reklama


12.9. 2014 David Bureš Google+ profil David Bureš

Opel Adam Rocks: První jízdní dojmy

 

Oplastovaný Adam Rocks má oslovit hlavně muže. Vedle drsného vzhledu je zaujme i nový silný tříválec.

Opel Adam v současnosti nepatří mezi nejprodávanější minivozy na evropském trhu, i tak je však automobilka se 100.000 objednávkami od zahájení jeho prodeje na začátku roku 2013 spokojena. Nyní nabídku rozšiřuje nový tříválec a především verze Rocks. Oboje jsme vyzkoušeli v okolí Rigy.

S Adamem Rocks jsme se mohli poprvé setkat na ženevském autosalonu 2013 ve formě konceptu. Nyní auto míří v takřka nezměněné podobě na trh. Do prodeje se Adam Rocks dostává ve velice krátké době, od první myšlenky designérů na oplastovaný Adam v listopadu 2012 do zahájení prodeje ani ne dva roky.

Důvody pro zahájení prodeje Adamu Rocks jsou v zásadě tři. Za prvé, stejnojmenný koncept byl veřejností přijat nadmíru vřele, Opel tak věří, že si auto najde dostatek zájemců. Za druhé, Adam v současnosti ze 70 % kupují ženy, Opel tak chce nalákat více mužů ke koupi tohoto miniauta, přičemž právě drsný vzhled Rocksu je má nalákat. Třetím důvodem je fakt, že tržní místo oplastovaného minivozu bez střechy je aktuálně neobsazeno, a tak se jej Opel rozhodl zaplnit. Adam Rocks na trhu nemá žádného přímého konkurenta, nejblíž je mu Fiat Panda Cross, ten ale sází více na praktičnost a jízdní schopnosti než styl.

Adam vyrostl a je drsnější

Ve srovnání s běžným provedením Adama se verze Rocks na první pohled liší plastovými doplňky ve spodní části karoserie, díky nimž působí drsněji než výchozí varianta. O něco méně patrná je zvýšená světlá výška o 15 milimetrů.

Specialitou Adamu Rocks je dále stahovací plátěná střecha. Ta se shrne k C-sloupkům za pouhých pět sekund, navíc na poměry plátěných střech skvěle filtruje vnější hluk. Ani ve vyšších rychlostech do kabiny neprochází nepříjemný svist od větru.

Někteří zákazníci se mohou ptát, proč Opel raději nepostavil pravý kabriolet než hatchback se stahovací střechou. Automobilka ale vysvětluje, že toto řešení je levnější, bylo možné jej rychleji vyvinout a nemá vliv na tuhost karoserie nebo velikost zavazadelníku. Jeho objem nadále činí jen 170 litrů.

Co se naopak proti běžnému provedení Adama nezměnilo, jsou široké možnosti individualizace vzhledu auta. Rocks přidává dva nové laky karoserie (bílou White My Fire a žlutou Goldbuster) i dvě barevné provedení interiéru (světle hnědé a tmavě hnědé se světle modrými detaily). Vybírat je možné také z různých barev krytů vnějších zpětných zrcátek, barev lišty v masce chladiče nebo obložení palubní desky. Plátěná střecha je dostupná v černé a tmavě hnědé.

Široké možnosti individualizace vzhledu dokazuje i fakt, že ze 40 Adamů pro novinářské prezentace nebyl ani jeden totožný – pokud náhodou dva vozy měly stejný lak karoserie, lišily se v barvě střechy nebo čalouněním. Adam v minulosti dokázal, že některé kombinace nejsou příliš vkusné, s jemným citem se však dá vybrat opravdu povedenou kombinaci. Co třeba elegantní bílou White my fire s černou střechou, nebo rošťáckou oranžovočervenou Papa don’t peach s černou?

Tvrďák vzhledem i jízdou

Lotyšské silnice mají podobně hrbolatý povrch jako ty české, navíc na mnoha místech jsou vyjeté koleje. Už při prvním jízdním setkáním s Rocksem jsme si tak udělali dobrou představu, jak se auto bude chovat na tuzemských vozovkách.

