Nissan Qashqai 1.5 dCi a 1.6 dCi: První jízdní dojmy

 

Bestseller mezi SUV a crossovery přichází s novou generací. Má na co navazovat, ale dokáže vypálit konkurenci rybník stejným způsobem, jako její předchůdce?

První Qashqai byl velmi odvážný, ale neméně úspěšný projekt. Při uvedení v roce 2007 tento crossover nahradil konvenční hatchback Almera a automobilka počítala s ročními prodeji 100 tisíc kusů. Nakonec ale první Qashqai dosáhl výrazně lepších výsledků, ročně se prodalo okolo 300 tisíc jednotek a celkový počet vyrobených vozů překročil dva miliony. Zejména po faceliftu v roce 2010 zájem výrazně vzrostl, navzdory ostřejší konkurenci Nissan dokázal jen v Evropě ročně prodávat čtvrt milionu Qashqaiů.

Původní model měl přes nepopiratelné úspěchy také své chyby. K nim můžeme započítat zejména zastaralý interiér s až příliš jednoduchým designem a z určitého pohledu též nabídku motoru, kdy atmosférické agregáty 1,6 l/86 kW a 2,0 l/104 kW mohly jen stěží zaujmout po boku konkurence s benzinovými turbomotory.

Novinka tyto handicapy odstraňuje. Druhá generace vsadila na ještě výraznější design exteriéru, ke kterému přidala podstatně hodnotnější a modernější interiér. Ze stávající motorové palety zůstává jen dieselový motor 1.6 dCi/96 kW. Naftový dvoulitr vypadl, dieselový základ 1.5 dCi/81 kW prošel modernizací a polepšil si o 20 N.m, a benzinové agregáty zastupuje přeplňovaný čtyřválec 1.2 DIG-T/85 kW od Renaultu. V létě se pak přidá ještě 1.6 DIG-T o výkonu 130 kW, nová generace motoru známého z Juku. Manuální převodovky jsou vždy šestistupňové, 96kW turbodiesel lze zvolit též s pohonem 4x4 a nebo jako 4x2 se samočinnou převodovkou Xtronic. Výhledově bychom se mohli dočkat i převodovky Xtronic pro benzinový motor, s větším zstoupením pohonu všech kol se naopak vzhledem k malému zájmu o 4x4 nepočítá.

Mimochodem, s novou generací končí prodloužená sedmimístná verze Qashqai+2. Její roli v portfoliu Nissanu převezme nová generace většího modelu X-Trail.

Komfortní spojení: 1.6 dCi a Xtronic

Se zatím jedinou benzinovou verzí 1.2 DIG-T jsme vás seznámili již v předstihu, proto jsme na mezinárodní prezentaci vyzkoušeli naftové motory. Vrcholem nabídky je 1.6 dCi, který existuje ve třech verzích – vedle základní předokolky se za shodný padesátitisícový příplatek nabízí provedení 4x4 nebo samočinná převodovka. V případě tohoto motoru jsme vyzkoušeli posledně jmenovanou možnost.

Motor 1.6 dCi je dobře známý z kompaktních Renaultů, ale také z předchozí generace Qashqaie, ve které se objevil již před dvěma lety. Downsizovaný agregát obecně vyniká nízkou spotřebou a dynamickými parametry na úrovni dieselových dvoulitrů (však má 96 kW a 320 N.m), daní za to je turbodíra v otáčkách do 2000 min-1.

Nová generace převodovky Xtronic vnímání těchto vlastností lehce pozměňuje. Jedná se o bezestupňovou skříň (CVT), její naladění ovšem zcela odpovídá evropskému vkusu. Kromě klidné jízdy nízkými rychlostmi převodovka vždy hladce přechází mezi sedmi přednastavenými virtuálními převody, a tak je v praxi téměř k nerozeznání od měničového automatu. Odpadá proto otravná akcelerace s vytočeným motorem, zároveň je ale Xtronic schopen už z podstaty efektivně korigovat otáčky motoru. Mimochodem, díky vynikajícímu vnitřnímu odhlučnění turbodiesel v Qashqai pracuje velmi tiše. Elektronika převodovky je výborně sladěná s motorem. Do mrtvého pásma v nízkých otáčkách se agregát dostane jedině při manuální volbě převodů řidičem, automatické řazení motor vždy udrží v optimálním režimu. Spotřeba je také vynikající, v mixu městského, mimoměstského a dálničního provozu se ustálila na šesti litrech. Jediným znatelným nedostatkem je nevýrazná pružnost při „okreskových“ rychlostech. V případě kompaktního crossoveru s automatem to ale ničemu v zásadě nevadí, u takového auta se hledí hlavně na komfort.

