Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Meriva: Dveře s panty vzadu se vrací (technika, minulost a současnost)

Ondřej Láník
Diskuze (134)
I když byly v meziválečném období velmi populární, po válce se jejich obliba postupně vytratila. Dveře s panty uchycenými vzadu, někdy označované jako sebevražedné, se ale vrací.

Nejdůležitějším odlišovacím znakem nového Opelu Meriva jsou druhé boční dveře, které mají uchycení v pantech na C-sloupku. Řešení, které vypadá u velkosériově vyráběného vozu neobvykle, ve skutečnosti není nové. Má své výhody i nevýhody.

Pohled do historie

V nesmírně různorodém období mezi světovými válkami přišly automobilky s mnoha konstrukčními řešeními, z nichž automobilové odvětví čerpá dodnes. Dveře otvírané kolem pantů uchycených vzadu byly oblíbené zejména kvůli přirozenějšímu pohybu při vystupování, resp. nastupování. Do auta se totiž takřka vstupuje, díky většímu nástupnímu profilu. Dveře současně nemusí být tak dlouhé jako když jsou uchyceny vpředu.

Proč je tedy výrobci postupně opustili? Mnohé napoví anglické označení suicide doors, tedy sebevražedné dveře. Pokud totiž došlo za jízdy k otevření dveří, docházelo i v malých rychlostech k jejich úplnému otevření proudem vzduchu. Cestující, který nebyl připoután bezpečnostním pásem (v oněch dobách neexistujícím) se při pokusu zachytit otevírající se dveře mnohdy vytažen ven z jedoucího vozidla, což obvykle končilo tragicky. Příčinou otevření dveří v minulosti bývaly jak primitivní zámkové mechanismy, tak i nízká tuhost karoserie, která při kroucení za jízdy mohla být příčinou uvolnění dveřního zámku.

V mnoha státech, včetně sousedního Německa, byla tato konstrukce dveří pro běžné vozy po v poválečném období zakázána. Přesto jsme se s dveřmi otevíranými dozadu stále setkávali. Z evropských automobilek je v posledních letech prosadil například Rolls-Royce (Phantom, Phantom Drophead Coupé, Phantom Coupé), ten však své vozy obvykle vyváží formou individuálních registrací, na které se nevztahují přísné předpisy velkosériové produkce. Jiným příkladem jsou britské taxíky Austin, resp. London Taxi International , které byly vybaveny zařízením znemožňujícím otevření dveří za jízdy.

V posledních letech se objevilo na trhu několik vozů, které používají dveře uchycené na C-sloupku pouze pro usnadnění nastupování na zadní sedadla. Najdeme je u Mazdy RX-8, u Mini Clubman nebo u několika amerických pick-upů s velkou kabinou. Společným jmenovatelem většiny těchto řešení je nutnost otevřít nejprve přední dveře k tomu, aby bylo možno otevřít i ty zadní otevírané vzad. Tím je současně vyřešeno riziko neúmyslného otevření zadních dveří za jízdy.

Výhody

Hlavní výhodou vzadu uchycených dveří je přirozenější nastupování a vystupování. Je-li tato konstrukce uchycení použita u druhého páru dveří, je tak obvykle vytvořen větší nástupní profil, protože kolem B-sloupku bývá střecha vyšší než u C-sloupku, kde se většinou svažuje.

U státnických limuzín nebo vozidel s řidičem je toto řešení výhodné proto, že se zjednoduší přístup řidiče otvírajícího dveře posádce na zadních místech. Londýnské taxi dokonce umožňují řidiči otevřít klikou zadní dveře, aniž by opustil své sedadlo.

Nevýhody

Hlavní nevýhodou této konstrukce je obtížné nastupování a vystupování celé posádky v jeden okamžik, zejména pokud je vozidlo zaparkováno mezi dalšími parkujícími vozidly. Jakmile se otevřou všechny dveře a posádka vystoupí, je uzavřena jak vpředu tak vzadu proti sobě otevřenými dveřmi. Cestující se musí dohodnout, jak se budou v této situaci dveře zavírat, současně to totiž není možné - překáží osoby, které vystoupily. Podobné potíže nastávají, jakmile nastupují současně cestující na přední i zadní sedadla.

Proti sobě otvírané boční dveře musí mít v oblasti B-sloupku větší vzájemný odstup než druhý pár s konvenčním uchycením, aby byl vyloučen kontakt předních a zadních dveří při všech otevřeních.

Uchycení druhého páru dveří vzadu znamená designovou komplikaci. Horní a spodní pant musí být umístěny v určité vzdálenosti nad sebou, což v podstatě diktuje tvar zadní hrany dveří i spodní linie oken a komplikuje integraci spouštění skla do dveří.

Vzadu uchycené dveře musí být za jízdy zajištěny proti otevření a současně musí být umožněno bezpečné otvírání v případě nehody.

Proč u Merivy?

Důvodů, proč Opel přichází se složitým a v této kategorii neobvyklým řešením, je celá řada. Nedivili bychom se, kdyby tím hlavním byla publicita, která je s tímto řešením spojena. Z marketingového pohledu je vítáno cokoliv, co odliší konkrétní model od ostatních.

