Nissan Qashqai 1.5 dCi a 1.6 dCi: První jízdní dojmy

 

Bestseller mezi SUV a crossovery přichází s novou generací. Má na co navazovat, ale dokáže vypálit konkurenci rybník stejným způsobem, jako její předchůdce?

První Qashqai byl velmi odvážný, ale neméně úspěšný projekt. Při uvedení v roce 2007 tento crossover nahradil konvenční hatchback Almera a automobilka počítala s ročními prodeji 100 tisíc kusů. Nakonec ale první Qashqai dosáhl výrazně lepších výsledků, ročně se prodalo okolo 300 tisíc jednotek a celkový počet vyrobených vozů překročil dva miliony. Zejména po faceliftu v roce 2010 zájem výrazně vzrostl, navzdory ostřejší konkurenci Nissan dokázal jen v Evropě ročně prodávat čtvrt milionu Qashqaiů.

Původní model měl přes nepopiratelné úspěchy také své chyby. K nim můžeme započítat zejména zastaralý interiér s až příliš jednoduchým designem a z určitého pohledu též nabídku motoru, kdy atmosférické agregáty 1,6 l/86 kW a 2,0 l/104 kW mohly jen stěží zaujmout po boku konkurence s benzinovými turbomotory.

Novinka tyto handicapy odstraňuje. Druhá generace vsadila na ještě výraznější design exteriéru, ke kterému přidala podstatně hodnotnější a modernější interiér. Ze stávající motorové palety zůstává jen dieselový motor 1.6 dCi/96 kW. Naftový dvoulitr vypadl, dieselový základ 1.5 dCi/81 kW prošel modernizací a polepšil si o 20 N.m, a benzinové agregáty zastupuje přeplňovaný čtyřválec 1.2 DIG-T/85 kW od Renaultu. V létě se pak přidá ještě 1.6 DIG-T o výkonu 130 kW, nová generace motoru známého z Juku. Manuální převodovky jsou vždy šestistupňové, 96kW turbodiesel lze zvolit též s pohonem 4x4 a nebo jako 4x2 se samočinnou převodovkou Xtronic. Výhledově bychom se mohli dočkat i převodovky Xtronic pro benzinový motor, s větším zstoupením pohonu všech kol se naopak vzhledem k malému zájmu o 4x4 nepočítá.

Mimochodem, s novou generací končí prodloužená sedmimístná verze Qashqai+2. Její roli v portfoliu Nissanu převezme nová generace většího modelu X-Trail.

Komfortní spojení: 1.6 dCi a Xtronic

Se zatím jedinou benzinovou verzí 1.2 DIG-T jsme vás seznámili již v předstihu, proto jsme na mezinárodní prezentaci vyzkoušeli naftové motory. Vrcholem nabídky je 1.6 dCi, který existuje ve třech verzích – vedle základní předokolky se za shodný padesátitisícový příplatek nabízí provedení 4x4 nebo samočinná převodovka. V případě tohoto motoru jsme vyzkoušeli posledně jmenovanou možnost.

Motor 1.6 dCi je dobře známý z kompaktních Renaultů, ale také z předchozí generace Qashqaie, ve které se objevil již před dvěma lety. Downsizovaný agregát obecně vyniká nízkou spotřebou a dynamickými parametry na úrovni dieselových dvoulitrů (však má 96 kW a 320 N.m), daní za to je turbodíra v otáčkách do 2000 min-1.

Nová generace převodovky Xtronic vnímání těchto vlastností lehce pozměňuje. Jedná se o bezestupňovou skříň (CVT), její naladění ovšem zcela odpovídá evropskému vkusu. Kromě klidné jízdy nízkými rychlostmi převodovka vždy hladce přechází mezi sedmi přednastavenými virtuálními převody, a tak je v praxi téměř k nerozeznání od měničového automatu. Odpadá proto otravná akcelerace s vytočeným motorem, zároveň je ale Xtronic schopen už z podstaty efektivně korigovat otáčky motoru. Mimochodem, díky vynikajícímu vnitřnímu odhlučnění turbodiesel v Qashqai pracuje velmi tiše. Elektronika převodovky je výborně sladěná s motorem. Do mrtvého pásma v nízkých otáčkách se agregát dostane jedině při manuální volbě převodů řidičem, automatické řazení motor vždy udrží v optimálním režimu. Spotřeba je také vynikající, v mixu městského, mimoměstského a dálničního provozu se ustálila na šesti litrech. Jediným znatelným nedostatkem je nevýrazná pružnost při „okreskových“ rychlostech. V případě kompaktního crossoveru s automatem to ale ničemu v zásadě nevadí, u takového auta se hledí hlavně na komfort.

