5.1. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Toyota Avensis III (T27): Boj na dvou frontách

 

Spolu s Mazdou je Toyota jedinou japonskou automobilkou, která se i dnes snaží prosadit ve střední třídě. Má to však hodně těžké. Spíše než zájemce o nové auto tak láká kupující ojetiny.

Zkoušený Avensis přinesl ve srovnání s předchozí generací nejen další zvětšení rozměrů, atraktivnější vzhled či tři karosářské verze, ale také vynikající úroveň v ochraně posádky při nehodě. V hodnocení Euro NCAP pro rok 2009 se vůz umístil na skvělém pátém místě spolu s Volvem XC60 a Opelem Astra.

Při návrhu třetí generace se Toyota zaměřila také na vzhled. Novinka se nesla v o poznání dynamičtějším duchu než poněkud bachratý předchůdce. Ovšem úrovně elegance některých konkurentů ani tak nedosáhla. Zlepšila se rovněž kabina, byť i tady byl vzhled diskutabilní spolu s ergonomií. Snad proto, že palubní deska byla až příliš „plastová“ a bez nápadu. Jakoby to odráželo filozofii značky Toyota - vyrábět solidní auta, která zaujmou širokou masu obyvatel, budou s léty dobře sloužit a pohodlně vás přepraví z bodu A do bodu B.

Jenže ve střední třídě, kde auta stojí mnohdy i tři čtvrtě milionu korun, chtějí zákazníci, a zejména ti z Evropy, trochu víc. Jde o pocity, tudíž to nelze nikterak změřit ani exaktně popsat. Prostě se v autě musíte cítit dobře a mít pocit, že máte něco extra, i kdyby tomu tak třeba vůbec nebylo. A tohle Avensis, stejně jako celá řada jiných modelů Toyoty, nezvládl. A nezvládá to bohužel ani po poslední modernizaci provedené v loňském roce.

Video

Ale pozor - věci, které řeší kupující nového auta, mohou být pro zájemce o ojetinu podřadné. Kdo kupuje vůz z druhé ruky, spíše než na pocity dá hodnoty trvalejšího rázu. Třeba jak je auto spolehlivé a zda si pár dní po jeho koupi nebude muset shánět „lítačku“ na MHD, neboť to, čím chtěl původně jezdit do práce, už stojí měsíc v servisu a nikdo neví, co tomu je.

Drží, ale…

Na sklonku roku 2008 byl ovšem Avensis zcela novým autem. Platformou počínaje, zážehovými motory konče. Obrovské inovace prodělalo třeba šasi. Vpředu se sice vůz i nadále spoléhal na modifikovaný McPherson, ovšem spodní rameno dostalo jiné geometrické poměry. „S podvozkem Avensisu problémy nebývají,“ říká k vozu Jiří Váchal, majitel Autoservisu a pneuservisu Litice, který se na opravy vozů Toyota a Lexus specializuje. A je to dobře. V otázce možností oprav podvozku totiž není Avensis zrovna přátelským autem vůči kapse svého uživatele.

Coby originální díl nabízí u přední nápravy Toyota pouze spodní čep. Naopak při koupi kompletního ramene jej musíte dokoupit dodatečně. Jednotlivá uložení Toyota jako samostatný díl nedodává. V druhovýrobě „k mání“ oba silentbloky jsou, ovšem pouze od jediného dodavatele, firmy Nipparts.

Třetí generace dostala zcela novou zadní nápravu. Ta už nevyužívá spodní široce uložené rameno tvaru trojúhelníku, ale čtveřici samostatných ramen na každé straně. Jde v principu o stejné řešení, jaké má po léta Focus a Golf.

Po vzoru Passatu B6 přišel Avensis také s elektromechanickou parkovací brzdou. Bohužel už od Němců Japonci nepřevzali řešení se samostatnými servomotory v brzdičích. Místo toho použili jeden centrální krokový elektromotor tahající za klasické lanovody. Do roku 2010 tato brzda občas selhávala. Závadu doprovázela nefunkčnost brzdy, svítící kontrolka a dále hláška na multifunkčním displeji „check parking break system“. Příčinou byl vadný ovládací servomotor, který servisy měnily. Když už jsme u parkovací brzdy, tak musíme zmínit i ergonomický přešlap v podobě umístění ovládacího tlačítka kdesi vpravo pod volantem. Tuto nectnost odstranila až poslední modernizace uskutečněná předloni.

