Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel v Ženevě 2010

Ondřej Pavlůsek
Automobilka s bleskem ve znaku v Ženevě veřejnosti poprvé představuje model Meriva, který způsobil rozruch svými dveřmi. Opel Ampera předvádí svou životaschopnost a koncept Flextreme GT/E budoucí směr designu značky.

Trochu stranou všeho dění zůstává technicky modernizovaná Corsa.

Meriva

První fotografie a informace o nové generaci modelu Meriva byly zveřejněny začátkem letošního ledna a od té doby Opel průběžně uvolňuje další a další informace o své novince. Ta po stránce designu navazuje na modely Insignia a Astra, ale mnohem větší pozornost přitahuje díky svému systému otevírání druhého páru dveří proti směru jízdy.

Smyslem tzv. FlexDoors je usnadnění přístupu na zadní sedadla. Samotné otevírání není závislé, tak jako u kupé Mazda RX-8, na otevření předního páru dveří. I proto palubní elektronika nedovolí jízdu s otevřenými nebo nesprávně uzavřenými dveřmi, po rozjezdu se dveře automaticky uzamknou. Otevření dveří v úhlu blížícím se 90° uvolňuje nástupní profil, jehož velikost ovlivňuje velká výška dveří, a prostor vedle vozu. Přední dveře se otevírají pod stejně velkým úhlem jako ty zadní. Instalace dětské sedačky by měla být podle tvůrců snazší (řidiči nepřekáží po vystoupení dveře uchycené v B-sloupku), podobně jako nastupování.

Přítomnost B-sloupku je nezbytná, Opel ji vysvětluje zachováním strukturální stability při případné nehodě. K tomu snad jen dodáváme, že bez něj by to zřejmě taky šlo, ale nárůst hmotnosti a ceny takové konstrukce by zřejmě nebyl adekvátní přínosu tak revolučního řešení. Alespoň ne v segmentu, který operuje s cenami mezi 300 a 400 tisíci Kč.

První Meriva vynikala v roce 2003 variabilitou interiéru postaveném na skromném půdorysu. Opel proto šel cestou rozvíjení osvědčených řešení sklápění sedadel. Ke známému zanořovacímu systému zadních sedadel FlexSpace, nyní vylepšenému o jednodušší ovládání, přibylo nové řešení variabilní středové konzoly FlexRail. Zadní sedadla lze podélně posunovat a zvětšovat tak zavazadelník na úkor místa pro cestující. Komu bude Meriva připadat málo flexibilní, může poprvé objednat integrovaný nosič kol Flex-Fix v zadním nárazníku, známý z Astry, Corsy nebo Insignie.

Přední sedadla respektují nové poznatky ergonomie a podobně jako v Astře mají mít největší seřizovací rozsahy v rámci třídy. Podélně lze přední sedadla posunovat o 240 mm, vertikálně o 65 mm.

Mezigeneračně došlo na prodloužení karoserie (cca o 20 cm), rozvoru náprav i rozchodů kol. Motorová paleta složená ze šesti přeplňovaných motorů pokrývá výkonové spektrum od 55 kW do 103 kW.

Prodej nové generace Opelu Meriva se má rozběhnout na prvních trzích v květnu letošního roku.

Flextreme GT/E

Opel uvedl tiskové materiály k novému konceptu titulkem: Tvary těch, co přijdou. Flextreme GT/E tak naznačuje směřování firemního designu.

Studie Opel Flextreme GT/E Concept je pětidveřovým kupé na pomezí střední a vyšší střední třídy. Pro výsledný tvar auta jsou určující proporce karoserie (délka 4762 mm, šířka 1871 mm, výška 1308 mm a rozvor 2900 mm), design konceptu ale spojuje nejnovější prvky sériových modelů s dalšími nápady, které se mají promítnout do budoucích modelů.

Dlouhá nízká příď vzdáleně připomíná Opel Speedster, ale hlavním cílem konstruktérů bylo spojit protichůdné požadavky malé čelní plochy a ochrany chodců při případném střetu. Maska chladiče - výrazně rozšířená a vystupující vpředu z profilu vozu - se stává dominantní téměř jako u sportovních Mercedesů. Kolem jejich horních rohů se nacházejí diodové světlomety, které tak efektně využívají obrys denních světel známý z nové Astry nebo Insignie.

Z boku Flextreme GT/E zaujme linií střechy ve stylu kupé a absencí jakýchkoliv výběžků karoserie. Místo klik dveří Opel použil světelné senzory (dveře se otevřou po zakrytí senzoru rukou), zpětná zrcátka nahradily malé kamery. Boční dveře FlexDoors se otevírají od sebe, stejně jako na nové generaci Opelu Meriva. Průhledné panely ve střeše mají proměnlivé zatmavení podle rozdílu teploty vně a uvnitř auta.

