TEST Porsche Cayenne S Hybrid: První jízdní dojmy
Úkol rozhýbat velké prémiové SUV není rozhodně jednoduchý. Porsche k tomu využívá služeb šestiválcových a osmiválcových agregátů, spalujících benzin nebo naftu (3,0 V6 TDI).
Nastolený trend je však jasný – ty automobilky, které si zakládají na image vůdčích společností na poli automobilové techniky, nesmí zaspat dobu. Přijít s hybridním řešením je vlastně povinnost.
Vypadá to však často poněkud prvoplánově, protože v reálu není přínos zdaleka takový, jaký slibují letáky. Jak se s hybridním Cayenne vypořádalo Porsche jsme vyzkoušeli na vlastní kůži.
Popisovat Cayenne by bylo nošením dříví do lesa, poměrně obsáhle jsme jízdní dojmy popsali hned na několika místech.
Dnes se proto můžeme zaměřit přímo na testovanou verzi Cayenne S Hybrid. Jak už sám název napovídá, měl by to být vůz vysokého výkonu (osmiválcový Cayenne S má 294 kW a zrychlí na 100 km/h pod šest sekund) avšak s o poznání nižší spotřebou. K tomu je samozřejmě zapotřebí sofistikovaná technika, ale jak známo koncern VW i samotné Porsche jí má v zásobě dost.
Systém, využívající vidlicový kompresorem přeplňovaný šestiválec 3,0 TFSI od Audi, je kombinován s 34kW elektromotorem, který pracuje ve dvou rychlostních pásmech.
Hybridní Cayenne je full-hybrid, elektromotor tedy může být výhradním zdrojem hnací síly až do rychlosti 60 km/h. Převodovka s funkcí děliče výkonu spojuje do optimálního systému charakteristiky spalovacího motoru (245 kW mezi 5500 a 6500 min-1) a elektromotoru (34 kW při 1150 min-1). Jako nejvyšší systémový výkon udává Porsche hodnotu 279 kW při 5500 min-1, maximální točivý moment hybridní soustavy 580 Nm je dosažen při 1000 min-1 .
Porsche Cayenne 2010 - Naftový motor + hybridní hnací ústrojí | ||
Model | Cayenne Diesel | Cayenne S Hybrid |
Motor | 3,0 V6 TDI | 3,0 V6 TFSI+ el.mot. |
Převodovka | 8A | 8A |
Zdvihový objem [cm3] | 2967 | 2995 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 176/4000-4400 | 279/5500 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 550/2000-2250 | 580/1000 |
Max. rychlost [km/h] | 218 | 242 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,8 | 6,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,4 | 8,2 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 2175 | 2315 |
Cena vč. DPH [Kč] | 1.634.000,- | 2.141.000,- |
Elektromotor nemá jen roli pomocníka při rozjezdu, ale pomáhá i při akceleraci ve vyšších rychlostech. Spalovací motor navíc může být vypnut kdykoliv není třeba, a to až do rychlosti 156 km/h. Akumulátorová sada NiMH má jmenovité napětí 288 V, kapacitu 1,7 kWh a je umístěna v zadní části vozidla. Elektrifikací prošly všechny pomocné agregáty: kompresor klimatizace, čerpadlo posilovače řízení, podtlakové čerpadlo. Hybridní modul se skládá ze spojky, elektromotoru, hydraulické řídicí jednotky a výkonové elektroniky obsluhující elektromotor.
V praxi vystačí nabité baterie i na několikakilometrové popojíždění v zácpě, my jsme si při vjezdu do odpolední špičky vynulovali palubní počítač a po dvou kilometrech jsme se nestačili divit – spotřeba se držela kolem pěti litrů, v závislosti na občasném naskočení spalovacího agregátu. Pokud totiž motor běží, roste spotřeba rychle před očima a pokud nejste příliš opatrní s plynem, není desetilitrová hranice žádnou těžkou překážkou. I to je ale na 2,4 tuny těžký vůz hodně slušný výkon, vždyť o podobné spotřebě se modelu Cayenne S může nechat zdát i při jízdě mimo město.
