Nové BMW M3: definitivní podoba sériového vozu (doplněno o fotogalerii + plakáty)
Poprvé můžeme nahlédnout do interiéru a do stručné tabulky technických dat. Asi nikoho nepřekvapí, že nové BMW M3 je rychlejší než předchůdce...
Etalon mezi sportovními kupé bez věhlasného rodokmenu a s ním související cenové přirážky za image se opět posunul do dalšího levelu. Místo šesti válců hraje libozvučnou melodii pod kapotou osmiválec odvozený ze supermoderního desetiválce 5,0 V10 (BMW M5 nebo M6). Zvýšení zdvihového objemu je jedním z cest zvyšování výkonu a protože již předchozí generace motoru M3 patřila ke světové špičce, není ostudou motorářů, že litrový výkon motoru mezigeneračně o píď klesl. Z 3999 cm3 dokázali v Mnichově vydolovat 309 kW, které jsou k dispozici při 8300 ot./min. Maximální otáčky jsou přitom ještě o stovku výše! Mimo běžná čísla je nejen výkon a otáčkový rozsah, ale také kompresní poměr 12:1. Motor V8 je o několik kilogramů lehčí než předchozí R6.
BMW jej v M3 kombinuje se šestistupňovou ručně řazenou převodovkou a stálým převodem 3,846:1. Diferenciál se zvýšenou svorností lze pro efektivní přenos točivého momentu dokonce elektrohydraulicky zcela uzavřít. Vyloučena není ani dvouspojková převodovka, naopak automatizované ústrojí SMG již zřejmě nebude v nabídce.
BMW M3 se od ostatních kupé liší mnoha úpravami na karoserii. Celek nepůsobí příliš křiklavě, ale přímé porovnání civilního kupé a M3 odhalí zásadní rozdíly. Příď je pozměněna novým nárazníkem a výrazným spojlerem s mohutnými nasávacími otvory. Nová je také kapota s vybráním pro objemný motor a rozšířené blatníky. Proudění vzduchu kolem vozu ovlivňují aerodynamicky optimalizované prahy i nový zadní nárazník. Vnější zpatná zrcátka jsou uchycena na dvou větvích. Technikou zajímavostí je střecha z uhlíkového kompozitu, který je pevnější a přitom lehčí než konvenční materiály a pomáhá tak držet těžiště vozu o několik milimetrů níže.
Výrazně modifikované vzpěry McPherson vpředu a víceprvková náprava vzadu jsou doplněny adaptivními tlumiči se třemi přednastavenými charakteristikami.
Podrobnější informace prozatím nejsou k dispozici, článek o novém motoru 4,0 V8 připravujeme.
BMW M3 Základní technická data | ||
Motor | 3,2 R6 (E46) | 4,0 V8 (E92) |
Zdvihový objem [cm3] | 3246 | 3999 |
Válce/ventily | 6/4 | 8/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 252/7900 | 309/8300 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 365/4900 | 400/3900 |
Litrový výkon [kW/l] | 77,6 | 77,3 |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,2 | 4,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 13,4 | - |