Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v pololetí roku 2009: Octavia přebírá žezlo nejprodávanějšího modelu od Fabie

Aleš Dragoun
Diskuze (97)
Českému trhu vždy vládl nejmenší model domácí automobilky, minimálně od roku 1997, kdy začala Škoda nabízet dvě řady současně. Letos je tomu alespoň prozatím jinak. Nejprodávanějším modelem za první polovinu roku je totiž Octavia.

Větší je lepší

Octavia poprvé v historii překonala Fabii již loni v prosinci, ovšem letos měla více registrací s výjimkou února stabilně. Od ledna do června 2009 si noví majitelé odvezli celkem 10.978 škodovek nižší střední třídy, zatímco menších sester jen 9.107. Octavii to také jako jediné zajistilo podíl na trhu s dvouciferným číslem. Oproti loňsku si navíc mírně polepšila, Fabia naopak prudce pohoršila. V první desítce najdeme ještě další dva modely domácí automobilky, které si také vedou naprosto opačně. Šestý Roomster ztratil takřka polovinu registrací, sedmý Superb naopak téměř 100 procent získal, pochopitelně díky nové generaci, která se začala nabízet loni v červnu a ve střední třídě letos drtí VW Passat. Sedan (či liftback?) z Kvasin je také nejvýše umístěným velkým osobním vozem v žebříčku.

Nejúspěšnější dovážená auta

Nejprodávanějším dováženým modelem napříč všemi třídami se stal výprodejový Ford Fusion s 3.834 kusy, ten obsadil celkové třetí místo, čtvrtý nejbližší soupeř Cee'd má o rovných 1.200 vozů méně. Velmi úspěšná je též nová generace Renaultu Mégane, sedan a kupé-kabrio se sice nabízí ještě v předchozím provedení, ale tyto karosářské varianty tvoří jen mizivé procento. První desítku doplňuje Volkswagen Golf se vzácně vyrovnanými počty nových aut ve srovnání s loňskem (ztratil jen 5 vozů). Následují další dva zástupci Jižní Koreje, byť v případě Hyundaie i30 se jedná prakticky o domácí výrobek. Chevrolet Aveo prošel loni radikální modernizací a díky cenové politice dovozce to stačilo na desátou příčku, byť malý chevy nemůže zapřít značné konstrukční stáří.

Dodávky

Zajímavá situace nastala i u čistě užitkových aut, kde, pokud nebudeme brát ohled na kategorie, vládl dlouhou dobu Ford Transit. Letošním pololetním lídrem je ovšem Citroën Berlingo. Do celkových čísel jsou samozřejmě započítávány také osobní verze, jejichž luxusnější provedení konkurují vozům kategorie MPV. Francouzský bestseller má před legendární dodávkou náskok 140 registrací. Je pravdou, že Berlingo se nabízí ve dvou generacích, ovšem k velkému Transitu jsou zase řazeny v žebříčcích SDA i menší modely Connect, ač jde zcela jiný vůz a označení Transit je jen marketingovým tahem. Mimochodem, osobní verze Tourneo a Tourneo Connect jsou striktně děleny.

Vzestupy a pády

V popisu největších nárůstů samozřejmě musíme vynechat vozy, které se začaly prodávat během roku 2008 (jedná se o mrňousy Hyundai i10 a Suzuki Splash), protože jejich srovnání není relevantní. Titul Skokana roku si tedy odváží do Rüsselsheimu, respektive španělské Zaragozy, kde se vyrábí, malé MPV s bleskem ve znaku – Opel Meriva. Šest let vyráběný a pomalu se loučící model těží z výrazných akčních slev. Velmi slušně vybavená Meriva 1,6 Enjoy Family Plus totiž stojí v současné době 327 tisíc Kč, základní cena pak začíná o necelých 60 tisíc Kč níže. Díky této cenové politice vzrostly registrace o více než 230 %. Nad hranicí sta procent jsou také další dvě auta – Hyundai i30 a Peugeot 308. Vzhledem k tomu, že se tyto dva automobily objevily ve statistikách již v létě, respektive na podzim 2007, lze je bez problémů s předchozím rokem srovnávat.