Všestranný a příjemný: Nový 1.5 dCi s 81 kW

Známý motor v nové, v pořadí již šesté, generaci posílil z 240 na 260 N.m, přičemž kombinovaná spotřeba klesla z 5,5 na 3,8 l/100 km – mimo jiné díky použití systému Start/Stop. Patnáctistovka působí v novém Qashqai živě a je kultivovaná, bez zaznamenatelných prodlev turbodmychadla. Díky tomu je příjemným společníkem na cestách, pro nový Nissan se jeví jako ideální kombinace pořizovací ceny, dynamiky a spotřeby. Na mimoměstském okruhu bez problémů dosáhla průměrné spotřeby 3,8 l na 100 km, výrobce přitom pro tento režim dle normy uvádí hodnotu jen o dva decilitry nižší. Svoji roli v tom jistě hraje i vylepšená aerodynamika (součinitel odporu 0,32 a aktivní klapky v masce chladiče) a nízká hmotnost, takto motorizovaný Qashqai váží jen 1315 kg.

Podvozek: Jednodušší konstrukce ničemu nevadí

Qashqai stojí na nové modulární platformě CMF, kterou v budoucnu využije celá řada Nissanů a Renaultů. Nová konstrukce je lehčí a minimálně v jednom ohledu jednodušší: Qashqai mimo variantu 4x4 vyměnil zadní víceprvkovou nápravu za vlečenou. Z hlediska jízdy to ale nepřináší žádné nevýhody, naopak crossover od Nissanu překvapil komfortem tlumení, a to i v nejvyšší výbavě Tekna, která jezdí standardně na pneumatikách 225/45 R 19! Do kabiny se od podvozku nepřenáší akustické ruchy a případné otřesy na nerovnostech jsou díky práci kvalitních dvoupístkových tlumičů potlačeny na minimum. Toto řešení se zatím objevilo jen v Infiniti M.

Ovladatelnost je také příkladná, naladění podvozku skvěle koresponduje s univerzálním charakterem auta. V zatáčkách pomáhá systém Active Trace Control, který přibrzďováním kol předchází nedotáčivosti. Na terénních vlnách zase pomůže systém Active Ride Control, v tomto případě přibrzďování kol vyrovnává podélné kmity karoserie.

Interiér: Moderní a útulný

Kabina působí hodnotným dojmem. Moderní design přebírá jen minimum prvků z předchůdce a sází na kvalitnější materiály i hodnotnější tvary. Qashqai potěší dobrým výhledem, přitom vůz nepůsobí nijak subtilně, naopak subjektivně je mohutnější, než jaká je realita.

Hospodaření s vnitřním prostorem se značně zlepšilo, navzdory karoserii o 15 mm nižší je nad hlavou o 10 mm více místa. Přibylo také prostoru pro kolena zadních pasažérů, navíc se na předních i zadních sedadlech sedí velmi pohodlně. Celkově pozitivní dojmy ruší jen několik zbytečných detailů – například automatickým dojezdem je vybaveno pouze elektrické stahování okna u řidiče. Lehce rušivé je také různobarevné podsvícení (přístroje bíle, tlačítka červeně, multimediální systém světle modře) a modul stropních světel převzatý ze starších Renaultů. Naopak pochvalu zaslouží efektní paket čalounění sedadel světlou Alcantarou a stropu černou tkaninou, které se pro nejvyšší výbavu Tekna nabízí za 15.000 Kč.

V prodeji od února, ceny od 444.900 Kč

U dealerů budou vozy k dispozici od 1. února. Na výběr je pět druhů pohonu, které lze libovolně kombinovat s trojicí výbav. Základní Visia obsahuje například klimatizaci, tempomat, LED denní svícení, elektrické stahování všech oken nebo rádio s USB a Bluetooth. Acenta přidává mlhovky, litá kola, dvouzónovou klimatizaci a další. Nejvyšší Tecna má dále balíček bezpečnostních asistentů (jinak +14.000 Kč), navigační systém Nissan Connect 2 (jinak +30.000 Kč), inteligentní parkovací asistent, Bi-LED světlomety, 19palcová kola, střešní ližiny, panoramatické střešní okno. Za 15.000 navíc je k dispozici kožené čalounění nebo čalounění Alcantarou, za 6.800 Kč se nabízí vyhřívané čelní sklo.