Už u základního provedení Adamu jsme si všimli, že je automobil poměrně tvrdě naladěn. Tato charakteristika zůstala i u verze Rocks, a to přestože inženýři tvrdí, že došlo k úpravě tlumičů. Tvrdost zdůrazňuje také to, že oplastovaný Adam je dostupný výhradně se 17palcovými, nebo s ještě o palec většími koly. Adam Rocks je zkrátka šik a tvrďák, žádný vyměklý prcek.

Automobil hbitě mění směr, ani přes zvýšený podvozek se Rocks v zatáčkách nenaklání. Řízení je velice lehké, což dále zdůrazní režim City elektrického posilovače řízení. Tento mód však doporučujeme opravdu jen pro jemné řidičky nebo pro manévrování ve městě, i výchozí nastavení má při rychlejší jízdě až moc lehký převod.

Otestovali jsme: Opel Adam 1,4 – Fíkový list netřeba

Trasa na prezentaci Rockse nás zavedla rovněž na nezpevněnou silnici. Taková jízda ukázala, že se Rocks sice bláta a kamení nebojí, rozhodně se však lépe cítí na běžných silnicích. Už i kvůli tomu, že k dispozici není pohon všech kol. Rocks tak nadále zůstává spíše stylovkou než užitným nástrojem.

Nejen při rychlé jízdě řidič ocení skvěle čitelné přístroje a perfektní sedačky. Ty jsou jednak pohodlné, jednak díky výraznějšímu bočnímu vedení skvěle udrží posádku na místě. Podobně jako u VW Up! jsme si nezvykli na plato zavazadelníku – to se nezvedá a nesklápí společně s víkem kufru. Při posazení se za volant jsme se tak několikrát vraceli zpět do kufru, abychom ho sklopili. Plato je alespoň výrazně vykrojeno, a tak pohled vzad až tolik neomezuje.

Živý tříválec

Novinkou v nabídce Adamu je vedle varianty Rocks také nový přeplňovaný tříválec 1.0 Turbo, který je dostupný ve dvou výkonových variantách s 66 kW a 85 kW. Na mezinárodní prezentaci Adamu Rocks jsme měli možnost vyzkoušet silnější verzi.

Nový agregát je součástí mohutné motorové ofenzivy Opelu. Do roku 2016 chce automobilka vyměnit 80 % svých jednotek, přičemž do roku 2018 představí ještě 17 nových motorů.

K tématu: Nové motory pro Opel Adam – Svaly a dieta

Při vývoji tříválce se konstruktéři zaměřili na jeho jemný a tichý chod. Po jízdě s Adamem Rocks musíme říci, že se práce vývojářů opravdu povedla. Motor je při jízdě velice tichý, nedává znát, že má pouze tři válce. Při prudké akceleraci nabídne burácivý zvuk lahodící uším. Agregát je dostatečně pružný i v nízkých otáčkách, maximální točivý moment 170 N.m je dostupný už při 1800 min-1. V duchu dnešní doby je agregát doplněn nezbytným start-stop systémem, který motor spustí rychle a tiše. Udávaná spotřeba paliva činí 5,1 litru na 100 kilometrů, na trase kombinující městské ulice a okresní silnice jsme jezdili za rovných šest litrů.

S novou jednotkou spolupracuje rovněž nová šestistupňová manuální převodovka s interním označením M1X. Ta díky hmotnosti pouhých 40 kilogramů patří mezi nejlehčí převodovky na trhu. Převodovka má krátké a přesné dráhy, ke zpřevodování jsme neměli výhrady. Hlavice řadicí páky se stejně jako volant s ideálně tlustým věncem příjemně drží.

Dražší, ale se slušnou výbavou

V rámci prezentace Adamu Rocks pro novináře byly rovněž zveřejněny české ceny vozu. Ty začínají na částce 368.900 Kč za základní dvanáctistovku s 51 kW kombinovanou s pětistupňovým manuálem. Testovaný tříválec s 86 kW přijde v základu na 440.900 korun. Obě částky ukazují, že se zákazník musí do Adama Rocks tak trochu zamilovat, než že by ho kupoval pragmaticky kvůli nízké ceně. Za styl se ale zkrátka platí. Podobně laděná Panda Cross s turbodieselem 1.3 Multijet (59 kW a 190 N.m), dvěma páry dveří a pohonem všech kol mimochodem stojí 419.300 korun.