Naopak největší propad registrací zaznamenal meziročně Opel Astra, a to plnou polovinu. Téměř padesátiprocentní ztrátu má také Dacia Logan. Kdysi velmi úspěšný základní sedan letos nepřesáhl ani 100 registrací (má jich 85), maxikombi MCV se pak prodalo takřka o 400 méně než loni. V této nepříliš lichotivé statistice obsadil třetí příčku Renault Kangoo. Poklesy přes 40 procent mají také například Citroëny C3 a C4, Chevrolet Spark, dobrým výsledkem se nemůžou pochlubit ani Renault Clio a domácí MPV od Škody.

Na závěr

Na samotný závěr si necháváme pár zajímavostí. Do první padesátky se protlačily také dvě novinky, které se před rokem ještě neprodávaly. Tou první je Hyundai i20, nástupce Getze, druhou pak lídr nejen mezi malými, ale zároveň i všemi vozy do lehkého či těžšího terénu - Volkswagen Tiguan.

A ještě jedna statistika: mezi nejlepší se vešlo celkem osmnáct malých vozů, třináct modelů nižší střední třídy včetně Loganu, osm dodávek všech kategorií, čtyři minivozy, tři automobily střední třídy, dva terénní vozy a dvě malá MPV. Zařazení Dacie Logan je velmi problematické, protože její registrace částečně spadají do nižší střední třídy, zčásti do středních MPV (i když s výhradami) a také mezi lehká užitková vozidla.

Nejprodávanější automobily na českém trhu za první pololetí 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV změna změna Tržní podíl
- Období 1-6/2009 1-6/2008 [ks] [%] 1-6/2009
1. Škoda OCTAVIA 10978 10121 857 8,5% 11,92%
2. Škoda FABIA 9107 14997 -5890 -39,3% 9,89%
3. Ford FUSION 3834 2736 1098 40,1% 4,16%
4. Kia CEE´D 2634 2358 276 11,7% 2,86%
5. Renault MEGANE 2461 1396 1065 76,3% 2,67%
6. Škoda ROOMSTER 2039 3645 -1606 -44,1% 2,21%
7. Škoda SUPERB 1718 866 852 98,4% 1,87%
8. Volkswagen GOLF 1626 1631 -5 -0,3% 1,77%
9. Hyundai i30 1539 712 827 116,2% 1,67%
10. Chevrolet AVEO 1398 802 596 74,3% 1,52%
11. Peugeot 207 1396 1877 -481 -25,6% 1,52%
12. Volkswagen POLO 1360 1419 -59 -4,2% 1,48%
13. Renault THALIA 1352 1199 153 12,8% 1,47%
14. Ford FOCUS 1311 1557 -246 -15,8% 1,42%
15. Citroën BERLINGO 1261 1460 -199 -13,6% 1,37%
16. Volkswagen PASSAT 1229 1244 -15 -1,2% 1,33%
17. Ford FIESTA 1198 690 508 73,6% 1,30%
18. Ford TRANSIT 1021 1656 -635 -38,3% 1,11%
19. Volkswagen CADDY 854 787 67 8,5% 0,93%
20. Toyota YARIS 848 1119 -271 -24,2% 0,92%
21. Suzuki SX4 806 827 -21 -2,5% 0,88%
22. Peugeot 308 784 376 408 108,5% 0,85%
23. Renault CLIO 752 1323 -571 -43,2% 0,82%
24. Volkswagen TRANSPORTER 715 908 -193 -21,3% 0,78%
25. Ford MONDEO 692 794 -102 -12,8% 0,75%
26. Citroën C3 671 1188 -517 -43,5% 0,73%
27. Dacia LOGAN 669 1311 -642 -49,0% 0,73%
27. Fiat PUNTO 669 940 -271 -28,8% 0,73%
29. Fiat PANDA 666 641 25 3,9% 0,72%
30. Chevrolet SPARK 649 1167 -518 -44,4% 0,70%
31. Hyundai i20 637 - 637 - 0,69%
32. Hyundai ACCENT 604 624 -20 -3,2% 0,66%
33. Citroën C4 598 1066 -468 -43,9% 0,65%
34. Seat IBIZA 595 540 55 10,2% 0,65%
35. Volkswagen TIGUAN 588 - 588 - 0,64%
36. Opel CORSA 584 901 -317 -35,2% 0,63%
37. Peugeot PARTNER 561 572 -11 -1,9% 0,61%
38. Honda CR-V 533 443 90 20,3% 0,58%
39. Suzuki SWIFT 523 411 112 27,3% 0,57%
39. Kia RIO 523 447 76 17,0% 0,57%
41. Mazda 2 514 647 -133 -20,6% 0,56%
42. Opel ASTRA 500 1000 -500 -50,0% 0,54%
43. Hyundai i10 478 111 367 330,6% 0,52%
44. Honda CIVIC 443 549 -106 -19,3% 0,48%
45. Toyota AURIS 435 469 -34 -7,2% 0,47%
46. Opel MERIVA 423 128 295 230,5% 0,46%
47. Suzuki SPLASH 409 55 354 643,6% 0,44%
48. Renault KANGOO 405 753 -348 -46,2% 0,44%
49. Renault TRAFIC 402 424 -22 -5,2% 0,44%
50. Mercedes-Benz SPRINTER 385 638 -253 -39,7% 0,42%
Aleš Dragoun
Diskuze (97)
4. 8. 2009 06:30
Příště Octavii
Jako majitel Fabie I se ani nedivím, že Fabii II převálcovala Octavia III. Kdybych měl dostatek financí, tak pro mě u škodovky vítězí jedině Octavia III už z několika důvodů.

