Porsche: 80 let pod vlastním jménem
Firma Dr. Ing. h.c. F. Porsche Gesellschaft mit beschränkter Haftung, Konstruktion und Beratung für Motoren- und Fahrzeugbau, sídlící na Kronenstrasse ve Stuttgartu, byla do obchodního rejstříku zapsána 25. dubna 1931. Ferdinand Porsche tehdy ve své poradenské a konstrukční kanceláři zaměstnal řadu vynikajících konstruktérů a mezi nimi i svého syna Ferryho, zodpovědného za založení automobilky Porsche.
Před tím než se Ferdinand Porsche osamostatnil získal řadu cenných zkušeností v několika důležitých společnostech a automobilkách. První z nich byla elektrotechnická firma Bela Egger & Co a po ní následoval rakouský dvorní dodavatel kočárů C&K Hofwagenfabrik Jakob Lohner, u nějž Porsche úspěšně navrhoval elektromobily a hybridní automobily. V roce 1906 následoval přestup k Austro Daimler a odtud Porsche v roce 1923 odchází k Daimler Motoren Gesselschaft (dnešní Mercedes-Benz). Posledním zaměstnavatelem Ferdinanda Porsche se stala v letech 1929 až 1931 automobilka Steyr.
První prací samostatné konstrukční kanceláře byl šestiválcový motor pro značku Wanderer. Mezi nejslavnější projekty kanceláře Porsche z třicátých let ovšem patří vývoj Volkswagenu Brouk. První prototypy lidového vozu ve spolupráci s firmou Zündapp Werke vznikly ještě v roce 1931, ale firma nakonec od vývoje o rok později odstoupila. V roce 1933 se začala rozvíjet spolupráce se značkou NSU, ale i z té sešlo. Nakonec se v roce 1934 z vývoje lidového vozu stala vládní zakázka.
Dalším slavným a úspěšným projektem konstrukční kanceláře Porsche z třicátých let se staly monoposty Auto Union typ A, typ B a typ C. Tyto závodní automobily při představení prvního modelu v roce 1934 překvapily svou koncepcí s motorem před zadní nápravou. Jejich pohonné jednotky si rozhodně zasloužily stejnou pozornost jako výkony, které předváděly na trati. Kompresorem přeplňovaný vidlicový šestnáctiválec o objemu 4,35 l v roce 1934 disponoval výkonem 299 koní (220 k) a jeho šestilitrová verze z roku 1937 se mohla pochlubit výkonem přes 520 koní (383 kW).
Konstrukční kancelář Porsche pokračovala ve své činnosti i po válce a své služby nabízí i v současnosti. Koncem čtyřicátých a počátkem padesátých let konstruktéři pracovali na vývoji monopostu Porsche-Cisitalia s kompresorovým 1,5litrovým plochým dvanáctiválcem o výkonu 360 koní (265 kW) uloženým před zadní nápravou a pohonem všech kol. Další prací byly v roce 1952 prototypy čtyřdveřového automobilu pro americkou značku Studebaker. K dalším téměř zapomenutým vozům patří Projekt 597. Tento terénní automobil byl v roce 1954 navržen pro Bundeswehr, ale ve výběrovém řízení jej nakonec porazilo jednodušší DKW Munga, a tak vznikla jen zhruba sedmdesátikusová série.
K novějším projektům patří například dvouspojková převodovka PDK pro Audi Sport Quattro S1 nebo vysokozdvižný vozík Linde z roku 1984 a vidlicový dvouválec pro Harley-Davidson V-Rod.
Výročí 80 let od založení poradenské a konstrukční kanceláře Porsche automobilka oslavuje ve svém firemním muzeu speciální výstavou pořádanou od 21. června do 11. září letošního roku. Vystaveno má být okolo dvaceti exponátů, mezi nimiž budou kompletní automobily i motory a převodovky.