Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan Primera - Razantně omlazená

Tomáš Zajíček
Nová Primera je již druhým vozem, vyvinutým firmou Nissan výhradně pro evropský trh. Za její výrazně změněnou tváří se skrývá na 600 zásadních zásahů konstruktérů a designerů - od motorů a převodovek, přes úpravy brzd, airbagů, až po dveřní těsnění...

Čtyřdveřový sedan, pětidveřový hatchback i kombi jsou již na našem trhu. Nový vůz navazuje na pověstnou skvělou ovladatelnost předchozí Primery, kterou dále rozšiřuje množství technologických novinek, zvyšujících bezpečnost a jízdní komfort. Mezi nejvýraznější změny patří:

Nově vyvinutý čtyřválec 1,8 l s nejnižší produkcí emisí ve své třídě. Motor QG18DE s proměnlivým časováním ventilů a přímým zapalováním již dnes s rezervou splňuje přísné požadavky nejen evropské normy CED III, která začne platit na přelomu tisíciletí, ale i německé emisní normy E 4. Tato norma, která vejde v platnost teprve roku 2005, je zároveň předobrazem připravované evropské normy CED IV.

Dvoustupňový posilovač brzd. Primera je dalším vozem na trhu, k jehož standardnímu vybavení patří spolu s ABS také dvoustupňový posilovač brzd. Ten pomáhá vyvinout dostatečný tlak na brzdy automobilu i v případech, kdy řidič v kritických situacích nesešlápne pedál dostatečně razantně, aby se aktivoval systém ABS. Vylepšený brzdný systém tak umožňuje řidičům udržet dokonalou kontrolu nad vozem i ve výjimečných situacích.

Moderní převodovka CVT. Vedle pětirychlostní manuální převodovky může být nová Primera s dvoulitrovým motorem vybavena dvěma verzemi kontinuální samočinné převodovky s naprosto hladkým řazením bez znatelných přechodů jako u řazení konvenčních automatů. Tato novinka je v provozu navíc hospodárnější, než běžná samočinná převodovka. Ve verzi Hypertronic CVT M-6 nabízí nová převodovka spojení výhod automatického řazení s možností přepnutí na manuální šestistupňové řazení sekvenčního typu.

Xenonové reflektory. Další novou technologii představují příplatkové xenonové reflektory s až dvojnásobně vyšším světelným výkonem oproti běžným halogenovým světlům.

Boční a hlavový airbag pro ochranu hlavy a hrudníku. Novinkou, zaměřenou na další zvýšení bezpečnosti cestujících, je dvojice bočních airbagů, chránící nejen hrudník, ale zároveň i hlavu pasažérů na předních místech.

Vylepšený interiér. Nová Primera má jeden z nejlépe vybavených interiérů ve své třídě. Mezi nejvýraznější změny patří poloautomatická klimatizace typu "nastav a zapomeň" a vícestupňové komplexní zabezpečení proti odcizení a vykradení, které si vysloužilo nejvyšší hodnocení odborníků.

Jen na snížení vnitřního hluku a potlačení vibrací na minimum strávili konstruktéři nové Primery více než 6500 pracovních "člověkohodin".

Primera v novém hávu nabídne zákazníkům výběr ze tří karosářských verzí, vybavených čtyřmi různými motory ve čtyřech úrovních výbavy. Nová Primera byla během pouhých 26 měsíců vyvinuta výhradně pro evropský trh a nebude se vyrábět ani prodávat na ostatních světových trzích.

Vývoj

Nově vyvinutá Primera staví na přednostech předešlé řady. Za její nápadně změněnou vizáží se ale navíc skrývá množství nových technologií a světových či evropských novinek.

Zaujetí britského vývojového týmu způsobilo, že z původně plánovaného malého faceliftu se vyvinula radikální proměna Primery. Výsledná podoba představuje více než 600 změn. Kromě některých zcela nových prvků mezi ně patří i poměrně výrazné změny karoserie. Standardně jsou vozy v provedení Comfort postavené na 15 palcových ocelových kolech s pneumatikami 185/65 R15, luxusnější verze jsou pak obuty do pneumatik 195/60 R15 (2.0 Elegance) a 205/50 R16 (2.0 Sport) na discích z lehké slitiny.

