Nové BMW 3 je za dveřmi. Dostane nejvýkonnější čtyřválec v historii značky
V Mnichově se to letos hemží novinkami. Už jsme tu měli návrat řady 8, příchod nové generace X5 a ještě v blízké době se dočkáme nového roadsteru Z4, luxusního SUV X7 a příchodu již sedmé generace klíčové řady 3. Ta se má představit na podzimním autosalonu v Paříži, už teď však o ní BMW vypustilo několik oficiálních informací.
Už delší dobu se hovoří o tom, že novinka s interním označením G20 bude sportovněji laděná než dosud. To se týká jak designu, tak jízdních vlastností. Po příchodu Jaguaru XE nebo Alfy Romeo Giulia, které v době debutu dosavadní trojky na trhu nebyly, totiž BMW chce dokázat, že stále nabízí ten nejlépe jezdící sedan střední třídy.
Proto bude těžiště o přibližně 10 milimetrů níže než u stávající generace, přičemž hmotnost bude rozložena mezi nápravy ve vyváženém poměru 50:50. Mezigeneračně navíc auto zhubne až o 55 kilogramů, a to navzdory tomu, že lehce povyroste – oproti předchůdci bude o chlup delší a širší, protáhne se také rozvor náprav. Dietu zajišťuje nová platforma s větším podílem hliníku a vysokopevnostní ocele, která bude mít pozitivní vliv i na torzní tuhost.
Obratnost vozu a přesnost jeho řízení bude těžit z výrazně rozšířeného rozchodu kol, zatímco větší odklony kol nabídnou další potenciál pro maximální hodnoty příčného zrychlení. BMW vyzdvihuje i zesílení uchycení náprav, což je důležité pro naladění řízení a jízdní akustiku.
Podvozek bude navíc standardně využívat nové tlumiče, které vůbec poprvé v historii značky budou selektivní. Jejich charakteristika tak bude závislá na míře jejich stlačení, což má přispět k jemnému a preciznímu potlačení vibrací vznikajících pohlcováním nerovností na vozovce. Tyto tlumiče přitom využije také sportovní M podvozek, snížený o 10 mm. Jeho součástí budou odolnější silentbloky a stabilizátory, tvrdší pružiny a další výztuhy. „To znamená, že rozdíl mezi standardním podvozkem je ještě výraznější než dříve,“ říká Peter Langen, vedoucí vývoje dynamických schopností.
M sportovní podvozek bude standardně kombinován se sportovním variabilním řízením. K dispozici bude též elektronicky řízený M sportovní diferenciál. „Na rozdíl do konvenčních mechanických samosvorných diferenciálů umí ovlivňovat více parametrů než jen trakci. Kromě dynamiky v zatáčkách například výrazně zlepšuje jízdní stabilitu při změnách zatížení,“ doplňuje Langen.
Důležitou součástí nového BMW řady 3 bude také kompletně přepracovaný zážehový čtyřválec, který bude nejvýkonnějším sériovým čtyřválcem v historii značky. BMW zatím bližší informace o něm nevypustilo, zákulisní informace ale hovoří o označení 330i s tím, že motor bude naladěn na 190 kW a 400 N.m. Spárování s vylepšeným osmistupňovým automatem navíc navzdory větší síle agregátu zajistí asi o pět procent nižší spotřebu paliva než u předchůdce. Vypouštěné emise pak sníží filtr pevných částic.
To je zatím vše, více se dozvíme nejpozději na podzim, při premiéře auta. Sedan do prodeje vstoupí na začátku roku 2019, s několikaměsíčním bude následovat kombík. Naopak liftback 3 GT má skočit, nahradit ho má společný nástupce s modelem 4 Gran Coupé.