Nissan tvrdí, že segment MPV je mrtvý, proto staví nový Note přímo proti malým hatchbackům. Hlavním konkurentem má být Ford Fiesta.

Po sedmi letech přichází druhá generace Nissanu Note, prakticky zaměřený vůz stojící na samotném vrcholu segmentu malých vozů. Mimochodem, podobným směrem Japonci vysílají ještě dva další modely – menší Micru a stylový Juke. Souhra této trojice má dále podpořit úspěšnou pozici značky v Evropě, Nissan je druhou nejprodávanější asijskou značkou (více aut prodává už jen Toyota).

Do boje se zavedenou konkurencí z řad hatchbacků – manažeři Nissanu si za hlavní konkurenty berou Ford Fiesta a VW Polo – vyráží Note vyzbrojen prostorným interiérem a radikálně modernizovanou technikou. Nová generace dostala platformu V, která je při shodných rozměrech o 55 kg lehčí. Mimořádně dlouhý rozvor 2600 mm se nezměnil, Fiestu překonává o 11 cm a Polo s Fabií dokonce o 13 cm. Zkrátil se ale přední převis a prodloužil ten zadní, takže nová generace lépe hospodaří s půdorysem.

Design vychází z loňského konceptu Invitation. Proti původní vizi designérů se změnil jen málo, zůstaly všechny důležité prvky (např. boční prolisy „squash line“), pouze kola jsou menší a světla mají jednodušší grafiku. Proporce karoserie jsou elegantní, samotný design je podstatně atraktivnější než u předchůdce.

V interiéru došlo na přesazení sedadel – přední jsou o 9 mm níž, zadní naopak o 23 mm výš a o 22 mm více vzadu. Díky tomu se zvětšil prostor v podélném směru, který může směle konkurovat těm nejlepším z nižší střední třídy. V mezích kategorie malých vozů ale zůstává vnitřní šířka a základní objem zavazadlového prostoru (325 l).

Nissan výrazně zapracoval na vzhledu kabiny. Přístrojový štít je přehledně rozdělený do tří celků, černobílá grafika vypadá hodnotněji než dosud používaná oranžová barva číslic. Note si dále polepšil díky volantu z Juku (stejný původ mají i podivné chromované kliky dveří), k tomu přidává novou generaci multimediálního systému Nissan Connect s 5,8palcovou dotykovou obrazovkou a připojením na internet. Středový panel spoléhá na módní obložení leskle černým plastem.

Přední sedadla vznikla přímo na míru evropským zákazníkům, na rozdíl od minulé generace i zámořských provedení nového Notu proto nabídnou obstojné boční vedení. V otázce variability si Note polepšil díky dvěma uzavíratelným přihrádkám před spolujezdcem, ostatní speciality jako dvojité dno zavazadlového prostoru, posuvná zadní sedadla nebo stolečky na opěradlech předních sedadel zůstaly zachovány – v nejvyšší výbavě Tekna standardně, u prostřední Acenta za desetitisícový příplatek.

Dieselový čtyřválec 1.5 dCi

Zájemce o turbodiesel uspokojí Nissan jediným motorem – patnáctistovkou dCi, kterou sdílí s Renaultem. Čtyřválec o výkonu 66 kW spolupracuje výhradně s pětistupňovou manuální převodovkou, může se ale pochlubit kombinovanou spotřebou 3,6 l/100 km. Tento výsledek se potvrdil i v praxi, mix mimoměstského a dálničního provozu na pomezí Rakouska, Maďarska a Slovenska zakončil dieselový Note právě s touto hodnotou na palubním počítači.

Motor s maximem točivého momentu 200 N.m je naladěn pro plynulý tah z nízkých otáček. Díky tomu nevadí poměrně velké přeskoky mezi jednotlivými rychlostmi, tento diesel totiž řidiče nepřekvapí mrtvým pásmem v nízkých otáčkách. I přes úsporu hmotnosti se vznětovou patnáctistovku podařilo dobře izolovat od kabiny, takže dovnitř nepronikají žádné vibrace. Odhlučnění patří mezi konkurenty nad průměr.

