Opel letos slaví 150 let od založení původní firmy na výrobu šicích strojů. Kadettu, tedy tomu poválečnému, je pro změnu rovných padesát.

Ano, auto s tímto označením tu bylo už před válkou. Původní model K36 (1936) se vyráběl jen krátkou dobu, než byl nahrazen modernizovaným K38. Oba charakterizovaly hlavní světlomety zapuštěné do karoserie. Aerodynamičtější prototyp KD40 se kvůli válce nikdy sériově nevyráběl. Po ní nebyla obnovena ani produkce stávajícího provedení. Dokumentaci i linku ze závodu v Brandenburgu odvezli v rámci reparací Rusové a záhy vznikl první Moskvič.

Kadett A (1962-1965)

Ale vraťme se zpět ke Kadettu. Na svou reinkarnaci si musel počkat až do roku 1962. Tehdy debutoval tudor (dvoudveřová karoserie se stupňovitou zádí) hranatých tvarů s litrovým (993 cm3) motorem o výkonu 29 kW (40 k). Čtyřstupňová převodovka, bubnové brzdy a pohon zadních kol – toť základní charakteristika. Nabídka karosářských variant se záhy začala rozšiřovat o kombi Caravan, v roce 1963 měl premiéru luxusnější Kadett L s jinou maskou a světlomety a také kupé. To pojalo dva dospělé a dvě děti a chlubilo se pohonnou jednotkou s výkonem zvýšeným na 48 k, tedy 35 kW.

Kadett B (1965-1973)

Opel označuje jednotlivé generace svých modelů písmeny, první poválečný Kadett dostal tedy do vínku A (byť retrospektivně). Vyráběl se v nové továrně v Bochumi jen tři roky, než ve Frankfurtu 1965 přišel nástupce B. Ten nabídl o něco oblejší linky a rozmanitou paletu karoserií: tudor, čtyřdveřový sedan, kupé a Caravan. Nový motor narostl na 1078 cm3 a v závislosti na verzi dával 33-40 kW (45-55 k). Převodné ústrojí zůstalo čtyřstupňové, na přední nápravě se ale už objevily kotouče. O rok později se výkon vyšplhal až na 44 kW (60 k).

Tuto pohonnou jednotku jste si mohli koupit ovšem jen ve verzi Coupé Rallye s přídavnými světlomety, dvěma úzkými pruhy na bocích a kapotou částečně lakovanou černou barvou. V roce 1968 se dostala pod kapotu devatenáctistovka s rovnými 90 koňmi (66 kW). Posíleny byly brzdy a vzadu se objevilo nové zavěšení s panhardskou tyčí, které dostaly i ostatní Kadetty napříč celou řadou.

Tehdy také debutovaly modely LS se splývavou zádí, víko jejich zavazadlového prostoru ovšem bylo otevírané klasicky, šlo zde jen o styl. Základní motor podstoupil další zvýšení výkonu na 48 kW (65 k) a poslední novou variantou bylo kombi s druhým párem bočních dveří, až dosud mělo totiž jen jeden. Z dnešního pohledu anachronismus ovšem vydržel Kadettům po celou dobu výroby až do generace E. Sečteme-li všechna karosářská provedení série B, dostaneme se k číslu osm! Poslední novinkou bylo v roce 1971 u sedanů, LS a kupé zavedení motoru 1096 cm3/44 kW (60 k).

Kadett C (1973-1979)

Frankfurtský autosalon 1973 byl svědkem premiéry třetí generace s motory 993 nebo 1196 cm3. Čtyřstupňovou převodovku doplnil na přání automat. V roce 1975 debutoval Kadett City, který konečně nabídl praktičnost třídveřového hatchbacku. Opačný pól nabídky představoval Kadett GT/E s devatenáctistovkou o 77 kW (105 k). Nabroušené kupé mohlo mít za příplatek pětistupňovou skříň, čtveřici přídavných světlometů jste ale dostali už v základu, stejně jako dvoubarevný žlutočerný lak. Na zadní nápravě ovšem stále zůstávaly bubny.

