Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Astra Sports Tourer: První jízdní dojmy

Ondřej Šuch
Diskuze (79)
Má dlouhá Astra s karoserií kombi dost sil na tvrdou konkurenci v nižší střední třídě? Kvality vozu s velkými ambicemi jsme ověřovali v neskutečném provozu Istanbulu a okolí.

Ve všech tiskových materiálech se Opel vymezuje vůči byvšímu označení verzí kombi slovem Caravan – současné vozy přece ani trochu nepřipomínají dodávky! A protože se nacházíme v období, kdy se poměr užitná hodnota-design pomaličku ohýbá vpravo, narodil se Sports Tourer.

Poprvé jsme se s tímto označením setkali u Insignie, jejíž kombi je oproti předchůdci Vectra Caravan opravdu vším jiným, jen ne hyperprostorným hranatým stěhovákem.

Evropská krása

Konstatování, že doba si žádá křivek, odvážnějších jmen a sebevědomí, není vinou Astry. Ku její cti budiž řečeno, že se s požadavkem na designovou čistotu a alespoň průměru konkurence odpovídající užitnou hodnotu vyrovnala zdárně.

Kombi odvozené od Astry je totiž především krásné – a to i se zohledněním subjektivity tohoto hodnocení. Ač auto narostlo mezigeneračně o neuvěřitelných 183 mm (a je tak nejdelším kombi ve třídě), je integrace zádi do karoserie ukázková.

Svou roli v dojmu z vozu pochopitelně hrají prezentovaná 18palcová kola, i tak jde ale o soubor tvarů, které budou v porovnání s konkurencí nepochybně budit pozitivní emoce. Ještě stručněji – auto vypadá lépe než na fotkách a při pohledu na karoserii se zdá ještě větší, než ve skutečnosti je.

Dlouhé MPV aneb prostorová kouzla

Základní zavazadlový prostor má objem 500 litrů, podlaha je zcela rovná a nakládací hrana v průměrné výšce 64 cm příjemná.

Sklápění zadních opěradel je možné i tlačítkem na boční stěně zavazadelníku. Systém FlexFold umožňuje zapomenout na vyvlékání bezpečnostních pásů či sklápění opěrek hlavy – opěradla se prostě složí sama a vytvoří tak místo pro 1550 litrů nákladu, opět s rovnou podlahou.

Svinovací kryt zavazadelníku umí i ve vytažené poloze po lehkém stisknutí vyjet ke stropu a umožnit tak manipulaci s většími předměty. Navíc jej lze vyjmout a složit do meziprostoru pod podlahou.

Mimochodem – přídavné úložné prostory pod podlahou mají objem 72 litrů, což je na přepravu oněch „pár nezbytností“, které všichni v autě pořád taháme, až až…

Oproti předchozí generaci se také chvályhodně zvětšilo okno ve víku zavazadelníku a přispělo tak k lepšímu výhledu dozadu.

Ale abychom jen nechválili – jakkoli je místa pro zavazadla objektivně dost, cestující se vzhledem k vnějším rozměrům nijak majestátně necítí. Subjektivní dojem z vnitřního prostoru je průměrný, zvláště co do šířky.

Taháme kufry aneb jízda

Zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,4 Turbo s výkonem 103 kW má pro většinu uživatelů slušný potenciál – umí totiž jezdit i relativně úsporně a relativně rychle.

Za slovem relativní je ale třeba hledat opatrnost: Těžká noha sice potěší zvukem a ochotou jít do otáček, zvětšuje ale - podle očekávání - vír v nádrži. Zatímco při pohodovém přesunu po asijské části Istanbulu ukazoval palubní počítač povzbudivých 8,1 l/100 km, kombinací předměstí a trochu svižnějšího tempa se spotřeba zastavila o dva litry výše.

Šestistupňová manuální převodovka umí být s nízkou spotřebou kamarád, jen je potřeba najít odvahu řadit vyšší stupně o trochu dříve – motoru se to líbí a hodnoty spotřeby nemají na dvoucifernost šanci.

