Opel Meriva: Dveře s panty vzadu se vrací (technika, minulost a současnost)

Opel Meriva: Dveře s panty vzadu se vrací (technika, minulost a současnost)

 
 

I když byly v meziválečném období velmi populární, po válce se jejich obliba postupně vytratila. Dveře s panty uchycenými vzadu, někdy označované jako sebevražedné, se ale vrací.

Nejdůležitějším odlišovacím znakem nového Opelu Meriva jsou druhé boční dveře, které mají uchycení v pantech na C-sloupku. Řešení, které vypadá u velkosériově vyráběného vozu neobvykle, ve skutečnosti není nové. Má své výhody i nevýhody.

Pohled do historie
V nesmírně různorodém období mezi světovými válkami přišly automobilky s mnoha konstrukčními řešeními, z nichž automobilové odvětví čerpá dodnes. Dveře otvírané kolem pantů uchycených vzadu byly oblíbené zejména kvůli přirozenějšímu pohybu při vystupování, resp. nastupování. Do auta se totiž takřka vstupuje, díky většímu nástupnímu profilu. Dveře současně nemusí být tak dlouhé jako když jsou uchyceny vpředu.

Proč je tedy výrobci postupně opustili? Mnohé napoví anglické označení suicide doors, tedy sebevražedné dveře. Pokud totiž došlo za jízdy k otevření dveří, docházelo i v malých rychlostech k jejich úplnému otevření proudem vzduchu. Cestující, který nebyl připoután bezpečnostním pásem (v oněch dobách neexistujícím) se při pokusu zachytit otevírající se dveře mnohdy vytažen ven z jedoucího vozidla, což obvykle končilo tragicky. Příčinou otevření dveří v minulosti bývaly jak primitivní zámkové mechanismy, tak i nízká tuhost karoserie, která při kroucení za jízdy mohla být příčinou uvolnění dveřního zámku.

V mnoha státech, včetně sousedního Německa, byla tato konstrukce dveří pro běžné vozy po v poválečném období zakázána. Přesto jsme se s dveřmi otevíranými dozadu stále setkávali. Z evropských automobilek je v posledních letech prosadil například Rolls-Royce (Phantom, Phantom Drophead Coupé, Phantom Coupé), ten však své vozy obvykle vyváží formou individuálních registrací, na které se nevztahují přísné předpisy velkosériové produkce. Jiným příkladem jsou britské taxíky Austin, resp. London Taxi International , které byly vybaveny zařízením znemožňujícím otevření dveří za jízdy.

V posledních letech se objevilo na trhu několik vozů, které používají dveře uchycené na C-sloupku pouze pro usnadnění nastupování na zadní sedadla. Najdeme je u Mazdy RX-8, u Mini Clubman nebo u několika amerických pick-upů s velkou kabinou. Společným jmenovatelem většiny těchto řešení je nutnost otevřít nejprve přední dveře k tomu, aby bylo možno otevřít i ty zadní otevírané vzad. Tím je současně vyřešeno riziko neúmyslného otevření zadních dveří za jízdy.

Výhody
Hlavní výhodou vzadu uchycených dveří je přirozenější nastupování a vystupování. Je-li tato konstrukce uchycení použita u druhého páru dveří, je tak obvykle vytvořen větší nástupní profil, protože kolem B-sloupku bývá střecha vyšší než u C-sloupku, kde se většinou svažuje.

U státnických limuzín nebo vozidel s řidičem je toto řešení výhodné proto, že se zjednoduší přístup řidiče otvírajícího dveře posádce na zadních místech. Londýnské taxi dokonce umožňují řidiči otevřít klikou zadní dveře, aniž by opustil své sedadlo.

