Opel Meriva: První statické dojmy

Opel Meriva: První statické dojmy

 
 

Rodinné minivany mají především poskytovat dobře využitelný a co nejvíce variabilní interiér, a tak první seznámení s novou Merivou se odehrávalo bez obvyklých jízd, v depozitáři Opelu v továrním komplexu v Rüsselsheimu.

Na jízdu s novou Merivou je prý ještě brzy, a tak předpremiérové seznamování se odehrávalo v ryze statickém i když ne nezábavném duchu. V hale, která běžně slouží renovacím historických Opelů, byly k vidění první vyrobené Merivy, vývojové prototypy interiérů, ale taky většina ostatních modelů automobilové historie (se znakem Opelu i bez něj), které byly vybaveny dveřmi otvíranými proti sobě.

Ačkoli hlavním bodem první prezentace nové Merivy byla ukázka netradičního řešením bočních dveří, které se otevírají proti sobě, nebyla to rozhodně jediná zajímavost, na kterou jsou u Opelu hrdí.

Flexdoors
Protisměrně otvíraným druhým bočním dveřím jsme věnovali samostatný článek (Opel Meriva: Dveře s panty vzadu se vrací (technika, minulost a současnost)), ve kterém se dozvíte, proč se jim vlastně říká sebevražedné a proč se Opel k tomuto řešení vrátil.

Naše první zkušenost? Chce to především zvyk. Stejně jako testovací vzorek potenciálních zákazníků jsme byli nejprve poněkud zmateni, vždyť ani klika není tam, kde ji čekáte. Samotné nastupování je komfortní, uvážíte-li, že využitelná délka druhých bočních dveří není zrovna největší. Máte-li kolem auta dost místa, lze využít nevídaný úhel otevření dveří 84°, který se blíží pravému úhlu. Ani ve stísněnějších podmínkách, při nemožnosti vyklopit druhý pár zcela, se zdá být nástup nečekaně snadný. Předpokladem však je, že se celá posádka nerozhodne nastoupit nebo vystoupit v jeden okamžik (viz výhody a nevýhody ve starším článku). U Merivy, která je zacílena hlavně na posádky ve složení dva dospělí a děti, to snad nebude častá situace…

Neobvyklé je také vystupování. Protože se nemůžete o dveře opírat (tak jako v případě jejich uchycení vpředu), objevilo se uvnitř na B-sloupku madlo, které je dobře po ruce. Výška výstupního profilu v karoserii je velkorysá, a protože sedadlo je dost vysoko nad vozovkou, je výstup přirozený.

Potenciálně problematické zavírání druhých bočních dveří zevnitř nakonec neznamená velkou potíž, využíváte v podstatě jen trochu jiné svaly. Malá délka dveří pak znamená, že madlo je v přirozeném dosahu i když jsou dveře maximálně otevřeny.

První pár bočních dveří vytváří v karoserii podstatně větší otvor. Aby byl co nejlépe využitelný, nejsou panty předních dveří přímo nad sebou. Horní úchyt je více vpředu, osa otáčení dveří při otevření na nakloněná vpřed a do strany, takže se přední dveře otvírají do boku a současně se vyklápějí tak, aby uvolnily maximum průchozího profilu.

Pohled řidiče
Smutné atmosféře dokonale funkčního interiéru první Merivy je konec. Možná, že přístrojová deska a zejména středová konzola malého rodinného Opelu přišla o špetku přehlednosti, ale po designové a estetické stránce jí lze jen těžko něco vyčítat. Řada prvků je sdílena s většími modely, které stojí v portfoliu značky mnohem výše, a tak by tento transfer volantů, budíků a audiozařízení zrovna merivářům vadit neměl.

Přístrojová deska obklopuje posádku a je integrální součástí čalounění a dveřních výplní. Před řidičem je volant i čtveřice kruhových ukazatelů v tubusech, jak je známe z větší Astry a Merivy. Středová konzola nemá tak významné postavení v interiéru jako u Astry. Horní část přístrojové desky je nižší, ale výrazně delší a posádka navíc nesedí za přístrojovou deskou, ale spíše nad ní. Řadicí páka našla své místo na výběžku a je příjemně blízko od volantu.

Meriva je dalším Opelem v řadě, do něhož budou dodávána ergonomická sedadla s výborným tvarováním a širokými rozsahy seřízení (výškové, podélné, naklápění sedáku, prodloužení sedáku). Ačkoli jde o položku příplatkové výbavy, jde v kategorii minivanů o ojedinělý počin, zasluhující následování.

K veselosti vnitřní architektury má přispět široká škála barevných konceptů. Vedle klasických odstínů vycházejících z černé se v nabídce objeví taky hnědá varianta nebo poněkud extrémní červeno-černé provedení přístrojové desky.

Meriva nezná pojem ruční brzda, mechanickou aktivaci přenechali inženýři elektromotorům a v interiéru tak najdete standardně jen malé tlačítko za řadicí pákou. Vedlejším efektem této volby je volný prostor mezi sedadly, který vynálezci interiérové variability obsadili novinkou ukrytou za názvem FlexRail.

