reklama


Nissan Qashqai 1.5 dCi a 1.6 dCi: První jízdní dojmy

 

Bestseller mezi SUV a crossovery přichází s novou generací. Má na co navazovat, ale dokáže vypálit konkurenci rybník stejným způsobem, jako její předchůdce?

První Qashqai byl velmi odvážný, ale neméně úspěšný projekt. Při uvedení v roce 2007 tento crossover nahradil konvenční hatchback Almera a automobilka počítala s ročními prodeji 100 tisíc kusů. Nakonec ale první Qashqai dosáhl výrazně lepších výsledků, ročně se prodalo okolo 300 tisíc jednotek a celkový počet vyrobených vozů překročil dva miliony. Zejména po faceliftu v roce 2010 zájem výrazně vzrostl, navzdory ostřejší konkurenci Nissan dokázal jen v Evropě ročně prodávat čtvrt milionu Qashqaiů.

Původní model měl přes nepopiratelné úspěchy také své chyby. K nim můžeme započítat zejména zastaralý interiér s až příliš jednoduchým designem a z určitého pohledu též nabídku motoru, kdy atmosférické agregáty 1,6 l/86 kW a 2,0 l/104 kW mohly jen stěží zaujmout po boku konkurence s benzinovými turbomotory.

Novinka tyto handicapy odstraňuje. Druhá generace vsadila na ještě výraznější design exteriéru, ke kterému přidala podstatně hodnotnější a modernější interiér. Ze stávající motorové palety zůstává jen dieselový motor 1.6 dCi/96 kW. Naftový dvoulitr vypadl, dieselový základ 1.5 dCi/81 kW prošel modernizací a polepšil si o 20 N.m, a benzinové agregáty zastupuje přeplňovaný čtyřválec 1.2 DIG-T/85 kW od Renaultu. V létě se pak přidá ještě 1.6 DIG-T o výkonu 130 kW, nová generace motoru známého z Juku. Manuální převodovky jsou vždy šestistupňové, 96kW turbodiesel lze zvolit též s pohonem 4x4 a nebo jako 4x2 se samočinnou převodovkou Xtronic. Výhledově bychom se mohli dočkat i převodovky Xtronic pro benzinový motor, s větším zstoupením pohonu všech kol se naopak vzhledem k malému zájmu o 4x4 nepočítá.

Mimochodem, s novou generací končí prodloužená sedmimístná verze Qashqai+2. Její roli v portfoliu Nissanu převezme nová generace většího modelu X-Trail.

Komfortní spojení: 1.6 dCi a Xtronic

Se zatím jedinou benzinovou verzí 1.2 DIG-T jsme vás seznámili již v předstihu, proto jsme na mezinárodní prezentaci vyzkoušeli naftové motory. Vrcholem nabídky je 1.6 dCi, který existuje ve třech verzích – vedle základní předokolky se za shodný padesátitisícový příplatek nabízí provedení 4x4 nebo samočinná převodovka. V případě tohoto motoru jsme vyzkoušeli posledně jmenovanou možnost.

Motor 1.6 dCi je dobře známý z kompaktních Renaultů, ale také z předchozí generace Qashqaie, ve které se objevil již před dvěma lety. Downsizovaný agregát obecně vyniká nízkou spotřebou a dynamickými parametry na úrovni dieselových dvoulitrů (však má 96 kW a 320 N.m), daní za to je turbodíra v otáčkách do 2000 min-1.

Nová generace převodovky Xtronic vnímání těchto vlastností lehce pozměňuje. Jedná se o bezestupňovou skříň (CVT), její naladění ovšem zcela odpovídá evropskému vkusu. Kromě klidné jízdy nízkými rychlostmi převodovka vždy hladce přechází mezi sedmi přednastavenými virtuálními převody, a tak je v praxi téměř k nerozeznání od měničového automatu. Odpadá proto otravná akcelerace s vytočeným motorem, zároveň je ale Xtronic schopen už z podstaty efektivně korigovat otáčky motoru. Mimochodem, díky vynikajícímu vnitřnímu odhlučnění turbodiesel v Qashqai pracuje velmi tiše. Elektronika převodovky je výborně sladěná s motorem. Do mrtvého pásma v nízkých otáčkách se agregát dostane jedině při manuální volbě převodů řidičem, automatické řazení motor vždy udrží v optimálním režimu. Spotřeba je také vynikající, v mixu městského, mimoměstského a dálničního provozu se ustálila na šesti litrech. Jediným znatelným nedostatkem je nevýrazná pružnost při „okreskových“ rychlostech. V případě kompaktního crossoveru s automatem to ale ničemu v zásadě nevadí, u takového auta se hledí hlavně na komfort.

