Opel letos slaví 150 let od založení původní firmy na výrobu šicích strojů. Kadettu, tedy tomu poválečnému, je pro změnu rovných padesát.

Ano, auto s tímto označením tu bylo už před válkou. Původní model K36 (1936) se vyráběl jen krátkou dobu, než byl nahrazen modernizovaným K38. Oba charakterizovaly hlavní světlomety zapuštěné do karoserie. Aerodynamičtější prototyp KD40 se kvůli válce nikdy sériově nevyráběl. Po ní nebyla obnovena ani produkce stávajícího provedení. Dokumentaci i linku ze závodu v Brandenburgu odvezli v rámci reparací Rusové a záhy vznikl první Moskvič.

Kadett A (1962-1965)

Ale vraťme se zpět ke Kadettu. Na svou reinkarnaci si musel počkat až do roku 1962. Tehdy debutoval tudor (dvoudveřová karoserie se stupňovitou zádí) hranatých tvarů s litrovým (993 cm3) motorem o výkonu 29 kW (40 k). Čtyřstupňová převodovka, bubnové brzdy a pohon zadních kol – toť základní charakteristika. Nabídka karosářských variant se záhy začala rozšiřovat o kombi Caravan, v roce 1963 měl premiéru luxusnější Kadett L s jinou maskou a světlomety a také kupé. To pojalo dva dospělé a dvě děti a chlubilo se pohonnou jednotkou s výkonem zvýšeným na 48 k, tedy 35 kW.

Kadett B (1965-1973)

Opel označuje jednotlivé generace svých modelů písmeny, první poválečný Kadett dostal tedy do vínku A (byť retrospektivně). Vyráběl se v nové továrně v Bochumi jen tři roky, než ve Frankfurtu 1965 přišel nástupce B. Ten nabídl o něco oblejší linky a rozmanitou paletu karoserií: tudor, čtyřdveřový sedan, kupé a Caravan. Nový motor narostl na 1078 cm3 a v závislosti na verzi dával 33-40 kW (45-55 k). Převodné ústrojí zůstalo čtyřstupňové, na přední nápravě se ale už objevily kotouče. O rok později se výkon vyšplhal až na 44 kW (60 k).

Tuto pohonnou jednotku jste si mohli koupit ovšem jen ve verzi Coupé Rallye s přídavnými světlomety, dvěma úzkými pruhy na bocích a kapotou částečně lakovanou černou barvou. V roce 1968 se dostala pod kapotu devatenáctistovka s rovnými 90 koňmi (66 kW). Posíleny byly brzdy a vzadu se objevilo nové zavěšení s panhardskou tyčí, které dostaly i ostatní Kadetty napříč celou řadou.

Tehdy také debutovaly modely LS se splývavou zádí, víko jejich zavazadlového prostoru ovšem bylo otevírané klasicky, šlo zde jen o styl. Základní motor podstoupil další zvýšení výkonu na 48 kW (65 k) a poslední novou variantou bylo kombi s druhým párem bočních dveří, až dosud mělo totiž jen jeden. Z dnešního pohledu anachronismus ovšem vydržel Kadettům po celou dobu výroby až do generace E. Sečteme-li všechna karosářská provedení série B, dostaneme se k číslu osm! Poslední novinkou bylo v roce 1971 u sedanů, LS a kupé zavedení motoru 1096 cm3/44 kW (60 k).

Kadett C (1973-1979)

Frankfurtský autosalon 1973 byl svědkem premiéry třetí generace s motory 993 nebo 1196 cm3. Čtyřstupňovou převodovku doplnil na přání automat. V roce 1975 debutoval Kadett City, který konečně nabídl praktičnost třídveřového hatchbacku. Opačný pól nabídky představoval Kadett GT/E s devatenáctistovkou o 77 kW (105 k). Nabroušené kupé mohlo mít za příplatek pětistupňovou skříň, čtveřici přídavných světlometů jste ale dostali už v základu, stejně jako dvoubarevný žlutočerný lak. Na zadní nápravě ovšem stále zůstávaly bubny.

V roce 1977 prošla celá řada modernizací, kterou lze poznat podle oranžových bočních blikačů. Druhá série GT/E už měla agregát 1979 cm3/115 kW a v převodovce pětici stupňů. Kromě tudorů, sedanů, kombi, hatchbacků City a kupé se v této generaci vyráběl i dnes vzácný dvoudveřový polokabriolet Aero. Ten stavěla karosárna Baur, která s nimi měla bohaté zkušenosti.

Kadett D (1979-1984)

Kadett D z roku 1979 přinesl konečně zásadní konstrukční novinky – přední pohon a motory napříč. Ty mohly mít 996 cm3 a 37 kW, 1196 cm3 a 44 kW nebo 1297 cm3 a 55 kW. Vpředu se usídlily vzpěry MacPherson, zatímco zadní tuhá náprava byla kompletně převzata z předchůdce. Z nabídky vypadlo kupé, kromě tří- a pětidveřových hatchbacků existovaly velmi podobné dvou- a čtyřdveřové verze, které už neměly stupňovitou záď, ale jen krátké víko v zádi. Vyráběly se pouze do roku 1981. Existovala také užitková varianta kombi Caravan s motorem 1,3 l.

Na konci kariéry se dostal pod kapotu i atmosférický diesel 1598 cm3/40 kW (54 k). Oproti tomu ostrý GTE (už bez pomlčky) z roku 1983 měl tří- a pětidveřovou podobu, v útrobách mu bilo srdce objemu 1798 cm3 s výkonem 85 kW (115 k), z klidu na stovku sprintoval za 10 s a jeho maximální rychlost atakovala hranici 185 km/h.

