Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 3008 Hybrid 136 – Staré auto, nová technika

Marek Bednář
Diskuze (26)

Dosluhující rodinný crossover ze stáje Peugeotu dostal do posledních měsíců svého života nové pohonné ústrojí. Ač je to na papíře mild-hybrid, po městě vůz zvládá jezdit na elektřinu víc než na benzín. Zbytek „třitisíceosmy“ však už je zastaralý.

Design, interiér


Dalo by se namítnout, že zbytečně testuji auto, jehož nástupce se už představil. Tím spíš, když i ten nástupce dostane techniku, kterou má tenhle bílý crossover pod kapotou, a v rámci koncernu Stellantis nebude zdaleka jediný. Nemůžu však odmítnout vyzkoušení nové motorizace a nové převodovky o týdny či měsíce dřív, než by se mi to poštěstilo v nové generaci „třitisíceosmy“, a beru do ruky klíč od vozu, s nímž jsem jel už několikrát. 

Současný design má 3008 od modernizace, která se ukázala někdy v roce 2020 a všichni už tak měli dost času se na něj podívat. Připomenu tedy hezké „zuby“ světelného podpisu na přídi či fakt, že vůz ve dne svítí i zadními obrysovkami, i když to na přístrojovém štítu nedává kontrolkou znát.

Světlomety svítí docela hezky na to, že to jsou „jen“ reflektorové LEDky, a automatické přepínání dálkových světel funguje výborně. Taky tu není autonivelace, sklon světlometů se seřizuje manuálně, takže se nestane, že by auto svítilo pár metrů před sebe a člověk neviděl, kam jede.

Peugeot 3008 používá uspořádání s vyvýšeným digitálním přístrojovým panelem, grafi cky už ale jeho prostředí zaostává Peugeot 3008 používá uspořádání s vyvýšeným digitálním přístrojovým panelem, grafi cky už ale jeho prostředí zaostává

Uživatelsky příjemných řešení najdeme řadu i v interiéru. Předně, sledování jízdních pruhů a aktivní vedení středem pruhu má každé své tlačítko nalevo od volantu. Také adaptivní tempomat – dobře fungující, mimochodem – má k ovládání vlastní „placku“ vlevo pod volantem. Sice na ni není za jízdy vidět a musíte se ji naučit, ale to trvá jen chvíli.

Taky se sem dostal nový, malý volič převodovky, který sice dekorativními drážkami připomene šípovité ozubení Andrého Citroëna, ale používá se nesrovnatelně lépe než někdejší páka, kterou člověk pro zvolení D musel zvednout nahoru.

Co naopak zůstalo beze změn, je infotainment. Když se před téměř deseti lety objevil jako nový, byl poměrně dobrý, dnes už ale je zastaralý. Tím spíš, že peugeoty novější konstrukce mají zcela nový infotainment s dodatečným displejem i-Toggles s nastavitelnými zkratkami. Ovšem vzhledem k tomu, že životní cyklus tohoto auta končí, nedivím se, že automobilka nechce investovat do takto výrazné úpravy interiéru.

Video se připravuje ...

Stejně tak je na svém kontroverzním místě přístrojový štít. Ve většině peugeotů na něj přes věnec volantu nevidím, mám ovšem dojem, jako by u této 3008 byl rozsah nastavení volantu nějak kratší. I když ho dám co nejvíc nahoru a k sobě, přijde mi, že je daleko – a taky vidím na většinu displeje, nikoliv jen na necelou horní půlku, jak jsem zvyklý.

Pochválit nicméně musím sedačky, které jsou měkké a pohodlné. Jejich boční vedení zvládá držet tělo v zatáčkách adekvátně k určení vozu – není to sporťák a zatáčky s ním řezat nebudete, takže je všechno v pořádku. Naopak v kufru mi chybí háčky na tašky; na větší věci je třeba „gumicuku“ nataženého mezi kotevní oka, menší věci, jako např. brašna s notebookem, po koberci v zatáčkách necestují.

Motor, jízdní vlastnosti


Hned na začátku vymezím jednu hranici. Nejlepším pohonným ústrojím pro dosluhující Peugeot 3008 byl podle mě plug-in hybrid s pohonem všech kol, označený Hybrid4. Umožňoval totiž poměrně dlouhý dojezd na elektřinu, bez běžícího spalovacího motoru jezdil primárně jako zadokolka, kombinovaných 300 koní byl velmi příjemný výkon a v nabídce byl i režim 4WD, v němž vůz počítal se ztrátou trakce a poháněl rovnou všechna kola rovnoměrně.

