Opel Insignia Sports Tourer: První jízdní dojmy

Opel Insignia Sports Tourer: První jízdní dojmy

 
 

Po sedanech a liftbacích řady Insignia se na přelomu dubna a května k českým zákazníkům dostanou také praktičtější kombi Sports Tourer. První kilometry jsme absolvovali s motory 1,6 Turbo (132 kW) a 2.0 CDTi Biturbo (140 kW) v Německu.

Evoluce, kterou v posledních letech prošla velká kombi značky Opel, je podobně pohnutá, jako vývoj odbytu této značky na jejích klíčových trzích.

Poslední klasický velký Opel - Omega - s motorem vpředu a pohonem zadních kol, se odporoučel v roce 2003. Nástupcem jeho prostornější verze Caravan se stala Vectra Caravan s prodlouženým rozvorem a na tehdejší střední třídu gigantickou délkou 4,8 m. Insignia svými půdorysnými rozměry obě velká kombi překonává.

Zatímco Vectra Caravan byla po opuštění klasické koncepce pohonu orientována především na užitné vlastnosti, Insignia Sports Tourer chce být prostorným univerzálem - autem, které bude oslovovat designem, prostorem i jízdními vlastnostmi.

Srovnání Opel Insignia a předchůdci s karoserií kombi
RozměrInsignia Sports TourerVectra C CaravanOmega Caravan
Délka [mm]490848394898
Šířka [mm]185617981776
Výška [mm]149815001545
Rozvor [mm]273728302730
Rozchod vpředu [mm]158515361514
Rozchod vzadu [mm]158715251525
Objem zav. prostoru [l]540/1530530/1850540/1800
Zadní část Sporst Toureru dostala hned několik zajímavých řešení. Výklopné víko je mimořádně rozměrné, v podstatě tvoří celou záď karoserie s výraznými přesahy do boků i střechy. Po otevření nakládáte zavazadla spíše než "do kufru" rovnou "na ložnou plochu". Na první pohled by se mohlo zdát, že je přes silný zadní nárazník obtížně přístupná, ale jde spíš o klam, neboť zavazadla mohou po naložení i mírně vyčnívat aniž by byl problém s dovřením.

Velký pohyblivý díl víka má ocelový rám s připevněnými plastovými panely na povrchu. Přes celkem unikátní rozměry není příliš těžký a technici Opelu potvrdili, že při případném střetu v nízkých rychlostech dojde pouze k poničení relativně levných povrchových plastů, aniž by bylo třeba měnit celé víko. Jeho součástí jsou také pro Insignii charakteristické, výše umístěné svítilny.

Zajímavostí je zdvojení většiny světelných prvků na zádi z bezpečnostních důvodů. Aby byl automobil vidět i v noci, po otevření zavazadelníku, jsou pod víkem ve spodní části sloupků karoserie, další koncové svítilny.

Výklopná záď může být za příplatek samočinně otevíratelná, přičemž je možno vybrat jednu ze tří poloh otevření. To je funkce předcházející poškození víka o strop v garáži.

Plocha, na kterou jsou zavazadla ukládána je v rovině s prahem zavazadelníku, její základní délka je 1086 mm, minimální šířka pak spíše průměrných 1030 mm. Po sklopení zadních opěradel vzniká rovná ložná plocha bez schodu, což je však v této třídě dnes již standard. Maximální objem pro zavazadla je menší (1530 l) než ve Vectře (1850 l), ale zákazníkům to prý až tak moc nevadí, přednější je pro ně dostatečný základní objem (u Insignie Sports Toureru 540 l).

Opel Insignia - přehled benzinových motorizací
Motor1,6 Ecotec1,8 Ecotec1,6 Turbo Ecotec2,0 Turbo Ecotec2,0 Turbo Ecotec 4x42,8 V6 Turbo Ecotec 4x4
Zdvihový objem [cm3]159817961598199819982792
Válce/ventily4/44/44/44/44/46/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]85/6000103/6300132/5500162/5300162/5300191/5500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]155/4000175/3800230/ 2200-5500350/ 2000-4000350/ 2000-4000350 (400)/ 1900-4500
Max. rychlost [km/h]187202220236 (234)234 (232)250 (248)
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,812,29,27,9 (8,1)8,0 (8,2)7,2 (7,3)
Komb. spotřeba [l/100 km]7,77,97,98,9 (9,7)9,3 (9,9)11,4 (11,8)