Nevýhody
Hlavní nevýhodou této konstrukce je obtížné nastupování a vystupování celé posádky v jeden okamžik, zejména pokud je vozidlo zaparkováno mezi dalšími parkujícími vozidly. Jakmile se otevřou všechny dveře a posádka vystoupí, je uzavřena jak vpředu tak vzadu proti sobě otevřenými dveřmi. Cestující se musí dohodnout, jak se budou v této situaci dveře zavírat, současně to totiž není možné - překáží osoby, které vystoupily. Podobné potíže nastávají, jakmile nastupují současně cestující na přední i zadní sedadla.

Proti sobě otvírané boční dveře musí mít v oblasti B-sloupku větší vzájemný odstup než druhý pár s konvenčním uchycením, aby byl vyloučen kontakt předních a zadních dveří při všech otevřeních.

Uchycení druhého páru dveří vzadu znamená designovou komplikaci. Horní a spodní pant musí být umístěny v určité vzdálenosti nad sebou, což v podstatě diktuje tvar zadní hrany dveří i spodní linie oken a komplikuje integraci spouštění skla do dveří.

Vzadu uchycené dveře musí být za jízdy zajištěny proti otevření a současně musí být umožněno bezpečné otvírání v případě nehody.

Proč u Merivy?
Důvodů, proč Opel přichází se složitým a v této kategorii neobvyklým řešením, je celá řada. Nedivili bychom se, kdyby tím hlavním byla publicita, která je s tímto řešením spojena. Z marketingového pohledu je vítáno cokoliv, co odliší konkrétní model od ostatních.

Když na trh přišla první Meriva, mnoho sobě rovných konkurentů neměla. Teď když je zde druhá generace, je na trhu celá řada podobně velkých MPV, ale Meriva je opět něčím výjimečná.

Opel začal zkoumat možnosti nového otvírání druhých dveří před několika lety. Za tím účelem postavil prototyp na bázi první generace Merivy, který dostal na levé straně druhé boční dveře uchycené vzadu, zatímco na pravé straně zůstalo pro srovnání původní řešení s uchycením na B-sloupku. První reakce průzkumu mezi potenciálními zákazníky byly rozporuplné, ale po čase si je údajně všichni oblíbili. Na základě tohoto průzkumu bylo rozhodnuto přivést novou konstrukci do výroby. Prototyp je zachycen v naší fotogalerii.

Meriva je rodinným vozem, u něhož se předpokládá využití buď mladými rodinami s malými dětmi, nebo naopak seniory, kteří mají v oblibě snadné nastupování a občas se starají o vnoučata. V obou případech není hlavní komplikace se současným nastupováním zásadním problémem. Dospělí na předních sedadlech vystupují obvykle dříve než děti upoutané v sedačkách na zadních místech.

A právě přeprava dětí může být se vzadu uchycenými dveřmi jednodušší. Výhoda známá z limuzín se šoférem se podle Opelu u Merivy transformuje v jednodušší a rychlejší přístup ke druhým dveřím po vystoupení rodiče z předního místa. Při instalaci sedačky je k dispozici větší nástupní profil. Jakmile se otevřou přední i zadní dveře vytvoří se přirozeně určitý ochranný prostor, ze kterého děti nemohou jednoduše utéci mimo dosah rodičů.

Bezpečnostní faktor Opel rozhodně nepodcenil. Dveře je možno otevřít pouze do rychlosti 4 km/h, jakmile se dveře otevřou za jízdy, nebo jsou nedokonale zavřeny, řidič je varován.

Naše první zkušenosti se sebevražednými dveřmi v nové Merivě, stejně tak jako první dojmy z jejího interiéru, zveřejníme v nejbližších dnech.

Ve fotogalerie pod článkem jsou k vidění některé historické modely značky Opel, které byly vybaveny dveřmi uchycenými vzadu, ale taky první designová maketa konečného řešení interiéru vyrobená z pryskyřice a postavená do robustního prostorového rámu z hliníku.

Anketa

Dveře s panty vzadu jsou v případě Opelu Meriva
  • ...výborný nápad, který je i praktický.

    18,6

    Hlasovat

     
  • ...výborný nápad, který je hlavně marketngovým tahem.

    20,3

    Hlasovat

     
  • ...zajímavé řešení, ale kvůli nim bych se pro vůz nerozhodl.

