28.9. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Lexus IS 200/IS 300: Hra na třetího na japonský způsob

 

BMW řady 3 mnozí považují za etalon sportovního sedanu. Jenže dle někdejšího reklamního sloganu „nemohl mít trojku každý třetí“. Tomu „třetímu“ proto nezbylo, než hledat jinde. Třeba u Lexusu IS, který se tomuto BMW až nápadně podobal.

Lexus je jednou z nejmladších automobilek na současném automobilovém trhu. Vznikla tak nějak z nutnosti až na sklonku 80. let. Toyota, největší japonská automobilka, měla skvělé renomé výrobce velmi spolehlivých, houževnatých a vlastně i dobře jezdících automobilů. Jenže kupodivu jen tohle ke vstupu do „automobilové šlechty“ nestačilo. Bylo proto rozhodnuto, že špičkový model značky se bude jmenovat Toyota pouze na domácím trhu, kde si na nějaké rodokmeny nikdo moc nepotrpěl. Naopak na velmi důležitém trhu v Severní Americe a Evropě ponese auto značku Lexus.

Toto jméno bylo jistě zvoleno záměrně, neboť pouhou výměnou jediného písmene lze název parafrázovat na „luxus“. A to je slovo, jehož význam je všude stejný. První automobil značky, model LS 400, tvarově jakoby z oka vypadl někdejšímu přímému konkurentovi, Mercedesu třídy S W126. Vrcholný „benz“ připomínal japonský vůz také pohonem, jímž byl vidlicový osmiválec, avšak s rozvodem DOHC a 32 ventily.

O deset let později

Přesuňme se nyní na konec 90. let. Lexus je již etablovanou značkou, nabízející několik modelových řad (GS 300, ES 300 či kupé SC 300/400). A zatímco v USA jeho auta již zle zatápějí, když už ne německé prémiové čtyřce, tak zcela určitě značkám Lincoln a Cadillac, v Evropě to stále nějak není ono. Evropští zákazníci jsou náročnější. A „jen“ bohatá výbava a spolehlivost kýžená prodejní čísla v této třídě nepřinese…

Lexus IS SportCross se vrátí

Situaci měl však změnit zcela nový a na poměry značky nezvykle malý model IS 200. Šlo o jinak pojmenovanou a „poevropštělou“ Toyotu Altezza, v Evropě však zpočátku dostupnou pouze s jedním motorem coby Lexus IS 200.

Auto bylo možné chápat i jako jakýsi předěl mezi velmi oblíbenými BMW řady 3 odcházející generace E36, a naopak přicházející novější E46. A nešlo pouze o vzhled, který je bezesporu osobitý a zajímavý, ale také o techniku. Ostatně takto vůz vnímají i jeho současní uživatelé, kteří se z řad manažerů přesunuli k nadšencům. Pod kapotou trůnil řadový šestiválcový dvoulitr, tedy stejně jako u BMW 320i E36 i E46. A k tomu standardně spojený s šestistupňovou manuální převodovkou. Tu trojka ani v jedné z uvedených generací tehdy nenabízela. Samozřejmě nechyběl pohon zadní nápravy a konstrukce podvozku, která svoji složitostí obě BMW překonávala.

Kritiku omezené dynamiky v nízkých a středních otáčkách, což je zákonitý projev motorů s malým objemem a velkým počtem válců, Lexus vyslyšel v roce 2001 a nabídl větší verzi IS 300, u níž dvoulitr vystřídal řadový šestiválcový třílitr. Tato verze ale byla určena primárně pro severoamerický trh, kde se IS 200 kupodivu nikdy nenabízelo. Možná i proto existovalo IS 300 pouze ve spojení se samočinnou převodovkou.

Než koupíte ojetý automobil, prověřte si jeho historii na bazar.auto.cz!

Rezne, ale ne zase tak moc

Výroba první generace Lexusu IS byla ukončena v roce 2005. I nejmladší auta jsou dnes tudíž už 12 let stará. Zájemce o ojetý Lexus IS by tak měl věnovat pozornost výskytu koroze. Nebo tahle auta nereznou? „Lexus IS první generace nabízí skutečně vysoce nadstandardní antikorozní ochranu, zejména na poměry japonských značek,“ říká na úvod k autu Jan Kotlařík, jehož firma DICompRacing se v Rožmitále pod Třemšínem nedaleko Příbrami na servis a také úpravy japonských automobilů specializuje.

