Opel Astra GTC - naše první jízdní dojmy

Opel Astra GTC - naše první jízdní dojmy

 
 

Třídveřová Astra, no a co? I takové věty zněly v letadle cestou na jih Španělska na mezinárodní prezentaci Astry GTC. Motorističtí novináři jsou někdy prostě cyničtí. Dokud si nesednou za volant.

Třídveřová Astra, no a co? I takové věty zněly v letadle cestou na jih Španělska na mezinárodní prezentaci Astry GTC. Motorističtí novináři jsou někdy prostě cyničtí. Dokud si nesednou za volant.

Střih. Sedím na místě spolujezdce a po nové široké asfaltce se řítíme zářezy ve skále směrem k Marbelle. Pozdní odpoledne, patnáct stupňů, dvoulitrové turbo zpívá a kolega se i přes velmi dynamickou jízdu řítí spořádaně v pravé polovině silnice do další zatáčky. Pár desítek metrů před námi se náhle vynoří terénní pick-up, v naší polovině silnice a i z dálky vidíme, jak jeho vysoký podvozek stěží zvládá odstředivé síly. Kolega jen tak dvakrát trhne volantem a o decimetry se s místním bláznem míjíme. Blahořečím španělským stavitelům, že silnici před měsícem rozšířili. Pohled na rychloměr – 90 km/h. Pneumatiky téměř nezapištěly, auto neprotestovalo a reakci podvozku IDS jsme ani nestačili zaznamenat. Vyměníme si pohledy a víme, že auto obstálo.

I předchozí generace měla pro třídveřovou verzi zvláštní název Coupé – Opel tak chtěl dát najevo, že jde o svébytný model. S nyní představovanou verzí GTC (Gran Turismo Compact) je to obdobné. Nová Astra GTC disponuje výkonem až 200 k, a dosahuje rychlosti až 234 km/h. Zdaleka nejpůsobivější je na GTC boční silueta – pří pohledu šikmo z boku je jasné, že ubráním páru dveří přeměna teprve začala. Astra je naráz sexy ze všech stran a linie horní hrany oken patří k tomu nejpůsobivějšímu, co vůz nabízí. Díky menší čelní ploše vozu a o trochu nižšímu koeficientu aerodynamického odporu vzduchu cD = 0,32 v porovnání s pětidveřovým modelem je nižší i součinitel cD x A = 0,66 m2. Karoserie Astry GTC je zcela nová - pouze kapotu motoru a přední blatníky přebírá třídveřová Astra GTC od základního pětidveřového modelu. Podvozek Astry GTC je snížený o 15 mm, takže nový model vypadá nejenom dynamičtěji, ale níže položené těžiště zlepšuje jízdní vlastnosti. Na vlastní kůži potvrzujeme.

Zvláštností je i na přání dodávané panoramatické čelní sklo - poprvé nabízené v produkčním modelu - které se táhne od kapoty motoru až k B-sloupkům karoserie. Vůz s tímto prosklením nebyl pro testovací jízdy k dispozici: při statické prezentaci (bohužel ve fotograficky nepřijatelném šeru) jsme mohli pouze zhodnotit pohledy zevnitř i zvenčí, a v obou případě bylo velmi těžké zvyknout si na “absenci” střechy. Počkejme na sériové provedení.

Podvozek, až na zmíněné snížení, kopíruje samozřejmě pětidveřový hatchback. Najdete zde samozřejmě interaktivní podvozek IDS s ESPPlus, protiprokluzovým zařízením a samozřejmě ABS. Na přání se dodává adaptivní podvozek IDSPlus s “přitvrzovacím” kouzelným tlačítkem Sport a elektronicky řízenými tlumiči pérování.

I přes výrazně sportovnější styling je motorizace obdobná jako u základní karosářské varianty a zahrnuje čtyři zážehové motory (objemy 1,4 l až 2,0 l, výkony 90 k až 200 k) a čtyři turbodiesely CDTI "common-rail" (objemy 1,3 l až 1,9 l, výkony 90 k až 150 k). Nejdynamičtější jsou čtyřválec 2.0 Turbo o výkonu 147 kW/200 k, a turbodiesel 1.9 CDTI o výkonu 110 kW/150 k. Tyto motory, které jsou standardně propojené s manuálními šestistupňovými převodovkami, byly vyvinuty společným podnikem Fiat-GM Powertrain.

