Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 407 SW 2.2 (116 kW) - Sametová evoluce

Ondřej Láník
Pátý testovaný Peugeot 407 se k pravidelnému testu redakce Auto.cz dostavil s motorem neobvyklé kubatury.

Objemový a výkonový skok mezi čtyřválcem 2.0 a šestiválcem 3.0 se snad neslučoval s filozofií široké nabídky motorů a výbav, a tak se i do nejnovějších Peugeotů střední třídy montuje čtyřválec o objemu 2230 cm3.

Každá automobilka je při vývoji nového modelu postavena před otázku, jaké motory budou novinku pohánět. Základní palivové kritérium má koncern PSA již léta rozhodnuto, prim totiž hraje nafta. Diesely HDI patří k velmi oblíbeným agregátům a protože možnosti přímého vstřiku nafty kombinované se systémem common-rail zatím nejsou zdaleka vyčerpány, mají písmena HDI světlou budoucnosti. Oba vznětové čtyřválce již prošly redakčním testem Auto.cz (407 1.6 HDI, 407 2.0 HDI) s velmi dobrým hodnocením, ale stále existuje mnoho zákazníků, kteří preferují kultivované zážehové agregáty. Tito zájemci o Peugeot 407 mají v současné době čtyři možnosti. Všechny agregáty pocházejí ze společné nabídky motorů koncernu PSA.

Vzhledem k popularitě vznětových motorů na českém trhu jsme se v prvních měsících zaměřili právě tímto směrem, ale nyní se dostáváme i k verzím zážehovým. Po dvou čtyřistasedmičkách s motorem 3,0 V6 (407407 SW) se tedy setkáváme s nejsilnějším čtyřválcem.

Otázku jak zaplnit mezeru mezi tradičním dvoulitrovým čtyřválcem a větším šestiválcem řeší každá automobilka po svém. Možností ale není zase tak mnoho. Část trhu řeší nabídku výkonu nad možnostmi dvoulitrového zážehového motoru přidáním přeplňování (Renault, VW Group, Saab), jiní volí zvětšení objemu čtyřválce (Opel, Peugeot, Citroën) a třetí cestou je zmenšení objemu šestiválců (např. BMW, Ford).

Objemový a výkonový skok mezi čtyřválcem 2.0 a šestiválcem 3.0 byl francouzským koncernem vyřešen již v minulé generaci Peugeotů střední třídy zavedením čtyřválcového motoru o objemu 2230 cm3. Jeho větší objem jej předurčují ke komfortní jízdě, kterou podporují také dva vyvažovací hřídele a hmotný setrvačník. Po nastartování se na palubě čtyřistasedmičky takřka neslyšně zvedne hladina hluku a jiné to není ani ve většině jízdních režimů. Čtyřválcovou konstrukci znevýhodňuje proti šestiválcům přirozená nevyváženost, ale ze spolupráce výše uvedených technických opatření a excelentního uložení motoru v karosérii, vzešla prvotřídní vibroakustická atmosféra ve voze.

Nejvyšší výkon 116 kW je k dispozici při 5650 ot./min, z naladění tohoto agregátu ale přímo čiší preference lineárního průběhu točivého momentu.Ten vrcholí hodnotou 217 Nm při 3900 ot./min, ale prakticky v celém otáčkovém pásmu (od 2000 do 5500 ot./min) je k dispozici alespoň 200 Nm. Z tohoto hlediska jsou vylepšeny vlastnosti motoru aplikací variabilního časování sacích ventilů.

Motor se sametovým během si libuje spíše v komfortní rychlé jízdě, než v četných akceleracích. Velké rotující hmoty je totiž třeba déle rozhýbávat a to se odráží na menší ochotě ke změně otáček. Tomu odpovídá také hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h udávaná výrobcem (10,4 s), která je jen o čtyři desetiny sekundy lepší než u dvoulitrového zážehového motoru. Uživatelský komfort má v šestnáctiventilovém motoru 2.2 (116 kW) jednoznačně přednost před vším ostatním. Standardně dodávaná šestistupňová převodovka má sice lehký chod, ale ležérní vymezení jednotlivých rychlostních stupňů projevující se velkou vůlí v kulise řazení. Při rychlosti 100 km/h pracuje motor se 3000 ot./min, 130 km/h odpovídá 3600 ot./min (obě hodnoty na šestý převodový stupeň). Městskou rychlostí 50 km/h můžete bez větších protestů cestovat na druhý, třetí, čtvrtý, pátý i šestý převodový stupeň.

Nejvyšší spotřeba během testu se vyšplhala k hranici 13 l/100 km ve městě, na dálničním okruhu při jízdě rychlostí 140 km/h se na trase 200 km spotřeba ustálila na 9,8 l/100 km, při snaze o maximální úsporu paliva na dálnici při jízdě rychlostí 100 km/h jsme z palubního počítače odečetli 8,4 l/100 km. Průměr za celý test (650 km) činil 10,3 l/100 km.

Peugeot 407 SW jsme v podobné konfiguraci již dříve testovali, proto vás místo opakování popisu interiéru, výbavy a jízdních vlastností odkazujeme na předchozí test Peugeotu 407 SW 3.0 V6.

Ondřej Láník
Peugeot 407 SW 2.2 (116 kW)
Cena základní sestavy 894 000 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech dvousměrně nastavitelné, rádio RD4 s přehrávačem CD + 6 repro, automatická aktivace výstražných světlometů, automatická klimatizace - dvouzónová s čidlem vlhkosti, pylovým filtrem a kompresorem s externím pohonem, automatická převodovka 6-ti stupňová, světelný a dešťový senzor + reflexní čelní sklo, automatické uzamčení vozu nad 10 km/h, bederní opěrky sedadel vpředu, ISOFIX, centrální zamykání s DO, dvojité boční airbagy vpředu elektrická a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrické nastavení sedadel vpředu, elektrické jednodotykové ovládání oken vpředu i vzadu, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, ESP + ABS + ASR + EBD + brzdový asistent, hlavové airbagy vpředu i vzadu, hliníková kola 17“ Cosmos + senzor tlaku v pneumatikách, velurové koberečky, kolenní airbag pod sloupkem řízení, loketní opěrka vpředu - výškově nastavitelná, loketní opěrka vzadu s úložným prostorem a držákem nápojů + otvor pro dlouhé předměty, multifunkční displej C (informace z audio systému + palubního počítače + klimatizace + telematiky (na přání) + datum, čas + ukazatel venkovní teploty), osvětlená zrcátka ve slunečních clonách, osvětlené prahy dveří vpředu, palubní počítač, parkovací asistent vzadu, proměnné pérování AMVAR, přední mlhovky, síťka v zavazadlovém prostoru, tónovaná skla, degresivní posilovač řízení, velurové čalounění + prvky interiéru v imitaci dřeva, volant a manžeta řadicí páky v kůži, dvousměrně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, xenonové světlomety s ostřikovači + automatická korekce nastavení + funkce dálniční nastavení, zadní sedadlo dělené 1/3 - 2/3, tempomat s omezovačem rychlosti Kč
Cena testované sestavy 958 000 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+14.000,-), kožené čalounění a vyhřívaná přední sedadel (+50.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2230
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 116 / 5650
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 217 / 3900 - 3900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 216
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.9 / 6.8 / 9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 448 / 1365
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1535 / 490
Rozměr pneu: 215/55 R17
Peugeot 407 SW 2.2 (116 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4763
b) šířka (mm): 1811
c) výška (mm): 1485
d) rozvor (mm): 2725
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1526
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano