Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojeté Audi A4 Avant 1.9 TDI: Nikdy vás neomrzí

Bazarové Recenze
Diskuze (51)
Druhá generace Audi A4 vyjela v roce 2000, i v současnosti má ale stále co nabídnout. Neuvěřitelně příjemný automobil zaujme jízdními vlastnostmi a úspornými turbodiesely TDI.

Audi A4 druhé generace je velký konkurent taktéž velice oblíbeného BMW 3 konstrukční řady E46. Vůz se čtyřmi kruhy ve znaku přišel na trh o dva roky později, tedy v roce 2000. Snad i díky tomu má ostřejší linky karoserie, díky nimž nevypadá nijak zastarale ani dnes.

Řidiči hledající cenově dostupný automobil střední třídy tak nezřídka zvolí právě „á-čtyřku“ z důvodu designu. Přitom vzhled není jediným kladem tohoto vozu, který na rozdíl od později uvedených modelů Audi ještě netrápí enormní nedotáčivost. Navíc jej lze pořídit s pohonem všech kol quattro. Jedná se přitom o skutečné quattro, nikoli řešení s využitím mezinápravové spojky Haldex.

Audi A4 se vyrábělo s karoserií sedan a kombi, přičemž obě varianty se dodávaly s pohonem předních i všech kol. Na trhu nejčastěji narazíte na kombi vybavené úspornými turbodiesely TDI. Také nás jeden takový zaujal - automobil z roku 2002 jsme objevili v nabídce pražského autocentra Auto ESA. Pod kapotou má známý turbodiesel 1.9 TDI o výkonu 96 kW a na počítadle ujeté vzdálenosti 151.346 kilometrů. Vůz s pohonem předních kol vypadá zachovale, jenom v interiéru najdeme jasné znaky, potvrzující jeho věk.

Prostor pro posádku

Stáří vozidla prozrazují osahané ovladače na palubní desce. Černý povrch tlačítek se časem ohmatá a pak začne vykukovat jasně bílý plast - jak typické pro vozidla koncernu Volkswagen. Tím však veškeré výtky mířící k palubní desce nebo jejím částem končí. Po vzhledové stránce se opravdu není za co stydět a totéž platí pro volbu a povrchovou úpravu použitých materiálů. Jenom kladně lze mluvit o sedadlech, ta jsou velice pohodlná. Setkat se můžete také se sportovními sedačkami, které doslova nadchnou držením těla v zatáčkách. Testovaný exemplář má sice standardní sedadla, přesto nám zajistila dostatečně vysoký cestovní komfort.

Nabídka místa pro posádku není s přihlédnutí k době vzniku vozu nikterak zlá. Špatná není ani prostornost zavazadelníku sedanu, i když v dnešní době by člověk očekával o pár litrů více. Nabízený objem 460 litrů však bude většině řidičů stačit. To v případě kombi si už tak jisti nejsme: Audi A4 Avant totiž nabízí zavazadlový prostor jenom o objemu 440 litrů v pětimístném uspořádání. Ještě že karoserie typu kombi umožňuje využít i oblast nad roletkou zavazadelníku - díky tomu lze přepravit náklad o větším objemu.

Motor a převodovka

Základní benzinová šestnáctistovka moc síly nenabízí, proto představuje lepší volbu přeplňovaná osmnáctistovka, která se právem těší i větší oblibě než dvoulitr. Šesti- a osmiválce ve sportovnějších verzích tak často nepotkáte.

Nejvíce se na trhu objevují turbodiesely. U vozidel vyrobených před faceliftem jsou početně zastoupeny veleúsporné motory 1.9 TDI i šestiválce 2.5 TDI, ty mají drtivou převahu u automobilů s pohonem všech kol quattro. Přeplňované vznětové devatenáctistovky se těší velké oblibě zásluhou velice nízké spotřeby, jezdit v průměru za pět litrů rozhodně není nemožné. Čtyřválec 1.9 TDI o výkonu 96 kW v našem testovacím voze navíc dokazuje, že i devatenáctistovka pro skutečně svižnou jízdu stačí. Samozřejmě agregáty 2.5 TDI nabídnou více, vždyť nejsilnější provedení má výkon až 132 kW. Jsou ale náchylnější na výskyt poruch a navíc je zde citelný turboefekt.

Po faceliftu a modernizaci v roce 2004 se dostaly pod kapotu také turbodiesely 2.0 TDI, 2.7 V6 TDI a 3.0 V6 TDI. Dvoulitry nemají zrovna dobrou pověst, což je důsledek častého výskytu vážných závad, navíc ani spotřebou se konstrukčně starším devatenáctistovkám nemohou rovnat. Proti tomu šestiválce platí za obzvláště povedené.