Všestranný a příjemný: Nový 1.5 dCi s 81 kW

Známý motor v nové, v pořadí již šesté, generaci posílil z 240 na 260 N.m, přičemž kombinovaná spotřeba klesla z 5,5 na 3,8 l/100 km – mimo jiné díky použití systému Start/Stop. Patnáctistovka působí v novém Qashqai živě a je kultivovaná, bez zaznamenatelných prodlev turbodmychadla. Díky tomu je příjemným společníkem na cestách, pro nový Nissan se jeví jako ideální kombinace pořizovací ceny, dynamiky a spotřeby. Na mimoměstském okruhu bez problémů dosáhla průměrné spotřeby 3,8 l na 100 km, výrobce přitom pro tento režim dle normy uvádí hodnotu jen o dva decilitry nižší. Svoji roli v tom jistě hraje i vylepšená aerodynamika (součinitel odporu 0,32 a aktivní klapky v masce chladiče) a nízká hmotnost, takto motorizovaný Qashqai váží jen 1315 kg.

Podvozek: Jednodušší konstrukce ničemu nevadí

Qashqai stojí na nové modulární platformě CMF, kterou v budoucnu využije celá řada Nissanů a Renaultů. Nová konstrukce je lehčí a minimálně v jednom ohledu jednodušší: Qashqai mimo variantu 4x4 vyměnil zadní víceprvkovou nápravu za vlečenou. Z hlediska jízdy to ale nepřináší žádné nevýhody, naopak crossover od Nissanu překvapil komfortem tlumení, a to i v nejvyšší výbavě Tekna, která jezdí standardně na pneumatikách 225/45 R 19! Do kabiny se od podvozku nepřenáší akustické ruchy a případné otřesy na nerovnostech jsou díky práci kvalitních dvoupístkových tlumičů potlačeny na minimum. Toto řešení se zatím objevilo jen v Infiniti M.

Ovladatelnost je také příkladná, naladění podvozku skvěle koresponduje s univerzálním charakterem auta. V zatáčkách pomáhá systém Active Trace Control, který přibrzďováním kol předchází nedotáčivosti. Na terénních vlnách zase pomůže systém Active Ride Control, v tomto případě přibrzďování kol vyrovnává podélné kmity karoserie.

Interiér: Moderní a útulný

Kabina působí hodnotným dojmem. Moderní design přebírá jen minimum prvků z předchůdce a sází na kvalitnější materiály i hodnotnější tvary. Qashqai potěší dobrým výhledem, přitom vůz nepůsobí nijak subtilně, naopak subjektivně je mohutnější, než jaká je realita.

Hospodaření s vnitřním prostorem se značně zlepšilo, navzdory karoserii o 15 mm nižší je nad hlavou o 10 mm více místa. Přibylo také prostoru pro kolena zadních pasažérů, navíc se na předních i zadních sedadlech sedí velmi pohodlně. Celkově pozitivní dojmy ruší jen několik zbytečných detailů – například automatickým dojezdem je vybaveno pouze elektrické stahování okna u řidiče. Lehce rušivé je také různobarevné podsvícení (přístroje bíle, tlačítka červeně, multimediální systém světle modře) a modul stropních světel převzatý ze starších Renaultů. Naopak pochvalu zaslouží efektní paket čalounění sedadel světlou Alcantarou a stropu černou tkaninou, které se pro nejvyšší výbavu Tekna nabízí za 15.000 Kč.

V prodeji od února, ceny od 444.900 Kč

U dealerů budou vozy k dispozici od 1. února. Na výběr je pět druhů pohonu, které lze libovolně kombinovat s trojicí výbav. Základní Visia obsahuje například klimatizaci, tempomat, LED denní svícení, elektrické stahování všech oken nebo rádio s USB a Bluetooth. Acenta přidává mlhovky, litá kola, dvouzónovou klimatizaci a další. Nejvyšší Tecna má dále balíček bezpečnostních asistentů (jinak +14.000 Kč), navigační systém Nissan Connect 2 (jinak +30.000 Kč), inteligentní parkovací asistent, Bi-LED světlomety, 19palcová kola, střešní ližiny, panoramatické střešní okno. Za 15.000 navíc je k dispozici kožené čalounění nebo čalounění Alcantarou, za 6.800 Kč se nabízí vyhřívané čelní sklo.

