Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan Terranaut: pozemní průzkumník pro Ženevu

Ondřej Láník
Diskuze (2)
Mezinárodní autosalon ve švýcarské Ženevě se stane místem světové premiéry Nissanu Terranaut, vozu s pohonem 4x4, který má zacíleno především na objevitele zapomenutých koutů planety a všechny ostatní, kdož se na svých cestách nezříkají dobrodružství.

Mezinárodní autosalon ve švýcarské Ženevě se stane místem světové premiéry Nissanu Terranaut, vozu s pohonem 4x4, který má zacíleno především na objevitele zapomenutých koutů naší planety a všechny ostatní zákazníky, kteří se na svých cestách nezříkají dobrodružství. Do zcela jiného prostředí má naopak namířeno neméně inovativní model Nissan Pivo, vůz poháněný energií z vestavěných akumulátorů. Nissan Pivo, který se veřejnosti poprvé představil na autosalonu v Tokiu v říjnu roku 2005, chce oslovit zejména obyvatele rušných městských metropolí.

Astronaut na zemi? Terranaut!

Nissan Terranaut je koncipován jako pojízdná laboratoř vědců, výzkumníků, geologů, archeologů a dalších skupin zákazníků, které ať už z pracovních důvodů, nebo čistě jen tak pro radost vyrážejí do drsných a neprobádaných míst naší planety.

Interiér modelu Terranaut je navržený pro tři osoby – řidiče, jeho spolujezdce a třetího vědce-specialistu, který sedí v zadní části u počítače, odkud také komunikuje s okolím a za pomoci složitých přístrojů analyzuje předměty shromážděné v prozkoumávané lokalitě.

„Nissan Terranaut byl od začátku pojímán jako výzkumný vůz a pojízdná laboratoř pro prozkoumáván všech koutů světa,“ říká vedoucí projektu Felipe Roo Clefas, který pracuje jako asistent šéfdesignera londýnského centra Nissan Design Europe, ve kterém koncept Terranaut vznikal.

Aby se do interiéru konceptu Terranaut dobře srovnalo všechno vědecké laboratorní vybavení, má karoserie vozu na straně spolujezdce jen jedny dveře, zatímco v protilehlém boku je dvojice protisměrně se vyklápějících křídlových dveří, takže vůz vůbec nemá B-sloupek karoserie. Díky tomu je nastupování do vozu i vystupování velmi snadné a pohodlné.

Devatenáctipalcová kola prototypu Terranaut jsou obuta do speciálně připravených pneumatik značky Goodyear. Na pevném povrchu odvádějí tyto pneumatiky stejnou práci, jako klasické silniční pneumatiky, po snížení tlaku se dokážou proměnit v široké terénní pneumatiky.

Celý vnitřní prostor za sedadly řidiče a spolujezdce je pojatý jako vědecká laboratoř. Pod prosklenou střešní kopulí je umístěno otáčecí sedadlo s integrovanou klávesnicí počítače. Osoba sedící na tomto sedadle má díky jeho otáčivé konstrukci snadno v dosahu všechny přístroje rozmístěné podél stěn konceptu Terranaut.

Pivo je elektromobil

Ze zcela jiného soudku než Terranaut je koncept Nissan Pivo – tento prototyp naznačuje možnosti nasazení elektromobilů v husté městské zástavbě. Koncept Pivo je poháněný elektromotorem Super Motor, kterému dodávají energii vysoce výkonné kompaktní Li-ion akumulátory Nissan.

Japonský designérský tým automobilky Nissan připravil pro prototyp Pivo extrémně kompaktní karoserii, díky které je unikátní vůz nepřekonatelné pohyblivý v hustém městském provozu. I když do délky měří Nissan Pivo celkem jen 2700 mm, nabízí pohodlné cestování trojici osob, přičemž řidič sedí vpředu uprostřed a jeho dva pasažéři vzadu za ním. Při šířce pouhých 1600 mm se Nissan Pivo snadno vmáčkne při parkování i do té nejužší mezery mezi ostatními vozy.

Hlavním kouzlem Nissanu Pivo je ovšem systém otáčení celé jeho kabiny – ta se dokáže otáčet o 360 stupňů, takže řidič vlastně nikdy nemusí couvat: Vůz prostě popředu zajede do mezery mezi zaparkovanými vozy a při vyjíždění řidič otočí kabinu o 180 stupňů a de facto tak zase vyjíždí popředu.

Otáčející se kabina ve tvaru vajíčka přináší i další výhody. Vysoké elektricky ovládané posuvné dveře zaručují snadné nastupování i vystupování při kterém prakticky nehrozí bolestivý kontakt hlavy s rámem dveří. Tenké sloupky karoserie a panoramatické kamery snímající prostor kolem vozu eliminují obvyklé „slepé úhly“ ve výhledu řidiče.

Kamery namontované z vnějšku na A-sloupky karoserie přenášejí přesný obraz o situaci kolem vozu na monitory umístěné ve sloupcích, které fungují jako zpětná zrcátka. Další kamery na zádi a v bocích vozu přenášejí pohled v úhlu 360 stupňů kolem vozu na palubní monitor. Inovativní projekční technologie transformují tento obraz do přehledného pohledu z ptačí perspektivy.

„Při vývoji obou konceptů jsme se snažili maximálně podchytit přání a požadavky rozmanitých skupin zákazníků. Díky tomu jsou oba prototypy typickými modely Nissan – vycházejí svým majitelům maximálně vstříc a s podporou nejmodernějších technologií vynikají i svými výkony,“ říká Carlos Tavares, výkonný vicepresident společnosti Nissan Motor Limited odpovědný za produktové plánování a korporátní strategii.

Note nemůže chybět!

Kromě dvou nových zajímavých konceptů Nissan v Ženevě představí šest modelů, které byly uvedeny v roce 2005: Murano, 350Z Roadster, Pathfinder, model Navara s karoseriemi King a Double Cab a Micru C+C. V Ženevě nebude samozřejmě chybět ani Nissan NOTE, nový kompaktní rodinný model, který se právě vydává na trhy evropských zemí.

Ještě před ženevským autosalonem vás s novým Nissanem Note seznámíme podrobněji!

Ondřej Láník
Diskuze (2)