Opel Meriva: První statické dojmy

Opel Meriva: První statické dojmy

 
 

Rodinné minivany mají především poskytovat dobře využitelný a co nejvíce variabilní interiér, a tak první seznámení s novou Merivou se odehrávalo bez obvyklých jízd, v depozitáři Opelu v továrním komplexu v Rüsselsheimu.

Na jízdu s novou Merivou je prý ještě brzy, a tak předpremiérové seznamování se odehrávalo v ryze statickém i když ne nezábavném duchu. V hale, která běžně slouží renovacím historických Opelů, byly k vidění první vyrobené Merivy, vývojové prototypy interiérů, ale taky většina ostatních modelů automobilové historie (se znakem Opelu i bez něj), které byly vybaveny dveřmi otvíranými proti sobě.

Ačkoli hlavním bodem první prezentace nové Merivy byla ukázka netradičního řešením bočních dveří, které se otevírají proti sobě, nebyla to rozhodně jediná zajímavost, na kterou jsou u Opelu hrdí.

Flexdoors
Protisměrně otvíraným druhým bočním dveřím jsme věnovali samostatný článek (Opel Meriva: Dveře s panty vzadu se vrací (technika, minulost a současnost)), ve kterém se dozvíte, proč se jim vlastně říká sebevražedné a proč se Opel k tomuto řešení vrátil.

Naše první zkušenost? Chce to především zvyk. Stejně jako testovací vzorek potenciálních zákazníků jsme byli nejprve poněkud zmateni, vždyť ani klika není tam, kde ji čekáte. Samotné nastupování je komfortní, uvážíte-li, že využitelná délka druhých bočních dveří není zrovna největší. Máte-li kolem auta dost místa, lze využít nevídaný úhel otevření dveří 84°, který se blíží pravému úhlu. Ani ve stísněnějších podmínkách, při nemožnosti vyklopit druhý pár zcela, se zdá být nástup nečekaně snadný. Předpokladem však je, že se celá posádka nerozhodne nastoupit nebo vystoupit v jeden okamžik (viz výhody a nevýhody ve starším článku). U Merivy, která je zacílena hlavně na posádky ve složení dva dospělí a děti, to snad nebude častá situace…

Neobvyklé je také vystupování. Protože se nemůžete o dveře opírat (tak jako v případě jejich uchycení vpředu), objevilo se uvnitř na B-sloupku madlo, které je dobře po ruce. Výška výstupního profilu v karoserii je velkorysá, a protože sedadlo je dost vysoko nad vozovkou, je výstup přirozený.

Potenciálně problematické zavírání druhých bočních dveří zevnitř nakonec neznamená velkou potíž, využíváte v podstatě jen trochu jiné svaly. Malá délka dveří pak znamená, že madlo je v přirozeném dosahu i když jsou dveře maximálně otevřeny.

První pár bočních dveří vytváří v karoserii podstatně větší otvor. Aby byl co nejlépe využitelný, nejsou panty předních dveří přímo nad sebou. Horní úchyt je více vpředu, osa otáčení dveří při otevření na nakloněná vpřed a do strany, takže se přední dveře otvírají do boku a současně se vyklápějí tak, aby uvolnily maximum průchozího profilu.

Pohled řidiče
Smutné atmosféře dokonale funkčního interiéru první Merivy je konec. Možná, že přístrojová deska a zejména středová konzola malého rodinného Opelu přišla o špetku přehlednosti, ale po designové a estetické stránce jí lze jen těžko něco vyčítat. Řada prvků je sdílena s většími modely, které stojí v portfoliu značky mnohem výše, a tak by tento transfer volantů, budíků a audiozařízení zrovna merivářům vadit neměl.