Tlačítkem na středovém tunelu lze aktivovat čistě elektrický provoz, tedy režim ve kterém Porsche funguje jako elektromobil až do výše zmíněných 60 km/h. V praxi je potřeba mít dobře zahřátý motor a připravené baterie, abyste měli šanci dojet takto i dále než k prvnímu semaforu.
Obecně je na tom Cayenne S Hybrid podobně jako třeba Lexus RX, i zde je nutné pamatovat na jisté limity elektropohonu a nešlapat při rozjezdu příliš razantně na pedál akcelerátoru, pokud tedy chcete při běžné jízdě nechat spalovací motor odpočívat.
Mimo město si automat velmi rychle zařadí nejvyšší osmý stupeň a spotřeba nikterak závratně neroste, ba naopak. Při odpočinkové stovce (ve voze je ticho jako v kostele a vzduchové odpružení skvěle filtruje nerovnosti) motor točí 1600 min-1 a palubní počítač ukazuje spotřebu osm litrů Naturalu na 100 kilometrů.
Zrychlení na dálniční limit 130 km/h znamená nárůst otáček na 2000 min-1 a zvýšení spotřeby na 11,5 l/100 km. V průměru bude majitel s vozem jezdit za nějakých 10 až 12 litrů, tedy pokud nenajde zalíbení v lineárním zátahu od volnoběhu. To pak je zcela jiná písnička.
Tím jsme se dotkli posledního tématu a tím je sportovní jízda. Na suchém asfaltu má Cayenne i přes svých 24 metráků dostatek gripu, zvláště pokud na voliči vzduchového odpružení snížíte vůz co nejníže. To se pak Cayenne S Hybrid velmi málo naklání a s chutí vykružuje zatáčky. Jenže běda pokud není podložka suchá – nedotáčivost přichází dříve, než tomu bylo u čistě benzinové verze a hybridní Porsche se bezmocně sune ven ze zatáčky. Jedinou pomocí je zde trochu zvolnit, protože míra adheze pod koly se v řízení velmi špatně určuje. Spotřeba paliva rychle roste a při svižné jízdě budete vídat hodnoty kolem patnácti litrů.
Testovaný model byl doslova napěchován příplatkovou výbavou, která udávanou ceníkovou cenu 2.141.000,- Kč zvedla až na více než tři miliony korun, konkrétně 3.206.283,- Kč.
To už je opravdu velmi vysoká částka, zvláště když za podobné peníze můžete mít například velmi dobře vybavený pětilitrový Range Rover Supercharged a nebo, ať nechodíme daleko, například verzi Turbo o výkonu 368 kW ovšem v téměř základní výbavě.
Ani jeden z výše zmiňovaných vozů však neumí odpolední zácpou projet za 5 litrů Naturalu. Jestli to české zájemce o vozy tohoto formátu trápí nebo ne je otázkou do diskuze…
Porsche Cayenne 2010 - Zážehové motory | |||
Model | Cayenne | Cayenne S | Cayenne Turbo |
Motor | 3,6 V6 | 4,8 V8 | 4,8 V8 |
Převodovka | 6M | 8A | 8A |
Zdvihový objem [cm3] | 3598 | 4806 | 4806 |
Válce/ventily | 6/4 | 8/4 | 8/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 220/6300 | 294/6500 | 368/6000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 400/3000 | 500/3500 | 700/2250-4500 |
Max. rychlost [km/h] | 230 | 258 | 278 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,5 | 5,9 | 4,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 11,2 | 10,5 | 11,5 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1995 | 2140 | 2245 |
Cena vč. 20% DPH [Kč] | 1.522.000,- | 1.983.000,- | 3.126.000,- |