Kadett E (1984-1994)

Ve čtyřiaosmdesátém odešel Kadett D do důchodu a byl nahrazen generací E. Novinka se pyšnila úplně jinou karoserii s vynikající aerodynamikou. Vozy zpočátku poháněla trojice motorů 1,2 l/44 kW, 1,3 l/55 kW a 1,6 D. Přední zavěšení stále obstarávaly vzpěry MacPherson, vzadu bychom našli již vzájemně propojená vlečená ramena. Pětistupňová převodovka se stala standardem všech verzí. Tří- a pětidveřové hatchbacky opět doplnilo praktické kombi, přišla také zaplechovaná dodávka a Combo (1985) s vysokou střechou a nakonec i kabriolet (1986), který vyráběl Bertone. Neměli bychom zapomínat ani na návrat sedanu. Tříprostorový klasik se mohl pochlubit zavazadelníkem 550 l, zadní sedadla už byla ovšem tehdy sklopná, takže kufr bylo možné rozšířit až na 1.230 l.

Sportovně laděný Kadett GSi (1984) měl původně osmnáctistovku s 85 kW, v roce 1986 začala výroba a prodej další verze GSi s dvoulitrem o výkonu 96 kW (130 k). Novější šestnáctiventilové provedení (1988) nabídlo dokonce až 116 kW (157 k) a uhánělo 217 km/h.

Astra

V závěru svého života procházely Kadetty malými estetickými změnami a odbyt stárnoucího modelu podporovalo zavádění zvláštních sérií. V roce 1991 přišla první Astra, Opel toto jméno převzal od sesterského britského Vauxhallu. To vedlo k postupnému ukončování produkce Kadettu. Kulatých třicetin se dožil jen kabriolet s ochranným obloukem a užitkové Combo, které odešlo na zasloužený odpočinek jako poslední až v roce 1994.

Opel Kadett – lidovka z Bochumi (1. díl)

Opel Kadett – lidovka z Bochumi (2. díl)

Spolupracujeme s TipCars.com
Řidiči autobusů budou stávkovat. Chtějí dostat víc Řidiči autobusů budou stávkovat. Chtějí dostat víc

Stávka řidičů linkových autobusů kvůli nízkým mzdám se…

Chovanec se dohodl s Babišem. Platy policistů a hasičů porostou Chovanec se dohodl s Babišem. Platy policistů a hasičů porostou

Policisté, hasiči, celníci či vězeňští dozorci si od…

Fotokvíz: Poznáte lokomotivy, které křižují Českou republiku? Fotokvíz: Poznáte lokomotivy, které křižují Českou republiku?

Lachtan,Laminátka,Brejlovec, Bardotka, Plecháč, Krokodýl,…

Jaderný obr, který chtěl dostavět Temelín, vyhlásil bankrot Jaderný obr, který chtěl dostavět Temelín, vyhlásil bankrot

Americký dodavatel jaderných technologií Westinghouse…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 




Za volantem Opelu Kadett B Coupé Rallye: První kompakt s pořádným motorem Za volantem Opelu Kadett B Coupé Rallye: První kompakt s pořádným motorem

Kadett B vyráběný v letech 1965 až 1973 existoval v osmi…

Za volantem Opelu Kadett E GSi: Jak trénoval „král driftů?“ (+video) Za volantem Opelu Kadett E GSi: Jak trénoval „král driftů?“ (+video)

Vzpomínáte na Opel Kadett GSi poslední generace? Nám se…

 



 
VW Arteon odhalil technická data. Jak rychlý je nástupce Passatu CC?

VW Arteon odhalil technická data. Jak rychlý je nástupce Passatu CC?

Dnes 12:49

Nástupce Volkswagenu (Passat) CC bude v době zahájení prodeje dostupný výhradně s dvěma vrcholnými motory, 2.0 TDI a 2.0 TSI.




Blesk.cz

Boeing se 141 lidmi zachvátily plameny. „Letadlo se nezastavitelně řítilo“

Boeing se 141 lidmi zachvátily plameny. „Letadlo se…

Peruánský komerční let se 141 lidmi na palubě byl nucen v noci z úterý na středu nouzově přistát poté, co se u…

Je líný, tvrdil lékař rodičům. Adámkovi (4) pak našli nevyléčitelnou nemoc

Je líný, tvrdil lékař rodičům. Adámkovi (4) pak…

Adámek (4) se narodil jako zdravý kluk a nic nenasvědčovalo tomu, že je něco v nepořádku. Když mu byly tři…

 

iSport.cz

Dojemné loučení se Strachovou! Budeš mi chybět, smutní slovenská hvězda

Dojemné loučení se Strachovou! Budeš mi chybět,…

Mají toho hodně společného. Obě už s třicítkou za zády, obě šťastně vdané, obě překonaly spoustu zdravotních i…

Zlomí rekord? Začíná hon na Neymara a spol., cena nejde pod tři miliardy

Zlomí rekord? Začíná hon na Neymara a spol., cena…

Jaro je sotva v rozpuku, světové velkokluby už se ale chystají rozbít prasátko a rozjet pořádné letní utrácení.…

 

Reflex.cz

Babiš to dal bez Andreje

Babiš to dal bez Andreje

Ministr financí Andrej Babiš jde, jak je ostatně jeho zvykem, s lidem. Sotva se rozjela EET, už se začalo v…

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Je to jako když vzhlédnete do rozbouřeného moře. Shluky oblaků jsou malé a pravidelné a působí místy až děsivě.…