Nissan tvrdí, že segment MPV je mrtvý, proto staví nový Note přímo proti malým hatchbackům. Hlavním konkurentem má být Ford Fiesta.

Po sedmi letech přichází druhá generace Nissanu Note, prakticky zaměřený vůz stojící na samotném vrcholu segmentu malých vozů. Mimochodem, podobným směrem Japonci vysílají ještě dva další modely – menší Micru a stylový Juke. Souhra této trojice má dále podpořit úspěšnou pozici značky v Evropě, Nissan je druhou nejprodávanější asijskou značkou (více aut prodává už jen Toyota).

Do boje se zavedenou konkurencí z řad hatchbacků – manažeři Nissanu si za hlavní konkurenty berou Ford Fiesta a VW Polo – vyráží Note vyzbrojen prostorným interiérem a radikálně modernizovanou technikou. Nová generace dostala platformu V, která je při shodných rozměrech o 55 kg lehčí. Mimořádně dlouhý rozvor 2600 mm se nezměnil, Fiestu překonává o 11 cm a Polo s Fabií dokonce o 13 cm. Zkrátil se ale přední převis a prodloužil ten zadní, takže nová generace lépe hospodaří s půdorysem.

Design vychází z loňského konceptu Invitation. Proti původní vizi designérů se změnil jen málo, zůstaly všechny důležité prvky (např. boční prolisy „squash line“), pouze kola jsou menší a světla mají jednodušší grafiku. Proporce karoserie jsou elegantní, samotný design je podstatně atraktivnější než u předchůdce.

V interiéru došlo na přesazení sedadel – přední jsou o 9 mm níž, zadní naopak o 23 mm výš a o 22 mm více vzadu. Díky tomu se zvětšil prostor v podélném směru, který může směle konkurovat těm nejlepším z nižší střední třídy. V mezích kategorie malých vozů ale zůstává vnitřní šířka a základní objem zavazadlového prostoru (325 l).

Nissan výrazně zapracoval na vzhledu kabiny. Přístrojový štít je přehledně rozdělený do tří celků, černobílá grafika vypadá hodnotněji než dosud používaná oranžová barva číslic. Note si dále polepšil díky volantu z Juku (stejný původ mají i podivné chromované kliky dveří), k tomu přidává novou generaci multimediálního systému Nissan Connect s 5,8palcovou dotykovou obrazovkou a připojením na internet. Středový panel spoléhá na módní obložení leskle černým plastem.

Přední sedadla vznikla přímo na míru evropským zákazníkům, na rozdíl od minulé generace i zámořských provedení nového Notu proto nabídnou obstojné boční vedení. V otázce variability si Note polepšil díky dvěma uzavíratelným přihrádkám před spolujezdcem, ostatní speciality jako dvojité dno zavazadlového prostoru, posuvná zadní sedadla nebo stolečky na opěradlech předních sedadel zůstaly zachovány – v nejvyšší výbavě Tekna standardně, u prostřední Acenta za desetitisícový příplatek.

Dieselový čtyřválec 1.5 dCi

Zájemce o turbodiesel uspokojí Nissan jediným motorem – patnáctistovkou dCi, kterou sdílí s Renaultem. Čtyřválec o výkonu 66 kW spolupracuje výhradně s pětistupňovou manuální převodovkou, může se ale pochlubit kombinovanou spotřebou 3,6 l/100 km. Tento výsledek se potvrdil i v praxi, mix mimoměstského a dálničního provozu na pomezí Rakouska, Maďarska a Slovenska zakončil dieselový Note právě s touto hodnotou na palubním počítači.

Motor s maximem točivého momentu 200 N.m je naladěn pro plynulý tah z nízkých otáček. Díky tomu nevadí poměrně velké přeskoky mezi jednotlivými rychlostmi, tento diesel totiž řidiče nepřekvapí mrtvým pásmem v nízkých otáčkách. I přes úsporu hmotnosti se vznětovou patnáctistovku podařilo dobře izolovat od kabiny, takže dovnitř nepronikají žádné vibrace. Odhlučnění patří mezi konkurenty nad průměr.

