Opel Astra GTC - naše první jízdní dojmy

Opel Astra GTC - naše první jízdní dojmy

 
 
16.3. 2005 Ondřej Šuch

Třídveřová Astra, no a co? I takové věty zněly v letadle cestou na jih Španělska na mezinárodní prezentaci Astry GTC. Motorističtí novináři jsou někdy prostě cyničtí. Dokud si nesednou za volant.

Třídveřová Astra, no a co? I takové věty zněly v letadle cestou na jih Španělska na mezinárodní prezentaci Astry GTC. Motorističtí novináři jsou někdy prostě cyničtí. Dokud si nesednou za volant.

Střih. Sedím na místě spolujezdce a po nové široké asfaltce se řítíme zářezy ve skále směrem k Marbelle. Pozdní odpoledne, patnáct stupňů, dvoulitrové turbo zpívá a kolega se i přes velmi dynamickou jízdu řítí spořádaně v pravé polovině silnice do další zatáčky. Pár desítek metrů před námi se náhle vynoří terénní pick-up, v naší polovině silnice a i z dálky vidíme, jak jeho vysoký podvozek stěží zvládá odstředivé síly. Kolega jen tak dvakrát trhne volantem a o decimetry se s místním bláznem míjíme. Blahořečím španělským stavitelům, že silnici před měsícem rozšířili. Pohled na rychloměr – 90 km/h. Pneumatiky téměř nezapištěly, auto neprotestovalo a reakci podvozku IDS jsme ani nestačili zaznamenat. Vyměníme si pohledy a víme, že auto obstálo.

I předchozí generace měla pro třídveřovou verzi zvláštní název Coupé – Opel tak chtěl dát najevo, že jde o svébytný model. S nyní představovanou verzí GTC (Gran Turismo Compact) je to obdobné. Nová Astra GTC disponuje výkonem až 200 k, a dosahuje rychlosti až 234 km/h. Zdaleka nejpůsobivější je na GTC boční silueta – pří pohledu šikmo z boku je jasné, že ubráním páru dveří přeměna teprve začala. Astra je naráz sexy ze všech stran a linie horní hrany oken patří k tomu nejpůsobivějšímu, co vůz nabízí. Díky menší čelní ploše vozu a o trochu nižšímu koeficientu aerodynamického odporu vzduchu cD = 0,32 v porovnání s pětidveřovým modelem je nižší i součinitel cD x A = 0,66 m2. Karoserie Astry GTC je zcela nová - pouze kapotu motoru a přední blatníky přebírá třídveřová Astra GTC od základního pětidveřového modelu. Podvozek Astry GTC je snížený o 15 mm, takže nový model vypadá nejenom dynamičtěji, ale níže položené těžiště zlepšuje jízdní vlastnosti. Na vlastní kůži potvrzujeme.

Zvláštností je i na přání dodávané panoramatické čelní sklo - poprvé nabízené v produkčním modelu - které se táhne od kapoty motoru až k B-sloupkům karoserie. Vůz s tímto prosklením nebyl pro testovací jízdy k dispozici: při statické prezentaci (bohužel ve fotograficky nepřijatelném šeru) jsme mohli pouze zhodnotit pohledy zevnitř i zvenčí, a v obou případě bylo velmi těžké zvyknout si na “absenci” střechy. Počkejme na sériové provedení.

Podvozek, až na zmíněné snížení, kopíruje samozřejmě pětidveřový hatchback. Najdete zde samozřejmě interaktivní podvozek IDS s ESPPlus, protiprokluzovým zařízením a samozřejmě ABS. Na přání se dodává adaptivní podvozek IDSPlus s “přitvrzovacím” kouzelným tlačítkem Sport a elektronicky řízenými tlumiči pérování.

I přes výrazně sportovnější styling je motorizace obdobná jako u základní karosářské varianty a zahrnuje čtyři zážehové motory (objemy 1,4 l až 2,0 l, výkony 90 k až 200 k) a čtyři turbodiesely CDTI "common-rail" (objemy 1,3 l až 1,9 l, výkony 90 k až 150 k). Nejdynamičtější jsou čtyřválec 2.0 Turbo o výkonu 147 kW/200 k, a turbodiesel 1.9 CDTI o výkonu 110 kW/150 k. Tyto motory, které jsou standardně propojené s manuálními šestistupňovými převodovkami, byly vyvinuty společným podnikem Fiat-GM Powertrain.

Astra GTC 2.0 Turbo/147 kW dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h během 7,8 s a dosahuje rychlosti až 234 km/h. V praxi se červený vůz choval o malinko méně dynamicky, než bychom od takto silné motorizace očekávali, přičetli jsme to však čerstvosti vozu a na velmi jisté jízdní vlastnosti to nemělo samozřejmě vliv. Vůz jde velmi ochotně za plynem i přes jistou krátkodechost turba poskytuje řidiči dost zábavy z jízdy. První a šestý převodový stupeň by sice mohly být delší, v praxi je to ale jen otázka zvyku a po pár desítkách minut jsme jakékoli výhrady vyvážili jistotou při ovládání. Nijak pomalé šplhání do kopců doprovázela spotřeba 9,8 l/100 km, při ekonomičtější jízdě relativně po rovině pak tato hodnota klesla až k 7,5 l /100 km.

