TEST Opel Astra Sports Tourer: První jízdní dojmy
Ve všech tiskových materiálech se Opel vymezuje vůči byvšímu označení verzí kombi slovem Caravan – současné vozy přece ani trochu nepřipomínají dodávky! A protože se nacházíme v období, kdy se poměr užitná hodnota-design pomaličku ohýbá vpravo, narodil se Sports Tourer.
Poprvé jsme se s tímto označením setkali u Insignie, jejíž kombi je oproti předchůdci Vectra Caravan opravdu vším jiným, jen ne hyperprostorným hranatým stěhovákem.
Evropská krása
Konstatování, že doba si žádá křivek, odvážnějších jmen a sebevědomí, není vinou Astry. Ku její cti budiž řečeno, že se s požadavkem na designovou čistotu a alespoň průměru konkurence odpovídající užitnou hodnotu vyrovnala zdárně.
Kombi odvozené od Astry je totiž především krásné – a to i se zohledněním subjektivity tohoto hodnocení. Ač auto narostlo mezigeneračně o neuvěřitelných 183 mm (a je tak nejdelším kombi ve třídě), je integrace zádi do karoserie ukázková.
Svou roli v dojmu z vozu pochopitelně hrají prezentovaná 18palcová kola, i tak jde ale o soubor tvarů, které budou v porovnání s konkurencí nepochybně budit pozitivní emoce. Ještě stručněji – auto vypadá lépe než na fotkách a při pohledu na karoserii se zdá ještě větší, než ve skutečnosti je.
Dlouhé MPV aneb prostorová kouzla
Základní zavazadlový prostor má objem 500 litrů, podlaha je zcela rovná a nakládací hrana v průměrné výšce 64 cm příjemná.
Sklápění zadních opěradel je možné i tlačítkem na boční stěně zavazadelníku. Systém FlexFold umožňuje zapomenout na vyvlékání bezpečnostních pásů či sklápění opěrek hlavy – opěradla se prostě složí sama a vytvoří tak místo pro 1550 litrů nákladu, opět s rovnou podlahou.
Svinovací kryt zavazadelníku umí i ve vytažené poloze po lehkém stisknutí vyjet ke stropu a umožnit tak manipulaci s většími předměty. Navíc jej lze vyjmout a složit do meziprostoru pod podlahou.
Mimochodem – přídavné úložné prostory pod podlahou mají objem 72 litrů, což je na přepravu oněch „pár nezbytností“, které všichni v autě pořád taháme, až až…
Oproti předchozí generaci se také chvályhodně zvětšilo okno ve víku zavazadelníku a přispělo tak k lepšímu výhledu dozadu.
Ale abychom jen nechválili – jakkoli je místa pro zavazadla objektivně dost, cestující se vzhledem k vnějším rozměrům nijak majestátně necítí. Subjektivní dojem z vnitřního prostoru je průměrný, zvláště co do šířky.
Taháme kufry aneb jízda
Zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,4 Turbo s výkonem 103 kW má pro většinu uživatelů slušný potenciál – umí totiž jezdit i relativně úsporně a relativně rychle.
Za slovem relativní je ale třeba hledat opatrnost: Těžká noha sice potěší zvukem a ochotou jít do otáček, zvětšuje ale - podle očekávání - vír v nádrži. Zatímco při pohodovém přesunu po asijské části Istanbulu ukazoval palubní počítač povzbudivých 8,1 l/100 km, kombinací předměstí a trochu svižnějšího tempa se spotřeba zastavila o dva litry výše.
Šestistupňová manuální převodovka umí být s nízkou spotřebou kamarád, jen je potřeba najít odvahu řadit vyšší stupně o trochu dříve – motoru se to líbí a hodnoty spotřeby nemají na dvoucifernost šanci.
Opel Astra Sports Tourer - technické údaje benzínových motorů | |||||
Motor | 1,4 16V XER | 1,6 16V XER | 1,4 Turbo NET | 1,4 Turbo NET | 1,6 Turbo LET |
Převodovka | 5M | 5M (6A) | 6M | 6M (6A) | 6M (6A) |
Zdvihový objem [cm3] | 1398 | 1598 | 1364 | 1364 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 74/6000 | 85/6000 | 88/4200-6000 | 103/4900-6000 | 132/5500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 130/4000 | 155/4000 | 200/1850-4900 | 200/1850-4200 | 230/2200-5400 |
Max. rychlost [km/h] | 175 | 185 (180) | 190 | 200 (198) | 220 (210) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,5 | 12,3 (13,9) | 11,2 | 10,5 (10,8) | 8,8 (9,5) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,9 | 6,4 (7,2) | 6,1 | 6,1 (6,8) | 6,8 (7,4) |
Cena Essentia [Kč] | 360.900,- | 391.000,- | - | - | - |
Cena Enjoy [Kč] | 370.900,- | 401.000,- | - | 431.000,- | - |
Cena Sport [Kč] | 404.800,- | 434.900,- | - | 464.900,- | 514.900,- |
Cena Cosmo [Kč] | 410.800,- | 440.900,- | - | 470.900,- | 520.900,- |
Druhou testovanou motorizací byl vrcholný dvoulitrový turbodiesel s maximálním výkonem 118 kW. Jde o překvapení dne – agregát kupodivu netáhne od nízkých otáček nijak zvlášť ochotně, těší ale deklarovanou šestilitrovou spotřebou i v městském provozu. Oproti zážehovému motoru je znát vyšší zatížení přední nápravy, vůz sice není vyloženě nedotáčivý, ale v některých prudších zatáčkách to zkušenější řidič pocítí. Motor tak bude vhodnější na rychlé dlouhé přesuny, čemuž svědčí i vyloženě do rychla odstupňovaná šestistupňová manuální převodovka.
Astra Sports Tourer kopíruje ceník základního hatchbacku Astra a za kombi verzi se připlácí 32 000,- Kč. Čeští prodejci Opelu již přebírají na Astru Sports Tourer objednávky, první vozy by se měly objevit v lednu 2011.
Opel Astra - technické údaje naftových motorů | ||||
Motor | 1,3 CDTI DTE | 1,7 CDTI DTJ | 1,7 CDTI DTR | 2,0 CDTI DTH |
Převodovka | 5M | 6M | 6M | 6M (6A) |
Zdvihový objem [cm3] | 1248 | 1686 | 1686 | 1956 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 70/4000 | 82/3800 | 92/4000 | 118/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 190/1750 | 260/1700-2550 | 280/2000-2700 | 350 (380)/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 172 | 180 | 192 | 212 (207) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,9 | 13,0 | 11,7 | 9,5 (9,8) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,1 | 4,5 | 4,5 | 5,1 (5,9) |
Cena Essentia [Kč] | 427.000,- | - | - | - |
Cena Enjoy [Kč] | 437.000,- | 457.000,- | 477.000,- | 486.000,- |
Cena Sport [Kč] | - | 490.900,- | 510.900,- | 519.900,- |
Cena Cosmo [Kč] | - | 496.900,- | 516.900,- | 525.900,- |