fiesta a VW Polo – vyráží Note vyzbrojen prostorným interiérem a radikálně modernizovanou technikou. Nová generace dostala platformu V, která je při shodných rozměrech o 55 kg lehčí. Mimořádně dlouhý rozvor 2600 mm se nezměnil, Fiestu překonává o 11 cm a Polo s Fabií dokonce o 13 cm. Zkrátil se ale přední převis a prodloužil ten zadní, takže nová generace lépe hospodaří s půdorysem.

Design vychází z loňského konceptu Invitation. Proti původní vizi designérů se změnil jen málo, zůstaly všechny důležité prvky (např. boční prolisy „squash line“), pouze kola jsou menší a světla mají jednodušší grafiku. Proporce karoserie jsou elegantní, samotný design je podstatně atraktivnější než u předchůdce.

V interiéru došlo na přesazení sedadel – přední jsou o 9 mm níž, zadní naopak o 23 mm výš a o 22 mm více vzadu. Díky tomu se zvětšil prostor v podélném směru, který může směle konkurovat těm nejlepším z nižší střední třídy. V mezích kategorie malých vozů ale zůstává vnitřní šířka a základní objem zavazadlového prostoru (325 l).

Nissan výrazně zapracoval na vzhledu kabiny. Přístrojový štít je přehledně rozdělený do tří celků, černobílá grafika vypadá hodnotněji než dosud používaná oranžová barva číslic. Note si dále polepšil díky volantu z Juku (stejný původ mají i podivné chromované kliky dveří), k tomu přidává novou generaci multimediálního systému Nissan Connect s 5,8palcovou dotykovou obrazovkou a připojením na internet. Středový panel spoléhá na módní obložení leskle černým plastem.

Přední sedadla vznikla přímo na míru evropským zákazníkům, na rozdíl od minulé generace i zámořských provedení nového Notu proto nabídnou obstojné boční vedení. V otázce variability si Note polepšil díky dvěma uzavíratelným přihrádkám před spolujezdcem, ostatní speciality jako dvojité dno zavazadlového prostoru, posuvná zadní sedadla nebo stolečky na opěradlech předních sedadel zůstaly zachovány – v nejvyšší výbavě Tekna standardně, u prostřední Acenta za desetitisícový příplatek.

Dieselový čtyřválec 1.5 dCi

Zájemce o turbodiesel uspokojí Nissan jediným motorem – patnáctistovkou dCi, kterou sdílí s Renaultem. Čtyřválec o výkonu 66 kW spolupracuje výhradně s pětistupňovou manuální převodovkou, může se ale pochlubit kombinovanou spotřebou 3,6 l/100 km. Tento výsledek se potvrdil i v praxi, mix mimoměstského a dálničního provozu na pomezí Rakouska, Maďarska a Slovenska zakončil dieselový Note právě s touto hodnotou na palubním počítači.

Motor s maximem točivého momentu 200 N.m je naladěn pro plynulý tah z nízkých otáček. Díky tomu nevadí poměrně velké přeskoky mezi jednotlivými rychlostmi, tento diesel totiž řidiče nepřekvapí mrtvým pásmem v nízkých otáčkách. I přes úsporu hmotnosti se vznětovou patnáctistovku podařilo dobře izolovat od kabiny, takže dovnitř nepronikají žádné vibrace. Odhlučnění patří mezi konkurenty nad průměr.

TEST Nissan Note 1,5 dCi – Ve stínu Roomsteru (09/2008)

Navzdory nižší hmotnosti má nová generace tužší karoserii a k tomu přidává delší zdvihy kol. Podvozek je tužší než u předchůdce, přesto se zlepšil komfort tlumení. Zmenšily se také náklony karoserie, limitem v zatáčkách se proto stává přilnavost pneumatik, nikoliv schopnost podvozku sledovat požadovaný směr.

Řízení s elektromechanickým posilovačem působí odtažitě, má ale strmý převod a přesné reakce. Díky tomu se Note snadno řídí v zatáčkách i ve městě. Ovladatelnosti napomáhá i ukázkový výhled z místa řidiče a vhodná pozice sedadla vůči palubní desce, spodní hraně oken a pedálům. Dojem kazí akorát omezená možnost nastavení volantu – lze měnit pouze výšku.

Benzinový tříválec 1.2 DIG-S

Na straně benzinových motorů se Nissan spoléhá na vlastní konstrukce. Místo motorů TCe od Renaultu proto Note přichází s tříválci o objemu 1,2 litru, které známe už z menší Micry – atmosférický má 59 kW a kompresorem přeplňovaný DIG-S 72 kW. Silnější agregát nahrazuje klasickou šestnáctistovku (maximum točivého momentu je 147 N.m proti 153 N.m u atmosférického čtyřválce), volitelně je k dispozici s bezestupňovou převodovkou CVT. Manuální převodovka má i u zážehových motorů jen pět rychlostí.

