29.3. 2018 Ondřej Lilling

Petr Fulín nám půjčil svůj Seat Leon Cupra R. Přežil to...

 

Po třetím mistrovském titulu v ETCC se Petr Fulín chystá do šampionátu TCR. A při té příležitosti nám na mosteckém okruhu půjčil svoji limitovanou Cupru R.

Pozvánka od Seatu na mostecký autodrom je vždycky zárukou zajímavých zážitků. Proč ale tentokrát v boxech stojí rodinný kombík? To protože nejde o úplně obyčejný rodinný kombík, v mřížce chladiče nechybí šachovnicové logo a na kufru se rozprostírá nápis Cupra. Pokud nepočítáme zběsilé kombíky německých automobilek s výkonem supersportů, pak jen málokteré auto dokáže odvézt pět pasažérů a hromadu zavazadel tak rychle, jako Leon Cupra. Dnes má ale kombík sloužit především jako ukázka toho, o kolik je limitovaná edice Cupry R rychlejší, preciznější, lepší. S tou na místo přijel Petr Fulín, mistr Evropy v seriálu ETCC, a jde o jeho vlastní auto.

Petr Fulín má nové auto! A taky kalendář…

Na chvíli mi ho prý taky půjčí, abych si ale neuřízl úplnou ostudu, sedám nejprve za volant zářivě oranžové Cupry. Ta disponuje pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Což se hodí, protože už je to nějaký ten pátek, co jsem byl na mosteckém okruhu naposledy. Na osvěžení paměti ale není času nazbyt, kombík mám k dispozici na šest kol, přičemž po třech kolech musím nechat vychladit brzdy. Auto je totiž zcela sériové a po celodenním ježdění má jet po ose zpět do Prahy. Jiné jsou jen pneumatiky od Hankooku, nejde však o nějaké semi-slicky, ale o docela normální letní pneumatiky Ventus S1 Evo.

Mnohokrát vyzdvihovaná Cupra funguje i po letech (a několika průběžných vylepšeních) pořád skvěle. Dvoulitr snad nemá slabé místo, v kombinaci s automatem a čtyřkolkou působí rychlá jízda až samozřejmým dojmem. V podstatě to jediné, na co se člověk musí soustředit, je správná stopa. Což není zas až tak jednoduché, míst, kde se tu dají ztratit cenné desetinky, je tady hned několik. Jak mi pak Petr ukazuje, chyby dělám hlavně v zadní vracečce, kterou si zbytečně najíždím. Některé zatáčky se zase vyplatí prodat, abych měl vyšší rychlost na výjezdu. To všechno vám ale Petr řekne v samostatném videu, které jsme s ním v Mostě natočili. A společně s tím se mu podařilo zajet výborný čas s jeho vlastní Cuprou R.

Seat Leon ST Cupra R: Ještě okořeněnější kombík dorazí už příští rok

Teď už ale zpátky za volant oranžového kombíku, který se člověku dostane do krve velmi, velmi rychle. Stačilo mi pár kol a už jsem přesně věděl, ve kterých místech můžu jít ostře na brzdy a kde leží hranice přilnavosti pneumatik. Paradoxně po pár kolech začaly odhalovat své limity právě gumy, které při intenzivním brzdění nedokázaly zachovat směrovou stabilitu auta a celkově s nimi kombík po několika kolech působil neklidněji než zpočátku. Navzdory tomu se mi v předposledním kole podařilo zajet čas okolo 2:03, což jsou nějaké tři až čtyři sekundy za časem, který se stejným autem zajel Petr Fulín o několik minut přede mnou. Inu, rozhodně mám na čem pracovat.

Po chladícím kole nadešel čas na krátké seznámení s matnou Cuprou R, kterých vznikne pouhých 799 kusů. Limitovaná edice je oproti kombíku vybavena šestistupňovým manuálem, pohání výhradně přední kola a má o 10 koní vyšší výkon, takže produkuje 228 kW. Další změny zahrnují jiné odklony na přední nápravě, přepracovaný výfuk a brzdy Brembo. Karbonové doplňky v kombinaci s měděnými detaily nejsou z pohledu designu ničím zásadním, ve výsledku těch pár změn udělalo auto ještě atraktivnějším.

Že je tahle Cupra R skutečně Petrova prozrazuje i plaketa před řadicí pákou s jeho jménem. Asi by tedy nebyl úplně nadšený, kdybych s autem skončil v kačírku, nebo v tom horším případě, ještě o pár metrů dál. A že jsou v některých pasážích svodidla opravdu blízko… To ale neznamená, že si střihnu vyhlídkové tempo po mosteckém autodromu. Hned za výjezdem z boxů dávám motoru pořádně napít a okamžitě cítím intenzivnější zátah, jako kdyby mi někdo konečně povolil tu zataženou ruční brzdu. Rozhodně si nemyslím, že mám mozek nakalibrovaný tak dokonale, že poznám rozdíl deseti koní, půjde hlavně o kombinaci výrazně nižší hmotnosti a vyššího výkonu. Dojem zintenzivní i manuální šestikvalt, který je příkladně přesný, a ostřejší řízení.

