3.6. 2014

Ojetý Citroën C5: Motorům 1.6 THP a 1.6 HDi se vyhněte obloukem

 

Druhá generace Citroënu C5 zaujme komfortním hydropneumatickým pérováním, úspornými motory HDi a vydařeným designem. Vzhledem k příznivým cenám ojetin jde o velice lákavou nabídku.

Nástupce první řady Citroënu C5 vyjel na silnice v roce 2008. Mimořádně elegantní sedan doprovodilo při příchodu na trh kombi pod označením Tourer. Kdo však čekal další ódu na prostor, byl zklamaný. Nabídka místa pro posádku a zavazadla je ve srovnání s předchůdcem mnohem skromnější.

Na trhu s ojetými vozy tak C5 druhé generace místo prostornosti favorizuje vydařený design a lákavá cena. Díky tomu má mezi řidiči slušný úspěch, i když třeba s konkurenčním Fordem Mondeo se nemůže rovnat. Bez povšimnutí nezůstávají především vynikající turbodiesely 2.0 HDi, které zaujmou výkonem i nízkou spotřebou.

Z výše uvedených důvodů jsme se vypravili do autocentra Auto ESA s jasným cílem, vybrat k testu ojetiny právě Citroën C5. V době naší návštěvy byly na pražské pobočce „cé-pětky“ čtyři, z toho jedna se zážehovou osmnáctistovkou a tři s turbodiesely. To přesně odráží situaci na trhu, kde mají automobily s přeplňovaným vznětovým motorem početní převahu.

Námi vybraný vůz začal brázdit silnice už v prvním roce výroby. Na počítadle ujeté vzdálenosti nalézáme údaj 128 165 kilometrů. Na tuto ujetou vzdálenost ale vozidlo vůbec nevypadá, působí velmi zachovale. K pohonu využívá čtyřválcový turbodiesel 2.0 HDi pracující s výkonem rovných 100 kW.

Prostor pro posádku

Prostornost Citroënu C5 druhé generace omezují masivní boční dveře. Tím to však nekončí, urostlí řidiči budou mít i málo místa v oblasti hlavy. To jsou omezení, která z předchozí generace C5 neznáme. Nabídka místa na zadních sedadlech ale není špatná, kromě toho musíme pochválit samotné sedačky, zajišťující vysoký cestovní komfort. Přední sedadla potěší i výrazným bočním vedením těla v zatáčkách. Navíc kombinace kůže a látky v případě sedadel v testovaném voze vypadá dobře a je i praktická. Kožené boky jsou odolnější vůči opotřebení a na látkovém středu se tělo tolik nepotí.

Interiéru dominuje moderně působící palubní deska, k jejímž hlavním přednostem patří kvalitní plast, z něhož je vyrobena. Jeho povrchová úprava má nemalý vliv na celkový dojem z kabiny. Na druhou stranu, ne každého potěší volant s pevným středem, podobně jako tomu bylo u první generace menšího modelu C4. I zde jde ale čistě jenom o zvyk. Přístrojový štít používá klasické budíky doplněné o displeje. Zde se zobrazují třeba informace o nastavení hydropneumatického podvozku.

Stejně jako v prostoru pro posádku, také v zavazadelníku se šetřilo s nabídkou místa. V sedanu tak najdeme přepravní prostor pro zavazadla pouze o průměrném objemu 436 litrů. Alespoň že je zavazadelník dobře přístupný. Kombi s nákladovým prostorem o objemu 505 litrů je na tom o něco lépe.

Motor a převodovka

Mezi nabízenými motory mají jasnou převahu turbodiesely. Hodně vozidel skrývá pod kapotou jednotky 1.6 HDi, které si však po stránce spolehlivosti zrovna dobře nestojí. Vynikající dvoulitry HDi jsou na tom nesrovnatelně lépe a lépe si stojí i objemnější turbodiesely 2.2 HDi, 2.7 V6 HDi a 3.0 V6 HDi. Mezi ojetinami ale nemají takové zastoupení.

Ze zážehových verzí se nejčastěji vyskytují agregáty 1.6 VTi a 1.6 THP. Občas narazíte i na osmnáctistovku, zatímco dvoulitry a třílitrové šestiválce představují spíše výjimku. Šestnáctistovky sice nejsou zcela bezproblémové, přesto nejde o špatné motory a to ani z hlediska spotřeby. Samozřejmě v rámci zážehových motorů.

