Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Adam Rocks: První jízdní dojmy

David Bureš
Diskuze (37)
Oplastovaný Adam Rocks má oslovit hlavně muže. Vedle drsného vzhledu je zaujme i nový silný tříválec.

Opel Adam v současnosti nepatří mezi nejprodávanější minivozy na evropském trhu, i tak je však automobilka se 100.000 objednávkami od zahájení jeho prodeje na začátku roku 2013 spokojena. Nyní nabídku rozšiřuje nový tříválec a především verze Rocks. Oboje jsme vyzkoušeli v okolí Rigy.

S Adamem Rocks jsme se mohli poprvé setkat na ženevském autosalonu 2013 ve formě konceptu. Nyní auto míří v takřka nezměněné podobě na trh. Do prodeje se Adam Rocks dostává ve velice krátké době, od první myšlenky designérů na oplastovaný Adam v listopadu 2012 do zahájení prodeje ani ne dva roky.

Důvody pro zahájení prodeje Adamu Rocks jsou v zásadě tři. Za prvé, stejnojmenný koncept byl veřejností přijat nadmíru vřele, Opel tak věří, že si auto najde dostatek zájemců. Za druhé, Adam v současnosti ze 70 % kupují ženy, Opel tak chce nalákat více mužů ke koupi tohoto miniauta, přičemž právě drsný vzhled Rocksu je má nalákat. Třetím důvodem je fakt, že tržní místo oplastovaného minivozu bez střechy je aktuálně neobsazeno, a tak se jej Opel rozhodl zaplnit. Adam Rocks na trhu nemá žádného přímého konkurenta, nejblíž je mu Fiat Panda Cross, ten ale sází více na praktičnost a jízdní schopnosti než styl.

Adam vyrostl a je drsnější

Ve srovnání s běžným provedením Adama se verze Rocks na první pohled liší plastovými doplňky ve spodní části karoserie, díky nimž působí drsněji než výchozí varianta. O něco méně patrná je zvýšená světlá výška o 15 milimetrů.

Specialitou Adamu Rocks je dále stahovací plátěná střecha. Ta se shrne k C-sloupkům za pouhých pět sekund, navíc na poměry plátěných střech skvěle filtruje vnější hluk. Ani ve vyšších rychlostech do kabiny neprochází nepříjemný svist od větru.

Někteří zákazníci se mohou ptát, proč Opel raději nepostavil pravý kabriolet než hatchback se stahovací střechou. Automobilka ale vysvětluje, že toto řešení je levnější, bylo možné jej rychleji vyvinout a nemá vliv na tuhost karoserie nebo velikost zavazadelníku. Jeho objem nadále činí jen 170 litrů.

Co se naopak proti běžnému provedení Adama nezměnilo, jsou široké možnosti individualizace vzhledu auta. Rocks přidává dva nové laky karoserie (bílou White My Fire a žlutou Goldbuster) i dvě barevné provedení interiéru (světle hnědé a tmavě hnědé se světle modrými detaily). Vybírat je možné také z různých barev krytů vnějších zpětných zrcátek, barev lišty v masce chladiče nebo obložení palubní desky. Plátěná střecha je dostupná v černé a tmavě hnědé.

Široké možnosti individualizace vzhledu dokazuje i fakt, že ze 40 Adamů pro novinářské prezentace nebyl ani jeden totožný – pokud náhodou dva vozy měly stejný lak karoserie, lišily se v barvě střechy nebo čalouněním. Adam v minulosti dokázal, že některé kombinace nejsou příliš vkusné, s jemným citem se však dá vybrat opravdu povedenou kombinaci. Co třeba elegantní bílou White my fire s černou střechou, nebo rošťáckou oranžovočervenou Papa don’t peach s černou?

Tvrďák vzhledem i jízdou

Lotyšské silnice mají podobně hrbolatý povrch jako ty české, navíc na mnoha místech jsou vyjeté koleje. Už při prvním jízdním setkáním s Rocksem jsme si tak udělali dobrou představu, jak se auto bude chovat na tuzemských vozovkách.

Už u základního provedení Adamu jsme si všimli, že je automobil poměrně tvrdě naladěn. Tato charakteristika zůstala i u verze Rocks, a to přestože inženýři tvrdí, že došlo k úpravě tlumičů. Tvrdost zdůrazňuje také to, že oplastovaný Adam je dostupný výhradně se 17palcovými, nebo s ještě o palec většími koly. Adam Rocks je zkrátka šik a tvrďák, žádný vyměklý prcek.

Automobil hbitě mění směr, ani přes zvýšený podvozek se Rocks v zatáčkách nenaklání. Řízení je velice lehké, což dále zdůrazní režim City elektrického posilovače řízení. Tento mód však doporučujeme opravdu jen pro jemné řidičky nebo pro manévrování ve městě, i výchozí nastavení má při rychlejší jízdě až moc lehký převod.

