28.9. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Lexus IS 200/IS 300: Hra na třetího na japonský způsob

 

BMW řady 3 mnozí považují za etalon sportovního sedanu. Jenže dle někdejšího reklamního sloganu „nemohl mít trojku každý třetí“. Tomu „třetímu“ proto nezbylo, než hledat jinde. Třeba u Lexusu IS, který se tomuto BMW až nápadně podobal.

Lexus je jednou z nejmladších automobilek na současném automobilovém trhu. Vznikla tak nějak z nutnosti až na sklonku 80. let. Toyota, největší japonská automobilka, měla skvělé renomé výrobce velmi spolehlivých, houževnatých a vlastně i dobře jezdících automobilů. Jenže kupodivu jen tohle ke vstupu do „automobilové šlechty“ nestačilo. Bylo proto rozhodnuto, že špičkový model značky se bude jmenovat Toyota pouze na domácím trhu, kde si na nějaké rodokmeny nikdo moc nepotrpěl. Naopak na velmi důležitém trhu v Severní Americe a Evropě ponese auto značku Lexus.

Toto jméno bylo jistě zvoleno záměrně, neboť pouhou výměnou jediného písmene lze název parafrázovat na „luxus“. A to je slovo, jehož význam je všude stejný. První automobil značky, model LS 400, tvarově jakoby z oka vypadl někdejšímu přímému konkurentovi, Mercedesu třídy S W126. Vrcholný „benz“ připomínal japonský vůz také pohonem, jímž byl vidlicový osmiválec, avšak s rozvodem DOHC a 32 ventily.

O deset let později

Přesuňme se nyní na konec 90. let. Lexus je již etablovanou značkou, nabízející několik modelových řad (GS 300, ES 300 či kupé SC 300/400). A zatímco v USA jeho auta již zle zatápějí, když už ne německé prémiové čtyřce, tak zcela určitě značkám Lincoln a Cadillac, v Evropě to stále nějak není ono. Evropští zákazníci jsou náročnější. A „jen“ bohatá výbava a spolehlivost kýžená prodejní čísla v této třídě nepřinese…

Lexus IS SportCross se vrátí

Situaci měl však změnit zcela nový a na poměry značky nezvykle malý model IS 200. Šlo o jinak pojmenovanou a „poevropštělou“ Toyotu Altezza, v Evropě však zpočátku dostupnou pouze s jedním motorem coby Lexus IS 200.

Auto bylo možné chápat i jako jakýsi předěl mezi velmi oblíbenými BMW řady 3 odcházející generace E36, a naopak přicházející novější E46. A nešlo pouze o vzhled, který je bezesporu osobitý a zajímavý, ale také o techniku. Ostatně takto vůz vnímají i jeho současní uživatelé, kteří se z řad manažerů přesunuli k nadšencům. Pod kapotou trůnil řadový šestiválcový dvoulitr, tedy stejně jako u BMW 320i E36 i E46. A k tomu standardně spojený s šestistupňovou manuální převodovkou. Tu trojka ani v jedné z uvedených generací tehdy nenabízela. Samozřejmě nechyběl pohon zadní nápravy a konstrukce podvozku, která svoji složitostí obě BMW překonávala.

Kritiku omezené dynamiky v nízkých a středních otáčkách, což je zákonitý projev motorů s malým objemem a velkým počtem válců, Lexus vyslyšel v roce 2001 a nabídl větší verzi IS 300, u níž dvoulitr vystřídal řadový šestiválcový třílitr. Tato verze ale byla určena primárně pro severoamerický trh, kde se IS 200 kupodivu nikdy nenabízelo. Možná i proto existovalo IS 300 pouze ve spojení se samočinnou převodovkou.

Rezne, ale ne zase tak moc

Výroba první generace Lexusu IS byla ukončena v roce 2005. I nejmladší auta jsou dnes tudíž už 12 let stará. Zájemce o ojetý Lexus IS by tak měl věnovat pozornost výskytu koroze. Nebo tahle auta nereznou? „Lexus IS první generace nabízí skutečně vysoce nadstandardní antikorozní ochranu, zejména na poměry japonských značek,“ říká na úvod k autu Jan Kotlařík, jehož firma DICompRacing se v Rožmitále pod Třemšínem nedaleko Příbrami na servis a také úpravy japonských automobilů specializuje.