FlexRail
Místo jednoduché příplatkové středové loketní opěrky se v nabídce objeví systém hliníkových kolejnic mezi předními sedadly, který sahá až k cestujícím vzadu. Jeho účelem je větší variabilita v oblasti odkládacích prostor v interiéru Merivy.

Do dvou kolejí nemusíte dávat žádný další prvek a přitom se zde bezpečně ukotví třeba dámská kabelka. Podlahová odkládací sekce sestává z pevné schránky s dvojicí držáků šálků s nápoji a dvojicí otevřených schránek s konektory AUX/USB a zásuvkou 12 V. Tyto schránky jsou dostatečně velké pro uložení mobilního telefonu.

Další variantou je jednoduché plastové platíčko s prolisem na lahev nebo kelímek s nápojem.

Třetím stupněm je multifunkční posuvná a vyjímatelná loketní opěrka s úložným prostorem. Tu lze alternativně využít i mezi zadními sedadly, jakmile je interiér zařízen v uspořádání 2+2.

A konečně čtvrtým stupněm variability je na přání dodávaný organizér – nylonový kapsář, který lze snadno uchytit k horní straně ližin systému FlexRail. Velkost kapes A4 postačí k uložení map, magazínu, dokladů a dalších drobností.

FlexSpace
Variabilita zadní části první generace Merivy se od jejího uvedení na trh v roce 2003 nesla ve znamení důmyslného skládání sedadel. Na malém půdorysu bylo díky systému FlexSpace možno z třímístné zadní lavice udělat prostornější dvoumístné uspořádání s loketní opěrkou, samozřejmostí bylo sklopení sedadel do takřka dokonalé roviny. To vše umí nová Meriva taky, ale manipulace se sedadly je výrazně jednodušší.

Zejména při využití dětskou posádkou je výhodné posunování zadní lavice v podélném směru, které uvolňuje dodatečné místo v zavazadlovém prostoru. Když naopak cestují jen čtyři dospělí, kteří potřebují maximum místa, stačí překlopit prostřední díl a učinit jeden pohyb páky pod sedadlem a posunutím vzad dojde v jednom pohybu současně i k přisunutí sedadla z krajní polohy blíže ke středu vozidla. Vznikne tak větší prostor nejen v podélném, ale i v příčném směru.

Kvůli dětem a jejich výhledu dostala spodní boční linie oken v oblasti B-sloupku zvlnění, které zvětšuje okno asi o 5 cm na úkor plechové části dveří. Výhled z vozu je jedním z faktorů, které ovlivňují cestovní pohodu dětské posádky.

V základní pětimístné konfiguraci má zavazadlový prostor Merivy objem 400 litrů, který se po sklopení zadních sedadel zvětší až na 920 litrů. Při využití volného místa až po strop vozu činí maximální přepravní kapacita 1500 litrů.

Premiéra v Ženevě, na trh až v létě
Opel rozjel obnovu své modelové řady zrovna v době, kdy bylo velmi nejasné pod jakým vedením a s jakým vlastníkem bude značka dál existovat. Nyní je už to nejhorší zažehnáno a v prodeji je Insignia i Astra, která by ještě letos měla dostat další karosářské varianty.

Na Merivu si budeme muset ještě pár měsíců počkat. Výstavní premiéra bude na autosalonu v Ženevě, kde bychom se měli konečně dozvědět přesné rozměry, technická data a podrobnější specifikace.

První vozy dorazí na český trh v červenci, oficiální termín zahájení prodeje byl ale stanoven až na 7. září 2010.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydal další soukromý raketoplán Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydal další soukromý raketoplán

Na trh soukromých kosmických letů vstoupil nový hráč.…

Česko je atraktivní zemí pro práci, tvrdí studie Česko je atraktivní zemí pro práci, tvrdí studie

Česko je pětadvacátou nejatraktivnější zemí na světě z…

 

Štítky Opel Nové modely MPV

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 



Reportáž: Nejlepší český řidič 2014 zná své vítěze (+ video) Reportáž: Nejlepší český řidič 2014 zná své vítěze (+ video)

Nejlepším českým řidičem se pro rok 2014 stal…

Opel Meriva dostal nový základní turbodiesel, má 70 kW a 280 N.m Opel Meriva dostal nový základní turbodiesel, má 70 kW a 280 N.m

Opel představil nový základní naftový motor pro malé MPV…

 



 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Dnes 18:53

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal Dádu a Trumpovou! Jednu zval i na smrt!

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal…

75. narozeniny by dnes oslavil Jiří Štaidl (†30), bratr hudebníka Ladislava Štaidla (72) a textař, který napsal…

Selfie čičí: Kočka Manny ráda fotí autoportréty

Selfie čičí: Kočka Manny ráda fotí autoportréty

Selfiemanii nepropadli jenom lidé, ale, jak je vidět, i zvířata. Kočka Manny, kterou sleduje na Instagramu…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Vaněček podzimními góly zaujal až v Íránu. Teplice ale odmítly miliony

Vaněček podzimními góly zaujal až v Íránu. Teplice…

Už mohl kopat na Blízkém východě, ale nakonec zůstává. Přestup útočníka Davida Vaněčka, o kterého projevil zájem…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…