Hlavní ambicí konstruktérů bylo minimalizovat aerodynamický odpor. Výsledný součinitel je 0,22. V zájmu zlepšení aerodynamiky byla redukována čelní plocha, vůz je vysoký jen 1308 mm a má zcela zakrytý spodek. 21palcová kola obouvají pneumatiky 195/45, protože zbytečná šířka pneumatik také zhoršuje aerodynamiku. Turbulence kolem karoserie jsou redukovány účelově navrženými ráfky a zejména aerodynamickým prvkem na zádi.

V zadních blatnících jsou ukryty 350 mm dlouhé výsuvné panely, které tvoří boční spoilery. V rychlosti nad 50 km/h se vysunou a tím změní proudění vzduchu kolem zadních rohů karoserie, aby se eliminovaly turbulence.

Karoserie je navíc vyrobena z hliníku a kompozitních materiálů, které jsou použity na povrchové díly. Místo klasických skel použil Opel lehké polykarbonáty. Celková úspora hmotnosti má být 40 % ve srovnání s konvenčními materiály, nicméně údaj o hmotnosti zveřejněn nebyl.

Pohon konceptu je elektrický, konkrétně se jedná o řešení E-REV, které se v sériové výrobě objeví v Opelu Ampera a sesterském Chevroletu Volt. Flextreme GT/E je první demonstrací tohoto pohonu v tak velkém automobilu, přesto má elektromotor dobíjený spalovacím motorem stačit k překonání rychlosti 200 km/h a akceleraci z 0 na 100 km/h pod 9 sekund.

Elektromotor má maximum výkonu 120 kW (163 k) a nejvyšší točivý moment 370 Nm. Pohání přední kola a je napájen z 16kWh li-ion baterií uspořádaných do tvaru T ve středovém tunelu a pod zadními sedadly. Jmenovité napětí akumulátorů je 350 V a z rozvodné sítě (přípojka 230 V) se nabijí za 3 hodiny. Při plném nabití lze čistě na elektřinu urazit 60 km.

Další možností nabíjení je zážehový motor 1,4 l o výkonu 53 kW (72 k). S jeho pomocí je možné prodloužit akční rádius na více než 500 km. Opel v takovém případě odhaduje normovanou spotřebu 1,6 l/100 km a emise CO2 40 g/km.

Ampera

Opel si samozřejmě nenechal ujít možnost prezentovat v Ženevě další pokroky ve vývoji modelu Ampera, jehož sériová výroba se má rozběhnout již v příštím roce. Tentokrát se ovšem nejednalo o předvádění nových linií karoserie nebo zásadních změn v technice, ale doslova a do písmene životaschopnosti tohoto vozu v reálném provozu.

První předprodukční prototyp, který se od loňského konceptu v detailech liší, má pozměněnou přední část a jiná kola, se vydal z centrály firmy Opel do Ženevy a ukázat praktickou každodenní použitelnost tohoto druhu vozidel.

Na 600 kilometrů dlouhou jízdu do Švýcarska vyrazil s Amperou Gherardo Corsini. Ten je v současné době ředitelem oddělení EVI (Electric Vehicle Implementation) značek Opel a Vauxhall. Zabývá se tedy elektřinou poháněnými vozidly a jejich uváděním do praxe.

Pro pohon Ampery klíčový systém Voltec používá elektřinu jako primární zdroj energie, pokud dojdou baterie, je v záloze malý zážehový motor 1,4 l, který kromě benzinu může spalovat i směs etanolu E85. Funguje také jako generátor, takže vyrábí elektřinu pro pohon kol. Ampera tedy není klasickým hybridem, kde je spalovací motor podporován elektromotorem, ale patří do kategorie E-REV (Extended-Range Electric Vehicle) s opačným principem pohonu a možností jízdy pouze s využitím elektrické energie.

Elektromotor disponuje výkonem 110 kW (150 k) a točivým momentem 370 Nm. Je napájen z 220 lithiových článků uspořádaných ve tvaru písmene T. Ty mají celkovou kapacitu 16 kWh a váží 180 kg. Lze je samozřejmě nabíjet z běžné elektrické zásuvky o napětí 230 V.

Automobil je schopen čistě na elektřinu ujet 60 kilometrů, což většině uživatelů například na denní dojíždění do zaměstnání plně postačuje. Celkový akční rádius vozu činí velice slušných 500 km, na delší cesty je samozřejmě třeba využít konvenčního spalovacího agregátu.

