2.3. 2015 Ladislav Černý

Opel Vivaro Van 1.6 CDTI: Více práce

 

Nová generace Opelu Vivaro narostla a dostala méně objemné motory. Mají zdánlivě protichůdné směry společný cíl?

Nové vydání užitkového automobilu musí poskytnout uživateli více než předchozí. To se u modelu Vivaro naplnilo, protože nabízí větší ložný prostor. Vůz vyráběný ve velké Británii toho dosáhl nárůstem vnějších rozměrů. Zkoušené nejmenší provedení L1H1 nabízí 5,2 m3 pro náklad, což ve srovnání s předchůdcem znamená nárůst o značných 180 litrů. Toho výrobce dosáhl zvětšením délky o 216 mm, šířka nabobtnala o 52 mm a dočkali jsme se růstových hormonů rovněž ve výšce o nepatrných 17 mm na 1971 mm. Vivaro se tak velmi přiblížilo dvoumetrové hranici pro vjezd do podzemních prostor. Zvětšení nákladového prostoru ve vertikálním směru však předčilo nárůst celkové výšky vozidla, protože předchozí generace měla hrbolek za přechodem čelního skla do střechy.

Až 3,75 metru

Vivaro s celkovou délkou méně než pět metrů umí převézt předměty dlouhé až 3,75 metru. Kromě 2,54 m dlouhého ložného prostoru v zadní části bylo možné díky průchodu skrze plechovou přepážku přidat dalších 1,21 m. Tato vychytávka byla velmi příjemná také díky značnému rozměru průchodu 510 x 228 mm. Nejde tedy jen o marketingově šokující záměr prodloužení ložné délky, ale o vydatný bonus užitných vlastností vozidla.

Pochvalu si také zaslouží dílenské zpracování průchodu a víka, protože jsou opatřeny plastovým okrajem a uživatel se o hrany nepoškrábe. Materiál byl zároveň dost pevný, aby odolal nárazu prken. Železné tyče jsme prostrčit nezkoušeli, ale s trochou opatrnosti by průchod odolal i jim. Příjemné bylo snadné otvírání víka průchodu a jeho uchycení v horní poloze pomocí magnetů, což potvrzuje fakt, že Opel tento prvek důkladně promyslel a kvalitně provedl. Víko bylo možné demontovat zcela, pokud by někdo jej hojněji používal a nechtěl se jím zabývat.

Ze dvou možností umístění kotvicích bodů výrobce zvolil stěny těsně nad podlahou, aby zůstala rovná a bez jakýchkoliv nerovností. Nejde jen o prevenci poškození převážených věcí, ale také se taková podlaha lépe myje. Další oka jsme našli ve sloupcích výše na úrovni konce plastového obložení. Pro fixaci břemen bylo Vivaro připraveno výborně.

V kabině

První změnu v místě řidiče jsme zaznamenali v nižším posazu než u předchůdce. Získali jsme tak snazší nástup, odvrácenou stranou mince se stal nepatrně zhoršený výhled z vozu. Příď kapoty proti předchůdci mírně zvýšená však v zorném poli zůstala, což bylo důležité pro odhad rozměrů vozidla při manévrování ve stísněných prostorách.

Druhá nejnápadnější změna se projevovala velkým počtem odkládacích prostor. To je skutečnost, která se u každého vozidla a zejména užitkového líbí každému. Stěžovat by si mohl snad jen člověk postižený Alzheimerovou nemocí, který by pak nevěděl, kam si co odložil. To však nebývá případ živnostníků či profesionálních řidičů, proto interiér Vivara byl prošpikovaný místy pro drobnosti i velké věci. Největší patřily zejména pod lavici spolujezdce, pokud tam nevyčnívaly dlouhé předměty z nákladového prostoru skrze otvor v přepážce. Výrobce uvádí celkový objem devadesát litrů úložných prostor v kabině, což je nadílka vrchovatě vánoční.

Změna pozice

Na místě řidiče jsme si připadali více jako řidiči osobního vozidla. Snížení sedáku, jeho výškové nastavení v rozsahu cca šesti centimetrů spolu s bohatě dimenzovaným všestranným nastavením volantu vytvořily kombinaci pro maximum komfortu.

Výhodu novinky také zaznamenají spolujezdci, protože dvoulavice obdržela příjemné boční vedení pro každého cestujícího zvlášť. Řečeno starším jazykem: závozníci si také přijdou na své pohodlíčko a nebudou řidiči případně závidět samostatné křeslo.

Kancelářské vybavení

Po sklopení prostředního opěradla na sedák jsme obdrželi šikovný stoleček s držákem na nápoje a klipsnou na dokumenty. Tu bylo možné vyjmout a odnést z vozidla například k podpisu po předání zboží. Pomoc živnostníkům je to velká a v základní výbavě.