Nissan Qashqai - technická data a ceny na českém trhu
Motor1.2 DIG-T1.2 DIG-T1.5 dCi1.6 dCi1.6 dCi Xtronic1.6 dCi 4x4-i
Převodovka6M6M6M6MCVT6M 4x4
Zdvihový objem [cm3]119715981461159815981598
Válce/ventily4/44/44/24/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]85/4500120/-81/400096/400096/400096/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]190/2000240/-260/1750-2500320/1750320/1750320/1750
Max. rychlost [km/h]183-180190182190
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,3-12,410,510,710,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,65,63,84,44,64,9
Cena Visia [Kč]444.900,--517.400,-539.900,-589.900,-589.900,-
Cena Acenta [Kč]482.900,--555.400,-577.900,-627.900,-627.900,-
Cena Tekna [Kč]570.900,--643.400,-665.900,-715.900,-715.900,-
Spolupracujeme s TipCars.com
Řada skandálů firmou Uber neotřásla. Taxislužbě klesla ztráta Řada skandálů firmou Uber neotřásla. Taxislužbě klesla ztráta

Provozovateli alternativní taxislužby Uber Technologies…

Tajfun Hato zpustošil jih Číny. Byl nejsilnějším za posledních 53 let Tajfun Hato zpustošil jih Číny. Byl nejsilnějším za posledních 53 let

Na dvanáct vzrostl počet obětí, které si na jihu Číny…

Cesty prezidenta Zemana po krajích nejsou součástí volební kampaně, tvrdí Ovčáček Cesty prezidenta Zemana po krajích nejsou součástí volební kampaně, tvrdí Ovčáček

Instituce dohlížející na hospodaření stran a uchazečů…

Zápisník Adély Čabanové: Máme se na co těšit Zápisník Adély Čabanové: Máme se na co těšit

Za dva měsíce bude po sněmovních volbách. Za pět měsíců…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nissan Qashqai 1.5 dCi a 1.6 dCi: První…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Démon silnic už se chystá vyjet. 1200koňový Nissan GT-R je v ČR unikát Démon silnic už se chystá vyjet. 1200koňový Nissan GT-R je v ČR unikát

Přestavba sériového vozu Nissan GT-R zahrnuje jako…

Mazda si nechala patentovat nový motor. Co je na něm zvláštního? Mazda si nechala patentovat nový motor. Co je na něm zvláštního?

Japonský výrobce automobilů Mazda si nechal patentovat…

 



Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Kolik stojí? Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Kolik stojí?

Za základní dvanáctistovku s výkonem 115 koní dáte po…

Omlazený Qashqai s autopilotem se už vyrábí. Přijede i na náplavku Omlazený Qashqai s autopilotem se už vyrábí. Přijede i na náplavku

Modernizovaný japonský crossover se poprvé ukázal na…

 



 
Volkswagen T-Roc: Das Crossover si troufá i mimo město

Volkswagen T-Roc: Das Crossover si troufá i mimo město

Včera

Volkswagen představuje už dlouho dopředu avizovaný malý crossover T-Roc, kterým vstoupí do stále sílící kategorie.




Blesk.cz

Očima Františky: Krainová návrhářkou? Je to realita, nebo iluze?

Očima Františky: Krainová návrhářkou? Je to realita,…

V tuzemských společenských magazínech je Simona Krainová nejfrekventovanější českou modelkou, přestože…

Mladá Chorvatka se přiznala k založení požáru: Byla to pomsta Srbům

Mladá Chorvatka se přiznala k založení požáru: Byla…

Chorvatští hasiči pokračují v boji s řadou požárů, které v posledních dnech ničí rozsáhlou oblast podél…

 

iSport.cz

Jandač po prohře od Slovenska: Góly chybí, trápí nás to dlouhodobě

Jandač po prohře od Slovenska: Góly chybí, trápí nás…

Vyzkoušel si nové chlapce, trenér hokejové reprezentace Josef Jandač byl s projevem svého týmu ve středečním…

Slavia - APOEL 0:0. Konec nadějí na LM, domácím zbývá Evropská liga

Slavia - APOEL 0:0. Konec nadějí na LM, domácím…

Fotbalisté Slavie Praha na druhý postup do základní skupiny Ligy mistrů nedosáhli. Český šampion v odvetě…

 

Reflex.cz

Stokilometrový trek divokou přírodou aneb Mongolským Altajem až k Pěti svatým

Stokilometrový trek divokou přírodou aneb Mongolským…

Mongolsko je známé hlavně pro své nekonečné pouště, ale najdete tu i pravý opak. Hory porostlé bohatou květenou,…

Ivan Mládek: Za texty mi vyhrožovali vytržením jazyka, vypíchnutím očí i zabitím

Ivan Mládek: Za texty mi vyhrožovali vytržením…

Bez písniček Ivana Mládka (75) a jeho Banjo Bandu by bylo dětství mé generace rozhodně chudší. Vždycky mě…