Celý projekt z převážné části vznikl ve dvou evropských technologických střediscích Nissanu (NETC) - v britském Cranfieldu a Sunderlandu. Na vývoji se ale podílela i střediska v Bruselu a vůbec poprvé též ve španělské Barceloně. NTC v Atsugi v Japonsku dodalo pouze agregáty - Převodovku Hypertronic CVT a nový motor 1.8 l. Všechny vozy této řady budou vyráběny v továrně Nissan Motor Manufacturing Ltd. v Sunderlandu výhradně pro evropský trh.

Více než polovinu všech investic do nového vozu tvoří investice směrované do změn exterieru. Při jeho vývoji hrála rozhodující úlohu snaha designérů, aby zevnějšek Primery odrážel její technologické kvality.

Koncem listopadu 1996 byly v Cranfieldském NETC vytvořeny dvě linie nového designu Primery. Autorem návrhů "Sport" a "Luxury" byl tým 43 - letého britského návrháře Dave Godsella. Obě linie zdůrazňovaly vysokou důvěryhodnost vozu a zároveň i jeho sportovní kvality. Návrhy byly dopracovány do podoby reálného modelu koncem ledna následujícího roku, konečnou verzi schválilo vedení firmy v dubnu a v červnu již započaly práce na výrobě prototypu.

Nové motory

Řadu motorů, kterými může být nová Primera vybavena, reprezentují příčně uložený 1.8 litrový dvouvačkový šestnáctiventilový čtyřválec, který ve svém segmentu patří mezi nejprogresivnější pohonné jednotky na evropském trhu, podstatně vylepšený dvoulitr, stávající šestnáctiventilový 1.6 litrový motor a dobře známý dvoulitrový turbodiesel. Výrazným zlepšením z hlediska životnosti je použití nerezové oceli na výrobu výfuků pro všechny Primery se zážehovým motorem.

Zbrusu nový motor QG18DE bezpečně splňuje nejen teprve od přelomu tisíciletí platné evropské emisní limity na produkci škodlivých oxidů dusíku a uhlovodíků, ale dokonce vyhoví i ještě přísnější německé normě E4, jejíž zavedení je plánováno nejdříve v roce 2005. Za jeho extrémně čistým provozem a nízkou spotřebou se skrývá množství technických novinek, jako je variabilní časování ventilů a přímé zapalování. Motor také využívá výhod použití vířicí klapky v sacím potrubí pro účinnější řízení spalování a regulaci průběhu točivého momentu i výkonu. V evropském D - segmentu (střední třída) s přibližně třemi milióny prodaných vozů ročně připadá více než jedna třetina prodejů právě na motory 1,8 litru, proto je i novinka Nissanu očekávaná s velkým zájmem. Svými technickými parametry tato jednotka zaručuje nové Primeře odpovídající sportovní ráz. Motor dává 97 % hodnoty svého maximálního točivého momentu v širokém rozmezí 2400 až 4800 otáček za minutu. Maximální hodnoty točivého momentu158 Nm dosahuje při 2 800 ot/ min. a nejvyššího výkonu 114 koní (85 kW) při 5600 ot/ min. V testu podle nové evropské normy byla u čtyřdveřové Primery naměřena průměrná spotřeba v kombinovaném provozu jen 7,31 l/ 100 km při emisi pouhých 180g CO2 na jeden ujetý kilometr.

Vůbec prvně v Evropě Nissan na svém motoru 1.8 použil systém řízení časování ventilů NVCS (Nissan Valve Timing Control System) a přesnější i odolnější systém přímého zapalování NDIS (Nissan Direct Ignition System). NVCS zajišťuje řízením sacích ventilů lepší reakci motoru a zlepšuje průběh točivého momentu v nízkých otáčkách.