TEST Nissan Note 1,5 dCi – Ve stínu Roomsteru (09/2008)

Navzdory nižší hmotnosti má nová generace tužší karoserii a k tomu přidává delší zdvihy kol. Podvozek je tužší než u předchůdce, přesto se zlepšil komfort tlumení. Zmenšily se také náklony karoserie, limitem v zatáčkách se proto stává přilnavost pneumatik, nikoliv schopnost podvozku sledovat požadovaný směr.

Řízení s elektromechanickým posilovačem působí odtažitě, má ale strmý převod a přesné reakce. Díky tomu se Note snadno řídí v zatáčkách i ve městě. Ovladatelnosti napomáhá i ukázkový výhled z místa řidiče a vhodná pozice sedadla vůči palubní desce, spodní hraně oken a pedálům. Dojem kazí akorát omezená možnost nastavení volantu – lze měnit pouze výšku.

Benzinový tříválec 1.2 DIG-S

Na straně benzinových motorů se Nissan spoléhá na vlastní konstrukce. Místo motorů TCe od Renaultu proto Note přichází s tříválci o objemu 1,2 litru, které známe už z menší Micry – atmosférický má 59 kW a kompresorem přeplňovaný DIG-S 72 kW. Silnější agregát nahrazuje klasickou šestnáctistovku (maximum točivého momentu je 147 N.m proti 153 N.m u atmosférického čtyřválce), volitelně je k dispozici s bezestupňovou převodovkou CVT. Manuální převodovka má i u zážehových motorů jen pět rychlostí.

Kromě instalace mechanického kompresoru, kterým jde Nissan v dnešní turboéře proti proudu, se tříválec vyznačuje další technickou specialitou, tzv. Millerovým cyklem. Sací ventily zůstávají otevřeny i v první čtvrtině komprese – motor nestlačuje takové množství vzduchu a tím roste jeho účinnost. Teoretický pokles výkonu kompenzuje právě přeplňování a také vysoký kompresní poměr. Při nízké zátěži se navíc může kompresor odpojit, takže odpadá hlavní nevýhoda mechanického přeplňování ve srovnání s turbodmychadly.

Nissan Micra 1,2 DIG-S: První jízdní dojmy

Charakteristika motoru je plně srovnatelná s atmosférickými agregáty, výhodou tříválce DIG-S je silnější střední pásmo otáček. Reakce na plynový pedál jsou bez prodlev, na druhou stranu výkon v nejnižších otáčkách nedosahuje úrovně konkurenčních motorů s turbem. Také benzinový tříválec se vyznačuje vynikající utlumením vibrací motoru. Jeho zvuk sice nezapře typickou tříválcovou kadenci, projevuje se ale tiše a na dálnici splývá s ostatními ruchy.

Nejen dieselový, ale i benzinový Note je mimořádně úsporný. Na dálniční spojnici Bratislavy s Vídní jsme při dodržování rychlostních omezení dosáhli průměru 5,5 l/100 km. To je spotřeba ze světa dieselových motorů, přesně jak Nissan slibuje v propagačních materiálech.

Ceny a výbava

Nejlevnější provedení nové generace stojí 269.900 Kč. Standardem výbavy Visia je šest airbagů, tempomat, palubní počítač, elektricky nastavitelná zrcátka a elektrické stahování předních oken. Paket Comfort za 30 tisíc Kč navíc přidává klimatizaci, rádio, USB a Bluetooth. I v takové výbavě se Note těsně vejde do hranice 300 tisíc korun.

Provedení Acenta obsahuje výše jmenované a dále přidává litá kola, elektrické stahování zadních oken a výškově nastavitelné sedadlo řidiče. Navigace se zadní parkovací kamerou vyjde na pouhých 13 tisíc korun, stejný je i příplatek za paket Auto, který obsahuje světelný a dešťový senzor, automatickou klimatizaci a přední mlhovky. Inteligentní klíč je k dispozici za 6.600 Kč.

Jako jediný vůz v segmentu má Note soupravu čtyř parkovacích kamer (Around View Monitor), asistent pro jízdu v pruzích a funkci sledování mrtvého úhlu. Tento balíček pokročilých systémů stojí společně s navigací 30 tisíc, v nejvyšší výbavě Tekna je standardem.

Tekna obsahuje také všechny výše jmenované příplatky a dále má 16palcová kola, polokožené čalounění sedadel a kůží potažený volant. Připlatit si lze ještě za prosklenou střechu (+16.500 Kč), metalíza je vždy za 13.000 Kč, základní lak je bílý.