V roce 1977 prošla celá řada modernizací, kterou lze poznat podle oranžových bočních blikačů. Druhá série GT/E už měla agregát 1979 cm3/115 kW a v převodovce pětici stupňů. Kromě tudorů, sedanů, kombi, hatchbacků City a kupé se v této generaci vyráběl i dnes vzácný dvoudveřový polokabriolet Aero. Ten stavěla karosárna Baur, která s nimi měla bohaté zkušenosti.

Kadett D (1979-1984)

Kadett D z roku 1979 přinesl konečně zásadní konstrukční novinky – přední pohon a motory napříč. Ty mohly mít 996 cm3 a 37 kW, 1196 cm3 a 44 kW nebo 1297 cm3 a 55 kW. Vpředu se usídlily vzpěry MacPherson, zatímco zadní tuhá náprava byla kompletně převzata z předchůdce. Z nabídky vypadlo kupé, kromě tří- a pětidveřových hatchbacků existovaly velmi podobné dvou- a čtyřdveřové verze, které už neměly stupňovitou záď, ale jen krátké víko v zádi. Vyráběly se pouze do roku 1981. Existovala také užitková varianta kombi Caravan s motorem 1,3 l.

Na konci kariéry se dostal pod kapotu i atmosférický diesel 1598 cm3/40 kW (54 k). Oproti tomu ostrý GTE (už bez pomlčky) z roku 1983 měl tří- a pětidveřovou podobu, v útrobách mu bilo srdce objemu 1798 cm3 s výkonem 85 kW (115 k), z klidu na stovku sprintoval za 10 s a jeho maximální rychlost atakovala hranici 185 km/h.

Kadett E (1984-1994)

Ve čtyřiaosmdesátém odešel Kadett D do důchodu a byl nahrazen generací E. Novinka se pyšnila úplně jinou karoserii s vynikající aerodynamikou. Vozy zpočátku poháněla trojice motorů 1,2 l/44 kW, 1,3 l/55 kW a 1,6 D. Přední zavěšení stále obstarávaly vzpěry MacPherson, vzadu bychom našli již vzájemně propojená vlečená ramena. Pětistupňová převodovka se stala standardem všech verzí. Tří- a pětidveřové hatchbacky opět doplnilo praktické kombi, přišla také zaplechovaná dodávka a Combo (1985) s vysokou střechou a nakonec i kabriolet (1986), který vyráběl Bertone. Neměli bychom zapomínat ani na návrat sedanu. Tříprostorový klasik se mohl pochlubit zavazadelníkem 550 l, zadní sedadla už byla ovšem tehdy sklopná, takže kufr bylo možné rozšířit až na 1.230 l.

Sportovně laděný Kadett GSi (1984) měl původně osmnáctistovku s 85 kW, v roce 1986 začala výroba a prodej další verze GSi s dvoulitrem o výkonu 96 kW (130 k). Novější šestnáctiventilové provedení (1988) nabídlo dokonce až 116 kW (157 k) a uhánělo 217 km/h.

Astra

V závěru svého života procházely Kadetty malými estetickými změnami a odbyt stárnoucího modelu podporovalo zavádění zvláštních sérií. V roce 1991 přišla první Astra, Opel toto jméno převzal od sesterského britského Vauxhallu. To vedlo k postupnému ukončování produkce Kadettu. Kulatých třicetin se dožil jen kabriolet s ochranným obloukem a užitkové Combo, které odešlo na zasloužený odpočinek jako poslední až v roce 1994.

Opel Kadett – lidovka z Bochumi (1. díl)

Opel Kadett – lidovka z Bochumi (2. díl)

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 

Štítky Opel

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Za volantem Opelu Kadett B Coupé Rallye: První kompakt s pořádným motorem Za volantem Opelu Kadett B Coupé Rallye: První kompakt s pořádným motorem

Kadett B vyráběný v letech 1965 až 1973 existoval v osmi…

Za volantem Opelu Kadett E GSi: Jak trénoval „král driftů?“ (+video) Za volantem Opelu Kadett E GSi: Jak trénoval „král driftů?“ (+video)

Vzpomínáte na Opel Kadett GSi poslední generace? Nám se…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…