Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 208 GTi 30th: Francouzský výroční ďáblík míří do Goodwoodu

Aleš Dragoun
Diskuze (2)

Peugeot už nedávno avizoval příchod výroční edice modelu 208 GTi i jeho premiéru v Goodwoodu. Nyní se malý hot-hatch představuje oficiálně.

Francouzský lev si připomíná třicáté výročí legendárního modelu 205 GTI (ještě s velkým I v názvu, které si ovšem později nenechal líbit Volkswagen). Slavná ostrá dvěstěpětka se sice objevila už na IAA 1983, ale do prodeje se dostala až v následujícím roce. A nabroušený třídveřák, který dával na frak ostatní konkurenci včetně Golfu je třeba si připomenout. U novinky rozhodně nezůstalo jen u nějakých stylistických úprav, sahalo se i na motor.

Čtyřválec 1.6 THP pochopitelně splňuje normu Euro 6, ale hlavně má místo standardních 147 kW a 275 N.m trochu více. Výkon se zvedl na 153 kW a točivý moment na krásně kulaťoučkých 300 N.m. Síla se přenáší přes šestistupňovou přímo řazenou převodovku stále jen dopředu, jak tradice velí. Dále přitvrzeno bylo zavěšení a posilovač řízení je citlivější, také přední stabilizátor je zesílený. Světlost klesla o 10 mm a rozšířen byl i rozchod kol, vpředu o 22 a vzadu o 16 mm. Oproti standardnímu GTi tak novinka určitě lépe sedí na silnici. Nesmíme zapomenout na trakci, o tu se stará samosvorný diferenciál Torsen. Ten i šestistupňovou rychlostní skříň darovalo ostré kupé RCZ R. Elektronická kontrola trakce i stability byly překalibrovány. Přední kotouče mají v průměru 323 mm, jsou 28 mm tenké a zakusují se do nich čtyřpístkové třmeny. Od Bremba, byť nesou logo divize Peugeot Sport.

Pneumatiky Michelin Pilot Super Sport rozměru 205/40 ZR18 jsou obuty na nádherných černých litých kolech s osmičkou zdvojených paprsků. Zrychlení z klidu na stovku za 6,5 s vyvolá nadšené reakce a hlavně je o 0,3 s lepší než u normálního GTi. Pružná akcelerace z 80 na 120 km/h trvá 6 s při zařazené pětce. Kilometr s pevným startem ujede francouzský lvíček za 26,5 s.

Už jen vzhled série s prostým názvem „30th“ budí respekt. Peugeot odhalil výstavní kousek. Pamatujete na koncept 308 R? Tak u radikální 208 GTi byla použita přesně opačná kombinace: černé auto doplňuje červená barva. Rudá je vlastně je jedna lamela v předním nárazníku, brzdové třmeny a pak také celá záď. Ale i to stačí. U sériových exemplářů budou chromované prvky ze série také nahrazeny matně černými. Dvojitá koncovka výfuku se ale stále blyští tím správným kovem. Dvoubarevná kombinace zůstane, komu přijde moc divoká, koupí si 208 s vyceněnými zoubky v bílé nebo červené. Tradice je třeba ctít i v tomto případě!

Interiér alespoň dle popisu zachovává vyvýšenou přístrojovou desku a maličký volant. Fotografie dosud automobilka neuvolnila, přesto zde najdeme nějaké ty plaketky připomínající, že sedíme v limitované sérii. A vládne mu stejná barevná kombinace jako exteriéru, tedy černočervená. Na čalounění byly použity vesměs umělé tkaniny včetně Alcantary.

Peugeot své označení GTi v posledních letech dost znevážil, ale v případě 208 se k němu vrátil v plné parádě! Jen tak dál, vždyť už 13. března oslavil výrobu desetitisícího exempláře! Výroční dvěstěosmička má výstavní premiéru na Festivalu rychlosti 26. června, uvidíme ji i v Paříži a u dealerů se objeví v listopadu. Doufáme, že si pár kusů najde cestu i k nám. Přesný počet limitované série zatím zveřejněn nebyl, ceny pochopitelně také ne.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
27. 6. 2014 18:25
Re: Parada
208 GTI je parádní autíčko , co mě ale překvapilo , že nabroušený RCZ-R je na případné každodenní použití daleko příjemnější a pohodlnější . Bravo Peugeot , snad nastoupenou cestu udrží :yes:
Avatar - hijack
27. 6. 2014 17:17
Parada
Maly lev vyzera neskutocne dobre. Nakolko zakladne GTi moc netrci z radu tak edicia 30th je presny opak..takto ma vyzerat hot hatch. Som zvedavy na prvu jazdu. GTi je skvela zabava ale toto vdaka tomu sirsiemu a nizsiemu podvozku bude urcite stabilnejsie a nekompromisnejsie. palec hore :yes: