reklama


Opel Astra GTC - naše první jízdní dojmy

Opel Astra GTC - naše první jízdní dojmy

 
 

Třídveřová Astra, no a co? I takové věty zněly v letadle cestou na jih Španělska na mezinárodní prezentaci Astry GTC. Motorističtí novináři jsou někdy prostě cyničtí. Dokud si nesednou za volant.

Třídveřová Astra, no a co? I takové věty zněly v letadle cestou na jih Španělska na mezinárodní prezentaci Astry GTC. Motorističtí novináři jsou někdy prostě cyničtí. Dokud si nesednou za volant.

Střih. Sedím na místě spolujezdce a po nové široké asfaltce se řítíme zářezy ve skále směrem k Marbelle. Pozdní odpoledne, patnáct stupňů, dvoulitrové turbo zpívá a kolega se i přes velmi dynamickou jízdu řítí spořádaně v pravé polovině silnice do další zatáčky. Pár desítek metrů před námi se náhle vynoří terénní pick-up, v naší polovině silnice a i z dálky vidíme, jak jeho vysoký podvozek stěží zvládá odstředivé síly. Kolega jen tak dvakrát trhne volantem a o decimetry se s místním bláznem míjíme. Blahořečím španělským stavitelům, že silnici před měsícem rozšířili. Pohled na rychloměr – 90 km/h. Pneumatiky téměř nezapištěly, auto neprotestovalo a reakci podvozku IDS jsme ani nestačili zaznamenat. Vyměníme si pohledy a víme, že auto obstálo.

I předchozí generace měla pro třídveřovou verzi zvláštní název Coupé – Opel tak chtěl dát najevo, že jde o svébytný model. S nyní představovanou verzí GTC (Gran Turismo Compact) je to obdobné. Nová Astra GTC disponuje výkonem až 200 k, a dosahuje rychlosti až 234 km/h. Zdaleka nejpůsobivější je na GTC boční silueta – pří pohledu šikmo z boku je jasné, že ubráním páru dveří přeměna teprve začala. Astra je naráz sexy ze všech stran a linie horní hrany oken patří k tomu nejpůsobivějšímu, co vůz nabízí. Díky menší čelní ploše vozu a o trochu nižšímu koeficientu aerodynamického odporu vzduchu cD = 0,32 v porovnání s pětidveřovým modelem je nižší i součinitel cD x A = 0,66 m2. Karoserie Astry GTC je zcela nová - pouze kapotu motoru a přední blatníky přebírá třídveřová Astra GTC od základního pětidveřového modelu. Podvozek Astry GTC je snížený o 15 mm, takže nový model vypadá nejenom dynamičtěji, ale níže položené těžiště zlepšuje jízdní vlastnosti. Na vlastní kůži potvrzujeme.

Zvláštností je i na přání dodávané panoramatické čelní sklo - poprvé nabízené v produkčním modelu - které se táhne od kapoty motoru až k B-sloupkům karoserie. Vůz s tímto prosklením nebyl pro testovací jízdy k dispozici: při statické prezentaci (bohužel ve fotograficky nepřijatelném šeru) jsme mohli pouze zhodnotit pohledy zevnitř i zvenčí, a v obou případě bylo velmi těžké zvyknout si na “absenci” střechy. Počkejme na sériové provedení.

Podvozek, až na zmíněné snížení, kopíruje samozřejmě pětidveřový hatchback. Najdete zde samozřejmě interaktivní podvozek IDS s ESPPlus, protiprokluzovým zařízením a samozřejmě ABS. Na přání se dodává adaptivní podvozek IDSPlus s “přitvrzovacím” kouzelným tlačítkem Sport a elektronicky řízenými tlumiči pérování.

I přes výrazně sportovnější styling je motorizace obdobná jako u základní karosářské varianty a zahrnuje čtyři zážehové motory (objemy 1,4 l až 2,0 l, výkony 90 k až 200 k) a čtyři turbodiesely CDTI "common-rail" (objemy 1,3 l až 1,9 l, výkony 90 k až 150 k). Nejdynamičtější jsou čtyřválec 2.0 Turbo o výkonu 147 kW/200 k, a turbodiesel 1.9 CDTI o výkonu 110 kW/150 k. Tyto motory, které jsou standardně propojené s manuálními šestistupňovými převodovkami, byly vyvinuty společným podnikem Fiat-GM Powertrain.

Astra GTC 2.0 Turbo/147 kW dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h během 7,8 s a dosahuje rychlosti až 234 km/h. V praxi se červený vůz choval o malinko méně dynamicky, než bychom od takto silné motorizace očekávali, přičetli jsme to však čerstvosti vozu a na velmi jisté jízdní vlastnosti to nemělo samozřejmě vliv. Vůz jde velmi ochotně za plynem i přes jistou krátkodechost turba poskytuje řidiči dost zábavy z jízdy. První a šestý převodový stupeň by sice mohly být delší, v praxi je to ale jen otázka zvyku a po pár desítkách minut jsme jakékoli výhrady vyvážili jistotou při ovládání. Nijak pomalé šplhání do kopců doprovázela spotřeba 9,8 l/100 km, při ekonomičtější jízdě relativně po rovině pak tato hodnota klesla až k 7,5 l /100 km.