První Lexus IS je tak přesným opakem třeba původní Mazdy 6. Zatímco ta byla ohnilá už po několika letech, lze i 15 let staré luxusy nalézt takřka bez rzi. I tak ale musíte mít určité štěstí, neboť i IS 200/IS 300 koroduje. Jen to nemusí být na první pohled vidět.

„Lexus IS mívá z hlediska koroze tři bolavá místa, přičemž dle mého názoru a zkušeností koroduje podobně jako VW Passat B5,“ vysvětluje Vojtěch Langmajer, nadšenec do vozů Toyota a Lexus a zkušený majitel IS 200 Sport, který nám přivezl svoje „íeso“ ke krátkému vyzkoušení. To je ovšem dobrá zpráva, neboť passaty této generace platí za korozně veskrze odolné. „Řada aut nabízených k prodeji má zkorodované prahy v zadní části, tedy před zadními koly. U některých je už koroze tak pokročilá, že práh zespodu normálně propíchnete šroubovákem,“ vysvětluje Langmajer. Opravit to samozřejmě lze, ale než to podstupovat, raději bychom zkusili najít auto, které je tímto nedotčeno. „Hlavní problém spočívá v hromadění nečistot, což platí i v přední části prahů,“ říká Langamajer. Kdo to s vlastnictvím Lexusu IS myslí vážně a chce si jej nechat takzvaně „na chov“, měl by jednou za čas demontovat plastová nadkolí a postižené oblasti v prazích vyčistit. „Korozi dále podléhá přední hrana kapoty, což je ale méně závažné, než reznoucí podběhy v motorovém prostoru ve své přední části. Je zde spoj dvou plechů, v němž koroze bují,“ upřesňuje Langmajer. Kupodivu podvozek, jeho nápravy či nápravnice bývají v lepším stavu než u mnoha mladších aut. Navíc je spodní část vozu efektivně zakryta plasty, podobně jako třeba u BMW řady 5 E60/E61.

To musí stát majlant!

Lexus IS ale neměl BMW řady 3 konkurovat pouze vzhledem, motory či celkovým pojetím své klasické koncepce, ale také jízdním projevem. Dobrým východiskem pro to bylo samozřejmě příznivé rozložení hmotnosti mezi nápravy a dále velmi tuhá karoserie, dle dobových informací překonávající dokonce „trojku“ E46.

Jenže bez kvalitního podvozku by jen tohle asi stěží stačilo. Po vzoru větších a starších sourozenců použili konstruktéři přední lichoběžníkovou nápravu kombinovanou se zadním víceprvkem. Technicky šlo tedy o složitější podvozek, než jaký nabízeli obě „trojky“, které si vpředu vystačily s modifikovaným McPhersonem.

A teď si určitě řeknete, že až se to celé jednou změní v hromadu šrotu, bude výsledný účet za servis podvozku vyšší, než zůstatková hodnota celého auta. „Ano, pokud byste si to nechali dělat v autorizovaném servisu na Lexusy, skutečně počítejte s částkou jen za přední nápravu tak ve výši asi 45.000 korun,“ říká Jan Kotlařík z DIComRacingu, k němuž jezdí s vozy Lexus na servis i lidé zdaleka. V běžné druhovýrobě toho moc neseženete a v originále jsou k dispozici pouze celá ramena. Ještě štěstí, že to spodní je dvoudílné, přičemž spodní čep není součástí toho příčného, ale jakéhosi pomocného ramene, které je vloženo mezi těhlici a právě ono rameno. „Druhovýroba na tyhle luxusy přesto existuje. Jen není moc známá a vše se musí trochu více hledat,“ vysvětluje Kotlařík. „A některé silentbloky si musíme sami vyrobit, neboť jsou dostupné lidově řečeno v metráži,“ dodává Kotlařík. Přední náprava řady IS vydrží tak 150.000 km a pak většinou žádá investice. „Jedinou výjimkou je silentblok šikmého spodního ramene, který to většinou vzdá už po 70.000 km. Jde v podstatě o jediné poddimenzované místo přední nápravy. „Rameno jako celek je drahé, tudíž měníme pouze onen silentblok, který u nás vyjde na asi 220 korun,“ chlubí se Kotlařík. A má čím.

Nejdražší položkou při opravě podvozku těchto luxusů je výměna horního ramene tvaru trojúhelníku zadní nápravy. „To je druhý nedostatek,“ informuje Kotlařík. Tady moc nevydrží jeho kulový čep a bohužel nejde vylisovat. Jediným řešením je tak výměna celého ramene za 6.000 korun. Vše ostatní je ale řešitelné s rozumnými náklady, tedy pokud najdete někoho, kdo věci rozumí, a nepojedete s autem do autorizovaného servisu.

