2.3. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Opel Vivaro Van 1.6 CDTI: Více práce

 

Nová generace Opelu Vivaro narostla a dostala méně objemné motory. Mají zdánlivě protichůdné směry společný cíl?

Nové vydání užitkového automobilu musí poskytnout uživateli více než předchozí. To se u modelu Vivaro naplnilo, protože nabízí větší ložný prostor. Vůz vyráběný ve velké Británii toho dosáhl nárůstem vnějších rozměrů. Zkoušené nejmenší provedení L1H1 nabízí 5,2 m3 pro náklad, což ve srovnání s předchůdcem znamená nárůst o značných 180 litrů. Toho výrobce dosáhl zvětšením délky o 216 mm, šířka nabobtnala o 52 mm a dočkali jsme se růstových hormonů rovněž ve výšce o nepatrných 17 mm na 1971 mm. Vivaro se tak velmi přiblížilo dvoumetrové hranici pro vjezd do podzemních prostor. Zvětšení nákladového prostoru ve vertikálním směru však předčilo nárůst celkové výšky vozidla, protože předchozí generace měla hrbolek za přechodem čelního skla do střechy.

Až 3,75 metru

Vivaro s celkovou délkou méně než pět metrů umí převézt předměty dlouhé až 3,75 metru. Kromě 2,54 m dlouhého ložného prostoru v zadní části bylo možné díky průchodu skrze plechovou přepážku přidat dalších 1,21 m. Tato vychytávka byla velmi příjemná také díky značnému rozměru průchodu 510 x 228 mm. Nejde tedy jen o marketingově šokující záměr prodloužení ložné délky, ale o vydatný bonus užitných vlastností vozidla.

Pochvalu si také zaslouží dílenské zpracování průchodu a víka, protože jsou opatřeny plastovým okrajem a uživatel se o hrany nepoškrábe. Materiál byl zároveň dost pevný, aby odolal nárazu prken. Železné tyče jsme prostrčit nezkoušeli, ale s trochou opatrnosti by průchod odolal i jim. Příjemné bylo snadné otvírání víka průchodu a jeho uchycení v horní poloze pomocí magnetů, což potvrzuje fakt, že Opel tento prvek důkladně promyslel a kvalitně provedl. Víko bylo možné demontovat zcela, pokud by někdo jej hojněji používal a nechtěl se jím zabývat.

Ze dvou možností umístění kotvicích bodů výrobce zvolil stěny těsně nad podlahou, aby zůstala rovná a bez jakýchkoliv nerovností. Nejde jen o prevenci poškození převážených věcí, ale také se taková podlaha lépe myje. Další oka jsme našli ve sloupcích výše na úrovni konce plastového obložení. Pro fixaci břemen bylo Vivaro připraveno výborně.

V kabině

První změnu v místě řidiče jsme zaznamenali v nižším posazu než u předchůdce. Získali jsme tak snazší nástup, odvrácenou stranou mince se stal nepatrně zhoršený výhled z vozu. Příď kapoty proti předchůdci mírně zvýšená však v zorném poli zůstala, což bylo důležité pro odhad rozměrů vozidla při manévrování ve stísněných prostorách.

Druhá nejnápadnější změna se projevovala velkým počtem odkládacích prostor. To je skutečnost, která se u každého vozidla a zejména užitkového líbí každému. Stěžovat by si mohl snad jen člověk postižený Alzheimerovou nemocí, který by pak nevěděl, kam si co odložil. To však nebývá případ živnostníků či profesionálních řidičů, proto interiér Vivara byl prošpikovaný místy pro drobnosti i velké věci. Největší patřily zejména pod lavici spolujezdce, pokud tam nevyčnívaly dlouhé předměty z nákladového prostoru skrze otvor v přepážce. Výrobce uvádí celkový objem devadesát litrů úložných prostor v kabině, což je nadílka vrchovatě vánoční.

