23.11. 2018 Svět motorů

Peugeot 508 2.0 BlueHDi EAT8 vs. VW Arteon 2.0 TDI DSG – Umělecký dress code

 

Mezi úřednicky nudné passaty loni vtrhl umělec jménem Arteon. Do módních trendů však více než Němci promlouvají Francouzi a Peugeot tuto tradici nyní potvrzuje extravagantním modelem 508.

Dokáže zaujmout nejen vzhledem? A umí být naopak volkswagen patřičně neformální?

Tradiční střední třída neprožívá na starém kontinentě nejlepší časy, neboť mnoho zákazníků přesedlalo do módních SUV. Za dominantním passatem čeká v zástupu řada další modelů, jejichž šanci na přežití zvyšuje schopnost odlišit se v davu. Volkswagen si únik zákazníku, pro něž je passat příliš uniformní a fádní, loni pojistil druhým modelem Arteon. Ten se snaží tradiční techniku obalit atraktivním designem.

Peugeot si musí vystačit s jediným modelem. Na poli racionálně navržených vozů se předchozí generaci 508 nebojovalo snadno. Nyní se tedy tvůrci zaměřili hlavně na emoce a vytvořil originální vůz, který se od Peugeotu očekává, a otočí se za ním nejen příznivci značky.

Sázka na emoce

S novou pětsetosmičkou udělal Peugeot obrat o sto osmdesát stupňů a už se nesnaží zastoupit hned dva dnes již dávné předchůdce: 407 a 607. Vnitřní prostor se stal podružným, novinka je tak spíše ideovým nástupcem emocionálního 407 než narostlého předchozího 508. Vůz působí velmi kompaktním dojmem, úzká a hranatá karoserie mu dodává dynamický, lehce agresivní výraz.

Přední světlomety s dvojicí „klů“ po stranách sice můžou zdánlivě připomínat Renault Talisman, celkové vyznění vozu je však odlišné. Na poměry střední třídy menší rozměry potvrzují i čísla. Na délku peugeot měří 4,75 m, je tedy o 11 cm kratší než arteon. Velmi placatá karoserie narostla jen na 1,40 m – o téměř 5 cm méně než u volkswagenu. V porovnání s délkou je rozdíl v rozvorech nepoměrně menší: 2793 mm (peugeot) vs. 2837 mm (volkswagen).

TEST 2015: Peugeot 508 1.6 THP Allure – Spíš na pohodu

Silueta arteonu má kapkovitý tvar a předlouhá záď pozvolně klesá od střechy až po výraznou odtokovou hranu na pátých dveřích. Nejvýstižnější označení tedy zní fastback. Volkswagen projevil patřičnou kreativitu i vpředu, byť oproti peugeotu působí konvenčněji. Přídi dominuje obří maska, která se vodorovnými linkami pojí s diodovou grafikou světlometů. Oba vozy jsou unikátní bezrámovými okny, která žádný jiný neprémiový konkurent v segmentu nemá.

Tradice, ale každá jiná

Interiéry obou vozů jsou dva rozdílné světy. V arteonu si připadáte jako v jakémkoli jiném volkswagenu. Kreativita tvůrců vnějšího designu sem nedoputovala. Čeká vás tedy přísně technokraticky navržený prostor. Nic nehledáte, nic nepřekáží, ale žádné svěží nápady ani originalitu nečekejte.

Oproti tomu peugeot sází na svůj i-cockpit, který pozvedl na vyšší level. Vypadá vizuálně přitažlivě a poučil se z řady prohřešků proti ergonomii, kterých se dopustili menší sourozenci. Krásným příkladem jsou „klávesová“ tlačítka pod dotykovým displejem, skrze která se dostanete k tradičním funkcím typu navigace, klimatizace nebo telefonu.

Ovládání přes displej však stále není tak intuitivní jako ve volkswagenu. Poněkud kontroverzní kombinace malého volantu a malých přístrojů umístěných na vrchu palubní desky stále vzbuzuje u mnohých negativní reakce. Volant lze sice seřizovat výškově i podélně, ale najít optimální pozici, aby vám volant nezakrýval přístroje, je pro většinu průměrně vysokých postav těžký boj. Problém zpravidla nemají až dlouháni.