Velkou novinkou je použití vířivé klapky v sacím potrubí. Tato klapka je při nízkých otáčkách nebo během zahřívání motoru uzavřená, což v sacím potrubí a hlavně následně ve spalovacím prostoru vyvolává mohutné víření, vedoucí k účinnějšímu spalování, nižší spotřebě a menší produkci emisí. Výsledkem všech použitých řešení je fakt, že motor 1,8 l je stejně úsporný jako 1,6 l, ale disponuje mnohem lepšími výkony při výrazně nižší úrovni emisí.

V motorech nové generace Primery najdete ještě další zlepšení, vedoucí k nižší produkci emisí: Nový tvar pístních kroužků, zlepšené řízení recirkulace výfukových plynů a zmenšený katalyzátor výfukových plynů s vnitřním povrchem zvětšeným o 50 %, aniž by se toto zvýšení kapacity promítlo do vyšší hmotnosti. Všechny použité motory prošly také inovacemi s cílem ještě více snížit produkovaný hluk a vibrace. V tomto směru jde nejdále opět osmnáctistovka, která z nové konstrukce pohonu vaček vytěžila razantní redukci tření i hluku.

Benzínový dvoulitr SR20DE nové Primery prošel také radikální omlazovací kůrou. Jeho zlepšené technické parametry a výkon zvýšený proti dřívějšku o deset koní umožnily Nissanu ukončit výrobu stopadesátikoňového dvoulitru pro GT. Vylepšený SR20DE dosahuje výkonu 140 koní (104 kW) a maximálního točivého momentu 181 Nm. Tím se parametry přiblížil na dosah dosavadnímu GT motoru a snese srovnání s nejvýkonnějšími konkurenčními motory ve své třídě.

Zbylé dva motory nové Primery jsou již důvěrně známé. Jedním je dvoulitrový turbodiesel CD20T, zavedený na trh v roce 1997. Tento motor s extrémně nízkými emisemi dosahuje nejvyššího výkonu 90 koní (66 kW) při 4400 otáčkách za minutu a maximálního točivého momentu 177 Nm při 2400 ot./ min. Velmi žádanou pohonnou jednotkou Primery je i benzínový šestnáctiventilový čtyřválec 1,6 l, stejně jako turbodiesel vyvinutý pro evropské řidiče. Jeho max. výkon zůstává na 100 koních (74 kW) při 6000 ot./min. a točivý moment na hodnotě 136 Nm při 4000 ot./min.

Petrolejářské firmy znají velmi dobře odolnost motorů Nissan, zážehový dvoulitr například jedna z nejznámnějších společností využívala pro destruktivní zkoušky svých nových maziv. Byl to totiž jediný moderní šestnáctiventil, schopný garantovat bezproblémové překonání životnosti použitého oleje. Naše náročné testy odolnosti a trvanlivosti prověřují vlastnosti motorů až za hranice možností, mimo jiné zahrnují i zkoušku motoru na dynamometru - za nepřetržitého chodu při otáčkách přesahujících o 15 % kritickou hodnotu, a to po dobu 40 hodin. Je proto příznačné, že právě s novou Primerou přichází na evropský trh i úplně nový motorový olej - 5w30 Molybdenum, který radikálně snižuje vnitřní tření a následně i spotřebu paliva v průměru o dvě procenta.

Hliníkové hlavy a sběrné potrubí motorů pro Primeru odlévají a opracovávají v anglickém Sunderlandu, zatímco litinové a hliníkové bloky jsou k montáži dováženy z Japonska.

Převodovky CVT

Zájemce o novou Primeru si může pro svůj vůz vybrat jednu ze dvou supermoderních samočinných převodovek s plynule měnitelným převodem Hypertronic CVT, nebo může využít kvalit vylepšené manuální pětirychlostní převodovky. Nově vyvinuté CVT převodovky, dostupné u nás pouze v modelech Elegance a Sport s dvoulitrovým zážehovým motorem, jsou vůbec prvními převodovkami s plynule měnitelným převodem, schopnými přenést točivý moment výkonného dvoulitrového motoru a umožňujícími ve verzi CVT M-6 i šestistupňové sekvenční řazení. A to vše při téměř neznatelném zvýšení spotřeby paliva.