TEST Nissan Note 1,5 dCi – Ve stínu Roomsteru (09/2008)

Navzdory nižší hmotnosti má nová generace tužší karoserii a k tomu přidává delší zdvihy kol. Podvozek je tužší než u předchůdce, přesto se zlepšil komfort tlumení. Zmenšily se také náklony karoserie, limitem v zatáčkách se proto stává přilnavost pneumatik, nikoliv schopnost podvozku sledovat požadovaný směr.

Řízení s elektromechanickým posilovačem působí odtažitě, má ale strmý převod a přesné reakce. Díky tomu se Note snadno řídí v zatáčkách i ve městě. Ovladatelnosti napomáhá i ukázkový výhled z místa řidiče a vhodná pozice sedadla vůči palubní desce, spodní hraně oken a pedálům. Dojem kazí akorát omezená možnost nastavení volantu – lze měnit pouze výšku.

Benzinový tříválec 1.2 DIG-S

Na straně benzinových motorů se Nissan spoléhá na vlastní konstrukce. Místo motorů TCe od Renaultu proto Note přichází s tříválci o objemu 1,2 litru, které známe už z menší Micry – atmosférický má 59 kW a kompresorem přeplňovaný DIG-S 72 kW. Silnější agregát nahrazuje klasickou šestnáctistovku (maximum točivého momentu je 147 N.m proti 153 N.m u atmosférického čtyřválce), volitelně je k dispozici s bezestupňovou převodovkou CVT. Manuální převodovka má i u zážehových motorů jen pět rychlostí.

Kromě instalace mechanického kompresoru, kterým jde Nissan v dnešní turboéře proti proudu, se tříválec vyznačuje další technickou specialitou, tzv. Millerovým cyklem. Sací ventily zůstávají otevřeny i v první čtvrtině komprese – motor nestlačuje takové množství vzduchu a tím roste jeho účinnost. Teoretický pokles výkonu kompenzuje právě přeplňování a také vysoký kompresní poměr. Při nízké zátěži se navíc může kompresor odpojit, takže odpadá hlavní nevýhoda mechanického přeplňování ve srovnání s turbodmychadly.

Nissan Micra 1,2 DIG-S: První jízdní dojmy

Charakteristika motoru je plně srovnatelná s atmosférickými agregáty, výhodou tříválce DIG-S je silnější střední pásmo otáček. Reakce na plynový pedál jsou bez prodlev, na druhou stranu výkon v nejnižších otáčkách nedosahuje úrovně konkurenčních motorů s turbem. Také benzinový tříválec se vyznačuje vynikající utlumením vibrací motoru. Jeho zvuk sice nezapře typickou tříválcovou kadenci, projevuje se ale tiše a na dálnici splývá s ostatními ruchy.

Nejen dieselový, ale i benzinový Note je mimořádně úsporný. Na dálniční spojnici Bratislavy s Vídní jsme při dodržování rychlostních omezení dosáhli průměru 5,5 l/100 km. To je spotřeba ze světa dieselových motorů, přesně jak Nissan slibuje v propagačních materiálech.

Ceny a výbava

Nejlevnější provedení nové generace stojí 269.900 Kč. Standardem výbavy Visia je šest airbagů, tempomat, palubní počítač, elektricky nastavitelná zrcátka a elektrické stahování předních oken. Paket Comfort za 30 tisíc Kč navíc přidává klimatizaci, rádio, USB a Bluetooth. I v takové výbavě se Note těsně vejde do hranice 300 tisíc korun.

Provedení Acenta obsahuje výše jmenované a dále přidává litá kola, elektrické stahování zadních oken a výškově nastavitelné sedadlo řidiče. Navigace se zadní parkovací kamerou vyjde na pouhých 13 tisíc korun, stejný je i příplatek za paket Auto, který obsahuje světelný a dešťový senzor, automatickou klimatizaci a přední mlhovky. Inteligentní klíč je k dispozici za 6.600 Kč.