Konečně se poučil

Ve srovnání s předchozím modelem 508 se konečně dostalo i na pořádné odkládací prostory. Nechybí dvojice držáků na pití, velký prostor pod loketní opěrkou ani schránka na peněženku a mobil vedle řadicí páky. Do dveří se navíc pohodlně vejde velká láhev. Tradiční schránka před spolujezdcem navíc narostla do obřích rozměrů a pohodlně pojme i velký atlas. Ta v arteonu je o poznání skromnější a menší je i schránka pod loketkou. Inu Peugeot šel do sebe, úložné prostory jsou dokonce lepší než ve volkswagenu. Výborná kvalita zpracování je vlastní oběma vozům, peugeot však přidá nápaditější dekor ve stylu karbonu a nabízí měkčené plasty i v nižších partiích palubní desky.

Styl místo centimetrů

Subjektivní vnímání měníme za metr a pro dosud sebejistý peugeot začínají horké chvilky. Vpředu je vše ještě v pořádku, nad hlavou máme dokonce více místa než ve volkswagenu, a byť je středový tunel široký, kolenům nepřekáží. Ve druhé řadě je to však o poznání horší. Kvůli hlubší palubní desce se celý interiér posunul více vzad a ani kratší rozvor situaci nepomohl. Před koleny je místa asi jako v průměrném kompaktu, s výškou 1,9 m zbývá před koleny 8 cm, zatímco v arteonu je to o jedenáct více. Komfortu navíc ubírají i nízko umístěné sedáky a nemožnost zasunout nárty pod přední sedák. Kvůli výraznému podběhu se sem i hůře nastupuje. Nad hlavou nelze čekat zázraky kvůli stylově svažující se střeše. Naměřených 88 cm od sedáku nutí i průměrně vzrostlé jedince do přikrčení.

Sportovní ředitel

Na chlup stejně místa ve vertikálním směru jsme zde naměřili i arteonu, jinak je však místo vzadu doslova ředitelské. Prostor před koleny se dokonce může měřit se superbem, i dlouháni si můžou dát nohu přes nohu, nebo se podsunout do pololehu. Takže chybějící prostor nad hlavou snadno vykompenzují. Vpředu i vzadu je ve volkswagenu navíc asi o 5 cm více místa i v příčném směru. Jediné, na co si musíte zvyknout, je poněkud stísněnější pocit nad hlavou vpředu, neboť přední sklo stoupá pomalu.

Rozdíl ve velikosti vnitřku poznáte i na zavazadlovém prostoru. Arteon naplno zúročuje délku karoserie a nabízí rovněž mimořádně dlouhý úložný prostor. Kufr peugeotu je sice kratší, zato mezi podběhy nabízí více centimetrů, takže se půdorysným prostorem téměř vyrovnává. Výška obou vozu je totožná, za sedadly jsme naměřili 50 cm, u víka 49 cm. Podlážka arteonu je však asi o 5 cm výše, než by musela být, neboť se pod ní ukrývá plnohodnotná rezerva. Naopak v peugeotu se musíte spokojit s lepicí sadou. Lepší známku za prostor a variabilitu si odnáší zaslouženě arteon i díky tomu, že mu na rozdíl od 508 nechybí průvlak na lyže.

Údaje o testovaných vozidlech Peugeot 508 2.0 BlueHDi Volkswagen Arteon 2.0 TDI
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 177/8 189/19
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 91-101/88 91-99/88
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 0-7/0 0-5/0
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 149/143 154/148
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 138/134 136/136
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 54-59 x 52/49 x 50 54 x 51/52 x 56
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 61 x 52 64 x 51
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 98 x 99 109 x 102
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 72/180 73/181

Kdo si tu věří?

