Peugeot 2.2 HDI FAP: nový čtyřválec bi-turbo

Peugeot 2.2 HDI FAP: nový čtyřválec bi-turbo

 
27.6. 2006 Libor Zezulka

Peugeot 407 letos dostal nový motor HDI, čtyřválec 2.2 HDI bi-turbo FAP s výkonem 125 kW a točivém momentu 370 Nm. Chcete o něm vědět více?

Model 407 a motor HDI představují „vítězný pár“, který se od uvedení na trh podílí 79 % na celkových prodejích vozu v Evropě a 87 % ve Francii. Nabídka diselových motorů HDI FAP pro verze sedan a SW se v současné době skládá ze dvou pohonných jednotek: 1.6 16 V o výkonu 80 kW a točivém momentu 240 Nm spojeném s manuální pětistupňovou převodovkou a 2.0 16 V o výkonu 100 kW a točivém momentu 320 Nm spojeném se šestistupňovou manuální převodovkou nebo automatickou převodovkou se sekvenčním ovládáním Tiptronic.

Letos dostala 407 nový motor HDI, čtyřválec 2.2 HDI bi-turbo FAP s výkonem 125 kW (170 k) při 4 000 otáčkách a točivém momentu 370 Nm při 1500 otáčkách. Výkon se na kola přenáší skrze šestistupňovou manuální převodovku. Nový motor bude zařazen do nabídky modelů 407 sedan a SW na českém trhu na podzim letošního roku. Nový motor 2.2 HDI FAP představuje čtvrtou fázi spolupráce mezi skupinami PSA Peugeot Citroën a Ford Motor Company.

Čtyřválec o objemu 2 179 cm3 je vybaven šestnáctiventilovou technikou a dvěma vačkovými hřídeli v hlavě. Mimořádná pozornost byla věnována točivému momentu a rychlosti reakce v nízkootáčkovém režimu, a tak při 1 000 1/min motor vyvíjí již 200 Nm a 280 Nm dosahuje při 1 250 1/min. Navíc se jednotka vyznačuje velkým rozpětím záběru s vysokou disponibilitou motoru při všech režimech otáček (více než 355 Nm při 3 000 1/min).

Maximální výkon 125 kW vyvíjí při 4 000 1/min a maximální točivý moment 370 Nm při 1 500 1/min, to znamená o 54 % více než předcházející generace 2.2 HDI při stejném režimu.

Koncepce motoru byla podřízena těmto cílům:

- Dosáhnout živosti a jízdního komfortu motorů s vyšším počtem válců a současně zachovat sníženou úroveň spotřeby paliva a emisí CO2 (v souladu s technologickou politikou « downsizing ») a vynikající ekologické parametry (Euro 4 a FAP).

- Snížením výšky bloku motoru pod kapotou přispět ke zvyšujícím se nárokům na ochranu chodců při srážce s vozem.

- Dvěma vyvažovacími hřídeli s protiběžnou rotací zajistit vysokou míru akustického a vibračního komfortu.

Nový typ spalovacího prostoru, společná zásobovací rampa Common rail třetí generace s maximálním tlakem 1 800 barů a samozřejmě dva paralelní sekvenční turbokompresory, jsou hlavní technologické inovace. Technologie dvou sekvenčních turbokompresorů je u čtyřválcového motoru světovou premiérou. Systém (patentovaný Honeywell Turbo Technology) se skládá ze dvou identických turbokompresorů menších rozměrů.

Při nízkých otáčkách zajišťuje reaktivitu motoru pouze jeden turbokompresor. Druhý kompresor se aktivuje paralelně v rozpětí od 2 600 až 3 200 1/min v závislosti na zatížení motoru a atmosférických podmínkách. Tímto způsobem je pokryto celé rozpětí otáčkového režimu motoru. Všechny písty motoru 2.2 HDI jsou opatřeny novým tvarováním spalovacího prostoru. Vzhledem k předcházející generaci je spalovací prostor charakterizován nižším kompresním poměrem (16,6 v porovnání s 18) a větším průměrem (+25 %).

Tím dochází k omezení poměru paliva, které přichází do kontaktu se stěnami a snížení množství neúplně spáleného paliva. Geometrie umožňuje snížením tepelných ztrát na stěnách velice výrazným způsobem omezit SWIRL (točivý pohyb vzduchu ve spalovací komoře). Díky těmto vývojovým modifikacím se zlepšuje homogenita palivové směsi, dochází k zlepšení celkového chodu motoru a tiššímu spalování.

Common rail třetí generace s tlakem zvýšeným na 1800 barů

Systém spalování ECCS je spojen s novou společnou zásobovací rampou Common rail Bosch třetí generace, u níž je tlak vstřikování zvýšen až na 1 800 barů (1 350 u rampy první generace). Vyšší tlak vstřikování spolu s novými piezoelektrickými vstřikovači s tryskami se sedmi otvory (na místo původních pěti) o průměru 135 mikronů, umožňují znásobit počet vstřiků (až 6 možných vstřiků v jednom cyklu) a vytváří velice jemné rozptýlení nafty. S takto optimalizovanou směsí vzduch/nafta je spalování úplnější, homogenní a s nižšími emisemi škodlivin.