Nissan Note - technická data a ceny na českém trhu
Motor1.21.2 DIG-S1.2 DIG-S1.5 dCi
Převodovka5M5MCVT5M
Zdvihový objem [cm3]1198119811981461
Válce/ventily3/43/43/44/2
Největší výkon [kW/min-1]59/600072/560072/560066/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]110/4000147/4400147/4400200/1750
Max. rychlost [km/h]168181172179
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,711,712,211,9
Komb. spotřeba [l/100 km]4,74,35,23,6
Cena Visia [Kč]269.900,---329.900,-
Cena Visia Comfort [Kč]299.900,---359.900,-
Cena Acenta [Kč]321.900,-356.900,-386.900,-381.900,-
Cena Tekna [Kč]-421.900,-451.900,-446.900,-

Všechny motory jsou standardně vybaveny systémem vypínání motoru ISS.

Nový Note se v Česku začne prodávat v říjnu. Mezitím je stále v nabídce první generaci s akční cenou od 219.900 Kč (motor 1,4 l a výbava Visia), nejlevnější provedení s klimatizací stojí 249.000 Kč.

Spolupracujeme s TipCars.com
Napětí v Asii: korejská Hyundai zavřela svoji továrnu v Číně Napětí v Asii: korejská Hyundai zavřela svoji továrnu v Číně

Jihokorejská automobilka Hyundai na týden uzavřela jednu…

Internet používají tři čtvrtiny Čechů, tvrdí statistici Internet používají tři čtvrtiny Čechů, tvrdí statistici

nternet v Česku loni používalo 76,5 procenta lidí ve věku…

Výzkum trhu loni vynášel. Agentury si polepšily Výzkum trhu loni vynášel. Agentury si polepšily

Tržby agentur, které se zabývají výzkumem trhu a…

Zápisník Jany Havligerové: Vítězí realita, mýty padají Zápisník Jany Havligerové: Vítězí realita, mýty padají

Zkušený diplomat, bývalý český velvyslanec Petr Kolář…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nissan Note: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




Nissan Note se umí sám umýt (+video) Nissan Note se umí sám umýt (+video)

Japonská automobilka chce usnadnit mytí aut. Karoserie…

Nissan Note přichází s přeplňovaným tříválcem a sportovním paketem Nissan Note přichází s přeplňovaným tříválcem a sportovním paketem

Nissan připravil pro Ženevu přeplňovanou verzi hatchbacku…

 



 
Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

TEST: Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

Dnes 11:52

V pořadí již desátá generace Hondy Civic po letech sjednocuje techniku pro trhy na obou stranách Atlantiku. Spolu s ní přicházejí také přeplňované zážehové motory pro běžné verze. Vyzkoušeli jsme menší z nich, přeplňovaný litrový tříválec.




Blesk.cz

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci, uvízla pět dní v poušti

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci,…

Studentka Amber VanHecke (24) na svůj výlet ze South Rimu v Arizoně už nikdy nezapomene. Poté, co se snažila…

Drastické záběry: Ochranáři zvířat politikům ukázali, jak se zabíjí kožešinová zvířata

Drastické záběry: Ochranáři zvířat politikům…

Kožich byl vždy známkou bohatství a luxusu. Dnes se stává synonymem utrpení. Lišky, mývalové nebo například…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: To byla pecka! Za ránu pěstí jde před disciplinárku

TOP zajímavosti z NHL: To byla pecka! Za ránu pěstí…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Češi nesouhlasí s Müllerem: Zbytečný zápas? San Marino zaslouží obdiv

Češi nesouhlasí s Müllerem: Zbytečný zápas? San…

Když Německo porazilo San Marino v kvalifikaci na mistrovství světa 2018 vysoko 8:0, prohlásil útočník Thomas…

 

Reflex.cz

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru:

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru:…

Pozornost na sebe v Česku momentálně poutá jen málokdo. 28letý Karel Ondrka se v pořadu Prostřeno! na TV Prima…

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Ve věku 65 let zemřela v neděli v pražské motolské nemocnici zpěvačka Věra Špinarová. ČTK to dnes oznámil její…