Všestranný a příjemný: Nový 1.5 dCi s 81 kW

Známý motor v nové, v pořadí již šesté, generaci posílil z 240 na 260 N.m, přičemž kombinovaná spotřeba klesla z 5,5 na 3,8 l/100 km – mimo jiné díky použití systému Start/Stop. Patnáctistovka působí v novém Qashqai živě a je kultivovaná, bez zaznamenatelných prodlev turbodmychadla. Díky tomu je příjemným společníkem na cestách, pro nový Nissan se jeví jako ideální kombinace pořizovací ceny, dynamiky a spotřeby. Na mimoměstském okruhu bez problémů dosáhla průměrné spotřeby 3,8 l na 100 km, výrobce přitom pro tento režim dle normy uvádí hodnotu jen o dva decilitry nižší. Svoji roli v tom jistě hraje i vylepšená aerodynamika (součinitel odporu 0,32 a aktivní klapky v masce chladiče) a nízká hmotnost, takto motorizovaný Qashqai váží jen 1315 kg.

Podvozek: Jednodušší konstrukce ničemu nevadí

Qashqai stojí na nové modulární platformě CMF, kterou v budoucnu využije celá řada Nissanů a Renaultů. Nová konstrukce je lehčí a minimálně v jednom ohledu jednodušší: Qashqai mimo variantu 4x4 vyměnil zadní víceprvkovou nápravu za vlečenou. Z hlediska jízdy to ale nepřináší žádné nevýhody, naopak crossover od Nissanu překvapil komfortem tlumení, a to i v nejvyšší výbavě Tekna, která jezdí standardně na pneumatikách 225/45 R 19! Do kabiny se od podvozku nepřenáší akustické ruchy a případné otřesy na nerovnostech jsou díky práci kvalitních dvoupístkových tlumičů potlačeny na minimum. Toto řešení se zatím objevilo jen v Infiniti M.

Ovladatelnost je také příkladná, naladění podvozku skvěle koresponduje s univerzálním charakterem auta. V zatáčkách pomáhá systém Active Trace Control, který přibrzďováním kol předchází nedotáčivosti. Na terénních vlnách zase pomůže systém Active Ride Control, v tomto případě přibrzďování kol vyrovnává podélné kmity karoserie.

Interiér: Moderní a útulný

Kabina působí hodnotným dojmem. Moderní design přebírá jen minimum prvků z předchůdce a sází na kvalitnější materiály i hodnotnější tvary. Qashqai potěší dobrým výhledem, přitom vůz nepůsobí nijak subtilně, naopak subjektivně je mohutnější, než jaká je realita.

Hospodaření s vnitřním prostorem se značně zlepšilo, navzdory karoserii o 15 mm nižší je nad hlavou o 10 mm více místa. Přibylo také prostoru pro kolena zadních pasažérů, navíc se na předních i zadních sedadlech sedí velmi pohodlně. Celkově pozitivní dojmy ruší jen několik zbytečných detailů – například automatickým dojezdem je vybaveno pouze elektrické stahování okna u řidiče. Lehce rušivé je také různobarevné podsvícení (přístroje bíle, tlačítka červeně, multimediální systém světle modře) a modul stropních světel převzatý ze starších Renaultů. Naopak pochvalu zaslouží efektní paket čalounění sedadel světlou Alcantarou a stropu černou tkaninou, které se pro nejvyšší výbavu Tekna nabízí za 15.000 Kč.

V prodeji od února, ceny od 444.900 Kč

U dealerů budou vozy k dispozici od 1. února. Na výběr je pět druhů pohonu, které lze libovolně kombinovat s trojicí výbav. Základní Visia obsahuje například klimatizaci, tempomat, LED denní svícení, elektrické stahování všech oken nebo rádio s USB a Bluetooth. Acenta přidává mlhovky, litá kola, dvouzónovou klimatizaci a další. Nejvyšší Tecna má dále balíček bezpečnostních asistentů (jinak +14.000 Kč), navigační systém Nissan Connect 2 (jinak +30.000 Kč), inteligentní parkovací asistent, Bi-LED světlomety, 19palcová kola, střešní ližiny, panoramatické střešní okno. Za 15.000 navíc je k dispozici kožené čalounění nebo čalounění Alcantarou, za 6.800 Kč se nabízí vyhřívané čelní sklo.