Trasa na prezentaci Rockse nás zavedla rovněž na nezpevněnou silnici. Taková jízda ukázala, že se Rocks sice bláta a kamení nebojí, rozhodně se však lépe cítí na běžných silnicích. Už i kvůli tomu, že k dispozici není pohon všech kol. Rocks tak nadále zůstává spíše stylovkou než užitným nástrojem.

Nejen při rychlé jízdě řidič ocení skvěle čitelné přístroje a perfektní sedačky. Ty jsou jednak pohodlné, jednak díky výraznějšímu bočnímu vedení skvěle udrží posádku na místě. Podobně jako u VW Up! jsme si nezvykli na plato zavazadelníku – to se nezvedá a nesklápí společně s víkem kufru. Při posazení se za volant jsme se tak několikrát vraceli zpět do kufru, abychom ho sklopili. Plato je alespoň výrazně vykrojeno, a tak pohled vzad až tolik neomezuje.

Živý tříválec

Novinkou v nabídce Adamu je vedle varianty Rocks také nový přeplňovaný tříválec 1.0 Turbo, který je dostupný ve dvou výkonových variantách s 66 kW a 85 kW. Na mezinárodní prezentaci Adamu Rocks jsme měli možnost vyzkoušet silnější verzi.

Nový agregát je součástí mohutné motorové ofenzivy Opelu. Do roku 2016 chce automobilka vyměnit 80 % svých jednotek, přičemž do roku 2018 představí ještě 17 nových motorů.

Při vývoji tříválce se konstruktéři zaměřili na jeho jemný a tichý chod. Po jízdě s Adamem Rocks musíme říci, že se práce vývojářů opravdu povedla. Motor je při jízdě velice tichý, nedává znát, že má pouze tři válce. Při prudké akceleraci nabídne burácivý zvuk lahodící uším. Agregát je dostatečně pružný i v nízkých otáčkách, maximální točivý moment 170 N.m je dostupný už při 1800 min-1. V duchu dnešní doby je agregát doplněn nezbytným start-stop systémem, který motor spustí rychle a tiše. Udávaná spotřeba paliva činí 5,1 litru na 100 kilometrů, na trase kombinující městské ulice a okresní silnice jsme jezdili za rovných šest litrů.

S novou jednotkou spolupracuje rovněž nová šestistupňová manuální převodovka s interním označením M1X. Ta díky hmotnosti pouhých 40 kilogramů patří mezi nejlehčí převodovky na trhu. Převodovka má krátké a přesné dráhy, ke zpřevodování jsme neměli výhrady. Hlavice řadicí páky se stejně jako volant s ideálně tlustým věncem příjemně drží.

Dražší, ale se slušnou výbavou

V rámci prezentace Adamu Rocks pro novináře byly rovněž zveřejněny české ceny vozu. Ty začínají na částce 368.900 Kč za základní dvanáctistovku s 51 kW kombinovanou s pětistupňovým manuálem. Testovaný tříválec s 86 kW přijde v základu na 440.900 korun. Obě částky ukazují, že se zákazník musí do Adama Rocks tak trochu zamilovat, než že by ho kupoval pragmaticky kvůli nízké ceně. Za styl se ale zkrátka platí. Podobně laděná Panda Cross s turbodieselem 1.3 Multijet (59 kW a 190 N.m), dvěma páry dveří a pohonem všech kol mimochodem stojí 419.300 korun.

Vyšší cena Adama Rocks je částečně kompenzována širokou výbavou. Její součástí je standardně šest airbagů, palubní počítač, rádio se sedmi reproduktory a ovládáním na koženém volantu, tempomat, manuální klimatizace, elektrické ovládání zrcátek a oken nebo 17palcová kola z lehkých slitin. V příplatkové výbavě se objevují i takové prvky jako vyhřívaný volant, varování před vozidly ve slepém úhlu či aktivní parkovací asistent.

Závěr

Jaký jsme si tedy udělali názor na Adam Rocks s 1.0 Turbo (85 kW) pod kapotou? Nový tříválec můžeme rozhodně doporučit díky jemnému a tichému chodu, jednotka navíc umožní řidiči velice svižnou jízdu.

Co se týče samotné verze Rocks, záleží na vkusu zákazníka. Jízda ve srovnání s běžným provedením není tolik odlišná, králem terénu Rocks také není. Auto tedy nepřináší nic moc nového, nadále je hlavně stylovka. To ale základní Adam také a přitom je levnější.