Nejsilnější turbodiesel v nabídce - 1.9 CDTI/110 kW, který se chlubí točivý momentem až 320 Nm při otáčkách 2000 ot/min, dokáže Astru GTC rozjet z klidu na 100 km/h během 8,9 sekund a jede až 210 km/h. Prakticky nám ke sportovně střiženému kupé seděl tento agregát o trochu více než zážehový – Turboefekt se podařilo potlačit na minimum, hlučnost byla velmi nízká a dynamika v nízkých otáčkách sympaticky plynulá. I převodovka si s motorem subjektivně rozuměla o trochu lépe a průměrná spotřeba se pohybovala vždy dva litry pod “zážehovými” průměry.

Třídveřová karosérie s sebou nese samozřejmě i jistá omezení pro cestování na zadních sedadlech. Astra GTC je na tom v tomto ohledu vcelku dobře – standardem jsou sedadla s funkcí Easy Entry, a pamětí na původní nastavení. Na zadní místo jsem se se svými 193 cm naskládal docela pohodlně a kupodivu mi nevadila ani na mou výšku přizpůsobená přední opěradla. Vůz je homologován jako pětimístný, což v případě konfekčních postav můžeme potvrdit. Zavazadlový prostor nabízí v základním uspořádání objem 380 litrů a využitelnost doplňuje dělené zadní sedadlo, které je standardně rozčleněné v poměru 60:40, za příplatek se dodává sedadlo dělené v poměru 40:20:40.

Astra GTC by se měla v nabídce českých dealerů Opel objevit už v dubnu, ceny zatím nebyly zveřejněny.

Naše jízdní dojmy s Golfem GTI najdete zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Loňská ztráta EGAP dosáhla 2,7 miliardy korun, také kvůli turecké elektrárně Yunus Emre Loňská ztráta EGAP dosáhla 2,7 miliardy korun, také kvůli turecké elektrárně Yunus Emre

Státní Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP)…

Škoda Auto bude vyrábět část své produkce v Německu, oznámil šéf automobilky Maier Škoda Auto bude vyrábět část své produkce v Německu, oznámil šéf automobilky Maier

Ředitel mladoboleslavské automobilky Škoda Auto Bernhard…

Petrochemickému koncernu Shell vzrostly zisky o 67 procent Petrochemickému koncernu Shell vzrostly zisky o 67 procent

Britsko-nizozemské ropné společnosti Royal Dutch Shell…

Trojkoalice porušila koaliční smlouvu, řekla Krnáčová. ANO projedná vypovězení spolupráce Trojkoalice porušila koaliční smlouvu, řekla Krnáčová. ANO projedná vypovězení spolupráce

Pražská magistrátní koalice složená z hnutí ANO, ČSSD a…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

 



Ojetý Opel Astra H (2004 - 2010): Rehabilitovala své jméno Ojetý Opel Astra H (2004 - 2010): Rehabilitovala své jméno

Třetí generace Astry s přídomkem H dokázala věc takřka…

Ojetý Opel Astra H: Motory jsou OK, pozor však na elektroniku Ojetý Opel Astra H: Motory jsou OK, pozor však na elektroniku

Když přišel Opel Astra v roce 2004 na trh, žil ve stínu…

 



 
Technologie, která zajistí dieselu budoucnost: Bosch slibuje drastické snížení NOx

Technologie, která zajistí dieselu budoucnost: Bosch slibuje drastické snížení NOx

Dnes 15:55

Bosh si myslí, že vyvinul technologii, která pomůže u vznětových motorů výrazně snížit emise oxidů dusíku. Oprávněně?




Blesk.cz

Nevěra Jana Hrušínského? Jde o útok dřevěného moderátora, říká principál

Nevěra Jana Hrušínského? Jde o útok dřevěného…

Šéf Divadla Na Jezerce Jan Hrušínský (62) je podle tvrzení týdeníku Sedmička nevěrný své manželce Miluši…

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Musíte ještě platit poplatky za platbu kartou? Jak rychle musí banka vyřídit vaši reklamaci? Jak se bránit…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Velká škoda! Mistrovství světa bude bez Zlatana, návrat si rozmyslel

Velká škoda! Mistrovství světa bude bez Zlatana,…

Útočník Zlatan Ibrahimovic na letním mistrovství světa za Švédsko nenastoupí. Účast bývalého kapitána a…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Zastřel svého bělocha. Bílí obyvatelé Afriky se stávají lovnou zvěří

Vladimír Pikora: Zastřel svého bělocha. Bílí…

Minulý týden jsem se vrátil z Afriky. Ten kontinent má jednu zvláštní vlastnost: Po jeho návštěvě začnete mnohem…

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

„Dlouhodobý vztah se ženou je možný, jen pokud jste v byznysu smolař.“ Tak pravil J. Paul Getty (15. 12. 1892 –…