Menší objem

S donucováním výrobců automobilů ke snižování oxidu uhličitého souvisí vývoj a hromadná produkce maloobjemových motorů. Zatímco ještě v rámci platnosti emisního požadavku Euro 4 model Vivaro poháněla dvojice motorů o objemu 2,0 a 2,5 litrů, u poslední generace jde výhradně o agregát 1.6 CDTI. Srovnání starých pohonných jednotek 2.0 a 2.5 (240/290 a 320 N.m) s novou 1.6 (260, 300, 320 a 340 N.m) vyznívá příznivěji pro maloobjemový turbodiesel. Nicméně intenzivněji přeplňovaná šestnáctistovka v jednom či dvou stupních není tak bytelná jako agregáty předchozí.

Výrobce však zdůrazňuje přibližně litrové snížení spotřeby nafty a u zkoušeného provedení se systémem start-stop průměrnou žízeň 7,0 l/100 km. My jsme v testu s dvakrát přeplňovanou jednotkou 1.6 CDTI Biturbo o výkonu 103 kW jezdili průměrně za 7,4 l/100 km, o čemž se starším jednotkám mohlo jen zdát. Opel ponechal luxusně velkou palivovou nádrž o objemu devadesáti litrů, takže dojezd dodávky hodně přesahoval tisícikilometrovou hranici.

Plusy

  • Objem pro náklad
  • Poloha za volantem
  • Úsporný motor

Minusy

  • Vysoká ceníková cena

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor1.6 CDTI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1598
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 103/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 340/1750
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l) 8,1/6,4/7,0
Délka/šířka/výška (mm) 4998/1956/1971
Rozvor (mm) 3098
Provozní hmotnost (kg) 1683
Celková hmotnost (kg) 2920
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem nákladového prostoru (m3) 5,2
Objem nádrže paliva (l) 90
Základní cena (Kč bez DPH) 516 500

Spolupracujeme s TipCars.com
Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU

Violeta Bulcová, eurokomisařka pro dopravu, vyzvala k…

Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa

Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu Velké…

V čele Starostů zůstávají Gazdík a Rakušan. Chtějí řídit stát jako obec V čele Starostů zůstávají Gazdík a Rakušan. Chtějí řídit stát jako obec

Podle staronového předsedy budou sněmovní volby střetem s…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Opel Vivaro Sport: Když se do práce spěchá Opel Vivaro Sport: Když se do práce spěchá

Opel si pro letošní Mezinárodní veletrh užitkových…

Opel Vivaro Kombi 1.6 CDTI Business Edition: Na úrovni Opel Vivaro Kombi 1.6 CDTI Business Edition: Na úrovni

Opel Vivaro v provedení kombi nabízí na výběr šest…

 



 
Sledujte zrychlení Bugatti Chiron z 0-351 km/h. Digitální tachometr nestíhá…

Sledujte zrychlení Bugatti Chiron z 0-351 km/h. Digitální tacho nestíhá…

Dnes 13:19

Na internetu se začínají objevovat první recenze Bugatti Chiron. A v souvislosti s nimi i některá velmi zajímavá videa…




Blesk.cz

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane „krýt“ podnikatele

Panama končí jako daňový ráj? Po skandálu přestane…

Panama začne od roku 2018 uplatňovat mezinárodní daňovou dohodu podepsanou loni. Agentuře AFP to sdělila její…

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3 zranění včetně dítěte

U metra v Lille střílel z auta maskovaný muž: 3…

Při střelbě v severofrancouzském městě Lille byli v pátek večer zraněni tři lidé. Místní média hovoří o tom, že…

 

iSport.cz

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál v rekordním čase

Skvělý Hamilton válí v Austrálii, kvalifikaci vyhrál…

Z prvního místa do nedělní Velké ceny Austrálie, úvodního závodu sezony formule 1, odstartuje britský favorit…

TOP 10 talentů světa: Hvězdičky z Anglie i Německa a Buffonův nástupce

TOP 10 talentů světa: Hvězdičky z Anglie i Německa a…

Jsou mladí, ale už zatraceně dobří. Prahnou po nich velkokluby nebo za ně dokonce už hrají. Britský deník Daily…

 

Reflex.cz

Defraudace, podvody, únosy i obchod s myším masem: Anča a Papík souborně!

Defraudace, podvody, únosy i obchod s myším masem:…

Nebýt Anči a Pepíka, neměl by dnes asi český komiks svou první dámu – Lucii Lomovou. Právě na nich se doslova a…

Gorillaz: Nejslavnější virtuální kapela světa ohlašuje návrat

Gorillaz: Nejslavnější virtuální kapela světa…

Na co Damon Albarn šáhne, to funguje: Blur!, Good, Bad and The Queen a samozřejmě Gorillaz. A právě Gorillaz…