Porsche 911: Turbodmychadlo i pro běžné modely
Zákonodárci tlačí automobilky neustále k co nejnižším emisím. To samozřejmě postihuje i prestižní výrobce. „I my musíme respektovat vládní nařízení ohledně výše emisí. Z toho důvodu přemýšlíme o nasazení turbodmychadla také v běžné verzi Porsche 911,“ říká Wolfgang Hatz, jeden z vedoucích inženýrů automobilky v rozhovoru pro britský Top Gear. „Vzhledem k tomu si proto nemůžeme dovolit vyrábět jednu řadu motorů deset a více let jako v minulosti,“ dodává Hatz.
I Porsche se tak zřejmě vydá cestou takzvaného downsizingu, tedy zmenšování objemu motorů. Bohužel ono snižování emisí je v zásadě pouze teoretické. V evropském měřícím cyklu, při němž motor točí velmi nízké otáčky, vykáže emise odpovídající jeho malé velikosti. V tu chvíli se turbodmychadlo téměř netočí, takže motor pracuje vlastně v atmosférické fázi. Aby to výrobci aut ještě podpořili, záměrně mají současné motory mnohdy zbytečně velký takzvaný turboefekt. Důležitá není pružnost a hladké servírování výkonu, nýbrž emise a z nich následně počítaná spotřeba.
Trochu jinak to bude v reálu. Téměř žádný řidič nejezdí běžně do 1500 otáček za minutu, tedy pokud se neřídí nesmyslnými ukazateli řazení. Tím méně řidič Porsche 911, který si vůz kupuje i pro jeho nadprůměrné dynamické parametry.
Pomůžou hybridy?
Na otázku, zda se počítá také s nasazením hybridní technologie, odpověděl Hatz, že ji rozhodně nezavrhuje. Podle Top Gear ale Hatz dobře ví, že tato odpověď typické kupující Porsche 911 příliš neuspokojí. Snad jenom, pokud by se i v řadě 911 podařilo to stejné, co v drahém prestižním modelu 918 Spyder.
Počátkem ledna 2015 Porsche potvrdilo, že budoucí 911 GT3 RS bude poháněna zcela novým motorem s atmosférickým plněním. Přitom podle Hatze má dostat GT3 v roce 2016 přeplňování. Zřejmě půjde jenom o jednu z verzí vysokovýkonného modelu.
Do budoucna Porsche počítá i s dalšími modely, třeba s Cayenne či Panamerou. Podle Hatze budou nové modely o něco lehčí. V současnosti výrobce pracuje také na novém osmiválci, který by oba modely s motorem vpředu poháněl.
Koncem letošního roku má dorazit také Cayman GT4 s výkonem přibližně 400 koní (294 kW). Má být lehčí než běžný Cayman a ještě ultimativnější v porovnání s už tak ostrým Caymanem R. Více by měl v tomto směru odhalit letošní autosalon v Ženevě.