Během první projížďky nám dělal společnost z menších Aster známý motor 1,6 Turbo Ecotec (132 kW, 230 Nm). V téměř pětimetrové Insignii se sbírá o poznání méně ochotně, což je ale vzhledem k pohotovostní hmotnosti (přes 1,6 t) celkem logické. Bohužel musíme potvrdit pro dynamickou jízdu nutné vytáčení i vysokou citlivost spotřeby maloobjemového turbobenzínu na zatížení, což v kombinaci s těžkým autem a obrovskými koly (245/45 R18) dává výslednici směřující při běžné jízdě ke spotřebě nad 10 l/100 km. Za všech okolností tichý motor s bezprostřední reakcí a širokým využitelným otáčkovým pásmem se snadno nechal vyprovokovat i k rychlostem kolem 180 km/h, za touto hranicí už byla dynamika slabá. Nástupce atmosférických benzinových dvoulitrů tedy dokáže rozpohybovat velké kombi celkem snadno, výraznou úsporu provozních nákladů ale dosáhnete pouze vyloženě asketickou jízdou a jen na rovných úsecích, tedy v situacích, kdy ještě turbodmychadlo nedává příliš velký plnicí tlak.

Kombi ztratilo jen málo z jízdní lehkosti, kterou disponuje Insignia sedan. Hmotnostní handicap Sports Toureru ale činí poctivých 100 kg. Zážehový motor zatěžuje příď jen málo, takže se ve vyšších rychlostech může zdát vedení auta po německé dálnici méně jisté, než v případě turbodieselů. Zatáčky vykružuje auto stále velmi přirozeně. I s velkými průměry kol a nízkými profily pneumatik zvládá běžné nerovnosti s přiměřeným komfortem, ale rovnou dodáváme, že jde o automobil s tuhým podvozkem a ambicemi uspokojit zájemce o řidičské zážitky.

Opel Insignia - přehled naftových motorizací
Motor2,0 CDTI Ecotec (81 kW)2,0 CDTI Ecotec (96 kW)2,0 CDTI Ecotec (118 kW)2,0 CDTI Biturbo Ecotec (140 kW)2,0 CDTI Biturbo Ecotec (140 kW) 4x4
Zdvihový objem [cm3]19561956195619561956
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]81/400096/4000118/4000140/4000140/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]260 (320*)/1750-2500300 (320*)/1750-2500350 (380*)/1750-2500400/2000400/2000
Max. rychlost [km/h]185200 (198)212 (210)223 (220)219 (216)
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,611,6 (11,7)9,9 (10,1)8,8 (9,0)8,9 (9,1)
Komb. spotřeba [l/100 km]66,0 (6,9)6,0 (6,9)6,5 (7,3)6,9 (7,5)

Druhým zkoušeným Sports Tourerem byla vrcholná verze 2.0 CDTi Biturbo 4x4. V ní je víceprvkové zavěšení zadních kol kombinováno se 4. generací spojky Haldex, která už své kvality prokazuje v mnoha jiných vozech.

Přenos 400 Nm dvojitě přeplňovaného čtyřválce na silnici je bezproblémový a naprosto přirozený, k prokluzům nedochází ani při velmi ostré akceleraci, ani na výjezdech ze zatáček. Jízda je ve srovnání se zážehovou Insignií jistější jak v přímém směru, tak i v zatáčkách. Hluk motoru je dobře utlumen, přechody pracovních pásem (v 1500 min-1 dochází k zapojení druhého turbodmychadla, ve 3000 min-1 k odpojení prvního) jsou plynulé.

Spotřeba není ani v tomto případě hlavním trumfem. Pohotovostní hmotnost této kombinace odhadujeme na poctivých 1800 kg, a když připočtete náročný systém přeplňování, nebude náš odběr 8 až 9 l/100 km ničím výjimečným.

Agregát, který v podstatě nastupuje jako náhrada za vznětový šestiválec, je o 40 kg lehčím řešením, což bylo pro jeho využití - při obdobných jízdních výkonech a nižší normované spotřebě – podle Opelu rozhodující.