Jízdní vlastnosti a komfort

Podvozek Audi A4 druhé generace je skvěle naladěn. Bez potíží zvládá tlumit nerovnosti, ale přitom stále velmi dobře zprostředkovává přenos informací řidiči. Zkrátka „á-čtyřka“ je krásně čitelný automobil, který padne do rukou snad každému.

Cestovní komfort je na vysoké úrovni, nevytrácí se ale ani jistá dávka sportovnosti. Dobré jízdní vlastnosti jsou ještě lepší u vozů s pohonem všech kol quattro, který řidiče podrží i při opravdu rychlých průjezdech zatáček. Ocenit musíme také strojově přesné řazení.

Testovaná A4 Avant 1.9 TDI ukázala, že i s kombi s pohonem předních kol lze jezdit velmi svižně, až sportovně. Přitom spotřeba neroste do závratných výšin a řidič má celou dobu pocit určitého spojení s vozem. Prostě se za jeho volantem cítíte příjemně a jistě.

Výbava a cena testovaného vozu

Za příjemnými pocity jistě stojí kromě výborného podvozku i výbava automobilu. Ta nabízí automatickou klimatizaci, elektrické ovládání předních oken a vnějších zpětných zrcátek, dálkové centrální zamykání i tempomat. Nechybí ani autorádio s přehrávačem CD, nejde však o originální prvek výbavy.

Ani bezpečnost nepřišla zkrátka. Vedle šestice airbagů zde najdeme ABS nebo elektronický stabilizační systém ESP. Vzhled vozu pak podtrhují originální litá kola Audi. Prakticky zaměření řidiči navíc ocení závěsné zařízení.

Automobil z nabídky Auto Esa má v rodném listě zanesen letopočet 2002. Od té doby ujel podle palubních přístrojů 151.346 kilometrů a prodejce si jej cení na 129.900 korun.

Expert Auto ESA radí

Pro Audi A4 jsou typické vůle na přední nápravě, výjimku nepředstavují ani zvlněné brzdové kotouče. Sem tam se objeví nějaká drobná porucha elektrické výbavy, častěji můžete potkat automobily s nadměrně opotřebenými tlumiči pérování nebo spojkou.

U turbodieselů 1.9 TDI se vyskytují potíže s váhou vzduchu, známé jsou také problémy s nadměrně opotřebeným dvouhmotovým setrvačníkem a občas odejde turbodmychadlo. Motory 2.0 TDI zpočátku trápily vstřikovače, turbodmychadlo i potíže s mazáním, šestiválce 2.5 TDI zase pronásledují umírající čerpadla. Je zde totiž použito nechvalně známé čerpadlo Bosch VP44. Ještě větší problém tohoto motoru pak představuje špatné mazání vačkových hřídelí.

Zážehový přeplňovaný dvacetiventil 1.8 T někdy zlobí zapalovací cívky, občas potkáte vůz s "vyřízeným" turbodmychadlem. Samozřejmě stejně jako u jiných verzí i zde se výrazně projeví, jak majitel se svým automobilem zacházel.

Audi A4 Avant 1.9 TDI
Objem motoru (cm3):1896
Maximální výkon (kW/ot. za min.):96/4000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.):285/1750
Zrychlení 0-100 km/h (s):10,1
Největší rychlost (km/h):208
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km):5,5
Rok výroby testovaného vozu:2002
Počet ujetých km dle palubních přístrojů:151 346
Cena vozu (hotovost/financování v Kč):129 900/129 900

Bazarové Recenze
Diskuze (51)
21. 4. 2016 11:15
A4 Avant 1.9
Ja jsem s ni velmi spokojen, na spotrebu nestezuju prumer asi 6-7 a celkem na to dupu, koupil jsem ojete Audi A4 Avant 1.9 z aaa a zatim na ni nemuzu rict pul slova.
28. 5. 2014 09:22
AutoEsa
2002, necelých 152 000 KM a AutoEsa, magické spojení s manipulací nejen stavu tachometru. Nepochopim jak může jakýkoliv motoristický server spolupracovat s AutoEsa.
:no:
Avatar - ORBiTH
22. 5. 2014 14:19
Re: Nejlepší diesel na evropských silnicích
Tak s tým plne súhlasím.
Tieto motory (hlavne 85kw a 96kw verzie) sú dodnes neprekonané agregáty a kludne ma aj zabite. Výčitky ohladom chrochtania, vibrací a nekultivovanosti sú úplne mimo, pretože žiadny potencionálny kupec 4valcoveho TurboDýzla neočakavá pod prednou kapotou symfóniu a (hlavne za studena) sa za tie roky to ,,skulturnenie" ažtak nezlepšilo. :-!
21. 5. 2014 23:54
Re: Audi A4 2002
taky se mam starat sam o sebe?
21. 5. 2014 23:35
Re: Audi A4 2002
mám k tobě taky kritickou reakci. můžu ji vyjádřit anebo tě radši ignorovat?