Nové motory BMW (1.díl): vznětové čtyřválce nové generace, první twinturbo

Nové motory BMW (1.díl): vznětové čtyřválce nové generace, první twinturbo

 
 

Minulý týden byla představena celá řada technických novinek, které posilují roli značky BMW v oblasti konstrukce motorů. První díl našeho miniseriálu je věnován nové generaci čtyřválcových turbodieselů.

Dynamika s maximální účinností. I tak bychom mohli volně přeložit slogan, kterým BMW propaguje v posledních letech své technické novinky v oblasti pohonů automobilů.

Nové čtyřválce common-rail mají všechny shodný zdvihový objem 1995 cm3, ale na trh přijdou ve třech výkonových verzích se 105, 130 a 150 kW. Nejvýkonnější verze je prvním čtyřválcem BMW vybaveným dvojitým přeplňováním, známým již ze vznětového šestiválce 3,0 Twin Turbo. BMW se chlubí také tím, že jde o první vznětový čtyřválec s litrovým výkonem přes 100 koňských sil. Nová generace motorů se vyznačuje mj.vyspělým řízením pomocných agregátů motoru, novou generací elektrického posilovače řízení, vypínáním motoru kdykoli není jeho běh potřeba a systémem Brake Energy Regeneration. Strategií vývojářů bylo získat vyšší výkony při nižší hmotnosti a spotřebě paliva. To vše současně směřuje k menším množstvím produkovaných emisí.

Základní verze vznětového dvoulitru se 105 kW a 300 Nm překonává předchůdce o 15 kW a 20 Nm. Nejsilnější provedení pak se 150 kW a 400 Nm zaznamenalo zlepšení o 30 kW a 60 Nm. Mezi nimi je verze se 130 kW a 350 Nm. Dalším zajímavým hlediskem je využitelný otáčkový rozsah, který bývá u dieselů stále značně omezen. BMW jej v nových motorech se 150 kW rozšířilo o 10 %. Nové motory jsou o 17 kg lehčí než agregáty předchozí generace, což se pozitivně projevuje nejen na spotřebě paliva, ale přispívá také k rovnoměrnějšímu rozložení hmoty vozu na nápravy.

Konstrukce mechanických dílů motoru se změnila mj. ve zvětšení hlavních ložisek klikového hřídele, hlavním zdrojem snižování hmotnosti bylo zavedení celohliníkového bloku motoru se zalitým vložkami válců z šedé litiny.

Snížení spotřeby jde na vrub novému uspořádání spalovacího prostoru s novými sacími kanály v hlavě válců, které generují spirálový tangenciální vír. Elektronické řízení umožňuje stupňovitě víření ve válcích řídit v závislosti na aktuálním provozním režimu. Vertikálně umístěné ventily o větším průměru vylepšují účinnost výměny směsi.

Zatímco základní verze pracuje se vstřikovacím tlakem nejvýše 1600 bar, prostřední využívá systém s 1800 bar a v nejvyšším provedení ovládají piezovstřikovače tlak až 2000 bar. To je také světová novinka mezi vozidlovými motory.

BMW zdůrazňuje, že značných úspor paliva bylo docíleno již změnami na samotném motoru - snížením vnitřního tření, novým uspořádáním spalovacího prostoru, optimalizací tvorby směsi, spalování a výměny náplně. Další úspory pak jsou dosahovány zavedením funkcí Start-Stop, Brake Energy Regeneration a elektrickým posilovačem řízení.

Premiéra ve čtyřválci: variabilní Twin Turbo
Pro dosažení obzvláště rychlé odezvy a získání vysokého výkonu bylo poprvé ve čtyřválcovém motoru BMW zavedeno dvoustupňové přeplňování. Tuto techniku zavedlo BMW poprvé v šestiválcovém motoru v BMW 535d a nyní je již k dispozici v několika dalších modelech.

Konstrukční skupina zajišťující přeplňování se skládá ze dvou turbodmychadel menšího a většího. Menší turbodmychadlo je v činnosti díky malé hmotnosti a minimálnímu momentu setrvačnosti již v otáčkách mírně přesahujících volnoběh. Ve vyšších otáčkách začíná účinkovat také větší turbodmychadlo. Poměrně náročný systém je elektronicky řízen, proud spalin a plnící tlak je rozdělován regulačními klapkami, bypassem a obtokovými ventily.

Dvě základní úrovně: s variabilní geometrií turbodmychadla
Dvě varianty motoru 2,0 l se 105 kW a 130 kW jsou vybaveny přeplňováním turbodmychadlem s variabilní geometrií rozvaděcích lopatek, která umožňuje efektivní řízení plnícího tlaku v širokém spektru provozních režimů. Lopatky jsou řízeny krokovým elektromotorem, který je velmi přesný a současně rychlý. Nejvyšší plnící tlak činí 2,5 bar (105 kW) resp. 2,55 bar (130 kW), nejvyšší točivý moment je k dispozici mezi 1750 a 2 500 ot./min resp. mezi 1750 a 3 000 ot./min.

K novinkám nové řady motorů lze počítat také přemístění pomocných agregátů motoru (vodní čerpadlo, alternátor, kompresor klimatizace) na sací stranu motoru. Vyžádaly si to zástavbové podmínky a rozměrná soustava přeplňování motoru. Všechna zařízení jsou poháněna jediným klínovým řemenem. Všechny tři motory jsou vybaveny dvěma vyvažovacími hřídeli uloženými v bloku motoru na jehlových ložiskách. Všechny tři motory budou sériově vybaveny bezúdržbovým filtrem pevných částic, který bude od roku 2008 standardem napříč všemi motory BMW.

Nové čtyřválcové vznětové motory BMW
Motor2,0 l (105 kW)2,0 l (130 kW)2,0 l (150 kW)
Zdvihový objem [cm3]199519951995
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]105/4000130/4000150/4400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]300/1750-3000350/1750-3000400/2000
Nejvyšší otáčky. [ot/min]500050005200
Vstřikování common-rail2. gen., el.magnet. vstřik. ventily3.gen., piezoel. vstřik. ventily3.gen., piezoel. vstřik. ventily
Max. vstřik. tlak [bar]160018002000
Litrový výkon [kW/l]52,665,275,2
Spolupracujeme s TipCars.com
Spousta exekucí je neplatná. Oběti se ale musejí bránit Spousta exekucí je neplatná. Oběti se ale musejí bránit

Až jeden milion lidí má uzavřenou úvěrovou smlouvu s…

Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi

Podivný vztah dcery Donalda Trumpa Ivanky a ředitele…

Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu

Korupční aféra bývalého ministra zdravotnictví Davida…

Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí

Českobudějovická firma Robert Bosch, která patří do…

 

Štítky Technika BMW

 

Přidat názorDiskuse: Nové motory BMW (1.díl): vznětové…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 






 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Včera

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Podívejte se, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně. „Mluvili jsme otevřeně“

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně.…

Stav francouzsko-ruských vztahů byl dnes hlavním tématem rozhovorů francouzského a ruského prezidenta ve…

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli skoro o 60 milionů

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli…

Od dnešního spuštění programu Dešťovka do zhruba 17:00 přijal Státní fond životního prostředí (SFŽP) 1215…

 

iSport.cz

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s Braunschweigem zvládl

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s…

Fotbalisté Wolfsburgu se udrželi v bundeslize. Po domácí výhře 1:0 nad Braunschweigem zvítězili v barážové…

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že podporu stáhne i CEFC

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že…

V názvu fotbalové ligy dojde k další změně. Firma ePojisteni.cz se jako titulární sponzor rozhodla nevyužít…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…