10.10. 2018 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Podvádí automobilky při nárazových testech? Euro NCAP řeší podezřele označené díly

Podvádí automobilky při nárazových testech? Euro NCAP řeší podezřele označené díly

Některé automobilky se dostávají pod drobnohled společnosti Euro NCAP. Té se nezdá, že jsou vybrané díly testovaných prototypů označené nápisem „jen pro crash testy“.

Společnosti Euro NCAP a Thatcham Research přichází s informací, která může hodně zamíchat s posledními výsledky nárazových testů. U některých vozů totiž byly airbagy a systémy Isofix označeny nápisem „pouze pro crash testy“. Znamená to, že by si automobilky chtěly vysloužit lepší hodnocení a k testům záměrně dávaly bezpečnější prototypy, než jakými vozy ve skutečnosti jsou?

„V poslední době jsme na vozidlech našli komponenty označené nápisem: pouze pro crash testy Euro NCAP,“ prozradil Matthew Avery, šéf britské výzkumné společnosti Thatcham Research. Stejný člověk dále prozradil, že nápisy se objevily na autech několika různých značek. Tvrzení potvrdili i zástupci Euro NCAP, kteří uvádí, že si všimli podezřelých nápisů na airbazích či předních sedačkách.

Nejde však o nějaké nárazové proklepnutí aut. Společnost Thatcham si automobily po nárazových testech bere do svých rukou pravidelně a pečlivě zkoumá jednotlivé komponenty. Značky to vědí, tudíž by bylo velmi divné, kdyby na nasazení jiných dílů takto upozorňovaly.

Euro NCAP 2018: Audi A6 – Pět hvězd bez zaváhání

Matthew Avery si ale stojí za svým: „Někdy jsme prohlíželi auto a na zadní straně některých dílů jsme si všimli těchto nápisů. Hlavně u airbagů to bývá velmi časté, což je velmi, velmi podezřelé.“

Společnost, která na problém upozornila, přiznává, že většina těchto komponent pochází od třetích stran. Vyjádření však žádá od samotných automobilek, které vozy k testům dodávají. Ty už poskytly řadu více či méně důvěryhodných vysvětlení.

Jedno takové od nejmenované automobilky zveřejnili i zástupci Euro NCAP. V něm stojí, že nápisy slouží jako interní referenční označení. Výrobní procesy a termíny testů jsou totiž striktní a značky chtějí nárazové zkoušky stihnout včas, tudíž se takto snaží maximalizovat rychlost stavby celého auta.

„Všechny případy, na které jsme přišli, pečlivě sledujeme. Můžeme požádat o návštěvu továrny, dodavatele náhradních dílů či automobily znovu otestovat,“ stojí v prohlášení Euro NCAP. Žádné definitivní rozhodnutí ale zatím nepadlo. Zástupci dále říkají, že pravidelné audity nikdy neprokázaly, že by se některá z automobilek rozhodla své auto pro crash testy úmyslně „vylepšit“.

Euro NCAP 2018: Suzuki Jimny – Pouhé tři hvězdy pro novou generaci

Stejného názoru je i Mike Hawes, generální ředitel společnosti automobilových výrobců (SMMT). „Od takového podezření se distancujeme. Neexistují žádné důkazy o nesprávných postupech v testování bezpečnosti,“ říká s tím, že nápisy na jednotlivých dílech vozu jsou každodenní součástí výrobního procesu. „Podezřívavé poznámky nejsou odůvodněné, vždyť bezpečnost je pro automobilismus prioritou číslo jedna,“ řekl dále.

„Před zahájením sériové produkce je nutné určit komponenty, které jsou z hlediska bezpečnosti kritické. Výrobce posléze může snadněji zkontrolovat, že jde o díl nejnovější specifikace. V žádném případě na tom není nic neobvyklého,“ dodal Hawes.

A co na to Matthew Avery? „Jsem si jistý, že 99 případů ze sta má pro toto označení legitimní důvod. Zároveň si ale myslím, že jsme neviděli všechno. Určitě jsou věci, které se nám zjistit nepodařilo.“

Spolupracujeme s TipCars.com
Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně

Každý, komu se daří na poli internetového prodeje, vám…

Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla

Návrh italského rozpočtu na příští rok obzvlášť závažným…

Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby

Na jihu Ruska se při cvičném letu zřítil letoun L-39,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Podvádí automobilky při nárazových…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil

Americká Tesla chce veřejnosti dokázat, že i pohonné…

 





 
Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Včera

Speciál z Rallye Paříž-Dakar, miliontý žigulík nebo malý elektromobil, to všechno najdete v muzeu ruské automobilky AvtoVAZ.




Blesk.cz

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z vajec, banánů i piva

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z…

Letošní letní a podzimní měsíce byly nádherné a plné slunce. Kvůli slunečnímu záření, chlorované vodě z bazenu a…

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné bezpečnostní problémy

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné…

Google končí se svou někdejší odpovědí na Facebook. Sociální síť Google+ se do roka odmlčí, důvody jsou přitom…

 

iSport.cz

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče poslal do továrny

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče…

Třeba se vás plachej? Ne, to nehrozí. Ačkoli jde o klub, jehož vedení bylo dlouho a přehnaně shovívavé k…

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova cesta, Dočkal je bingo

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova…

Větší disciplína, zodpovědnost v plnění úkolů, lepší klima v kabině. „Je to prudká, markantní změna,“ porovnává…

 

Reflex.cz

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na Ukrajině je ve službě už 70 let

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na…

„Zaposlouchej se do toho ticha! Nejlepší je to stejně v zimě. Žádné zvuky, je slyšet jenom stromy, moře a vítr.…

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když menšina tyranizuje většinu a říká tomu pokrok

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když…

Někdy si říkám, že politici vážně z celé duše musí nenávidět řidiče. Vždyť neustále přemýšlejí, jak jim udělat…