Zájemci o úspornější verze mají možnost volby mezi třemi méně výkonnými variantami stejného motoru. Pohon všech kol je standardem pro zážehový šestiválec. Za příplatek je dodáván nejen k motoru 2.0 CDTi Biturbo, ale i k zážehové jednotce 2.0 Turbo Ecotec. Oba čtyřválce s pohonem 4x4 lze mít i s klasickou šestistupňovou automatickou převodovkou.

Insignia Sports Tourer se na českém trhu objeví počátkem května, ceny jsou o 35 tisíc vyšší než u odpovídajícího sedanu, resp. o 25 tisíc vyšší než u liftbacku. Hlavním soupeřem bude logicky Volkswagen Passat Variant, sportovním charakterem je ale Sports Tourer blíže Mondeu kombi nebo Mazdě 6 Wagon.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nástupní plat vysokoškoláků až 37 tisíc. Které obory se nejvíce vyplatí? Nástupní plat vysokoškoláků až 37 tisíc. Které obory se nejvíce vyplatí?

Nejvyšší nástupní mzda čeká na absolventy vysokých škol v…

Skotsko žádá druhou šanci - nové referendum o nezávislosti na Británii Skotsko žádá druhou šanci - nové referendum o nezávislosti na Británii

Skotský parlament vyslovil souhlas s vypsáním nového…

Další soupeř pro Zemana - Drahoš bude kandidovat na prezidenta Další soupeř pro Zemana - Drahoš bude kandidovat na prezidenta

První kandidát na úřad hlavy státu, který má šanci…

VIDEO: Norsko plánuje unikátní tunel pro osobní i nákladní lodě VIDEO: Norsko plánuje unikátní tunel pro osobní i nákladní lodě

Až šest miliard korun chce Norsko investovat do nového…

 
 

Přidat názorDiskuse: Opel Insignia Sports Tourer: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




Opel Insignia: Dvě verze nového šeptajícího turbodieselu 1.6 CDTI Opel Insignia: Dvě verze nového šeptajícího turbodieselu 1.6 CDTI

Značka Opel postupně rozšiřuje nabídku nové vznětové…

Opel Insignia: Německý obr od LeasePlan Go jen za 6 310 Kč a zcela bez akontace! Opel Insignia: Německý obr od LeasePlan Go jen za 6 310 Kč a zcela bez akontace!

Král firemních flotil nejen v Česku. Tímto titulem by se…

 



 
Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Dnes 19:52

Životopis kopřivnické Tatry je Čechům a Slovákům velmi dobře znám. V západní Evropě ale dlouho nebyla v obecném povědomí, šlo o libůstku pro znalce.




Blesk.cz

Karel z Prostřeno Primě zavařil: Sdružení lidí s Tourettovým syndromem si stěžuje

Karel z Prostřeno Primě zavařil: Sdružení lidí s…

Celý minulý týden Karel Ondrka (28) v Prostřeno! předstíral, že trpí Tourettovým syndromem, a štěkal po hostech…

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech: Najdete je všechny?

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech:…

Americký fotograf Brian Cattelle procestoval každý stát USA, aby zvěčnil krásu tamních opuštěných míst. Fotí je…

 

iSport.cz

Další plány Strachové? Být domácí paní, studovat a nepadat únavou

Další plány Strachové? Být domácí paní, studovat a…

Předstoupila před novináře a začala s připraveným prohlášením, které ale málokterý fanoušek lyžování chtěl…

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech, hovor s Radou vynechám

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech,…

Po osmi letech jdou do derby zase z pozice favorita. Fotbalisté Slavie na jaře válí, svými výkony baví fanoušky…

 

Reflex.cz

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali obchody ve sklepě, teď jsou fenoménem

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali…

Po pádu komunismu chtělo mnoho Bulharů zahájit svoje vlastní podnikání. Zejména drobní obchodníci v Sofii ale v…

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu mají děti jen pro roztomilé fotky na Instagram

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu…

Alena Doláková mluví čtyřmi jazyky, vystudovala JAMU, hrála v Celetné i Svěrákových Třech bratrech, už rok žije…