Astra GTC 2.0 Turbo/147 kW dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h během 7,8 s a dosahuje rychlosti až 234 km/h. V praxi se červený vůz choval o malinko méně dynamicky, než bychom od takto silné motorizace očekávali, přičetli jsme to však čerstvosti vozu a na velmi jisté jízdní vlastnosti to nemělo samozřejmě vliv. Vůz jde velmi ochotně za plynem i přes jistou krátkodechost turba poskytuje řidiči dost zábavy z jízdy. První a šestý převodový stupeň by sice mohly být delší, v praxi je to ale jen otázka zvyku a po pár desítkách minut jsme jakékoli výhrady vyvážili jistotou při ovládání. Nijak pomalé šplhání do kopců doprovázela spotřeba 9,8 l/100 km, při ekonomičtější jízdě relativně po rovině pak tato hodnota klesla až k 7,5 l /100 km.

Nejsilnější turbodiesel v nabídce - 1.9 CDTI/110 kW, který se chlubí točivý momentem až 320 Nm při otáčkách 2000 ot/min, dokáže Astru GTC rozjet z klidu na 100 km/h během 8,9 sekund a jede až 210 km/h. Prakticky nám ke sportovně střiženému kupé seděl tento agregát o trochu více než zážehový – Turboefekt se podařilo potlačit na minimum, hlučnost byla velmi nízká a dynamika v nízkých otáčkách sympaticky plynulá. I převodovka si s motorem subjektivně rozuměla o trochu lépe a průměrná spotřeba se pohybovala vždy dva litry pod “zážehovými” průměry.

Třídveřová karosérie s sebou nese samozřejmě i jistá omezení pro cestování na zadních sedadlech. Astra GTC je na tom v tomto ohledu vcelku dobře – standardem jsou sedadla s funkcí Easy Entry, a pamětí na původní nastavení. Na zadní místo jsem se se svými 193 cm naskládal docela pohodlně a kupodivu mi nevadila ani na mou výšku přizpůsobená přední opěradla. Vůz je homologován jako pětimístný, což v případě konfekčních postav můžeme potvrdit. Zavazadlový prostor nabízí v základním uspořádání objem 380 litrů a využitelnost doplňuje dělené zadní sedadlo, které je standardně rozčleněné v poměru 60:40, za příplatek se dodává sedadlo dělené v poměru 40:20:40.

Astra GTC by se měla v nabídce českých dealerů Opel objevit už v dubnu, ceny zatím nebyly zveřejněny.

Naše jízdní dojmy s Golfem GTI najdete zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Češi si nechali vnutit, že je bezpečnost problém, říká mediální analytik Bohumil Kartous Češi si nechali vnutit, že je bezpečnost problém, říká mediální analytik Bohumil Kartous

Arogance, přezíravost, prvoplánovost a opačná totalita.…

Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní

Jedním z ústředních témat posledních týdnů byla v české…

Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn

Sankce, které vůči Rusku schválil americký Kongres v…

Komentář Petra Koubského: S miliardářem do bouřlivých vod Komentář Petra Koubského: S miliardářem do bouřlivých vod

Na první pohled to vypadá, že AutoCont po sedmadvaceti…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Ojetý Opel Astra H (2004 - 2010): Rehabilitovala své jméno Ojetý Opel Astra H (2004 - 2010): Rehabilitovala své jméno

Třetí generace Astry s přídomkem H dokázala věc takřka…

Ojetý Opel Astra H: Motory jsou OK, pozor však na elektroniku Ojetý Opel Astra H: Motory jsou OK, pozor však na elektroniku

Když přišel Opel Astra v roce 2004 na trh, žil ve stínu…

 



 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Dnes 21:08

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

Piloti Air Berlin udělali na rozlučku kaskadérský kousek. Doplatili na něj

Piloti Air Berlin udělali na rozlučku kaskadérský…

Byl to poslední let zkrachovalé letecké společnosti Air Berlin nad düsseldorfským letištěm. Piloti před…

Žena v pražské zoo spáchala sebevraždu: Skočila z 20 metrů vysoké rozhledny, zemřela v nemocnici

Žena v pražské zoo spáchala sebevraždu: Skočila z 20…

Do zoologické zahrady v Praze vyjížděli v neděli dopoledne záchranáři. Z dřevěné rozhledny, která se nachází v…

 

iSport.cz

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Nikdy nepůsobil v cizině. Nebyl draftovaný. Před třemi lety hrál v první lize proti Šumperku nebo Benátkám. A…

Messi si zobnul tabletu v 10. minutě. Pak gólem posunul své hranice

Messi si zobnul tabletu v 10. minutě. Pak gólem…

Argentinská hvězda Lionel Messi přispěl jedním gólem ve středečním utkání Ligy mistrů s Olympiakosem Pireus k…

 

Reflex.cz

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…

Anglický Oxford chce být prvním zcela bezemisním městem. Stát se tak má do roku 2035

Anglický Oxford chce být prvním zcela bezemisním…

Anglické město Oxford, kde se nachází jedna z nejlepších a nejznámějších univerzit planety, se chce do roku 2035…