Když na trh přišla první Meriva, mnoho sobě rovných konkurentů neměla. Teď když je zde druhá generace, je na trhu celá řada podobně velkých MPV, ale Meriva je opět něčím výjimečná.

Opel začal zkoumat možnosti nového otvírání druhých dveří před několika lety. Za tím účelem postavil prototyp na bázi první generace Merivy, který dostal na levé straně druhé boční dveře uchycené vzadu, zatímco na pravé straně zůstalo pro srovnání původní řešení s uchycením na B-sloupku. První reakce průzkumu mezi potenciálními zákazníky byly rozporuplné, ale po čase si je údajně všichni oblíbili. Na základě tohoto průzkumu bylo rozhodnuto přivést novou konstrukci do výroby. Prototyp je zachycen v naší fotogalerii.

Meriva je rodinným vozem, u něhož se předpokládá využití buď mladými rodinami s malými dětmi, nebo naopak seniory, kteří mají v oblibě snadné nastupování a občas se starají o vnoučata. V obou případech není hlavní komplikace se současným nastupováním zásadním problémem. Dospělí na předních sedadlech vystupují obvykle dříve než děti upoutané v sedačkách na zadních místech.

A právě přeprava dětí může být se vzadu uchycenými dveřmi jednodušší. Výhoda známá z limuzín se šoférem se podle Opelu u Merivy transformuje v jednodušší a rychlejší přístup ke druhým dveřím po vystoupení rodiče z předního místa. Při instalaci sedačky je k dispozici větší nástupní profil. Jakmile se otevřou přední i zadní dveře vytvoří se přirozeně určitý ochranný prostor, ze kterého děti nemohou jednoduše utéci mimo dosah rodičů.

Bezpečnostní faktor Opel rozhodně nepodcenil. Dveře je možno otevřít pouze do rychlosti 4 km/h, jakmile se dveře otevřou za jízdy, nebo jsou nedokonale zavřeny, řidič je varován.

Naše první zkušenosti se sebevražednými dveřmi v nové Merivě, stejně tak jako první dojmy z jejího interiéru, zveřejníme v nejbližších dnech.

Ve fotogalerie pod článkem jsou k vidění některé historické modely značky Opel, které byly vybaveny dveřmi uchycenými vzadu, ale taky první designová maketa konečného řešení interiéru vyrobená z pryskyřice a postavená do robustního prostorového rámu z hliníku.

Ondřej Láník
Diskuze (134)
Avatar - Dan0044
13. 2. 2010 18:08
Re: Opel - pán tvorstva?
tim sem nemyslel, že bych věděl, jak to udělat lépe, tim sem myslel, že je to poruchový. Špatně to složí dohromady, tedy, někdy i nepoužijí dostatečně kvalitní materiály.
Avatar - Dan0044
13. 2. 2010 18:03
Re: Tak pochybovaci, mate po argumentech
LudaBaxa, á, ano, další chytrej, který řiká o ostatních, jak si vymýšlí, aby se náhodou nehanila jeho milovaná značka >:D hochu, do 5 nebo více let starého Opela bych nešel, i kdyby byl ze zlata. Jistěže se najde japonské auto, které bude poruchové i přes jejich kvalitu a jistěže se najde Opel, který nebude mít závadu i po 20 letech... Ale já se tu stále bavím o většinovém názoru. To, že si měl štěstí, narozdíl ode mě, nemusí být napořád, naopak, je větší pravděpodobnost, že natrefíš na poruchového Opela. Jistě, že nové Opely jsou méně poruchové, výroba se automatizuje, atd. Ovšem záleží taky hodně na materiálech. Mě nedělá problém najít auto, které je 20 let staré a bez koroze. Ale dělá mi problém najít Opela, který je 10 let starý a bez koroze. Mě se ani ne 10 let starý Opel takřka rozpadl před očima.
2. 2. 2010 21:30
Re: Tak pochybovaci, mate po argumentech
Vystupuješ a nastupuješ VŽDY iba na plnom parkovisku?
Klaické autá majú tento problém iba v stiesnených priestoroch, Meriva vždy. Dosť rozdiel, nie?

:-) :-) :-)
PROSÍME SI DISKUSIE POD TESTY RESP. CELÝ MAGAZÍN.
:-) :-) :-)
2. 2. 2010 17:42
Re: Tak pochybovaci, mate po argumentech
K tomu nastupování ve 4 osobách na plném parkovišti mně na základě zkušenosti s jízdami s kolegy z práce na oběd napadá, že ani s klasicky uchycenými dveřmi všichni 4 současně jen tak nevystoupí, když kolem stojí jiná auta. Když totiž lezu z předních dveří a současně někdo leze na stejné straně ze zadních, nemám moc kam vylézt - svoje dveře mohu kvůli auto vedle otevřít jen málo. To mě nutí vystupovat mírně vzad, směrem k zadním dveřím, které už ale někdo otvírá, takže vystoupit stejně nelze. Proto tento argument proti Merivě moc neberu. Na plném parkovišti se prostě ze všech 4 dvěří najednou vystupuje blbě v obojím případě. :-)
2. 2. 2010 06:24
Re: Tak pochybovaci, mate po argumentech
Načo tu 3x kopíruješ ten samý príspevok? Niečo si pil? :-O