Kromě instalace mechanického kompresoru, kterým jde Nissan v dnešní turboéře proti proudu, se tříválec vyznačuje další technickou specialitou, tzv. Millerovým cyklem. Sací ventily zůstávají otevřeny i v první čtvrtině komprese – motor nestlačuje takové množství vzduchu a tím roste jeho účinnost. Teoretický pokles výkonu kompenzuje právě přeplňování a také vysoký kompresní poměr. Při nízké zátěži se navíc může kompresor odpojit, takže odpadá hlavní nevýhoda mechanického přeplňování ve srovnání s turbodmychadly.

Nissan Micra 1,2 DIG-S: První jízdní dojmy

Charakteristika motoru je plně srovnatelná s atmosférickými agregáty, výhodou tříválce DIG-S je silnější střední pásmo otáček. Reakce na plynový pedál jsou bez prodlev, na druhou stranu výkon v nejnižších otáčkách nedosahuje úrovně konkurenčních motorů s turbem. Také benzinový tříválec se vyznačuje vynikající utlumením vibrací motoru. Jeho zvuk sice nezapře typickou tříválcovou kadenci, projevuje se ale tiše a na dálnici splývá s ostatními ruchy.

Nejen dieselový, ale i benzinový Note je mimořádně úsporný. Na dálniční spojnici Bratislavy s Vídní jsme při dodržování rychlostních omezení dosáhli průměru 5,5 l/100 km. To je spotřeba ze světa dieselových motorů, přesně jak Nissan slibuje v propagačních materiálech.

Ceny a výbava

Nejlevnější provedení nové generace stojí 269.900 Kč. Standardem výbavy Visia je šest airbagů, tempomat, palubní počítač, elektricky nastavitelná zrcátka a elektrické stahování předních oken. Paket Comfort za 30 tisíc Kč navíc přidává klimatizaci, rádio, USB a Bluetooth. I v takové výbavě se Note těsně vejde do hranice 300 tisíc korun.

Provedení Acenta obsahuje výše jmenované a dále přidává litá kola, elektrické stahování zadních oken a výškově nastavitelné sedadlo řidiče. Navigace se zadní parkovací kamerou vyjde na pouhých 13 tisíc korun, stejný je i příplatek za paket Auto, který obsahuje světelný a dešťový senzor, automatickou klimatizaci a přední mlhovky. Inteligentní klíč je k dispozici za 6.600 Kč.

Jako jediný vůz v segmentu má Note soupravu čtyř parkovacích kamer (Around View Monitor), asistent pro jízdu v pruzích a funkci sledování mrtvého úhlu. Tento balíček pokročilých systémů stojí společně s navigací 30 tisíc, v nejvyšší výbavě Tekna je standardem.

Tekna obsahuje také všechny výše jmenované příplatky a dále má 16palcová kola, polokožené čalounění sedadel a kůží potažený volant. Připlatit si lze ještě za prosklenou střechu (+16.500 Kč), metalíza je vždy za 13.000 Kč, základní lak je bílý.

Nissan Note - technická data a ceny na českém trhu
Motor1.21.2 DIG-S1.2 DIG-S1.5 dCi
Převodovka5M5MCVT5M
Zdvihový objem [cm3]1198119811981461
Válce/ventily3/43/43/44/2
Největší výkon [kW/min-1]59/600072/560072/560066/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]110/4000147/4400147/4400200/1750
Max. rychlost [km/h]168181172179
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,711,712,211,9
Komb. spotřeba [l/100 km]4,74,35,23,6
Cena Visia [Kč]269.900,---329.900,-
Cena Visia Comfort [Kč]299.900,---359.900,-
Cena Acenta [Kč]321.900,-356.900,-386.900,-381.900,-
Cena Tekna [Kč]-421.900,-451.900,-446.900,-

Všechny motory jsou standardně vybaveny systémem vypínání motoru ISS.

Nový Note se v Česku začne prodávat v říjnu. Mezitím je stále v nabídce první generaci s akční cenou od 219.900 Kč (motor 1,4 l a výbava Visia), nejlevnější provedení s klimatizací stojí 249.000 Kč.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nissan Note: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Nissan Note se umí sám umýt (+video) Nissan Note se umí sám umýt (+video)

Japonská automobilka chce usnadnit mytí aut. Karoserie…

Nissan Note přichází s přeplňovaným tříválcem a sportovním paketem Nissan Note přichází s přeplňovaným tříválcem a sportovním paketem

Nissan připravil pro Ženevu přeplňovanou verzi hatchbacku…

 



 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Včera

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli, jaké by si určitě nekoupili

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli,…

Brambory jsou nedílnou součástí jídelníčku většiny Čechů. Jíme je vařené, pečené a nejen o Vánocích je přidáváme…

 

iSport.cz

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní smlouvu do roku 2020

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní…

Český fotbalový talent Michal Sadílek podepsal v PSV Eindhoven novou smlouvu až do roku 2020. Původní kontrakt…

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na 100%, nejhorší Sparta

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na…

Liga je ve své třetině, přesto už vykrystalizoval jeden obrovský favorit na zisk titulu. Překvapivě se nejedná o…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…