Vyšší cena Adama Rocks je částečně kompenzována širokou výbavou. Její součástí je standardně šest airbagů, palubní počítač, rádio se sedmi reproduktory a ovládáním na koženém volantu, tempomat, manuální klimatizace, elektrické ovládání zrcátek a oken nebo 17palcová kola z lehkých slitin. V příplatkové výbavě se objevují i takové prvky jako vyhřívaný volant, varování před vozidly ve slepém úhlu či aktivní parkovací asistent.

Závěr

Jaký jsme si tedy udělali názor na Adam Rocks s 1.0 Turbo (85 kW) pod kapotou? Nový tříválec můžeme rozhodně doporučit díky jemnému a tichému chodu, jednotka navíc umožní řidiči velice svižnou jízdu.

Co se týče samotné verze Rocks, záleží na vkusu zákazníka. Jízda ve srovnání s běžným provedením není tolik odlišná, králem terénu Rocks také není. Auto tedy nepřináší nic moc nového, nadále je hlavně stylovka. To ale základní Adam také a přitom je levnější.

Opel Adam Rocks – technické údaje a české ceny
Motor1.21.41.41.4 Start-stop1.0 Turbo1.0 Turbo
Převodovka5M5M5M5M6M6M
Zdvihový objem [cm3]1229139813981398999999
Válce/ventily4/44/44/44/43/43/4
Největší výkon [kW/min-1]51/560064/600074/600074/600066/400085/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]115/4000130/4000130/4000130/4000170/1800-3700170/1800-4500
Max. rychlost [km/h]165176185185180196
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,912,511,511,511,99,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,35,35,35,04,55,1
Cena [Kč]368.900388.900405.900412.900430.900440.900


Opel Adam Rocks
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách

České nemovitosti lákají investory z celého světa. Poprvé…

Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu

Sázkovému holdingu Tipsport loni meziročně vzrostly tržby…

Ťok vzývá rok 2025. Slibuje dálnice do Polska a Rakouska. Ťok vzývá rok 2025. Slibuje dálnice do Polska a Rakouska.

Ministr dopravy Dan Ťok se zhlédl v roce 2025. Právě v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Opel Adam Rocks: První jízdní dojmy



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Video: Ještě jednou Pačejov Video: Ještě jednou Pačejov

Během soboty jsme pro vás natočili taky jedno video z…

Rally Pačejov na vlastní kůži: Tak jaké to bylo? Rally Pačejov na vlastní kůži: Tak jaké to bylo?

Přežili jsme! S Karolínou jsme dorazili do cíle…

 



 
Video: Jak v efektním driftu poslat auto na totálku

Video: Jak v efektním driftu poslat auto na totálku

Dnes 17:56

V tomhle videu je všechno, modrý majáček, burnouty, drifty, zničené ráfky a bouračka. Takový běžný den s Mercedes-Benzem C63 S AMG...




Blesk.cz

Hrdina teroristického útoku v Tunisu: Snoubenku chránil vlastním tělem před kulkami. Teď si ji vzal

Hrdina teroristického útoku v Tunisu: Snoubenku…

Při teroristickém útoku v Tunisu v roce 2015 se Angličan Matt James (31) postavil mezi střílejícího teroristu…

Mozková mrtvice na vrcholu Sněžky: Seniorce zachránil život vrtulník

Mozková mrtvice na vrcholu Sněžky: Seniorce…

Na vrcholu Sněžky v pondělí odpoledne u seniorky postižené zřejmě náhlou mozkovou příhodou zasahoval vrtulník…

 

iSport.cz

Program Australian Open: Šafářové a Hlaváčkové jde o semifinále

Program Australian Open: Šafářové a Hlaváčkové jde o…

Hned dva páry s českou účastí se mohou na Australian Open dostat do semifinále ženské čtyřhry. O něj bude v…

Gudas sundal soka, ten se smál výroku sudího a českého beka se zastal

Gudas sundal soka, ten se smál výroku sudího a…

Uškodila mu znovu jmenovka na zádech? Je to klidně možné. A s Radko Gudasem to odnesla celá Philadelphia. Tvrdý,…

 

Reflex.cz

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k mládí bez drog a alkoholu

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k…

Island se dlouhodobě umisťuje na špici evropského žebříčku zemí s nejzdravěji žijícími teenagery. Nebylo tomu…

 
 
reklama