Když benzin, tak Valvematic

Předchozí vydání Avensisu sázelo v rámci nabídky zážehových motorů na dvě odlišné řady: menší motory o objemu 1,6 a 1,8 litru byly zástupci nechvalně proslulé generace ZZ, naopak větší dvoulitr a raritně se vyskytující čtyřválec 2,4 litru vycházely z řady AZ.

S příchodem třetí generace nabídla Toyota nové zážehové motory z řady ZR v kubaturách 1,6 litru, 1,8 litru a 2,0 litru. Zatímco v nedávno recenzovaném Aurisu se zprvu spoléhaly na regulaci výkonu škrticí klapkou, v Avensisu byla od začátku výhradně modernizované verze s plynule proměnným zdvihem sacích ventilů Valvematic. Kupodivu tento systém funguje i s léty docela spolehlivě. Akční člen sice dokáže selhat, ovšem to se děje jen zcela výjimečně. A i pak lze dojet do servisu na náhradní program pracující se záložní škrticí klapkou.

„V souvislosti s motory s Valvematicem musím zmínit zejména uvolněné rozvody řešené řetězem,“ říká Jiří Váchal. Závada se projevuje doslova rachotem z motorového prostoru. „Řetěz se sice vytáhne, ale naštěstí nepřeskočí,“ dodává Váchal. Častěji tato závada potká ty vozy, které dlouhodobě přejíždějí servisní interval.

Denso je tady vždy

Kdo chce s Avensisem jezdit spolehlivě a dlouho, nechť se vyhne vznětovým motorům. Bohužel na trhu tyto motorizace logicky převládají. Problémy s diesely byly u Toyoty tak rozsáhlého charakteru, že v rámci poslední inovace Avensisu raději japonská značka sáhla po motorech z produkce BMW, než aby vyvíjela vlastní agregáty pro normu Euro 6. Co tedy vznětové čtyřválce Toyoty trápí a proč mají tak špatnou pověst mezi informovanější částí motoristů?

V Avensisu Toyota nabízela na první pohled dva vznětové motory o objemu 2,0 a 2,2 litru. Teprve podrobnější zkoumání odhalí skutečnost, že motorů je vlastně více. Vedle výkonů a objemů se liší i jinak. Třeba emisním systémem, vstřikováním common-rail či provedením spodního víka. Bez ohledu na to jsou všechny pohonné jednotky zástupci hliníkové řady AD, jež se objevila již v předchozí generaci.

Co mají všechny verze motoru společné, je dodavatel common-railu. Tím je japonská firma Denso. „Systémy od Densa jsou známy zvýšenou citlivostí na mazivost nafty. K dlouhodobějšímu přežití je u nich opravdu důležité tankovat jen osvědčené produkty,“ říká Jiří Váchal.

Když už budete kupovat dieselový Avensis, doporučujeme hledat dvoulitr. Jeho označení je 1AD-FTV a nabízí výkon 93 kW. Mnozí se teď ušklíbnou, že to moc není. Ano Passat B6 2.0 TDI s ním v kopci asi nepředjedete. Jenže když přijde na spolehlivost, je dvoulitr nejlepší volbou. „Motor 2.0 D-4D jako jediný používá common-rail Denso se solenoidovými vstřikovači. Repasovaný vyjde na 5.500 korun,“ říká Jiří Váchal. Naproti tomu všechny 2.2 dostaly, piezo Denso. To je ještě choulostivější, navíc odborně opravený vstřikovač stojí dvakrát tolik. Opravdu citelná daň za o špetku tišší projev…

Jak šel čas

2008

Na podzim představení vozu. Tři karosářské varianty. Kombi, sedan a liftback. Zážehové motor 1.6 Valvematic, 1.8 Valvematic a 2.0 Valvematic. A dále vznětové motory 2.0 D-4D, 2.2 D-4D, 2.2 D-CAT (110 kW) a 2.2 D-CAT (130 kW). Motor 1.8 Valvematic a 2.0 Valvematic alternativně se samočinnou převodovkou Multidrive-S CVT. Motor 2.2 D-CAT alternativně se samočinnou měničovou převodovkou 6AT.

2009

Zahájení prodeje na většině trhů včetně České republiky.