Přístrojová deska obklopuje posádku a je integrální součástí čalounění a dveřních výplní. Před řidičem je volant i čtveřice kruhových ukazatelů v tubusech, jak je známe z větší Astry a Merivy. Středová konzola nemá tak významné postavení v interiéru jako u Astry. Horní část přístrojové desky je nižší, ale výrazně delší a posádka navíc nesedí za přístrojovou deskou, ale spíše nad ní. Řadicí páka našla své místo na výběžku a je příjemně blízko od volantu.

Meriva je dalším Opelem v řadě, do něhož budou dodávána ergonomická sedadla s výborným tvarováním a širokými rozsahy seřízení (výškové, podélné, naklápění sedáku, prodloužení sedáku). Ačkoli jde o položku příplatkové výbavy, jde v kategorii minivanů o ojedinělý počin, zasluhující následování.

K veselosti vnitřní architektury má přispět široká škála barevných konceptů. Vedle klasických odstínů vycházejících z černé se v nabídce objeví taky hnědá varianta nebo poněkud extrémní červeno-černé provedení přístrojové desky.

Meriva nezná pojem ruční brzda, mechanickou aktivaci přenechali inženýři elektromotorům a v interiéru tak najdete standardně jen malé tlačítko za řadicí pákou. Vedlejším efektem této volby je volný prostor mezi sedadly, který vynálezci interiérové variability obsadili novinkou ukrytou za názvem FlexRail.

FlexRail
Místo jednoduché příplatkové středové loketní opěrky se v nabídce objeví systém hliníkových kolejnic mezi předními sedadly, který sahá až k cestujícím vzadu. Jeho účelem je větší variabilita v oblasti odkládacích prostor v interiéru Merivy.

Do dvou kolejí nemusíte dávat žádný další prvek a přitom se zde bezpečně ukotví třeba dámská kabelka. Podlahová odkládací sekce sestává z pevné schránky s dvojicí držáků šálků s nápoji a dvojicí otevřených schránek s konektory AUX/USB a zásuvkou 12 V. Tyto schránky jsou dostatečně velké pro uložení mobilního telefonu.

Další variantou je jednoduché plastové platíčko s prolisem na lahev nebo kelímek s nápojem.

Třetím stupněm je multifunkční posuvná a vyjímatelná loketní opěrka s úložným prostorem. Tu lze alternativně využít i mezi zadními sedadly, jakmile je interiér zařízen v uspořádání 2+2.

A konečně čtvrtým stupněm variability je na přání dodávaný organizér – nylonový kapsář, který lze snadno uchytit k horní straně ližin systému FlexRail. Velkost kapes A4 postačí k uložení map, magazínu, dokladů a dalších drobností.

FlexSpace
Variabilita zadní části první generace Merivy se od jejího uvedení na trh v roce 2003 nesla ve znamení důmyslného skládání sedadel. Na malém půdorysu bylo díky systému FlexSpace možno z třímístné zadní lavice udělat prostornější dvoumístné uspořádání s loketní opěrkou, samozřejmostí bylo sklopení sedadel do takřka dokonalé roviny. To vše umí nová Meriva taky, ale manipulace se sedadly je výrazně jednodušší.

Zejména při využití dětskou posádkou je výhodné posunování zadní lavice v podélném směru, které uvolňuje dodatečné místo v zavazadlovém prostoru. Když naopak cestují jen čtyři dospělí, kteří potřebují maximum místa, stačí překlopit prostřední díl a učinit jeden pohyb páky pod sedadlem a posunutím vzad dojde v jednom pohybu současně i k přisunutí sedadla z krajní polohy blíže ke středu vozidla. Vznikne tak větší prostor nejen v podélném, ale i v příčném směru.

Kvůli dětem a jejich výhledu dostala spodní boční linie oken v oblasti B-sloupku zvlnění, které zvětšuje okno asi o 5 cm na úkor plechové části dveří. Výhled z vozu je jedním z faktorů, které ovlivňují cestovní pohodu dětské posádky.