Volkswagen Arteon ani druhá generace Peugeotu 508 nejsou typickým mainstreamem střední třídy a nastavení ceny je i do značné míry odrazem toho, nakolik si daná automobilka věří, že design prodává. Nejlevnější vozem v rámci střední třídy, který výkonově odpovídá testovaným vozům, je Škoda Superb 2.0 TDI.

Ta po dovybavení námi požadovaných prvků vyjde na 852.000 Kč. Peugeot 508 2.0 BlueHDi 120 kW začíná na 830.000 Kč v testované výbavě Active. Ta je sice slušně vybavená, nicméně pokud chcete diodové světlomety, jak požadujeme do cenového srovnání my, musíte zvolit prostřední výbavu Allure za 870.000 Kč a následně si za ně připlatit 35.000 Kč. Volit vrcholný model GT za 950.000 Kč se vyplatí spíše těm, kteří ocení i designové sportovní doplňky, z funkčního hlediska si lze dovybavit dle libosti i prostřední výbavu.

TEST 2011: Peugeot 508 GT 2,2 HDi (150 kW) – Le Grand Tourisme

Volkswagen se cenou tradičně nijak nepobízí, Arteon 2.0 TDI 110 kW DSG vyjde minimálně na 943.900 Kč, a přitom si za řadu věcí stejně připlatíte. Týká se to třeba navigace. Diodové světlomety však mají všechny arteony již v ceně. Nad základní výbavou Arteon se nachází verze Elegance (od 1.039.900 Kč), která již onu navigaci obsahuje a přidává ještě větší 18“ kola, displej místo tradičních přístrojů, dynamické natáčení světlometů či kožené čalounění. Vrcholně provedení R-Line (1.051.900 Kč) se již z funkčního hlediska moc neliší, ale přidává sportovní doplňky vně i uvnitř vozu.

Záruky nabízí bohatší Peugeot, neboť na celý vůz poskytuje garanci 5 let, Volkswagen pouze zákonné dva roky. Z dostupných cen servisu však vyplývá, že údržba německého vozu je levnější.

Pořizovací náklady Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW DSG Peugeot 508 2.0 BlueHDi 120 kW EAT8 Volkswagen Arteon 2.0 TDI 110 kW DSG
Základní cena 768 900 Kč (Active) 830 000 Kč (Active) 943 900 Kš (Arteon)
Cena verze Světa motorů 852 000 Kč (Ambition)* 905 000 Kč (Allure)* 965 500 Kč (Arteon)*
Výbava verze Světa motorů Čelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, automatická klimatizace, elektrické ovládání předních a zadních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač, parkovací čidla vpředu a vzadu, tempomat, automatická aktivace světel a stěračů, kola z lehkých slitin, navigace, multifunkční volant.
POROVNÁNÍ DOSTUPNÉ VÝBAVY
Navigace 9700 Kč Ano 21 600 Kč
Zadní/zadní a přední park. senzory Ano/8400 Kč Ano/Ano Ano/Ano
Automat. dvouzónová klimatizace Ano Ano Ano
Bixenony/světlomety LED Ano/Ne Ne/35 000 Kč Ne/Ano
Vyhřívání předních/zadních sedadel 7400 Kč/13 700 Kč Ano/Ne Ano/20 100 Kč
Litá kola Ano (17") Ano (17") Ano (17")
Dešťový a světelný senzor Ano Ano Ano
Tempomat Ano Ano Ano
Bezklíčkové startování 10 100 Kč 8000 Kč 14 600 Kč
Metalíza 17 500 Kč 17 000 Kč 17 800 Kč
Porovnání cen 852 000 Kč (100 %) 905 000 Kč (o 6 % horší) 965 500 Kč (o 13 % horší)
Známka** 1,00 1,50 1,50
POŘADÍ 1. 2.
* Výbava rozšířena od požadované příplatky dle požadavků Světa motorů, ** Známka za cenu, výbavu, záruky a servisní náklady

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Antimonopolní úřad zkoumá vstup skupiny DRFG do portálu Chytrý Honza Antimonopolní úřad zkoumá vstup skupiny DRFG do portálu Chytrý Honza