Životní prostředí

Extrémně jemné rozptýlení nafty ve spalovací komoře vysokotlakým vstřikováním společnou rampou umožňuje homogenní spalování s lepším průběhem, které znatelně omezuje zdroj emisí škodlivin. Aktivní podíl na ochraně životního prostředí a respektování emisních norem EURO 4 má navíc i fungování obou turbokompresorů a systém recirkulace výfukových plynů. Konkrétně přináší u motoru 2.2l HDI FAP spojení nové spalovací komory s tlakem vstřikování 1 800 barů snížení emisí řádově o 30 % v porovnání s předcházející generací.

Motor je spojen s nejnovější technologií FAP s aditivním filtrem. Filtr pevných částic třetí generace má u nového motoru 2.2 HDI interval výměny 180 000 kilometrů. Prodloužení intervalu bylo umožněno vyšší kvalitou aditiva a filtrační vložky. V porovnání s předchozí vývojovou variantou motoru se celková výška snížila o 4 cm. Větší kompaktnost motoru dovoluje snadnější adaptaci pro různé vozy a verze a větší prostor mezi blokem motoru a kapotou zároveň zlepšuje ochranu chodců i posádky vozu.

Akustika a vibrace

Dvojitá stěna skříně motoru, patentovaná a vyráběná přímo ve slévárně, zlepšuje akustický projev motoru o 3dB, což je hladina, kterou uživatel vozu významně vnímá. Dva vyvažovací hřídele s protiběžnou rotací se pozitivně podílejí na dobrém vibračním projevu motoru. Těleso škrticí klapky s motorkem umístěné v systému rozvodu má velice krátkou dobu odezvy a spíná ve fázi volnoběžných otáček, aby se zabránilo přenosu vibrací motoru.

Manuální šestistupňová převodovka ML6C

Motor 2.2 HDI FAP je u modelu 407 spojen s manuální šestistupňovou převodovkou ML6C, oblíbenou pro svůj jízdní komfort, přesnost a rychlost řazení. Kompaktnost, jedna z jejích nejvýznačnějších charakteristik, umožnila zachovat stejné vnější rozměry jako u pětistupňové převodovky a zároveň neměnný poloměr otáčení. Aby byla schopna snášet točivý moment 370 Nm je převodovka vyztužena v úrovni spojkového pouzdra a diferenciálu. Podvozkové části byly přizpůsobeny parametrům pohonné jednotky.

Spolupracujeme s TipCars.com
Čínské konglomeráty CEFC a CITIC v Evropě vytvoří společný podnik, tvrdí Mynář Čínské konglomeráty CEFC a CITIC v Evropě vytvoří společný podnik, tvrdí Mynář

Zástupci čínských společností CITIC Group a CEFC Europe…

Bývalý šéf Zelených Stropnický přerušuje politickou kariéru Bývalý šéf Zelených Stropnický přerušuje politickou kariéru

Bývalý předseda Zelených a pražský zastupitel Matěj…

Křetínský jedná ve Francii o koupi dalšího známého magazínu, má zájem o Marianne Křetínský jedná ve Francii o koupi dalšího známého magazínu, má zájem o Marianne

Společnost Czech Media Invest (CMI), kterou spoluvlastní…

V Dukovanech střídá jedna odstávka druhou V Dukovanech střídá jedna odstávka druhou

Neplánovaná odstávka čtvrtého bloku Jaderné elektrárny…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 



Ojetý Peugeot 407 Coupe: Někdo tady prodělal kalhoty Ojetý Peugeot 407 Coupe: Někdo tady prodělal kalhoty

Peugeot 407 Coupe dnes koupíte i za částku do 100.000…

Ojetý Peugeot 407: Polovičatá práce Ojetý Peugeot 407: Polovičatá práce

Těžko říct, čím Peugeot 407 “proslul” více: jestli…

 



 
AMG Driving Academy: Na okruhu v Mostě jsme se učili řídit. S rychlými Mercedesy!

AMG Driving Academy: Na okruhu v Mostě jsme se učili řídit. S rychlými Mercedesy!

Dnes 12:59

Pokud se chcete naučit zvládnout své rychlé auto či vylepšit své jezdecké schopnosti, má pro vás Mercedes řešení. AMG Driving Academy!




Blesk.cz

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert. Každý Čech ho ročně sní 48 kilo

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert.…

Milujete k snídani kaiserku namazanou máslem, nebo dokonce dvě? A co rohlík s marmeládou k odpolední svačině? A…

Nepovedené vychloubání Victorie Beckham: Máš smutný život, zpražili ji fanoušci

Nepovedené vychloubání Victorie Beckham: Máš smutný…

Zpěvačka a módní ikona Victoria Beckham oslavila v úterý své 44. Narozeniny. Manžel David Beckham a jejich čtyři…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Beton vs. antuka. Drtivá změna a jasná nadvláda. Čím Nadal ničí soupeře?

Beton vs. antuka. Drtivá změna a jasná nadvláda. Čím…

Že je Nadal podstatně více nebezpečný na antuce než na tvrdém povrchu? To není u desetinásobného vítěze French…

 

Reflex.cz

Exkluzivně: Babiš souhlasí s přesunem ambasády v Izraeli do Jeruzaléma. Současný stav je podle něj absurdní

Exkluzivně: Babiš souhlasí s přesunem ambasády v…

Premiér Andrej Babiš zaslal organizátorům petice za přesun ambasády do hlavního města Izraele dopis, ve kterém…

Nová naděje v boji proti plastovému zamoření? Vědci omylem objevili enzym, který požírá plast

Nová naděje v boji proti plastovému zamoření? Vědci…

Vědci objevili přirozeně vyskytující se enzym, který si pochutnává na plastech a který je schopen plasty…