Fulín potřetí mistrem Evropy! Vítězství vybojoval v posledním závodě na domácí půdě

Vlivem negativních odklonů auto mnohem rychleji reaguje na prvotní impulz volantu a nedotáčivost přichází výrazně později. V rychlých pasážích je auto mnohem stabilnější, a to jednak kvůli absenci kufru, tak i díky výrazně tužšímu naladění podvozku. Mnohem později můžete jít také na brzdy, které se vpředu spoléhají na kotouče o průměru 370 milimetrů. Celkově je Cupra R mnohem ostřejším náčiním, ve všech myslitelných ohledech je více zaměřena na rychlou jízdu a zcela očividně se počítá i s tím, že tu a tam zavítáte na okruh. A tady rozhodně nezklame.

Spolupracujeme s TipCars.com
ČEZu loni klesl zisk téměř o polovinu ČEZu loni klesl zisk téměř o polovinu

Skupina ČEZ v loňském roce vydělala 10,5 miliardy korun,…

Vládní politika je jen čekání na další krizi, říká novinář Petr Fischer Vládní politika je jen čekání na další krizi, říká novinář Petr Fischer

Novinář Petr Fischer po nuceném odchodu z Českého…

Zápisník Jiřího Liebreicha: Nenabiješ, nevyjedeš Zápisník Jiřího Liebreicha: Nenabiješ, nevyjedeš

Necestujte, pokud to není absolutně nezbytné. Takové…

 
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Testujeme nový Volkswagen T-Cross. Ptejte se, co vás zajímá! Testujeme nový Volkswagen T-Cross. Ptejte se, co vás zajímá!

První jízdy s novým Volkswagenem T-Cross absolvujeme na…

 



Ostré auto pro celou rodinu: Leon Cupra R ST je kombík s výkonem 300 koní Ostré auto pro celou rodinu: Leon Cupra R ST je kombík s výkonem 300 koní

Španělská automobilka Seat a její dceřiná společnost…

Už i Seat Leon se dočkal motoru 1.5 TSI. Kolik za něj dáte? Už i Seat Leon se dočkal motoru 1.5 TSI. Kolik za něj dáte?

Rozšiřování nabídky benzinové patnáctistovky napříč…

 



 
Firma GKN prý přišla na to, jak udělat elektromobily opravdu rychlé

Firma GKN prý přišla na to, jak udělat elektromobily opravdu rychlé

Dnes 08:00

Pod označením Twinster od společnosti GKN si asi každý automobilový nadšenec vybaví Ford Focus RS. Jenže Twinster má snad ještě větší potenciál v elektromobilitě.




Blesk.cz

Vlaďka Erbová si posteskla: Na oba otce svých dětí jsem dala exekuci!

Vlaďka Erbová si posteskla: Na oba otce svých dětí…

Přesto, že se Vlaďka Erbová (37) do médií prakticky nevyjadřuje, pro primácký pořad Top Star se rozpovídala o…

Místostarosta z ANO kasíroval tučné úplatky. Švachula přihrál zakázky za 180 milionů

Místostarosta z ANO kasíroval tučné úplatky.…

Bývalý místostarosta městské části Brno-střed Jiří Švachula (dříve ANO), který je ve vazbě kvůli obvinění z…

 

iSport.cz

Tampa vyhrála základní část NHL, Stamkos vytvořil klubový rekord

Tampa vyhrála základní část NHL, Stamkos vytvořil…

Hokejisté Tampy Bay porazili v pondělním utkání NHL Arizonu 4:1 a dosáhli poprvé v historii na Prezidentovu…

Fotbalistou roku je Vaclík! Sesadil Daridu, vyhrál jako čtvrtý brankář

Fotbalistou roku je Vaclík! Sesadil Daridu, vyhrál…

Brankář Tomáš Vaclík byl poprvé v kariéře zvolen českým Fotbalistou roku. Gólman Sevilly vyhrál v 54. ročníku…

 

Reflex.cz

Nový James Bond bude vegetarián a aktivista, Bond girl jako osoba třetího pohlaví

Nový James Bond bude vegetarián a aktivista, Bond…

Nedávno do médií pronikla informace, že James Bond (v nové bondovce s pracovním názvem Shatterhand) bude jezdit…

Co je to Aspergerův syndrom aneb Dva zásadní omyly článku Klimatické záškoláctví

Co je to Aspergerův syndrom aneb Dva zásadní omyly…

Na www.reflex.cz vyšel 15. března 2019 článek Ivana Breziny Klimatické záškoláctví: Ekologisté cynicky…