První Lexus IS je tak přesným opakem třeba původní Mazdy 6. Zatímco ta byla ohnilá už po několika letech, lze i 15 let staré luxusy nalézt takřka bez rzi. I tak ale musíte mít určité štěstí, neboť i IS 200/IS 300 koroduje. Jen to nemusí být na první pohled vidět.

„Lexus IS mívá z hlediska koroze tři bolavá místa, přičemž dle mého názoru a zkušeností koroduje podobně jako VW Passat B5,“ vysvětluje Vojtěch Langmajer, nadšenec do vozů Toyota a Lexus a zkušený majitel IS 200 Sport, který nám přivezl svoje „íeso“ ke krátkému vyzkoušení. To je ovšem dobrá zpráva, neboť passaty této generace platí za korozně veskrze odolné. „Řada aut nabízených k prodeji má zkorodované prahy v zadní části, tedy před zadními koly. U některých je už koroze tak pokročilá, že práh zespodu normálně propíchnete šroubovákem,“ vysvětluje Langmajer. Opravit to samozřejmě lze, ale než to podstupovat, raději bychom zkusili najít auto, které je tímto nedotčeno. „Hlavní problém spočívá v hromadění nečistot, což platí i v přední části prahů,“ říká Langamajer. Kdo to s vlastnictvím Lexusu IS myslí vážně a chce si jej nechat takzvaně „na chov“, měl by jednou za čas demontovat plastová nadkolí a postižené oblasti v prazích vyčistit. „Korozi dále podléhá přední hrana kapoty, což je ale méně závažné, než reznoucí podběhy v motorovém prostoru ve své přední části. Je zde spoj dvou plechů, v němž koroze bují,“ upřesňuje Langmajer. Kupodivu podvozek, jeho nápravy či nápravnice bývají v lepším stavu než u mnoha mladších aut. Navíc je spodní část vozu efektivně zakryta plasty, podobně jako třeba u BMW řady 5 E60/E61.

To musí stát majlant!

Lexus IS ale neměl BMW řady 3 konkurovat pouze vzhledem, motory či celkovým pojetím své klasické koncepce, ale také jízdním projevem. Dobrým východiskem pro to bylo samozřejmě příznivé rozložení hmotnosti mezi nápravy a dále velmi tuhá karoserie, dle dobových informací překonávající dokonce „trojku“ E46.

Jenže bez kvalitního podvozku by jen tohle asi stěží stačilo. Po vzoru větších a starších sourozenců použili konstruktéři přední lichoběžníkovou nápravu kombinovanou se zadním víceprvkem. Technicky šlo tedy o složitější podvozek, než jaký nabízeli obě „trojky“, které si vpředu vystačily s modifikovaným McPhersonem.

A teď si určitě řeknete, že až se to celé jednou změní v hromadu šrotu, bude výsledný účet za servis podvozku vyšší, než zůstatková hodnota celého auta. „Ano, pokud byste si to nechali dělat v autorizovaném servisu na Lexusy, skutečně počítejte s částkou jen za přední nápravu tak ve výši asi 45.000 korun,“ říká Jan Kotlařík z DIComRacingu, k němuž jezdí s vozy Lexus na servis i lidé zdaleka. V běžné druhovýrobě toho moc neseženete a v originále jsou k dispozici pouze celá ramena. Ještě štěstí, že to spodní je dvoudílné, přičemž spodní čep není součástí toho příčného, ale jakéhosi pomocného ramene, které je vloženo mezi těhlici a právě ono rameno. „Druhovýroba na tyhle luxusy přesto existuje. Jen není moc známá a vše se musí trochu více hledat,“ vysvětluje Kotlařík. „A některé silentbloky si musíme sami vyrobit, neboť jsou dostupné lidově řečeno v metráži,“ dodává Kotlařík. Přední náprava řady IS vydrží tak 150.000 km a pak většinou žádá investice. „Jedinou výjimkou je silentblok šikmého spodního ramene, který to většinou vzdá už po 70.000 km. Jde v podstatě o jediné poddimenzované místo přední nápravy. „Rameno jako celek je drahé, tudíž měníme pouze onen silentblok, který u nás vyjde na asi 220 korun,“ chlubí se Kotlařík. A má čím.