Pětidveřový hatchback pojme čtyři cestující a velikostí odpovídá větším vozům nižší střední třídy, na délku měří 4404 mm, je 1798 mm široký a 1430 mm vysoký. Podvozek disponuje rozvorem náprav 2685 mm, konstrukčně nijak nevybočuje - vpředu najdeme vzpěry McPherson, vzadu pak klikovou nápravu.

Opel Ampera jezdí na sedmnáctipalcových kolech z hliníkové slitiny s pneumatikami s nízkým valivým odporem. Z nuly na 100 km/h zrychlí za 9 sekund a po německých dálnicích je schopen jet až 161 km/h. Z této rychlosti dokáže bezpečně zastavit díky kotoučovým brzdám na všech kolech. Do zavazadlového prostoru se i přes přítomnost baterií pod podlahou vejde 301 l nákladu.

Corsa

Do roku 2010 vstupuje Corsa s modernizovanou paletou pohonných jednotek, přepracovaným podvozkem a nově naladěným řízením. Všechna provedená vylepšení navíc doprovází uvedení řady speciálních modelů, jakou jsou např. sportovně stylizovaná řada Color Line (s verzemi Color Race, Color Edition a Color Wave), chlubící se výrazným stylingem karoserie a atraktivními 17“ litými koly. Jako připomínku 111 výročí výroby automobilů uvádí Opel také limitovanou edici modelů Corsa 111.

Nejdůležitější změnu pro běžného zákazníka ovšem představuje komplexní modernizace nabídky benzinových motorů, která vede k vyšším výkonům při nižší spotřebě. Všechny zážehové motory a nový 1,7 CDTI splňují Euro 5 a kombinovaná spotřeba se v průměru snížila o 13 %. Mezi provedené úpravy patří úspornější olejová čerpadla, optimalizovaný tlak oleje, zkrácení doby pro zahřátí motoru a u agregátů 1,2 Ecotec a 1,4 Ecotec a také nové variabilní časování ventilů.

Základní tříválec 1,0 Ecotec posílil z 44 na 48 kW, točivý moment vzrostl na 90 Nm (+2 Nm) a kombinovaná spotřeba klesla z 5,6 na 5,0 l/100 km. V této výkonové oblasti se také na vybraných trzích objeví nový mezistupeň v podobě čtyřválcového 1,2 Ecotec (51 kW/115 Nm) s kombinovanou spotřebou 5,3 l/100 km. Dosavadní verze 1,2 Ecotec posíluje na 63 kW (+4 kW) a 115 Nm (+5 Nm) při současném snížení kombinované spotřeby o půl litru na 5,3 l/100 km.

Jediný motor 1,4 Ecotec (66 kW, 125 Nm) s kombinovanou spotřebou 5,8 l/100 km nahrazují hned tři varianty nové specifikace motoru. Slabší s parametry 64 kW a 130 Nm dosáhne kombinované spotřeby 5,3 l/100 km, resp. 5,5 l/100 km ve verzi s kratšími převody. Stejnou spotřebu nalezneme v tabulkách také u 1,4 Ecotec (74 kW, 130 Nm).

U sportovních verzí 1,6 Turbo pro Corsu GSi (110 kW) i Corsu OPC (141 kW) došlo k zachování dosavadních výkonových parametrů, spotřeba ale v obou případech klesla ze 7,9 na 7,3 l/100 km.

Vrcholný turbodiesel 1,7 CDTI se také dočkal posílení – výkon vzrostl na 96 kW (+4 kW) a točivý moment na 300 Nm (+20 Nm). Ruku v ruce s tím jde snížení spotřeby o 9 % na 4,5 l/100 km, ale především o sekundu lepší hodnoty pružného zrychlení.

Verze ecoFlex pak dostala nový motor 1,3 CDTI o výkonu 70 kW, který míří i pod kapotu nové Astry. Jeho kombinovaná spotřeba je jen 3,7 l/100 km. Tuto dvojici doplňují dosavadní varianty motoru 1,3 CDTI výkonu 55 a 66 kW.

Konstruktéři připravili také tužší nastavení posilovače řízení s lepší zpětnou vazbou kolem středové polohy a nižšími mechanickými ztrátami v systému. Zadní náprava je upravena pro lepší stabilitu při průjezdech zatáčkami.

Všechny verze mimo Sport, GSi a OPC dostaly měkčí charakteristiku předních i zadních tlumičů a současně silnější přední stabilizátor, který bude kompenzovat nepříznivý vliv měkčího podvozku na ovladatelnost vozu.


Ondřej Pavlůsek