1. Design - Fabii I sem si koupil hlavně pro její design a z toho důvodu bych se teď přiklonil raději k faceliftové Octavii, než Fabii II.

2. Cena - Octavie III se prodává za mnohem příznivější cenu, než kdysi a v porovnáním s Fabií II bych si raději připlatil a získal vůz o třídu vyšší.

3. Nabídka motorů - jelikož preferuji zážehové motory, výběr u Fabie II mě dost zklamal, především z toho důvodu, že se tam nikde nevyskytuje označení TSi. Asi bych si už nekoupil 1.4 16V/63kW 5stup. mech., jelikož se s tím nedá pomalu ani předjíždět, ale zvolil bych jako adekvátní náhradu přeplňovaný motor 1.4 TSI/90 kW navíc se 6stup. mech. převodovkou, který nabízí Octavia III.

4. Vnitřní prostor - když sem měl možnost sedět v Octavii I (vzadu), připadalo mi to jako v mojí Fabce, hlavně cc se týče prostoru nad hlavou. Nová Octavia je v tomto ohledu mnohem velkorysejší a o zavazadlovém prostoru nemluvě. Člověk zvyklý na Hatchback Fabie by nevěřil, kolik se toho vejde do nové Octavie. Konečně pořádné auto a nejen cc se prostoru týče...

Jaké bude teda moje příští auto? Jednoznačně u mě vyhrála nová faceliftová Octavie s motorem 1.8 TSI/118 kW 6stup. mech. v modelové řadě Elegance.
Avatar - www.skodaoctavia.cz
3. 8. 2009 18:28
Re: DOBRÁ ČÍSLA
Cednik se opravdu povedl, je to pěkné auto.
Avatar - www.skodaoctavia.cz
3. 8. 2009 18:23
Re: Prekvapenia
Auto se nemůže líbit všem. Octavia je nadčasový design, který se teprv usadí a bude se libit. KDyž přišla O2 taky se mnohým nelíbila.
Avatar - www.skodaoctavia.cz
3. 8. 2009 18:21
Re: Nick?!
Fabia je jednoduše předražená. Nebo aspoň dlouho byla.
Pokud zvolíme nějaký rozumný motor jsme na 274 900 Kč bez výbavy v clasiku. Pokud z toho uděláme rozumné auto jsme na moc velké částce.
30. 7. 2009 12:03
Re: DOBRÁ ČÍSLA
A já to uzavřu svojí oblíbenou prupovídkou: Statistika je přesný součet nepřesných čísel.