Vstup investiční skupiny DRFG do finančně-poradenské…

Hyundai v Česku zvýší mzdy o 9,1 procenta, průměr se vyšplhá na 42 tisíc Hyundai v Česku zvýší mzdy o 9,1 procenta, průměr se vyšplhá na 42 tisíc

Zaměstnancům nošovické automobilky Hyundai vzrostou od 1.…

Privatizační zločiny nemají být promlčeny, navrhují komunisté. Babiš souhlasí Privatizační zločiny nemají být promlčeny, navrhují komunisté. Babiš souhlasí

Komunisté oživili návrh na zavedení nepromlčitelnosti…

Do Prahy se sjíždí světová parkurová elita Do Prahy se sjíždí světová parkurová elita

Pořadatelé parkurové soutěže Global Champions Prague…

 
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 508 2.0 BlueHDi EAT8 vs. VW Arteon…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je? Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je?

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

Rekord Porsche na Nürburgringu v ohrožení! Zuby si brousí Volkswagen Rekord Porsche na Nürburgringu v ohrožení! Zuby si brousí Volkswagen

Volkswagen se chystá vzít útokem okruh Nürburgring. Cíl…

 



Jízdní dojmy s Peugeotem 508 SW: I kombík je stále nízko nad zemí Jízdní dojmy s Peugeotem 508 SW: I kombík je stále nízko nad zemí

Půl roku po liftbacku vyjíždí Peugeot 508 i jako kombi. A…

Euro NCAP 2018: Peugeot 508 – Pět hvězd pro elegána z Francie Euro NCAP 2018: Peugeot 508 – Pět hvězd pro elegána z Francie

Peugeot 508 ve své nové generaci v nárazových testech…

 



 
Toyota GT86 – Pořád baví

TEST: Toyota GT86 – Pořád baví

Dnes 12:52

Je tu stále a stále k ní vzhlížejí ti, kteří sami sebe označují za petrolheady a řidičské nadšence. Vrásky z věku jí vyhlazují facelifty, ale jak po letech působí svým jízdním dojmem?




Blesk.cz

Stranger Things 3: Byly odhaleny názvy epizod

Stranger Things 3: Byly odhaleny názvy epizod

Netflix zveřejnil teaser video k třetí sérii sci-fi retro seriálu Stranger Things. Odhalil v něm názvy epizod,…

Pacienti s otravou krve z nemocnice ve Frýdlantu: Odškodné až stovky tisíc!

Pacienti s otravou krve z nemocnice ve Frýdlantu:…

Devět pacientů, u nichž v minulých dnech po operaci v soukromé Nemocnici Frýdlant došlo k otravě krve, by mělo…

 

iSport.cz

Famózní Salah, skvělá obrana a pomoc Chelsea. Liverpool vede Premier League

Famózní Salah, skvělá obrana a pomoc Chelsea.…

Kdo tuhle mašinu zastaví!? Liverpool si podmaňuje jednu z nejprestižnějších soutěží světa. Ani v jednom z 16…

Sparta má první posilu. Chci být součástí změny, hlásí Švéd Karlsson

Sparta má první posilu. Chci být součástí změny,…

Hotovo, podepsáno. Fotbalová Sparta představila první zimní posilu, ze švédského Norrköpingu přichází na Letnou…

 

Reflex.cz

Hůle: V exekucích tu končí i děti, běží jich miliony, vymahači mají vliv ve všech politických stranách

Hůle: V exekucích tu končí i děti, běží jich…

Češi si nechali ukrást spravedlnost. Analytik Daniel Hůle dlouhodobě upozorňuje na bobtnající problém exekucí.…

Zaměstnavatelé neuznávají vzdělání z vysoké školy života. Je to skandál, ozývají se hlasy absolventů

Zaměstnavatelé neuznávají vzdělání z vysoké školy…

Absolvování vysoké školy života je spolu se selským rozumem hlavní a jedinou devízou mnoha vlastenců a obecně…