Již v roce 1992 uvedla automobilka na trh svou Micru s první převodovkou N-CVT, na kterou v současnosti navazuje rozsáhlý koncept kontinuálních převodovek pro dvoulitrové motory. Primera nové generace je díky tomu jediným automobilem v D-segmentu a vůbec prvním dvoulitrovým vozem na trhu s převodovkou CVT. Hypertronic CVT používá na první pohled dobře známý systém konvenčních automatů "P-R-N-D-L". Funkce je ovšem zcela odlišná. Převodovka je zárukou naprosto hladkého chodu bez rázů a trhání, provázejících přeřazování některých běžných automatů.

Převodovka Hypertronic CVT M-6 se šestirychlostním manuálním programem nabízí možnost vychýlení voliče rychlostí z jeho tradiční přímé dráhy do zvláštní sekce vpravo. V této části kulisy řazení může řidič manuálně řadit šest předprogramovaných rychlostních stupňů pohybem voliče vpřed nebo vzad, jako u sportovní sekvenční převodovky. Primera osazená touto převodovkou proto poskytuje řidičům širokou volbu a zvýšený požitek z jízdy spojením výhod automatického a manuálního řazení.

Novinka má v sobě navíc zakódovanou ochranu proti poškození, takže když náhodou v sekvenčním režimu "zapomenete" řadit, převodovka to v kritickém okamžiku udělá sama. Při přetočení motoru ke hranici nejvyšších povolených otáček přeřadí na vyšší stupeň a naopak. To je tedy další přednost nové převodovky, nabízející řidiči za volantem zcela jiné zážitky z jízdy, než běžné automatické převodovky.

Hypertronic CVT se vyznačuje mnohem menším vnitřním třením, než s jakým se setkáte u konvenční převodovky, což se příznivě promítá do spotřeby paliva. Místo série ozubených kol klasické převodovky totiž CVT používá jenom dvě kola s proměnlivým průměrem, spojená ocelovým pásem z velmi přesných článků. Systém je optimalizován pro nejvyšší výkon dvoulitrového motoru. Aby dobře zvládl vysoký točivý moment, používá nový Hypertronic CVT široký, vysoce pevný ocelový pás a vysokotlaké hydraulické ovládání systému.

Razantnější alternativou pro řidiče Primery vybavené standardní převodovkou Hypertronic CVT je možnost předvolby sportovního režimu jízdy zmáčknutím tlačítka na voliči rychlostí. V tomto režimu převodovka automaticky řadí ve vyšších otáčkách motoru, což se pozitivně odráží nejen v akceleraci vozu, ale i ve zvýšené brzdicí schopnosti motoru

Vylepšená pětistupňová manuální převodovka nyní na prvním i druhém stupni používá synchronizaci s dvojitým kuželem, snižující nároky na sílu a přesnost ovládání řadicí páky. Synchronizací s jednoduchým kuželem je vybavena i zpátečka. Sílu potřebnou na ovládání převodovky nově snižuje také použití převodového oleje s nižší viskozitou. Všechny motorické verze nové Primery nyní mají samoseřiditelnou hydraulickou spojku, díky níž se řidiči už nikdy více nebude spojkový pedál časem "propadat". Nová osmnáctistovka přitom používá stejně velkou spojku, jako dvoulitr.

Bezpečný, snadno ovladatelný vůz

Zvýšená bezpečnost nových modelů je založena na principu aktivní ochrany, který spočívá v aktivním předcházení nehod díky sérii technických inovací a vylepšení. Součástí komplexního řešení bezpečnosti řidiče a cestujících je kromě úprav zlepšujících jízdní vlastnosti Primery i řada prvků pasivní ochrany v nejvyšší kvalitě.

Víceprvkové zavěšení všech kol multi-link, které vozu zaručuje výborné držení stopy i při velmi rychlé jízdě v zatáčkách a na nerovných cestách, přebrala nová generace Primery od své předchůdkyně. Stejně tak i drobné detaily, jako je panoramatické vnější zrcátko, eliminující mrtvý úhel ve výhledu, nebo centrálně montované třetí brzdové světlo z intenzívně zářících LED diod. Novinkami, a to i úplnými novinkami ve střední třídě, jsou dvoustupňový posilovač brzd a xenonové světlomety.

