21.9. 2018 ČTK

Ministerstvo uzavřelo nový kontrakt na mýtné. SkyToll a Kellnerův CzechToll nahradí Kapsch

Ministerstvo uzavřelo nový kontrakt na mýtné. SkyToll a Kellnerův CzechToll nahradí Kapsch

Smlouva následuje krátce poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zamítl stížnost neúspěšné firmy Kapsch Telematic Services proti tendru na nové mýtné.

Ministerstvo dopravy uzavřelo desetiletý kontrakt s konsorciem firem CzechToll a SkyToll na provozování mýtného systému na dálnicích a vybraných silnicích první třídy. Novinářům to oznámil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), dohodu potvrdil i vítězný CzechToll. Stalo se tak krátce poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dnes zamítl stížnost neúspěšné firmy Kapsch Telematic Services proti tendru. Podle Kapsche, který v České republice provozuje dosavadní mýtný systém, jde o předem připravený scénář.

Ministerstvo dopravy bylo podle Ťoka jediným účastníkem řízení u ÚOHS a tím, že se vzdalo práva na podání rozkladu a následně získalo potvrzení o pravomocném rozhodnutí úřadu, bylo ze zákona zrušeno předběžné opatření, kterým ÚOHS zakazoval uzavřít smlouvu s dříve vybraným vítězem tendru.

"Na základě toho, že nastaly podmínky pro možnost uzavření smlouvy s novým provozovatelem, tak jsme dnešního dne podepsali desetiletý kontrakt s vítězným konsorciem firem CzechToll a SkyToll, které budou od roku 2020 vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a vybraných silnicích první třídy v České republice," řekl Ťok. "Tuto smlouvu jsme uzavřeli rychle, nikoli však neuváženě. Šlo nám o to, abychom dali novému provozovateli dostatek času na přípravu," uvedl ministr.

Vítězné konsorcium rozhodnutí ÚOHS uvítalo, podle nich byl tendr férový pro všechny uchazeče. S přípravami nového systému chtějí firmy začít ihned.

Konkurenční Kapsch je naopak podle mluvčího Davida Šimoníka vývojem událostí šokován. Firma totiž předpokládala, že předběžné opatření zůstává v platnosti do doby, než se úřad vypořádá s jejím případným rozkladem. "Ze strany ministerstva dopravy je ale zřejmě možné cokoliv. Je zjevné, že jsme svědky předem připraveného divadla," uvedl Šimoník. Kapsch teď chce situaci analyzovat s právníky a poté rozhodne o svém dalším postupu.

Jak to nakonec bude s mýtem na silnicích 1. třídy?

Šimoník ostře zkritizoval i postup ÚOHS. Podle něj úřad během velmi krátké doby zcela otočil své původní stanovisko, aniž by se vyskytly nové skutečnosti. "Zjevně zafungoval nemístný a bohužel neskrývaný politický tlak vyvíjený na nezávislou dohledovou instituci," dodal.

ÚOHS ale upozornil, že Kapsch může i po podpisu smlouvy podniknout právní kroky blokující spolupráci vítězů tendru se státem. "Ministerstvo zvolilo tento postup na základě svého právního názoru na platnost předběžného opatření. K tomu se ÚOHS v dnešním rozhodnutí nevyjadřoval - neříkal, že by předběžné opatření nemělo platit. Proti podpisu smlouvy může Kapsch podat návrh na zákaz plnění," řekl deníku E15 mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda.

CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenská SkyToll mají podle Ťoka nyní 14 měsíců na to, aby připravily nový systém na výběr mýtného. Do konce roku 2019 platí smlouva s Kapschem, který provozuje dosavadní mýtný systém, podle Ťoka ji ale bude možné vypovědět dřív, pokud bude nový provozovatel rychleji připraven začít s výběrem mýtného.

Konsorcium, které ministerstvo vybralo, má mýtné vybírat deset let za 10,75 miliardy korun. Využívat k tomu bude modernější satelitní technologii, dosud k výběru mýtného sloužila mikrovlnná technologie. Ministerstvo dopravy očekává, že výnos z mýtného by se měl pohybovat mezi 140 a 150 miliardami korun za deset let.