    46,4

    Hlasovat

     
  • ...nezajímavé řešení, mají více nevýhod než výhod.

    14,7

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
ANO přizve občanské demokraty do vlády ANO přizve občanské demokraty do vlády

Hnutí ANO nabídne občanským demokratům možnost vládní…

Čínský prezident napodobil Mao Ce-tunga, jeho ideologii zařadí strana do svých stanov Čínský prezident napodobil Mao Ce-tunga, jeho ideologii zařadí strana do svých stanov

Delegáti končícího sjezdu Komunistické strany Číny dnes…

Komentář Jany Havligerové: Předčasné volby? Zapomeňte Komentář Jany Havligerové: Předčasné volby? Zapomeňte

Volby určily jednoznačného vítěze, ba přímo politického…

 
 

Přidat názorDiskuse: Opel Meriva: Dveře s panty vzadu se vrací…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne 7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne

Crossovery, velká i malá SUV. To je oblast, na které se…

Volvo vystavuje novinku XC 40 v obchodních centrech Volvo vystavuje novinku XC 40 v obchodních centrech

Nejmenší SUV značky Volvo - model XC 40 se sice začne…

 



Reportáž: Nejlepší český řidič 2014 zná své vítěze (+ video) Reportáž: Nejlepší český řidič 2014 zná své vítěze (+ video)

Nejlepším českým řidičem se pro rok 2014 stal…

Opel Meriva dostal nový základní turbodiesel, má 70 kW a 280 N.m Opel Meriva dostal nový základní turbodiesel, má 70 kW a 280 N.m

Opel představil nový základní naftový motor pro malé MPV…

 



 
To je škody! Unikátní McLaren P1 divize MSO skončil v plamenech

To je škody! Unikátní McLaren P1 divize MSO skončil v plamenech

Dnes 12:50

Tento konkrétní kousek patřil mezi nejznámější vozy McLarenu ve Velké Británii, hořet začal ze zatím neznámých důvodů.




Blesk.cz

Sisa Sklovská si zahrává: Po operaci natáčela Pevnost Boyard

Sisa Sklovská si zahrává: Po operaci natáčela Pevnost Boyard

Zpěvačka Sisa Sklovská (52) má zřejmě pro strach uděláno. Nabídku na účinkování v dobrodružném pořadu Pevnost…

Miliardář Karel Janeček si dva roky po svatbě našel milenku! Manželka to vzala nádherně, říká

Miliardář Karel Janeček si dva roky po svatbě našel…

Kontroverzní miliardář Karel Janeček (44) opět šokuje. Dva roky po svatbě přiznal milenku, o které jeho manželka…

 

iSport.cz

Gólmany Vegas kosí zranění. Nová dvojice má v NHL odchytáno 14 minut

Gólmany Vegas kosí zranění. Nová dvojice má v NHL…

Od začátku je musejí brát vážně. Žádný nový celek NHL neměl tak dobrý start – v celé stoleté historii NHL,…

Slavia pomalu odpadá z boje o titul. Obhájce brzdí POLOPŘEVRAT

Slavia pomalu odpadá z boje o titul. Obhájce brzdí…

Když se spojí sportovní, finanční a strategické hledisko, má Slavia největší sílu sejmout Viktorii Plzeň z…

 

Reflex.cz

Bohumil Pečinka: Piráti se rozdělí a polovina skončí jinde. Jde o to, kdo si je podchytí

Bohumil Pečinka: Piráti se rozdělí a polovina skončí…

Za velkou neznámou považuje komentátor Reflexu Bohumil Pečinka angažmá Pirátů v Poslanecké sněmovně. „Vůbec…

Strom uprostřed fotbalového hřiště. Jak tohle vzniklo?

Strom uprostřed fotbalového hřiště. Jak tohle vzniklo?

Hřiště, jaké svět neviděl, i tak by se dala nazvat multifunkční sportovní plocha na střední škole Yucai v…