Dvoustupňový posilovač brzd

Je konstruovaný obdobně jako v luxusních limuzínách proto, aby pomohl řidiči maximálně využít výkon brzdového systému včetně ABS. Mnoho řidičů totiž ani v kritických chvílích není schopno sešlápnout brzdový pedál opravdu naplno tak, aby se aktivoval protiblokovací systém ABS a aby vůz brzdil "co to dá". Při běžném pomalém přibržďování tedy klade brzdový pedál omlazené Primery konstantní odpor, který se průběžně zvyšuje podle toho, jak silně brzdíte. Při takzvaném panickém brždění, tedy prudkém sešlápnutí pedálu v případě nouze, ale posilovač skokem zvýší svou účinnost až o 40 %. Podstatně tak zlepšuje ovladatelnost vozu i v krizových situacích. Kromě toho prodělal změny celý brzdný systém Primery - spolu s dvoustupňovým posilovačem brzd, čtyřkanálovým protiblokovacím systémem ABS Bosch 5.3A a systémem elektronického přerozdělení brzdné síly EDB jsou vozy vybaveny i většími kotouči - větranými disky o průměru 280 mm, které měla dosud ve své výbavě jen Primera GT.

Xenonové reflektory

Jako první ve své třídě nabízí nová Primera ve standardní výbavě Elegance a Sport také xenonové reflektory. Tyto světlomety nejen citelně zlepšují viditelnost svým vyšším světelným výkonem, ale díky jinému složení světelného spektra také snižují únavu očí při noční jízdě. "Jízda jako ve dne", tak komentovali své první pocity zkušební jezdci Nissanu. Systém obsahuje i automatické nastavování reflektorů, což je vzhledem k výkonnosti nových reflektorů naprostou nutností, chránící bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu.

Nové airbagy

Nově řešené boční airbagy, vestavěné do bočnic opěradel, zajišťují spolehlivou ochranu hlavy i hrudníku řidiče a spolujezdce v případě bočního nárazu. Dva postranní senzory vydají při havárii pokyn a aktivují ochranu během nejvýše 125 milisekund. Kromě toho má Primera samozřejmě oba přední airbagy - 45 litrový pro řidiče a 135 litrový pro spolujezdce. Stejné senzory, jaké aktivují přední nebo boční airbagy, obsluhují i pyrotechnické předpínače předních bezpečnostních pásů. Vzadu jsou k dispozici tři tříbodové bezpečnostní pásy i ve verzi kombi.

ISOFIX

Nejmodernější bezpečnostní standard pro upevnění dětských bezpečnostních sedaček, kterým je u Nissanu již vybavena například Micra, je zakomponován i v nové Primeře. ISOFIX je zárukou naprosto bezpečného a přitom velice jednoduchého připevnění sedačky přímo do struktury karoserie.

Poloautomatická klimatizace

Nová klimatizace, montovaná na přání, využívá systém jediného doteku - řidič nastaví požadovanou vnitřní teplotu a klimatizace samočinně reguluje vnitřní podmínky v závislosti na okolní teplotě, slunečním svitu ap. Jediné, co musí ještě určit řidič, je požadovaný směr proudění vzduchu.

Pod kapotou vozu je skrytý senzor, který měří teplotu vstupujícího čerstvého vzduchu, zatímco na přístrojové desce je umístěna fotodioda na měření intenzity slunečního záření. Třetí senzor měří teplotu vzduchu v kabině poblíž řidiče. Na základě všech informací pak klimatizační systém přesně ladí úroveň chlazení či topení s rychlostí chodu ventilátoru tak, aby docílil požadované teploty. Nová klimatizace je první svého druhu na světě - využívá kompaktní variabilní kompresor Calsonic, oproti klasickému čerpadlu méně náročný na prostor i energii. Výsledkem je pak nižší spotřeba paliva.



Tomáš Zajíček