Opel Astra Sports Tourer - technické údaje benzínových motorů
Motor1,4 16V XER1,6 16V XER1,4 Turbo NET1,4 Turbo NET1,6 Turbo LET
Převodovka5M5M (6A)6M6M (6A)6M (6A)
Zdvihový objem [cm3]13981598136413641598
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]74/600085/600088/4200-6000103/4900-6000132/5500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]130/4000155/4000200/1850-4900200/1850-4200230/2200-5400
Max. rychlost [km/h]175185 (180)190200 (198)220 (210)
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,512,3 (13,9)11,210,5 (10,8)8,8 (9,5)
Komb. spotřeba [l/100 km]5,96,4 (7,2)6,16,1 (6,8)6,8 (7,4)
Cena Essentia [Kč]360.900,-391.000,----
Cena Enjoy [Kč]370.900,-401.000,--431.000,--
Cena Sport [Kč]404.800,-434.900,--464.900,-514.900,-
Cena Cosmo [Kč]410.800,-440.900,--470.900,-520.900,-

Druhou testovanou motorizací byl vrcholný dvoulitrový turbodiesel s maximálním výkonem 118 kW. Jde o překvapení dne – agregát kupodivu netáhne od nízkých otáček nijak zvlášť ochotně, těší ale deklarovanou šestilitrovou spotřebou i v městském provozu. Oproti zážehovému motoru je znát vyšší zatížení přední nápravy, vůz sice není vyloženě nedotáčivý, ale v některých prudších zatáčkách to zkušenější řidič pocítí. Motor tak bude vhodnější na rychlé dlouhé přesuny, čemuž svědčí i vyloženě do rychla odstupňovaná šestistupňová manuální převodovka.

Astra Sports Tourer kopíruje ceník základního hatchbacku Astra a za kombi verzi se připlácí 32 000,- Kč. Čeští prodejci Opelu již přebírají na Astru Sports Tourer objednávky, první vozy by se měly objevit v lednu 2011.

Opel Astra - technické údaje naftových motorů
Motor1,3 CDTI DTE1,7 CDTI DTJ1,7 CDTI DTR2,0 CDTI DTH
Převodovka5M6M6M6M (6A)
Zdvihový objem [cm3]1248168616861956
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]70/400082/380092/4000118/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]190/1750260/1700-2550280/2000-2700350 (380)/1750
Max. rychlost [km/h]172180192212 (207)
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,913,011,79,5 (9,8)
Komb. spotřeba [l/100 km]4,14,54,55,1 (5,9)
Cena Essentia [Kč]427.000,----
Cena Enjoy [Kč]437.000,-457.000,-477.000,-486.000,-
Cena Sport [Kč]-490.900,-510.900,-519.900,-
Cena Cosmo [Kč]-496.900,-516.900,-525.900,-

Ondřej Šuch
Diskuze (79)
8. 12. 2010 17:47
Re: Cvalík
podla mna su to spolahlive motory aj ked tie 2.0 maju trochu nekulturny chod. Ale so spolahlivostou problem nebude pokial das dieslu to co pottrebuje.
8. 12. 2010 16:54
Re: Cvalík
Nevíš jak je to se spolehlivostí těch nových 1,7CDTi a 2,0 CDTi? nebylo by nějaké info?
8. 12. 2010 15:10
Re: Napíšu to za Vás
ale preco, nahodou Klaudius pise vcelku v pohode, s vela vecami suhlasim co pise, len teraz si trosku sam odporuje.. A trosku citim nenavist k oplu. Ja som sice presedlal uz 5 rokov dozadu na BMW ale k oplu mam taky dobry vztah, lebo moje prve auto boal Astra G a odvtedy sledujem co sa s touto znackou robi. Astra bola pre mna fakt dobre auto a bolo velmi spolahlive. Doteraz jazdi u nas v rodine, ma 12 rokov a nebol s nou jediny problem.
8. 12. 2010 15:07
Re: Cvalík
tie nove neviem teda. Ale cital som o tych starsich 1,7 a 1,9 len chvalu. Vykonovo priemerne ale spolahlivostou su ludia spokojni. A to ich beha dost, ako vo firmach tak sukromnici. Tieto nove uz netusim ako su na tom. To asi ukaze az cas.
8. 12. 2010 13:52
Re: Cvalík
1.9CDTI a 1.3CDTI sú fiaťácke.

1.7CDTI bol ale tuším origo Opel, a aj nové 2.0CDTI sú Opel. GM sa s Fiatom pár rokov dozadu rozkmotrilo a už nespolupracujú ;-)