26.1. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojeté Audi A4 B8: Revoluce na německý způsob. Je ale spolehlivá?

 

Od roku 1994 plní model A4 roli nejmenšího vozu značky s tradičním uspořádáním pohonu. Tedy motorem uloženým podélně před přední nápravou a převodovkou za ní. Jak si stojí coby ojetina?

Když postavíte popisovanou minulou generaci B8 vedle té předchozí B7, uvedené v roce 2000 a výrazně inovované o čtyři roky později, i pokud zcela opomenete design auta a zaměříte se pouze na proporce, všimnete si na první pohled jedné nesrovnalosti. Přední náprava B8 je podobně vpředu jako u vozů BMW či Mercedes-Benz a tedy přední převis je oproti B7 nezvykle krátký. Tato vlastnost má podstatu v použité technice a potažmo koncepci. Její výraznou inovací Audi důsledně odpovědělo na neustálé omílání faktu, že vozy z Ingolstadtu moc nezatáčí a jsou příliš tuhé, protože jejich hnací řetězec až moc zatěžuje přední nápravu. Toto vyniklo zejména při přímém srovnání s vozy z Mnichova a Stuttgartu. Audi A4 sice bylo v otázce změn koncepce medializováno, ovšem skutečnost je taková, že prvenství v tom patří o špetku staršímu modelu A5/S5, s nímž A4 B8 sdílí kompletní mechaniku.

Vyřešit tenhle problém nešlo jen tak. K tomu, aby bylo možné motor posunout více vzad, bylo třeba celé hnací ústrojí uspořádat jinak. V případě A4 si to vyžádalo zcela novou generaci manuálních i samočinných převodovek a současně musela být změněna poloha řízení. Co tedy popsané změny konkrétně přinesly?

Video

To je ale převodovek!

Bližší zkoumání rozdílů odhalí následující čísla. Vzdálenost roviny příruby převodovky od osy, procházející středem příruby hnacích hřídelů přední nápravy, se u řady B8 oproti B7 zkrátila o 43 mm. U předchůdce činila 181 mm, u B8 tedy pouhých 138 mm. Současně došlo ke snížení zmíněné osy, procházející přírubou předních hnacích hřídelů o 25 mm. Tedy se snížilo těžiště vozidla. Tam, kde měla starší auta spojku, respektive měnič momentu, mají novější B8 diferenciál přední nápravy. Výsledkem bylo mimo jiné také příznivější rozložení hmotnosti mezi obě nápravy v poměru 55/45 přední/zadní, samozřejmě v závislosti na použitém motoru. V tomto případě již opravdu nikdo nemůže tvrdit, že je příď vozu přetížená.

Zachován však zůstal stálý pohon všech kol quattro. Pouze motorizace 1.8 TFSI o výkonu 88 kW, 2.0 TFSI se 132 kW, 2.0 TDI s 88 kW a 2,7 V6 TDI (140 kW) se nabízely výhradně s pohonem předních kol. Ten je použit vždy také v kombinaci s variátorem Multitronic, na němž Audi spolupracovalo se strojírenským koncernem Schaffler, případně s manuálem. Jeho značení je 0AW.

Naopak quattro bylo kombinované vždy s manuální šestistupňovou převodovkou, případně šestistupňovou samočinnou Tiptronic 0B6 s měničem momentu, dodávanou firmou ZF (typ 6HP-28AF). Od roku 2009 začal být Tiptronic postupně u vybraných motorizací nahrazován novou samočinnou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S-Tronic (DL501-7Q, případně 0B5). V určité době se tak můžete u A4 setkat se čtyřmi převodovkami a dvěma verzemi pohonu v závislosti na motorizaci. Pokud bychom si mohli vybrat, volili bychom quattro s manuální skříní, kterou však mnozí u takového auta odmítají. Když už automat, tak raději starší skříň s měničem momentu než novější „dvouspojku“ S-Tronic. A zcela bychom se vyhnuli Multitronicu.

Avšak i quattro tady bylo rovněž nové. Sice se stále spoléhalo na samosvorný mezinápravový diferenciál torsen, ovšem poprvé asymetrický typu T3. Při běžné jízdě se tak na přední nápravu přenáší 40 procent celkové hnací síly, na zadní zbytek, tedy 60 procent. Opět jde o opatření, které mělo zmírnit toporné chování vozů této značky v zatáčkách a tedy zlepšit jejich ovladatelnost. Zmíněný torsen T3 recenzovaná A4 převzala od superkombi B7 RS4.