2012

Modernizace vozu. Optické retuše, mírné zvýšení tuhosti karoserie z důvodu upravených bodových svarů její zadní části. Nové strmější řízení s 2,7 otáčkami volantu mezi dorazy namísto více než třemi otáčkami. Motor 2.0 D-4D s novým menším turbodmychadlem s elektricky ovládaným naklápěním lopatek.

2015

Druhá modernizace. Výrazněji upravený vzhled. Vlastní vznětové motory se přestávají vyrábět. Místo nich nové motory 1.6 D-4D (1WW) o výkonu 82 kW a 2.0 D-4D (2WW) s 105 kW. Oba původem od BMW. Lépe umístěné tlačítko parkovací brzdy.

2017

Vůz je stále ve výrobě.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
NKÚ: Ministerstvo financí má vážné chyby v účetnictví, přesahují 100 miliard NKÚ: Ministerstvo financí má vážné chyby v účetnictví, přesahují 100 miliard

Ministerstvo financí mělo v účetnictví za rok 2015…

ČSSD dokončuje kandidátky, Ludvík ale ještě nemá nic jisté ČSSD dokončuje kandidátky, Ludvík ale ještě nemá nic jisté

Širšímu vedení sociální demokracie se sice nepodařilo…

Konec intervencí zdražil půjčky, spekulanti dávají vale koruně Konec intervencí zdražil půjčky, spekulanti dávají vale koruně

Dluhopisové investory nepřesvědčil ani nejvyšší úrok za…

Komentář Bohumila Pečinky: Program ODS a příliš mnoho slov Komentář Bohumila Pečinky: Program ODS a příliš mnoho slov

Ve Formanově filmu Amadeus je scéna, která se skvěle hodí…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetá Toyota Avensis III (T27): Boj na…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

 




Euro NCAP 2015: Toyota Avensis – Pět hvězd i po modernizaci Euro NCAP 2015: Toyota Avensis – Pět hvězd i po modernizaci

Toyota Avensis třetí generace zamířila ve faceliftované…

Toyota Avensis: S benzinovým 1.6 Valvematic (97 kW) za 614.900 Kč Toyota Avensis: S benzinovým 1.6 Valvematic (97 kW) za 614.900 Kč

Hlavní novinkou modernizovaného Avensisu jsou vedle…

 



 
Praga a její nejslavnější poválečná nákladní vozidla

Praga a její nejslavnější poválečná nákladní vozidla

Dnes 08:00

Praga v současnosti nabízí závodní i sportovní automobily, motokáry a letadla, ale prakticky po celou druhou polovinu dvacátého století byla zastoupena pouze nákladními vozy. Modely V3S a S5T jsou pak dodnes jejími nejznámějšími zástupci.




Blesk.cz

Mánesovu ulici na Vinohradech třikrát uzavřou. Pracuje tu jeřáb

Mánesovu ulici na Vinohradech třikrát uzavřou.…

Postupně během tří dnů musejí lidé počítat s dočasnou dopravní změnou na Vinohradech. V Mánesově ulici proběhnou…

Nejhorší záplavy v Peru za 20 let: 114 obětí a epidemie horečky dengue

Nejhorší záplavy v Peru za 20 let: 114 obětí a…

Záplavy a sesuvy půdy, které od konce ledna sužují Peru, si dosud vyžádaly 114 obětí. Podle víkendového oznámení…

 

iSport.cz

Rada: Vyhrál jsem pro pochybovače. Chválil Bičíka, klanil se Vatajeluovi

Rada: Vyhrál jsem pro pochybovače. Chválil Bičíka,…

Pod vedením Petra Rady velké zápasy fotbalistům Sparty jdou. V nedělním šlágru 25. kola ePojisteni.cz ligy doma…

Smutná zpráva z Turecka. Explzeňský obránce Rajtoral spáchal sebevraždu

Smutná zpráva z Turecka. Explzeňský obránce Rajtoral…

Fotbalový svět zasáhla tragická událost. František Rajtoral spáchal sebevraždu. Bývalý český reprezentant a hráč…

 

Reflex.cz

Papež František zneužil památky holocaustu

Papež František zneužil památky holocaustu

V Evropě je zvykem, že když něco udělá nebo řekne papež, tak se to chápe jako nějaké epochální moudro. V sobotu…

Ohňové mumie: Putování za tetovanými strážci filipínských hor

Ohňové mumie: Putování za tetovanými strážci…

Odlehlá vesnice Kabayan skrývá zvláštní poklad – ohňové mumie. V asi dvou stech jeskyních roztroušených po kraji…