Nedávný přírůstek do nabídky, který testuji, označený Hybrid 136 e-DCS6, však má potenciál být těsně druhý. Kombinuje totiž dvanáctistovku PureTech – povedený to motor, v rámci tříválců – s elektromotorem, jehož papírových 28 koní a 55 newtonmetrů je tak nějak na hraně mezi mild hybridem a plnohodnotným „samonabíjecím“ hybridem.

Na elektřinu zvládne hodně

Po týdnu reálných zkušeností musím nesouhlasit s některými kolegy a přiklonit na stranu toho druhého – jde o plnohodnotný hybrid, třebaže pracuje s napětím jen 48 voltů. Role elektromotoru a malého, 432Wh akumulátoru totiž není jen v tom, že by vůz mohl vypnout spalovací motor při plachtění – on na ten elektromotor dokáže i jet. 

Peugeot 3008 1.2 Hybrid 136 Peugeot 3008 1.2 Hybrid 136

Sice jen kousek, po rovině a rychlostí do 70 km/h, ale dokáže. Přístrojový štít ukazuje i podíl elektrické jízdy v dané trase a v městském provozu ho bez problémů dokážu udržet nadpoloviční, a nijak těsně – klidně mezi 55 a 60 procenty. A když se opravdu hodně snažím plynový pedál jen lechtat, zvládnu velmi zvolna zrychlit na městskou padesátku čistě na elektřinu – samozřejmě, mám-li v akumulátoru dost energie.

Manévrování či třeba couvání se na elektřinu odehrává ve většině případů a při běžném zrychlování se spalovací motor zapojí do hry okolo rychlosti 20 km/h. Prudké sešlápnutí plynu má za následek okamžité startování tříválce.

Věřím, že s lehkou nohou nebude problém jezdit s kombinovanou spotřebou hluboko pod 7 l/100 km, já dosáhl čísla 7,1 litru na zkušební trase, která má zhruba třetinový podíl města, okresek i dálnice. Celkový průměr testovacího týdne dosáhl rovných osmi litrů, ovšem to proto, že „třitisíceosma“ nejméně půlku z 950 ujetých kilometrů strávila na dálnici a tam je třeba relativně slabé pohonné ústrojí docela ždímat.

Peugeot 3008 1.2 Hybrid 136 Peugeot 3008 1.2 Hybrid 136

K tříválci, který běží v Millerově cyklu a dostal turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek, automobilka kromě elektromotoru přidala také nově vyvinutou šestistupňovou dvouspojkovou převodovku. Ta je náhradou za dosud používaný osmistupňový automat Aisin, který byl klasickou planetovou skříní s hydrodynamickým měničem točivého momentu.

Elektromotor je její součástí a Peugeot ji tak označuje za „elektrifikovanou“. Vyvinul ji speciálně pro použití s hybridními pohonnými ústrojími a v tiskové zprávě slibuje, že změna převodu je možná bez přerušení přísunu točivého momentu. Vskutku, řazení je ve většině případů hladké a plynulé. 

Co ale převodovka nedokáže, je vytáhnout auto na zhruba 15 cm vysoký obrubník, když se o něj kolem opřu a zastavím. Je třeba se trochu rozjet a pneumatikou do obrubníku narazit, což k ní není zrovna šetrné. Stejně tak vůz v žádném ze tří jízdních režimů – na výběr je normální, sportovní a eco – neplachtí; kdykoliv uvolním plynový pedál, začne rekuperací dobíjet baterii a tím zpomalovat dost silně na to, aby rozsvítil brzdová světla.

Měl jsem obavu ze škubavých rozjezdů, kterým se nedokázalo vyhnout např. ústrojí Subaru e-Boxer ve svých prvních provedeních, ovšem tady takové problémy zhusta nejsou. Samozřejmě je start motoru při zrychlování cítit, jinak je ovšem tříválec poměrně dobře odhlučněn.