Opel Adam Rocks – technické údaje a české ceny
Motor 1.2 1.4 1.4 1.4 Start-stop 1.0 Turbo 1.0 Turbo
Převodovka 5M 5M 5M 5M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1229 1398 1398 1398 999 999
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 3/4 3/4
Největší výkon [kW/min-1] 51/5600 64/6000 74/6000 74/6000 66/4000 85/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 115/4000 130/4000 130/4000 130/4000 170/1800-3700 170/1800-4500
Max. rychlost [km/h] 165 176 185 185 180 196
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,9 12,5 11,5 11,5 11,9 9,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,3 5,3 5,3 5,0 4,5 5,1
Cena [Kč] 368.900 388.900 405.900 412.900 430.900 440.900


David Bureš
Diskuze (37)
16. 1. 2020 17:13
Nancy Marone
I first met Ollie at choir practice. He had just joined the tenors and I had moved down from tenor to baritone, as I was getting older. I noticed him straight away, not just because he was so good-looking, he was, but he had a kind of hesitancy, a shyness which I found very attractive. I didn't stare at him too much but I could feel his eyes on me as if he was interested or just curious to know more https://www.bigbootytube.xxx/ .

At coffee break I went up to him and chatted about what singing he had done before. He told me that he was looking for more of a community choir where the singers were a bit older, over twenty-five at least, so this one seemed ideal. As we talked I tried to get a sense of him physically but I couldn't pick up any kind of subliminal message from him. He was nice, had a lovely smile, which made me more determined to know more.

When we went back to our places I put my hand on his back to steer him in the right direction. He didn't flinch away from me, some men would have done, but turned and smiled, which was nice. I asked him to join some of us afterwards in the pub.

"Fine," he said, "see you then."

Well that really emboldened me. I kept looking at him during the rest of choir practice, hoping he'd turn round and smile but he didn't. I didn't mind as I felt so good about him I started to get an erection as we were singing the Mozart Requiem, which doesn't usually happen https://thefreecams.net .

Afterwards in the pub I bought him a drink, a gin and tonic, and sat really close to him. He didn't seem to mind that, in fact he seemed to like it as we chatted away about our musical tastes, he liked Russian choral music, and had been to some concerts we'd both attended, but not together of course.
15. 9. 2014 18:46
Re: Miniprémie
V čem konkrétně?
Avatar - white label
14. 9. 2014 21:34
Re: Miniprémie
Dva nicky si dovolily vyjádřit odlišný názor na design Opelu Adam. Oba dva pak byli (tebou) následně "obviněni" s tím, že se pokud se jim nelíbí to, co tobě (Opel Adam), určitě se jim musí líbit "nudná/šedá" koncernová produkce. Ani jeden z nich nemá koncernový nick ani koncernové logo, ale ty máš prostě dopředu jasno, co se komu z nich líbí/nelíbí a jako obvykle se ani pod nekoncernovým Opelem neobejdeš bez argumentace koncernem.
Má to nějakou logiku, kromě možného mindráku skrytém v podvwědomí?
To se samozřejmě netýká jen tebe, ale těch lidí schopných psát po nekoncernem s nekoncernovwým podvědomím je tu nějak čím dál méně, a to je pro diskuse o autech jako takových docela škoda, nemyslíš?

P.S. Prostě "logika":
- nelíbí se ti cokoli nekocernovwého = prokoncernovwý fanatik. 8-s
Avatar - aproximus
14. 9. 2014 16:55
Re: Miniprémie
já ti to neberu, každý holt nemůže mít vkus.
14. 9. 2014 16:40
Re: Miniprémie
Právě že Adam je ta nuda na čtyřech kolech, to auto nemá tvář, nemá nápad a nemá ani žádný styl. Srovnej s Fiatem 500, nebo s Pandou, novým Twingem - všechno jsou to osobitá, stylová auta, Adam je jen hrouda materiálu, podobně jako Astra. Opel design vypadá, jako by ho vytvořil počítač po zadání několika základních parametrů a následně byl lehce dotvarován v aerodynamickém tunelu. Naprosto bezpohlavní a nic neříkající.
Co se týká nudy a šedi, tak tam oproti koncernu nevidím moc rozdílů, jen koncern používá ostřejší tvary, pracuje s hranami, Opely jsou jen rozteklé hroudy.
Tvoje srovnání tohoto a Audi A1 je absolutně mimo, vem si je obě a postav vedle sebe, Opel nepřekračuje průměr, A1 je prémiová ve všech ohledech (včetně ceny, samozřejmě).

Design nejde změřit, ale jde ohodnotit podle objektivních měřítek.

Co se týká tvé minipréie, tak jediné, čím mi Adam připomíná prémii je právě cena a nejsem si jistý, jestli je to pro Opel právě v tuto dobu výhoda.