Jako jediný vůz v segmentu má Note soupravu čtyř parkovacích kamer (Around View Monitor), asistent pro jízdu v pruzích a funkci sledování mrtvého úhlu. Tento balíček pokročilých systémů stojí společně s navigací 30 tisíc, v nejvyšší výbavě Tekna je standardem.

Tekna obsahuje také všechny výše jmenované příplatky a dále má 16palcová kola, polokožené čalounění sedadel a kůží potažený volant. Připlatit si lze ještě za prosklenou střechu (+16.500 Kč), metalíza je vždy za 13.000 Kč, základní lak je bílý.

Nissan Note - technická data a ceny na českém trhu
Motor1.21.2 DIG-S1.2 DIG-S1.5 dCi
Převodovka5M5MCVT5M
Zdvihový objem [cm3]1198119811981461
Válce/ventily3/43/43/44/2
Největší výkon [kW/min-1]59/600072/560072/560066/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]110/4000147/4400147/4400200/1750
Max. rychlost [km/h]168181172179
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,711,712,211,9
Komb. spotřeba [l/100 km]4,74,35,23,6
Cena Visia [Kč]269.900,---329.900,-
Cena Visia Comfort [Kč]299.900,---359.900,-
Cena Acenta [Kč]321.900,-356.900,-386.900,-381.900,-
Cena Tekna [Kč]-421.900,-451.900,-446.900,-

Všechny motory jsou standardně vybaveny systémem vypínání motoru ISS.

Nový Note se v Česku začne prodávat v říjnu. Mezitím je stále v nabídce první generaci s akční cenou od 219.900 Kč (motor 1,4 l a výbava Visia), nejlevnější provedení s klimatizací stojí 249.000 Kč.

Spolupracujeme s TipCars.com
Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie

Německý automobilový koncern začal budovat výrobní závod…

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

České zdravotnictví je nejlepší z Visegrádské čtyřky České zdravotnictví je nejlepší z Visegrádské čtyřky

V novém celosvětovém indexu dostupnosti a kvality…

Bitcoin trhnul další rekord, už stojí přes 2200 dolarů Bitcoin trhnul další rekord, už stojí přes 2200 dolarů

Kybernetická měna bitcoin pokračuje v růstech na nové…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nissan Note: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty

Po dlouhých čtyřech letech budou součástí…

 




Nissan Note se umí sám umýt (+video) Nissan Note se umí sám umýt (+video)

Japonská automobilka chce usnadnit mytí aut. Karoserie…

Nissan Note přichází s přeplňovaným tříválcem a sportovním paketem Nissan Note přichází s přeplňovaným tříválcem a sportovním paketem

Nissan připravil pro Ženevu přeplňovanou verzi hatchbacku…

 



 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Dnes 19:17

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Rusové a Turci zrušili vzájemné sankce. Usmířili se po sestřelení ruského bombardéru

Rusové a Turci zrušili vzájemné sankce. Usmířili se…

Turecko s Ruskem podepsaly v pondělí prohlášení o vzájemném zrušení obchodních sankcí. Ty Rusko původně přijalo…

Zimolova zlost: Sobotka likviduje odpůrce. ČSSD může ztratit jih Čech

Zimolova zlost: Sobotka likviduje odpůrce. ČSSD může…

ČSSD má před sněmovními volbami problém. Jihočeši se bouří proti zásahu vedení strany do kandidátky a trvají na…

 

iSport.cz

Leicester září i na 12. místě! Jeho trávníkář se na konci ligy vyznamenal

Leicester září i na 12. místě! Jeho trávníkář se na…

Sezona fotbalistů Leicesteru neprobíhala zrovna podle představ. Tým, který loni senzačně získal titul, se…

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním po srážce s autem

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním…

Bývalý mistr světa v závodech silničních motocyklů královské třídy MotoGP Američan Nicky Hayden (35) po…

 

Reflex.cz

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří ruské kolo, které má výšku 145 metrů, na mostě

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří…

Číňané v posledních letech velmi často ohromí svět mimořádně originálními a odvážnými stavbami. Další z nich je…