Quattro bylo vždy chloubou Audi a ani tady tomu není jinak. Třeba uznávaný specialista na vozy koncernu Volkswagen Petr Petřík z pražské Malé Chuchle nám potvrdil, že i u aut se značným kilometrovým proběhem funguje zcela bez problémů. V případě dvouspojkové převodovky S-Tronic je nesmírně důležitá výměna oleje včetně čističe každých 60 000 km. Otázkou je, jakého - S-Tronic totiž využívá dva nezávislé olejové okruhy. První dopravovaný olejovým čerpadlem je určený pro soustředné spojky a mechatroniku. Jedná se o speciální ATF olej, vyvinutý přímo pro S-Tronic a právě ten se musí v uvedeném intervalu měnit

Druhý olejový okruh maže ozubená kola převodů, transfer s diferenciálem torsen a dále diferenciál přední nápravy včetně jeho pohonu. V tomto případě se využívá olej pro hypoidní ozubená soukolí s příměsí pro torsen. Výměny tohoto Audi nepředepisuje. Převodovka S-Tronic, tedy 0B5, je veskrze spolehlivá, ovšem její dlouhodobější přežití dost záleží na nešizené údržbě. V souvislosti s tím zmiňuje Petr Pinc, který se opravami převodovek Audi v pražských Horních Počernicích zabývá, si dvakrát rozmyslet tahání těžkých přívěsů. V opačném případě hrozí spálení „mokrých“ spojek.

Nejrozšířenější je zároveň nejlepší

Motorová paleta byla u A4 opravdu bohatá a zahrnovala zážehové a vznětové čtyřválce a šestiválce. Vzhledem k zaměření vozu dominují diesely. Čtyřválec 2.0 TDI nabízel zpočátku výkon 105 kW, později se přidala slabší varianta s 88 kW, která byla k dispozici pouze s pohonem předních kol, a dále v roce 2009 dorazila verze se 125 kW. Od samého začátku motor plní Euro 5, přičemž využívá common-rail Bosch solenoid v kombinaci s filtrem pevných částic.

Bez ohledu na verzi je vždy použita kazeta s vyvažovacími hřídeli. Motory vyráběné do října 2009 včetně mají ještě starší verzi pohonu vyvažovacích hřídelů se 77 mm dlouhou hnací šestihrannou hřídelkou. Novější varianty od uvedeného data dostaly hřídel povrchově upravený a tudíž odolnější, a navíc prodloužený na 100 mm. Mluvíme o tom v souvislosti s problémy s mazáním v důsledku ztráty záběru mezi hřídelkou a ozubenými koly vyvažováků/olejové pumpy. V případě Audi A4 však jde o naprosto ojedinělé případy, což nám potvrdil Petr Petřík. V průběhu roku 2013 byly původní motory nahrazeny novými z řady EA288, u nichž jsou vyvažovací hřídele umístěny v bloku.

Na motor 2.0 TDI však narazíte v A4 méně často než na šestiválec 2.7 TDI a zejména 3.0 TDI. Ty doporučujeme nejvíce. Kromě toho, že jsou rozšířené, jsou zároveň také odolné a spolehlivé. Do konce roku 2010 využívaly tyto šestiválce soustavu čtyř (!) rozvodových řetězů, umístěných ze strany převodovky. K tomu navíc potřebovaly na opačné straně motoru pomocný krátký ozubený řemen pro pohon vysokotlakého čerpadla common-railu. Od ledna 2011 jsou motory upraveny, takže vystačí pouze se dvěma řetězy a navíc již nepotřebují pomocný ozubený řemen. „Zjednodušení rozvodů přineslo nejen více spolehlivosti a nižší hmotnost o čtyři kila, ale současně i zkrácení motorů o přibližně 100 mm,“ upřesňuje provedené změny Petr Petřík. „S původní verzí motoru mají lidé spojeny problémy s rozvody. Předejít jim lze tím, že při nájezdu zhruba 230 000 km necháte vyměnit dva konkrétní napínáky řetězů. Že jsou už opotřebované, prozradí chrastivé zvuky, linoucí se z motoru po jeho natočení.“ My upřesníme, že napínáky vyjdou u Petra Petříka na 20.000 korun. Není to málo, ovšem pokud to neuděláte, jednoho dne napínáky už řetězy nenapnou a motor se změní v hromadu šrotu. A to pak počítejte s několikanásobně vyšší částkou za opravu!

Zámky si umějí postavit hlavu

Recenzovaná A4 platí za spolehlivý a odolný vůz. Třeba kdysi chatrná hliníková přední náprava, složená na každé straně ze čtyř ramen, tady opravdu drží, takže výjimkou nejsou ani auta s 200.000 km a stále původní přední nápravou. Při nájezdu 250.000 km se obvykle přihlásí o slovo tlumiče pérování, ale to je tak vše.

„Když už něco na A4 řeším, jsou to vrtošivé zámky dveří, jejichž mechanická část jednoho dne odejde. Pozná se to tak, že prostě dveře nelze odemknout zevnitř,“ říká Petr Petřík. Tím současně varuje před zamykáním auta za jízdy. Příčiny problémů se zámky jsou dva. Buď selže přímo ovládací servomotor zámku, nebo v něm integrovaný mikrospínač.

Jak šel čas

2007
Na podzim představení sedanu. Zážehové motory 1.8 TFSI se 118 kW a 3.2 V6 FSI. Vznětové 2.0 TDI 105 kW, 2,7 V6 TDI a 3,0 V6 TDI. Převodovky manuální šestistupňová, variátor Multitronic (výhradně s pohonem předních kol) a samočinná šestistupňová s měničem momentu Tiptronic. Alternativně s výkonnějšími některými motory pohon všech kolqQuattro.