Nissan Qashqai - technická data a ceny na českém trhu
Motor1.2 DIG-T1.2 DIG-T1.5 dCi1.6 dCi1.6 dCi Xtronic1.6 dCi 4x4-i
Převodovka6M6M6M6MCVT6M 4x4
Zdvihový objem [cm3]119715981461159815981598
Válce/ventily4/44/44/24/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]85/4500120/-81/400096/400096/400096/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]190/2000240/-260/1750-2500320/1750320/1750320/1750
Max. rychlost [km/h]183-180190182190
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,3-12,410,510,710,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,65,63,84,44,64,9
Cena Visia [Kč]444.900,--517.400,-539.900,-589.900,-589.900,-
Cena Acenta [Kč]482.900,--555.400,-577.900,-627.900,-627.900,-
Cena Tekna [Kč]570.900,--643.400,-665.900,-715.900,-715.900,-
Spolupracujeme s TipCars.com
Proti modřanskému sportovnímu centru se postavil plánovací úřád Proti modřanskému sportovnímu centru se postavil plánovací úřád

Podle pražského Institutu plánování a rozvoje jde o…

Projev vděku: Asad uzavřel ekonomické smlouvy s Íránem Projev vděku: Asad uzavřel ekonomické smlouvy s Íránem

Íránská vláda a představitelé vlivných republikánských…

Loterním nelegálům hrozí pokuta 50 milionů. A doměření daně Loterním nelegálům hrozí pokuta 50 milionů. A doměření daně

Některé české sázkové firmy nejsou se současným stavem…

Trump je nejneoblíbenějším prezidentem v historii - prý je jako hvězda wrestlingu Trump je nejneoblíbenějším prezidentem v historii - prý je jako hvězda wrestlingu

Zvolený americký prezident Donald Trump překonal již nyní…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nissan Qashqai 1.5 dCi a 1.6 dCi: První…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Nissan Qashqai 1.6 dCi Xtronic vs. Opel Mokka X 1.6 CDTI AT6 – Kříženec, nebo SUV? Nissan Qashqai 1.6 dCi Xtronic vs. Opel Mokka X 1.6 CDTI AT6 – Kříženec, nebo SUV?

Jeden má být originálním městským crossoverem, druhý zase…

Podívejte se, jak složili Nissan Qashqai z GT-R. Má 1500 koní! (+video) Podívejte se, jak složili Nissan Qashqai z GT-R. Má 1500 koní! (+video)

Nissan Qashqai je v první řadě rodinný crossover, ale s…

 



 
Eadon Green Black Cuillin: Do Ženevy míří nová automobilka, o které nevíme nic

Eadon Green Black Cuillin: Do Ženevy míří nová automobilka, o které nevíme nic

Dnes 15:56

Na ženevském autosalonu bude mít premiéru automobil Black Cuillin od doposud neznámého výrobce Eadon Green.




Blesk.cz

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

Odborníci nedoporučili vznik sportovního centra v Modřanech: Území je záplavová oblast

Odborníci nedoporučili vznik sportovního centra v…

Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) nedoporučil stavbu sportovního centra na hranici Modřan…

 

iSport.cz

Program Australian Open: Berdych i Kristýna Plíšková hrají na centrkurtu

Program Australian Open: Berdych i Kristýna Plíšková…

Kristýna Plíšková a Tomáš Berdych si o osmifinále Australian Open zahrají v pátek v Melbourne Parku na…

Musím to vstřebat, hlesl Vukadinovič. Od Zlína však dostane prémii

Musím to vstřebat, hlesl Vukadinovič. Od Zlína však…

Dostal nejlepší nabídku na hráče za celých 16 let, co stojí v čele zlínského fotbalu. Přesto ji Zdeněk Červenka…

 

Reflex.cz

Konec selfíček u Památníku holocaustu? Unikátní projekt upozorňuje na nevhodné fotky turistů

Konec selfíček u Památníku holocaustu? Unikátní…

Dělají stojky, skáčou po šedých kvádrech a u toho do objektivu špulí rty. Mladí návštěvníci Památníku holocaustu…

Kdo přijde a kdo nepřijde na inauguraci Trumpa. Exprezidenti nakonec ano, mnoho demokratů ne

Kdo přijde a kdo nepřijde na inauguraci Trumpa.…

Na páteční inauguraci Donalda Trumpa nakonec dorazí i bývalí američtí prezidenti s výjimkou George Bushe…

 
 
reklama