Závěr


Obšírně a detailně hodnotit dosluhující Peugeot 3008 nemá valného smyslu, když je za dveřmi nástupce. Zkusím to tedy trochu jinak. I když mi velmi vadí i-Cockpit, tedy umístění přístrojového štítu pod čelním sklem místo klasicky pod volantem, a výkon 136 koní považuji za hrubě nedostatečný, na hybridní „třitisíceosmu“ jsem se těšil a týden s ní si opravdu užil.

Samozřejmě, ergonomie je místy diskutabilní, ne zrovna skvělý výhled z vozu taky a infotainment už nesnese srovnání s nejnovějšími auty, ale jízdním komfortem je tento stárnoucí crossover pořád na velmi vysoké úrovni. Navíc, velmi příjemně mě překvapil novým pohonným ústrojím.

Pokud se vám tedy nechce čekat na novou generaci, nebo pokud se vám třeba nelíbí, koupit ještě tuhle generaci určitě nebude špatnou volbou. Tím spíš, pokud hledáte pohodlné auto pro rozvážnou jízdu spíš než nějaké sportovní výkony.

Nejlevnější verze modelu 659.000 Kč (3008 PureTech 130 S&S MAN6, 96 kW, Active Pack)
Základ s testovaným motorem 749.000 Kč (3008 Hybrid 136 e-DCS6, 100 kW, Active Pack)
Testovaný vůz bez příplatků 799.000 Kč (3008 Hybrid 136 e-DCS6, 100 kW, Allure Pack)
Testovaný vůz s výbavou 905.600 Kč (3008 Hybrid 136 e-DCS6, 100 kW, Allure Pack)

Plusy

  • Velký podíl jízdy na elektřinu ve městě
  • Nadprůměrné sedačky

Minusy

  • Zastaralý infotainment
  • Nepohodlné umístění přístrojového štítu
  • Malý rozsah nastavení volantu
Zobrazit celý článek
Marek Bednář
Diskuze (26)

Doporučujeme

Peugeot 3008 Hybrid 136
Cena základní sestavy 799 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS + EBA + EBD + ESP + ASR + Pomoc při rozjezdu do svahu, 6× airbag, Elektrická parkovací brzda, Pack Safety: Tempomat a omezovač rychlosti (s doporučením maximální povolené rychlosti), Active Safety Brake (systém automatického nouzového brzdění – kamera), Distance Alert (upozorní řidiče akustickým a vizuálním signálem na blížící se překážku), Aktivní systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu / neoznačeného kraje vozovky (PFIL - s možností korekce jízdní dráhy), Coffee Break Alert (systém sledování doby řízení), Rozšířený systém rozpoznání dopravního značení (identifikace vybraných dopravních značek), Paket Viditelnost (Automatické stěrače a automatické rozsvěcení světel za snížené viditelnosti, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, Follow me home), Visiopark 1 (couvací kamera 180°) + zadní parkovací asistent, Přední LED světlomety s integrovanými LED denními světly, Zadní sdružené LED světlomety s kresbou „3 drápů“ • PEUGEOT i-Cockpit, Kompaktní multifunkční kožený volant, Barevný kapacitní dotykový 8" displej, Automatická dvouzónová klimatizace s výdechy pro druhou řadu sedadel, Hands-free startování vozu, Elektricky ovládaná přední a zadní okna se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí, Elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s integrovanými LED směrovými světly, čidlo venkovní teploty, Lavice ve druhé řadě dělená v poměru 2/3-1/3, Látkové čalounění PNEUMA černá, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, Sada pro opravu pneumatiky, Exkluzivní tmavé čalounění stropu, Dekor palubní desky a panelů dveří Carbon, Pack Look Active, Pack Safety Plus: Pack Safety + Driver Attention Alert (systém sledování pozornosti řidiče za pomoci kamery umístěné na čelním skle a pohybů volantu), Automatické přepínání dálkových světlometů, Osvětlení prostoru pro nohy vpředu, On-line 3D navigace: Navigační systém 3D v češtině s integrovanou mapou Evropy a hlasovým ovládáním, doživotní aktualizace zdarma, předplatné TomTom Services na 3 roky zdarma (TomTom Traffic - on-line dopravní informace, nebezpečné úseky / rychlostní radary, cena pohonných hmot, parkoviště - cena a dostupnost, počasí, body zájmu), rádio MP3 (6 reproduktorů, bi-tuner), barevný kapacitní dotykový 10" HD displej + Digitální tuner rádia DAB s možností přechodu na analogové vysílání + Hands-free Bluetooth + USB + ovládání na volantu + Mirror Screen (Apple Car Play / Android Auto), Zatmavená skla zadních oken, Kombinované látkové čalounění COLYN černá • Středová loketní opěrka vzadu s držáky na kelímky a otvorem na lyže, Pack Look Allure Pack Kč
Cena testované sestavy 905 600 Kč
Výbava testované sestavy lak bílá Nacré (+23.000 Kč), Elektrické páté dveře a černá střecha (+8.000 Kč), Advanced Grip Control, asistent sjíždění prudkých kopců, 18“ litá kola Los Angeles s celoročními pneumatikami (+8.000 Kč), Samočinné parkování Park Assist, Visiopark 2 (+15.000 Kč), Peugeot Connect Box (+8.000 Kč), Pack Drive Assist Plus (adaptivní tempomat, vedení vozidla v jízdním pruhu, samočinné nouzové brzdění, sledování mrtvých úhlů) (+20.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.6
Emise CO2: 125
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / 1482
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1553 / 497
Rozměr pneu: 225/55 R18
Peugeot 3008 Hybrid 136
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4447
b) šířka (mm): 1841
c) výška (mm): 1620
d) rozvor (mm): 2675
e) rozchod vpředu (mm): 1593
f) rozchod vzadu (mm): 1601
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - del42sa
4. 4. 2024 15:43
Re: K čemu to je?
tady to tak tragicky nedopadlo , spotřeba 6,1 l průměr, na dálnici 7 l na tak velké auto mi přjde naprosto v pohodě , město a okrsky klidně kolem 5l

https://www.youtube.com/watch?…
2. 4. 2024 20:14
Re: Tento Peugeot je žádoucí asi jako chřipka
No ano, právě i díky tomu, že je podstatně lehčí. :-) :yes:
Avatar - lamal
30. 3. 2024 18:53
Re: K čemu to je?
To je auto od auta, velkost a hmotnost 3008 nie je najmensia, ZRV by bolo uspornejsie, ale to je top japonsky hybrid ;-) Ked budes setrit tak aj tento hybrid v 3008 bude usporny.

Hybrid je primarne do mesta a na okresky, lebo tam je najuspornejsi, je na tom nieco špatné ? Diesel je na dialnice, pretoze tam je naujspornejsi... :-)
Avatar - del42sa
30. 3. 2024 10:33
Peugeot
"nejlepším pohonným ústrojím pro dosluhující Peugeot 3008 byl podle mě plug-in hybrid s pohonem všech kol, označený Hybrid4. Umožňoval totiž poměrně dlouhý dojezd na elektřinu, bez běžícího spalovacího motoru jezdil primárně jako zadokolka, kombinovaných 300 koní byl velmi příjemný výkon a v nabídce byl i režim 4WD, v němž vůz počítal se ztrátou trakce a poháněl rovnou všechna kola rovnoměrně"

to má být vtip ? Nejlepším pohonným ustrojím byl 2.O HDi motor, než ho (zcela zbytečně) vyřadili z nabídky. Pohon který zmiňujete byl nejdražším , který se dal do tohoto Peugeotu pořídit,určený max pro skalní příznivce značky a zelené eurohujery,nabízející drahou a složitou techniku ,jinak za tu cenu naprosto mimo zájem většiny zákazníků ;-)

testovaný tříválec na dálnici, z logiky věci , úspornější být nemůže, ale ve městě a po okrskách je uspora oproti předchozímu provedení výrazná a na to se měl test primárně zaměřit
30. 3. 2024 07:47
3 válec fuj
A ještě k tomu benál. Jezdím i 800 km denně občas autem Dublin a zpět s vnoučaty. Každý týden s přívěsem. V současném 20 letém Fordu galaxy s průměrnou spotřebou 6.8 l a s najezdem 750 000 km jsem zatím nenašel následovník, vypadá to asi opět na Ford. Díky Green dealu se všichni asi po****y, kdo to kdy viděl takový motor dát do tak těžkého vozu. Škoda že ten test nedokázal dovézt do konce a ne testoval spotřebu mimo město na alespoň 100a více km. Škoda přemrštěné ceny...