V základní pětimístné konfiguraci má zavazadlový prostor Merivy objem 400 litrů, který se po sklopení zadních sedadel zvětší až na 920 litrů. Při využití volného místa až po strop vozu činí maximální přepravní kapacita 1500 litrů.

Premiéra v Ženevě, na trh až v létě
Opel rozjel obnovu své modelové řady zrovna v době, kdy bylo velmi nejasné pod jakým vedením a s jakým vlastníkem bude značka dál existovat. Nyní je už to nejhorší zažehnáno a v prodeji je Insignia i Astra, která by ještě letos měla dostat další karosářské varianty.

Na Merivu si budeme muset ještě pár měsíců počkat. Výstavní premiéra bude na autosalonu v Ženevě, kde bychom se měli konečně dozvědět přesné rozměry, technická data a podrobnější specifikace.

První vozy dorazí na český trh v červenci, oficiální termín zahájení prodeje byl ale stanoven až na 7. září 2010.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko pošle 24 milionů korun pobřežní stráži do Libye, chce tak řešit migrační krizi Česko pošle 24 milionů korun pobřežní stráži do Libye, chce tak řešit migrační krizi

Česká republika poskytne 24 milionů korun na fungování…

Al-Džazíra: Obdivovaná i fackovaná tvář arabské televize Al-Džazíra: Obdivovaná i fackovaná tvář arabské televize

Hvězdná chvíle al-Džazíry, televizní stanice financované…

Glosa Martina Čabana: Když prezident poradí Glosa Martina Čabana: Když prezident poradí

Včerejší schůzka v Lánech, kde ministr financí Pilný…

 

Štítky Opel Nové modely MPV

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Reportáž: Nejlepší český řidič 2014 zná své vítěze (+ video) Reportáž: Nejlepší český řidič 2014 zná své vítěze (+ video)

Nejlepším českým řidičem se pro rok 2014 stal…

Opel Meriva dostal nový základní turbodiesel, má 70 kW a 280 N.m Opel Meriva dostal nový základní turbodiesel, má 70 kW a 280 N.m

Opel představil nový základní naftový motor pro malé MPV…

 



 
Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

TEST: Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

Dnes 10:51

Na český trh přijíždí nová generace Audi RS 5. Je hodně rychlá a hodně zelená! Dokáže však také pobavit?




Blesk.cz

Táta z filmu Sám doma zemřel pouze šest měsíců po svém synovi!

Táta z filmu Sám doma zemřel pouze šest měsíců po…

Rodinná tragédie! Hvězda snímku Sám doma byla nalezena mrtvá v sobotu v hotelovém pokoji. John Heard (†72),…

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v účetnictví chyby za 25 miliard

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v…

Chyby za desítky miliard korun mělo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v účetnictví a výkazu pro hodnocení…

 

iSport.cz

Legenda Phelps vyzval v moři

Legenda Phelps vyzval v moři "žraloka". Jak těsný…

Fenomenální plavec Michael Phelps našel přemožitele: držitel 23 zlatých olympijských medailí se musel v souboji…

Účet za posily Sparty, Slavie a Plzně: 580 milionů! Kdo bere nejvíc?

Účet za posily Sparty, Slavie a Plzně: 580 milionů!…

Pět set osmdesát milionů korun, to je podle analýzy deníku Sport zatímní účet za letní posilování Sparty, Slavie…

 

Reflex.cz

Slavný cyklistický závod řeší, zda smí hostesky políbit vítěze na tváře. Prý je to sexistické

Slavný cyklistický závod řeší, zda smí hostesky…

Pokud Evropu nezničí někdo jiný, zničí se nesmyslnými spory sama. Důkazem toho je debata, kterou oficiálně vedou…

Venezuelský prezident Maduro pohrozil vězením soudcům, které jmenoval opoziční parlament

Venezuelský prezident Maduro pohrozil vězením…

Venezuelský prezident Nicolás Maduro pohrozil všem soudcům, které jmenoval v pátek opozicí ovládaný parlament,…