Změna pozice

Na místě řidiče jsme si připadali více jako řidiči osobního vozidla. Snížení sedáku, jeho výškové nastavení v rozsahu cca šesti centimetrů spolu s bohatě dimenzovaným všestranným nastavením volantu vytvořily kombinaci pro maximum komfortu.

Výhodu novinky také zaznamenají spolujezdci, protože dvoulavice obdržela příjemné boční vedení pro každého cestujícího zvlášť. Řečeno starším jazykem: závozníci si také přijdou na své pohodlíčko a nebudou řidiči případně závidět samostatné křeslo.

Kancelářské vybavení

Po sklopení prostředního opěradla na sedák jsme obdrželi šikovný stoleček s držákem na nápoje a klipsnou na dokumenty. Tu bylo možné vyjmout a odnést z vozidla například k podpisu po předání zboží. Pomoc živnostníkům je to velká a v základní výbavě.

Menší objem

S donucováním výrobců automobilů ke snižování oxidu uhličitého souvisí vývoj a hromadná produkce maloobjemových motorů. Zatímco ještě v rámci platnosti emisního požadavku Euro 4 model Vivaro poháněla dvojice motorů o objemu 2,0 a 2,5 litrů, u poslední generace jde výhradně o agregát 1.6 CDTI. Srovnání starých pohonných jednotek 2.0 a 2.5 (240/290 a 320 N.m) s novou 1.6 (260, 300, 320 a 340 N.m) vyznívá příznivěji pro maloobjemový turbodiesel. Nicméně intenzivněji přeplňovaná šestnáctistovka v jednom či dvou stupních není tak bytelná jako agregáty předchozí.

Výrobce však zdůrazňuje přibližně litrové snížení spotřeby nafty a u zkoušeného provedení se systémem start-stop průměrnou žízeň 7,0 l/100 km. My jsme v testu s dvakrát přeplňovanou jednotkou 1.6 CDTI Biturbo o výkonu 103 kW jezdili průměrně za 7,4 l/100 km, o čemž se starším jednotkám mohlo jen zdát. Opel ponechal luxusně velkou palivovou nádrž o objemu devadesáti litrů, takže dojezd dodávky hodně přesahoval tisícikilometrovou hranici.

Plusy

  • Objem pro náklad
  • Poloha za volantem
  • Úsporný motor

Minusy

  • Vysoká ceníková cena

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor1.6 CDTI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1598
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 103/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 340/1750
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l) 8,1/6,4/7,0
Délka/šířka/výška (mm) 4998/1956/1971
Rozvor (mm) 3098
Provozní hmotnost (kg) 1683
Celková hmotnost (kg) 2920
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem nákladového prostoru (m3) 5,2
Objem nádrže paliva (l) 90
Základní cena (Kč bez DPH) 516 500

Spolupracujeme s TipCars.com
Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye

Státy Evropské unie zajistí, že severoafrická část…

Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní

Jedním z ústředních témat posledních týdnů byla v české…

Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn

Sankce, které vůči Rusku schválil americký Kongres v…

 

Štítky Opel Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Opel Vivaro Life má být jako motel na kolech Opel Vivaro Life má být jako motel na kolech

Na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem…

Opel Vivaro Sport: Když se do práce spěchá Opel Vivaro Sport: Když se do práce spěchá

Opel si pro letošní Mezinárodní veletrh užitkových…

 



 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Včera

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země stanula labouristka Ardernová

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země…

V čele Nového Zélandu stane po zářijových volbách vůdkyně Novozélandské strany práce Jacinda Ardernová (37).…

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat můžete polévky, dýně i čokoládu

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr ale ztratil vedení 2:0

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr…

Fotbalisté pražské Slavie remizovali ve Villarrealu 2:2 ve třetím kole Evropské ligy v souboji o první místo ve…

Lugano - Plzeň 3:2. Zklamání pro favorita, domácí rozhodli z brejků

Lugano - Plzeň 3:2. Zklamání pro favorita, domácí…

Fotbalisté Plzně ve třetím utkání v základní skupině Evropské ligy nečekaně prohráli na hřišti Lugana 2:3 a…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…