Námi testovaný automobil má pod kapotou dvoulitrové HDi s výkonem 100 kW. Přestože spolupracuje s automatickou převodovkou, zaručuje dostatek sil a hbitosti. Pracuje tiše, bez nežádoucích vibrací a s příznivou spotřebou. Co více si přát? Ani samočinná převodovka nepřinesla žádné zklamání a pro řidiče upřednostňujícího komfort bude dobrým řešením.

Jízdní vlastnosti a komfort

Hydropneumatický podvozek lze ponechat v automatickém režimu, nebo jeho nastavení přizpůsobit vlastním požadavkům. Komfortní režim zaručí, že se Citroën C5 přenese přes nerovnosti jako létající koberec, ale v zatáčkách už takový borec nebude. Jenže náklony karoserie se o moc nezmenší ani při volbě režimu Sport, kdy odpružení o něco přitvrdí a nerovnosti jsou více cítit. „Cé-pětka“ je tedy ideální vůz pro vyznavače komfortní jízdy, řidiči se špetkou sportovního ducha by se ale měli poohlédnout jinde.

Výbava a cena testovaného vozu

Již zde zaznělo, že jedním z velkých lákadel „cé-pětky“ je pořizovací cena. To platí i pro testovaný automobil z nabídky Auto ESA. Velice zachovalý vůz nevypadá na to, že má za sebou 128 165 kilometrů. Perfektní vzhled, nikde žádné vůle, interiér bez poškození, to všechno hovoří jasně v jeho prospěch.

O bohaté výbavě nemluvě. Ta nabízí vedle dálkového centrálního zamykání a elektrického ovládání všech čtyř oken i řadu dalších prvků. Patří mezi ně elektricky ovládaná a sklopitelná zpětná zrcátka, elektrické ovládání předních sedadel, tempomat, bixenonové světlomety nebo navigační systém. Samozřejmostí je palubní počítač, nechybějí přední a zadní parkovací čidla, dešťový senzor, ostřikovače světel nebo autorádio s přehrávačem CD. K bezpečnosti přispívá ABS se stabilizačním systémem ESP a pro nejhorší případ je zde nachystaná šestice airbagů. Jenom nám nejde do hlavy, proč rozměrná kapota nemohla dostat hydraulickou vzpěru, jako má řada konkurentů. Za takto vybavený automobil z roku 2008 v Auto ESA požadují 239 900 Kč.

Expert Auto ESA radí

Citroën C5 někdy trápí různé poruchy elektroniky, důležité je před koupí prověřit funkčnost veškeré výbavy. Hydropneumatický podvozek platí za spolehlivý, některé motory jsou ale na výskyt poruch náchylnější.

U turbodieselů jde zejména o úsporný motor 1.6 HDi. Ten mnohdy trápí úniky oleje, známé jsou potíže s mazáním, prodřené hadice od turbodmychadla či problémy s ventilem EGR. Někdy odejde samotné turbodmychadlo. Obecně se vznětové motory HDi častěji potýkají s kratší životností dvouhmotového setrvačníku, potíže může způsobit také vadné čidlo výfukových plynů nebo filtr pevných částic FAP.

U zážehových šestnáctistovek pozor na ulité svíčky. Přeplňovaný motor 1.6 THP navíc může v zimě pozlobit porouchané teplotní čidlo, takže vůz nenastartujete. Známé jsou i problémy s rozvody, které prozradí špatně táhnoucí agregát, nadměrná kouřivost a potíže s držením volnoběžných otáček.

Citroën C5 2.0 HDi automat
Objem motoru (cm3):1997
Maximální výkon (kW/ot. za min.):100/4000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.):340/2000
Zrychlení 0-100 km/h (s):12,8
Největší rychlost (km/h):201
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km):7,1
Rok výroby testovaného vozu:2008
Počet ujetých km dle palubních přístrojů:128 165
Cena vozu (hotovost/financování v Kč):239 900/239 900

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Citroën C5: Motorům 1.6 THP a 1.6…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Citroën ukazuje první skicu nové generace C5. Proč z ní nemáme radost? Citroën ukazuje první skicu nové generace C5. Proč z ní nemáme radost?

Citroën C5 druhé generace se pomalu připravuje na…

Potvrzeno: PSA končí s hydropneumatickým odpružením Potvrzeno: PSA končí s hydropneumatickým odpružením

Nová generace Citroënu C5 již nepoužije hydropneumatické…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…