2008
Představení kombi Avant. Další pohonné jednotky: 1.8 TFSI s 88 kW, 2.0 TFSI se 132 a 155 kW a 2.0 TDI se 125 kW. Později nová základní verze motoru 2.0 TDI o výkonu 88 kW. Na podzim nový zážehový šestiválec 3.0 TFSI s kompresorem Lysholm ve sportovní verzi S4 o výkonu 245 kW.

2009
Zavádění převodovky S-Tronic s vybranými motorizacemi. Náhrada za Tiptronic.

2011
Koncem roku ukončení produkce 2.0 TFSI se 132 kW a dále atmosférického šestiválce 3,2 FSI. Z nabídky je vyřazen i motor 2.7 V6 TDI. Nová verze motoru 3.0 V6 TDI se 150 kW jako náhrada za 2,7 V6 TDI. Na podzim modernizace modelu. Nová příď a světlomety. Hydraulický posilovač řízení nahrazen elektromechanickým.

2012
Nové verze motorů: Motor 1.8 TFSI posílil na 125 kW, nová verze motoru 2.0 TDI se 130 kW nahrazuje starší se 125 kW. Motor 3.0 V6 TDI s výkonem zvýšeným ze 176 na 180 kW.

2013
V průběhu roku zavedena nová generace motorů 2.0 TDI z řady EA288 s vyvažovacími hřídeli v bloku. Nové motory mají označení CNHA, CNHC, CSUB nebo CSUA. Výkon základní verze zvýšen na 110 kW. Motor 2.0 TFSI se 165 kW.

2015
Ukončení produkce řady B8. Příchod nové generace B9, poprvé s odpojitelným pohonem zadní nápravy quattro Ultra.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

V segmentu ojetých, prémiových vozů, patří Audi A4, co se zájmu zákazníků týče, na první příčky. Velmi zdařilý vzhled předposlední generace, působí stále velmi moderním a atraktivním dojmem v obou karosářských provedeních. Na trhu s ojetými vozy je výrazná převaha vozů kombi, o které je výrazně vyšší zájem, vzhledem k faktu, že si ojeté Audi A4 pořizuje většina zákazníků jako komfortní rodinný vůz, který navíc svým vnitřním prostorem převyšuje své nejbližší konkurenty. Většina ojetých vozů Audi A4, s původem v České republice, pochází od firemních zákazníků, což je přednostní zejména v ohledu pravidelného servisu, prováděného navíc v autorizovaných servisech. Flotilové vozy však ve většině případů, nepatří k nejlépe vybaveným a setkáme se především se základními motorizacemi. Tuto nevýhodu však ve většině případů u zákazníků vyváží doložitelná servisní historie vozu, koupeného jako nový v Čechách. Pětihvězdičkový výsledek nárazových testů, je v prémiovém segmentu téměř samozřejmý a ani u Audi A4 tomu není jinak.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Audi Video Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojeté Audi A4 B8: Revoluce na německý…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 



Ojeté Audi A4: Největší problém je s 2.0 TDI PD Ojeté Audi A4: Největší problém je s 2.0 TDI PD

Audi A4 generací B6 a B7 (2000 až 2008) není v zásadě…

Nejrychlejší Audi A4? Přece HS 650 Nardo Nejrychlejší Audi A4? Přece HS 650 Nardo

Tuningový specialista Hohenester se přesně před měsícem…

 



 
Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Včera

O vývoji silničního vozu se znakem Dallary se napsalo hodně. První vůz firmy s registrační značkou se teď představuje oficiálně.




Blesk.cz

Ztraceného dobrodruha zachránili na poslední chvíli: Už se loučil s manželkou Lenkou a jejich dětmi

Ztraceného dobrodruha zachránili na poslední chvíli:…

Byl ztracený v odlehlé džungli mezi znesvářenými kmeny domorodců a navíc dostal smrtící malárii. Britský…

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí: Sjezdovka se znovu otevře ve středu

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí:…

První lyžování v Krkonoších v nové zimní sezoně si o prodlouženém víkendu vyzkoušelo asi 2500 lyžařů. Na Černé…

 

iSport.cz

Zelinka vzal dle komise Spartě penaltu. V jejím duelu chyboval už podruhé

Zelinka vzal dle komise Spartě penaltu. V jejím…

Sudí Miroslav Zelinka upřel fotbalistům Sparty Praha v závěru pátečního utkání 14. kola první ligy proti Jihlavě…

Česká móda pro olympiádu v Koreji je venku, hitem má být zlatá bunda

Česká móda pro olympiádu v Koreji je venku, hitem má…

S ukrytým zlatem poletí čeští reprezentanti na olympiádu do korejského Pchjongčchangu. Hitem kolekce, která byla…

 

Reflex.cz

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která pomalu zabíjí své obyvatele

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která…

V řece Odaw, která protéká Accrou, hlavním městem Ghany, byste jakoukoliv rybu hledali jen marně. Břehy místní…

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují lidmi ve vlastní prospěch

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují…

Téměř každý majitel psa vám potvrdí, že ten jeho se umí smát, radovat, být smutný i naštvaný. Jenže proč výraz…