Lexus IS 300h – Tiše a za málo

Některé komponenty jsou až neuvěřitelně kvalitní. Třeba tlumiče, které byly na zkoušeném voze zapůjčeném z Auto ESA ještě původní. Nebo výfuk, který je celý nerezový. I ten mělo „naše“ auto originální. Rozhodně platí, že odolností složitého podvozku Lexus IS překonává své soky z Mnichova, které zpravidla žádají nová přední ramena po ujetí tak 60.000 až 80.000 km.

A zatímco součástky mechaniky lze při troše hledání a štěstí v druhovýrobě sehnat, karosářské díly jsou jen originální. Přední světlomet s halogenem vyjde na 13.000 korun, xenon stojí už 17.000 korun. Na druhou stranu zadní svítilna specifického tvaru stojí i se žárovkami pouhých 3.500 korun. Obrovskou výhodou je, že Toyota (pardon, Lexus) stále téměř vše dodává. I v tom lze vysledovat analogii s BMW. Je to v ostrém kontrastu s vozy kupříkladu francouzské provenience, kdy na takový Peugeot 406 Coupé, který se vyráběl ve stejném období jako recenzovaný lexus, už není dobrá polovina dílů vůbec k dispozici.

Jak šel čas

1998: Představení vozu v Japonsku coby Toyota Altezza

1999: Uvedení vozu v Evropě coby Lexus IS 200. Karoserie sedan. Jediný motor o objemu dva litry. Standardně šestistupňová manuální převodovka. Alternativně čtyřstupňová samočinná převodovka s měničem.

2001: Uvedení výkonnější verze IS 300 s třílitrovým řadovým šestiválcem a výhradně samočinnou pětistupňovou převodovkou s možností řadit manuálně tlačítky na volantu. Primárně určeno pro USA. V létě modernizace vozu. Jinak provedená loketní opěrka vpředu či přední mlhové světlomety.

2003: Další modernizace vozu. Představení druhé karosářské varianty kombi pojmenované SportCross, v Japonsku coby Toyota Altezza Gita. Pouze ve verzi IS 300.

2005: Ukončení produkce vozu. Představen nástupce XE20, poprvé také se vznětovým motorem.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období

Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného…

FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem…

Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie

Používání karty namísto hotovosti může pomoci chránit…

 

Štítky Lexus Bazar

 






Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 



Zámořský tuning: Lexus IS 430 Zámořský tuning: Lexus IS 430

Lexus představil v USA studii postavenou na bázi nejmenší…

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Lexus IS. I hybrid si chce hrát! Vyzkoušeli jsme modernizovaný Lexus IS. I hybrid si chce hrát!

Třetí generace Lexusu IS vstupuje do druhé fáze svého…

 



 
Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Dnes 18:48

Tobias Moers, lídr společnosti AMG, se rozpovídal o projektu hypersportu One s technikou F1.




Blesk.cz

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako babochlap. Může za to její ex Charlie Sheen?

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako…

Sexy rajda Bree Olson (32) už sice s roztahováním nohou před kamerou sekla, ale to neznamená, že by na ni…

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S kamarádem Gatesem založil Microsoft

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S…

Spoluzakladatel firmy Microsoft Paul Allen zemřel v pondělí ve věku 65 let. Miliardář, filantrop a hledač…

 

iSport.cz

Třinec prohrál na závěr LM v Norsku 2:6, Kometa padla v Zugu

Třinec prohrál na závěr LM v Norsku 2:6, Kometa padla v Zugu

České kluby v úterním programu hokejové Ligy mistrů nezářily. Třinec, který o naději na postup do play off…

Řezník z Horní Břízy úřadoval v ČFL? Dobrovice se zlobí na Patáka

Řezník z Horní Břízy úřadoval v ČFL? Dobrovice se…

Šlágr ČFL, první s druhým. A poražené Dobrovice se zlobí, že je na hřišti vedoucího mužstva v Zápech zařízl…

 

Reflex.cz

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají rodiče pré. Nebo ne?

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají…

Být vlastníkem jednoho či více kusů lidského mláděte bývá dost zápřah. Samozřejmě, že rodiče své děti milují,…

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které stvořilo slavnou automobilku

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které…

„Proč si při výrobě jízdních kol na malém městě konkurovat, když můžeme spolupracovat?“ řekli si na podzim 1895…