Nejdražší položkou při opravě podvozku těchto luxusů je výměna horního ramene tvaru trojúhelníku zadní nápravy. „To je druhý nedostatek,“ informuje Kotlařík. Tady moc nevydrží jeho kulový čep a bohužel nejde vylisovat. Jediným řešením je tak výměna celého ramene za 6.000 korun. Vše ostatní je ale řešitelné s rozumnými náklady, tedy pokud najdete někoho, kdo věci rozumí, a nepojedete s autem do autorizovaného servisu.

Lexus IS 300h – Tiše a za málo

Některé komponenty jsou až neuvěřitelně kvalitní. Třeba tlumiče, které byly na zkoušeném voze zapůjčeném z Auto ESA ještě původní. Nebo výfuk, který je celý nerezový. I ten mělo „naše“ auto originální. Rozhodně platí, že odolností složitého podvozku Lexus IS překonává své soky z Mnichova, které zpravidla žádají nová přední ramena po ujetí tak 60.000 až 80.000 km.

A zatímco součástky mechaniky lze při troše hledání a štěstí v druhovýrobě sehnat, karosářské díly jsou jen originální. Přední světlomet s halogenem vyjde na 13.000 korun, xenon stojí už 17.000 korun. Na druhou stranu zadní svítilna specifického tvaru stojí i se žárovkami pouhých 3.500 korun. Obrovskou výhodou je, že Toyota (pardon, Lexus) stále téměř vše dodává. I v tom lze vysledovat analogii s BMW. Je to v ostrém kontrastu s vozy kupříkladu francouzské provenience, kdy na takový Peugeot 406 Coupé, který se vyráběl ve stejném období jako recenzovaný lexus, už není dobrá polovina dílů vůbec k dispozici.

Jak šel čas

1998: Představení vozu v Japonsku coby Toyota Altezza

1999: Uvedení vozu v Evropě coby Lexus IS 200. Karoserie sedan. Jediný motor o objemu dva litry. Standardně šestistupňová manuální převodovka. Alternativně čtyřstupňová samočinná převodovka s měničem.

2001: Uvedení výkonnější verze IS 300 s třílitrovým řadovým šestiválcem a výhradně samočinnou pětistupňovou převodovkou s možností řadit manuálně tlačítky na volantu. Primárně určeno pro USA. V létě modernizace vozu. Jinak provedená loketní opěrka vpředu či přední mlhové světlomety.

2003: Další modernizace vozu. Představení druhé karosářské varianty kombi pojmenované SportCross, v Japonsku coby Toyota Altezza Gita. Pouze ve verzi IS 300.

2005: Ukončení produkce vozu. Představen nástupce XE20, poprvé také se vznětovým motorem.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 

Štítky Lexus Bazar

 






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Zámořský tuning: Lexus IS 430 Zámořský tuning: Lexus IS 430

Lexus představil v USA studii postavenou na bázi nejmenší…

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Lexus IS. I hybrid si chce hrát! Vyzkoušeli jsme modernizovaný Lexus IS. I hybrid si chce hrát!

Třetí generace Lexusu IS vstupuje do druhé fáze svého…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Strasti Jandové nekončí: Bouračka, zlomenina, vši a teď nemoc jater!

Strasti Jandové nekončí: Bouračka, zlomenina, vši a…

Jedna pohroma na druhou se valí na zpěvačku Martu Jandovou (43). Poté, co si v létě zlomila nohu, pak měl její…

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

 

iSport.cz

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se tu bránit, říká

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se…

Po turbulentním začátku to vypadá, že sezona Tomáše Koubka se začíná v dobrém slova smyslu ustalovat.…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…