Psali jsme: A je to tady. Byl zrušen výběr vítěze tendru na mýtné...

Poprvé ÚOHS o námitkách firmy Kapsch rozhodoval v květnu. Tehdy zrušil výběr vítěze tendru na vybudování a provoz systému na výběr elektronického mýta od roku 2020. Předseda úřadu Petr Rafaj ale v srpnu prvoinstanční rozhodnutí zrušil, protože podle něj úřad dostatečně nezohlednil některé významné okolnosti případu. Dnes ÚOHS zveřejnil rozhodnutí, ve kterém námitky neúspěšné společnosti odmítl.

V loňském roce zaplatily kamiony v Česku na mýtném rekordních 10,4 miliardy Kč, což bylo meziročně o 5,2 procenta více. Provozní náklady placené z vybraného mýta konsorciu firem pod vedením Kapsch představovaly v roce 2018 celkem 1,525 miliardy Kč a jejich podíl na vybraném mýtu celoročně klesl na 15 procent. Státu tak z každé vybrané stokoruny zůstalo 85 korun. Účinnost výběru mýta byla v průměru 99,6 procenta.

Stát na mýtném od roku 2007 vybral celkem 93,4 miliardy korun. Za prvních šest měsíců letošního roku z něj získal 5,4 miliardy korun, což je o 4,85 procenta meziročně více.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman vyznamená Josefa Bílého, Krúpu či Lorencovou Zeman vyznamená Josefa Bílého, Krúpu či Lorencovou

Prezident Miloš Zeman letos u příležitosti 28. října…

Ve většině bodů jsme v jednoznačné shodě, pochvaluje si Hřib jednání o pražské koalici Ve většině bodů jsme v jednoznačné shodě, pochvaluje si Hřib jednání o pražské koalici

Piráti, Praha Sobě a Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN…

Češi chtějí dojíždět do práce čím dál méně Češi chtějí dojíždět do práce čím dál méně

S délkou dojíždění do práce je nespokojeno 30 procent…

Telička zvažuje další kandidaturu v evropských volbách Telička zvažuje další kandidaturu v evropských volbách

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Líbí se vám nový VW Passat? Na tento si ale nechejte zajít chuť Líbí se vám nový VW Passat? Na tento si ale nechejte zajít chuť

Modernizované provedení v Evropě prodávaného Volkswagenu…

 





 
FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

Dnes 18:49

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se dlouhých 24 let.




Blesk.cz

Nová atrakce v centru Prahy: Turisty uchvacují létající jeleni v tzv. „uličce sv. Huberta“

Nová atrakce v centru Prahy: Turisty uchvacují…

O centru hlavního města se zpravidla hovoří jako o „historickém“. Znamená to ale, že by bylo jakoby…

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod britskou metropolí? Stanice duchů, válečné bunkry a další!

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod…

Podzemní poštovní železnice, »stanice duchů«, či římské lázně a amfiteátr. Londýn turistům nenabízí jen tuctové…

 

iSport.cz

Čelůstka: Ševčenkovi všechno vychází, zítra by to mohlo skončit

Čelůstka: Ševčenkovi všechno vychází, zítra by to…

PŘÍMO Z CHARKOVA | Proti Slovensku byl příjemným oživením a překvapením základní sestavy. Ondřej Čelůstka zvládl…

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo, hlesl Bartoš

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo,…

Nejtěžší překážka kurzu Velké pardubické, Velký Taxisův příkop, si opět vybrala smrtelnou daň. Stejně jako před…

 

Reflex.cz

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Byl jsem v pátek – na jako čumil, ale pracovně – na pohřbu Jana Kočky, mladého kluka, který z blbosti sedl do…

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují divoký svět mafie v Rusku po rozpadu SSSR

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují…

Rusko se v devadesátých letech minulého století po rozpadu Sovětského svazu vyznačovalo vysokým nárůstem…