Nejsilnější turbodiesel v nabídce - 1.9 CDTI/110 kW, který se chlubí točivý momentem až 320 Nm při otáčkách 2000 ot/min, dokáže Astru GTC rozjet z klidu na 100 km/h během 8,9 sekund a jede až 210 km/h. Prakticky nám ke sportovně střiženému kupé seděl tento agregát o trochu více než zážehový – Turboefekt se podařilo potlačit na minimum, hlučnost byla velmi nízká a dynamika v nízkých otáčkách sympaticky plynulá. I převodovka si s motorem subjektivně rozuměla o trochu lépe a průměrná spotřeba se pohybovala vždy dva litry pod “zážehovými” průměry.

Třídveřová karosérie s sebou nese samozřejmě i jistá omezení pro cestování na zadních sedadlech. Astra GTC je na tom v tomto ohledu vcelku dobře – standardem jsou sedadla s funkcí Easy Entry, a pamětí na původní nastavení. Na zadní místo jsem se se svými 193 cm naskládal docela pohodlně a kupodivu mi nevadila ani na mou výšku přizpůsobená přední opěradla. Vůz je homologován jako pětimístný, což v případě konfekčních postav můžeme potvrdit. Zavazadlový prostor nabízí v základním uspořádání objem 380 litrů a využitelnost doplňuje dělené zadní sedadlo, které je standardně rozčleněné v poměru 60:40, za příplatek se dodává sedadlo dělené v poměru 40:20:40.

Astra GTC by se měla v nabídce českých dealerů Opel objevit už v dubnu, ceny zatím nebyly zveřejněny.

Naše jízdní dojmy s Golfem GTI najdete zde

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Mazánkův útvar se chce přestěhovat na Zbraslav do stavby za miliardy Mazánkův útvar se chce přestěhovat na Zbraslav do stavby za miliardy

Policie chce v Praze na Zbraslavi vybudovat nový komplex,…

Komentář Jana Bureše: Kdo se bojí italského referenda? Komentář Jana Bureše: Kdo se bojí italského referenda?

Strach z italského ústavního referenda začíná být na…

Ruský soud zmrazil 3,7 miliardy na účtech firmy IKEA Ruský soud zmrazil 3,7 miliardy na účtech firmy IKEA

Ruský soud zmrazil 145 milionů dolarů (zhruba 3,7…

Vojenské opravárně prospěl návrat k armádě, dostala se do zisku Vojenské opravárně prospěl návrat k armádě, dostala se do zisku

Státnímu podniku VOP CZ (bývalý Vojenský opravárenský…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Kosočtverec, kolečko, čtverec: Nové symboly u čerpacích stanic Kosočtverec, kolečko, čtverec: Nové symboly u čerpacích stanic

Díky nové normě by motoristé podle nového značení měli…

Míří k nám Dacia za 95 tisíc? Míří k nám Dacia za 95 tisíc? "Nikdy neříkej nikdy," prozradil ředitel

Na evropský trh by mohlo dorazit nové nejlevnější auto.…

 




Ojetý Opel Astra H (2004 - 2010): Rehabilitovala své jméno Ojetý Opel Astra H (2004 - 2010): Rehabilitovala své jméno

Třetí generace Astry s přídomkem H dokázala věc takřka…

Ojetý Opel Astra H: Motory jsou OK, pozor však na elektroniku Ojetý Opel Astra H: Motory jsou OK, pozor však na elektroniku

Když přišel Opel Astra v roce 2004 na trh, žil ve stínu…

 



 
Opravy dieselových vstřikovačů common rail: Stojí klidně víc než celé auto

Opravy dieselových vstřikovačů CR: Stojí klidně víc než celé auto

Dnes 08:58

Že je common rail dobrý systém, ale má drahé a choulostivé vstřikovače nafty, o tom se mluvilo už v roce 1997, kdy se poprvé objevil.




Blesk.cz

Za Castra se kondolovat nemusí, vysvětluje Špaček. „Hrad správně mlčí“

Za Castra se kondolovat nemusí, vysvětluje Špaček.…

Projevit lítost, nebo raději mlčet? Po ohlášení smrti kubánského exprezidenta Fidela Castra byla na politicích…

Celebrity na síti: Kvitová v Dubaji a zákulisí přehlídky Victoria´s Secret

Celebrity na síti: Kvitová v Dubaji a zákulisí…

Facebook, Instagram, Twitter... Kdo na nějaké z těchto sociálních sítí nemá účet, jako by nebyl. Co se za…

 

iSport.cz

Laco odpálil puk do hlediště a trefil dívku. Omluvil se jí dresem

Laco odpálil puk do hlediště a trefil dívku. Omluvil…

Měl vztek. Chomutovský brankář Ján Laco v nedávném utkání s Litvínovem po inkasovaném gólu odpálil puk. Ten…

Šilhavému umřel táta, přesto Slavii vedl. Jste obdivuhodný, vzkázal Tvrdík

Šilhavému umřel táta, přesto Slavii vedl. Jste…

Fotbalisté i fanoušci Slavie mohou slavit. „Sešívaní“ vyhráli ve Zlíně 4:0 a zajistili si minimálně do jara…

 

Reflex.cz

Švýcarsko, kde tvoří čtvrtinu obyvatel cizinci, se paradoxně nejvíc bojí – cizinců

Švýcarsko, kde tvoří čtvrtinu obyvatel cizinci, se…

Pouze Lucembursko a některé arabské státy Perského zálivu mají na svém území více cizinců než bohaté Švýcarsko.…

Herečka a zpěvačka Iva Pazderková: Blbou blondýnu miluju a jen tak ji neopustím

Herečka a zpěvačka Iva Pazderková: Blbou blondýnu…

Je elektrotechnicky „hrozně zdatná“, zvláště pak „co se týče hi-fi, wifi a sci-fi“. Má supernový lap-ťop…

 
 
reklama