Nissan Qashqai - technická data a ceny na českém trhu
Motor1.2 DIG-T1.2 DIG-T1.5 dCi1.6 dCi1.6 dCi Xtronic1.6 dCi 4x4-i
Převodovka6M6M6M6MCVT6M 4x4
Zdvihový objem [cm3]119715981461159815981598
Válce/ventily4/44/44/24/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]85/4500120/-81/400096/400096/400096/4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]190/2000240/-260/1750-2500320/1750320/1750320/1750
Max. rychlost [km/h]183-180190182190
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,3-12,410,510,710,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,65,63,84,44,64,9
Cena Visia [Kč]444.900,--517.400,-539.900,-589.900,-589.900,-
Cena Acenta [Kč]482.900,--555.400,-577.900,-627.900,-627.900,-
Cena Tekna [Kč]570.900,--643.400,-665.900,-715.900,-715.900,-

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Vyšší mzdy v Lidlu mohou odnést vesnické obchody Vyšší mzdy v Lidlu mohou odnést vesnické obchody

Podle generálního ředitele personální agentury McROY…

Via Chem má nový reorganizační plán, závazky dosahují dvou miliard Via Chem má nový reorganizační plán, závazky dosahují dvou miliard

Společnost Via Chem Group, která je od roku 2014 v…

Náš člověk v Pchjongčchangu: Korea vede válku se sponzory Náš člověk v Pchjongčchangu: Korea vede válku se sponzory

Zatímco svět s napětím před několika měsíci sledoval, zda…

Držitelé litecoinu na klonu této kryptoměny vydělají jen těžko Držitelé litecoinu na klonu této kryptoměny vydělají jen těžko

Cena kryptoměny litecoin v posledních dnech vystřelila,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nissan Qashqai 1.5 dCi a 1.6 dCi: První…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Unikly fotky nového Peugeotu 508. Vzadu bude mít tygří drápy Unikly fotky nového Peugeotu 508. Vzadu bude mít tygří drápy

Francouzská automobilka se v posledních letech…

Takto by mohla vypadat Škoda Fabia RS. Nápad však má vážnou trhlinu Takto by mohla vypadat Škoda Fabia RS. Nápad však má vážnou trhlinu

Grafik X-Tomi vyvěsil na internet svou představu o Škodě…

 



Nissan Qashqai 1.2 DIG-T vs. Škoda Karoq 1.0 TSI – Agenti písmene Q Nissan Qashqai 1.2 DIG-T vs. Škoda Karoq 1.0 TSI – Agenti písmene Q

Škodovka zamířila s karoqem do středu kompaktních SUV.…

Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Kolik stojí? Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Kolik stojí?

Za základní dvanáctistovku s výkonem 115 koní dáte po…

 



 
Hyundai Santa Fe oficiálně: Extravagantní design a tři motory se sympatickými parametry

Hyundai Santa Fe oficiálně: Extravagantní design a tři motory se sympatickými parametry

Dnes 15:43

Korejská automobilka krátce před startem ženevského autosalonu odhalila model Santa Fe oficiálně.




Blesk.cz

Bouře odřízla 6 tisíc lidí. Ráj z Pána prstenů zatopila ničivá voda

Bouře odřízla 6 tisíc lidí. Ráj z Pána prstenů…

Na 6000 lidí zůstalo odříznuto od okolního světa v důsledku bouře Gita v zátoce Golden Bay, která je považována…

Zemřela první dáma české kosmetiky: Zachránila pleť Průšové i Bučkové

Zemřela první dáma české kosmetiky: Zachránila pleť…

Hodně lidem pomohla vyřešit táhlé problémy s pletí a především s akné. Do rukou ikony kosmetiky v Česku, Inky…

 

iSport.cz

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Čeští hokejisté si na zimních olympijských hrách 2018 v Pchjongčchangu zahrají o medaile! Nejdříve postoupili…

Patera začal akci před gólem století: Každý odložil  v Naganu ego stranou

Patera začal akci před gólem století: Každý odložil…

Nejslavnější akce v dějinách českého hokeje se zrodila u něj. Centr Pavel Patera vyhrává vhazování v útočném…

 

Reflex.cz

Kardinál opět pod palbou. Nezískáte člověka pro dobro, když ho budete tlouct, říká Dominik Duka

Kardinál opět pod palbou. Nezískáte člověka pro…

Skupina českých aktivistů poslala do Vatikánu petici, ve které žádá papeže Františka, aby neprodlužoval…

Tak slaví bronz rychlobruslařka Karolína Erbanová. Je to zázrak, o vše se stará sama, je i svojí manažerkou

Tak slaví bronz rychlobruslařka Karolína Erbanová.…

Bronzová olympijská medaile rychlobruslařky Karolíny Erbanové v závodě na 500 metrů se dá považovat za zázrak.…