Pes v autě: Jak přepravovat čtyřnohé miláčky
Mnoho lidí vozí psa na zadním sedadle. Většinou jen tak volně. Pes chvíli sedí, ale pak začne otravovat. Když se mu nevěnujete, zabaví se sám. Většinou tak, že začne něco okusovat. V lepším případě hračku, kterou mu dáte. V horším části interiéru.
Již méně lidé vědí, že pokud přepravují psa volně, tedy nezajištěného, hrozí jim ze strany policie pokuta. Praxe je ale většinou benevolentnější. Dost záleží na tom, na jakého policistu narazíte. Pokud už psa převážíte nezajištěného v kabině, asi nejlepší je ho umístit na podlahu pod nohy spolujezdce.
To ale jen za předpokladu, že máte malého psa. Velkého sem nedáte a upřímně, je to dobře.
Do kufru
Většího pejska lidé obvykle převážejí v zavazadelníku. Tedy pokud nemají vůz s karoserií sedan. Pes si tu pohoví a je to pro něj i bezpečné. Aby podlahu kufru neušpinil, můžete mu sem dát deku. Zejména větší pes má tendenci se drát z kufru do kabiny. Nejprve se postaví a opře přední tlapky o opěradla zadní lavice a následně se pokusí přelézt. V tom mu může zabránit dělící mříž.
Kromě Škody Auto, která ji nabízí coby originální příslušenství pro vozy Fabia Combi a Superb Combi lze koupit také univerzální za cenu od 1300 korun. Obvykle nabízí nastavení šířky a výšky, takže ji lze přizpůsobit pro různá auta. Nicméně zázraky, zejména estetické nečekejte. Nejdražší mříž, kterou jsme našli, vyjde na přibližně 6500 korun.
Na zadním sedadle, ale bezpečně
Zejména pokojové psy lidé umísťují na zadní sedadlo. Pokud tady pes jen volně sedí, není to bezpečné pro něj ani pro vás. Dokonce ve statistikách nehodovosti najdete kolonku „domácí zvíře jako příčina nehody“.
Německý ADAC simuloval nárazový test se zvířetem na zadní lavici. Hmotnost figuríny suplující psa činila 22 kg, nárazová rychlost byla zvolena 50 km/h. Následky byly otřesné. Podle zjištění působila zmíněná figurína (pes) na opěradlo sedadla řidiče dvacetipětinásobkem své hmotnosti. Tedy 550 kg. Že by to řidič největší pravděpodobností nepřežil je asi jasné.
Pokud už psa chcete takto vozit, rozhodně mu opatřete postroj. V případě vozů Škoda jej lze koupit jako originální příslušenství a to dokonce ve velikostech os až po XL.
Nejlevnějším řešením je koupit univerzální postroj, který následně připnete ke klasickému zadnímu pásu. Zmíněné pořídíte už od cca 120 korun a rovněž lze vybírat z více velikostí podle psa.
Pokud chcete pejska takto přepravovat, počítejte s tím, že vám umaže sedačku. A to ani nemusí být špinavý. Stačí, že bude třeba trochu slintat, nebo ho něco zaujme a začne to olizovat. Lepší proto bude umístit psa na deku, klidně obyčejnou.
Lepší řešení představuje speciální deka, kterou na obou stranách zvednete, takže pes leží v jakési vaničce. Tím zamezíte znečištění kabiny. Tyto deky bývají navíc nepromokavé. Na internetu je běžně koupíte za částku do 150 korun.
Jiné možnosti
Kromě uvedených řešení existují také méně obvyklá. Příkladem může být autosedačka pro psa. Hodí se ale jen pro menší plemena, přičemž je nutné pejska dodatečně zabezpečit bezpečnostním pásem. Běžná cena je zhruba 500 korun.
Spíše kočky lidé přepravují v plastových bednách případně klecích. Toto lze použít i pro malého psa, třeba yorkshira nebo čivavu. Problém někdy bývá naučit psa v ní být. S kočkou je to možná o něco jednodušší. Za plastovou přepravku dáte řádově 300 korun, kovová klec je k mání od zhruba 1500 korun.
Naše zkušenost
Psa (malého) vozíme téměř výhradně v prostoru nohou vpředu sedícího spolujezdce, který jej hlídá. A to jen na krátké vzdálenosti. Přesto po chvilce jízdy má pes tendenci drát se nahoru. Dává přední packy na sedadlo, snad proto, že chce vidět ven. Také občas jeho hlavička překáží při řazení.
Představa, že takto psa povezu třeba 150 kilometrů, je dost šílená. V takovém případě bych zvolil postroj a psa umístil na zadní sedadla a připnul jej bezpečnostním pásem.