Porsche Cayenne S Hybrid: První jízdní dojmy

Porsche Cayenne S Hybrid: První jízdní dojmy

 
 

Může být i velké a těžké Porsche úsporné? Vzali jsme na projížďku Cayenne S Hybrid a byli zvědaví, jaký má apetit.

Úkol rozhýbat velké prémiové SUV není rozhodně jednoduchý. Porsche k tomu využívá služeb šestiválcových a osmiválcových agregátů, spalujících benzin nebo naftu (3,0 V6 TDI).

Nastolený trend je však jasný – ty automobilky, které si zakládají na image vůdčích společností na poli automobilové techniky, nesmí zaspat dobu. Přijít s hybridním řešením je vlastně povinnost.

Vypadá to však často poněkud prvoplánově, protože v reálu není přínos zdaleka takový, jaký slibují letáky. Jak se s hybridním Cayenne vypořádalo Porsche jsme vyzkoušeli na vlastní kůži.

Popisovat Cayenne by bylo nošením dříví do lesa, poměrně obsáhle jsme jízdní dojmy popsali hned na několika místech.

PŘEDSTAVUJEME Porsche Cayenne: Sága pokračuje

Dnes se proto můžeme zaměřit přímo na testovanou verzi Cayenne S Hybrid. Jak už sám název napovídá, měl by to být vůz vysokého výkonu (osmiválcový Cayenne S má 294 kW a zrychlí na 100 km/h pod šest sekund) avšak s o poznání nižší spotřebou. K tomu je samozřejmě zapotřebí sofistikovaná technika, ale jak známo koncern VW i samotné Porsche jí má v zásobě dost.

Systém, využívající vidlicový kompresorem přeplňovaný šestiválec 3,0 TFSI od Audi, je kombinován s 34kW elektromotorem, který pracuje ve dvou rychlostních pásmech.

Hybridní Cayenne je full-hybrid, elektromotor tedy může být výhradním zdrojem hnací síly až do rychlosti 60 km/h. Převodovka s funkcí děliče výkonu spojuje do optimálního systému charakteristiky spalovacího motoru (245 kW mezi 5500 a 6500 min-1) a elektromotoru (34 kW při 1150 min-1). Jako nejvyšší systémový výkon udává Porsche hodnotu 279 kW při 5500 min-1, maximální točivý moment hybridní soustavy 580 Nm je dosažen při 1000 min-1 .

Porsche Cayenne 2010 - Naftový motor + hybridní hnací ústrojí
ModelCayenne DieselCayenne S Hybrid
Motor3,0 V6 TDI3,0 V6 TFSI+ el.mot.
Převodovka8A8A
Zdvihový objem [cm3]29672995
Válce/ventily6/46/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]176/4000-4400279/5500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]550/2000-2250580/1000
Max. rychlost [km/h]218242
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,86,5
Komb. spotřeba [l/100 km]7,48,2
Pohotovostní hmotnost [kg]21752315
Cena vč. DPH [Kč]1.634.000,-2.141.000,-

Elektromotor nemá jen roli pomocníka při rozjezdu, ale pomáhá i při akceleraci ve vyšších rychlostech. Spalovací motor navíc může být vypnut kdykoliv není třeba, a to až do rychlosti 156 km/h. Akumulátorová sada NiMH má jmenovité napětí 288 V, kapacitu 1,7 kWh a je umístěna v zadní části vozidla. Elektrifikací prošly všechny pomocné agregáty: kompresor klimatizace, čerpadlo posilovače řízení, podtlakové čerpadlo. Hybridní modul se skládá ze spojky, elektromotoru, hydraulické řídicí jednotky a výkonové elektroniky obsluhující elektromotor.

V praxi vystačí nabité baterie i na několikakilometrové popojíždění v zácpě, my jsme si při vjezdu do odpolední špičky vynulovali palubní počítač a po dvou kilometrech jsme se nestačili divit – spotřeba se držela kolem pěti litrů, v závislosti na občasném naskočení spalovacího agregátu. Pokud totiž motor běží, roste spotřeba rychle před očima a pokud nejste příliš opatrní s plynem, není desetilitrová hranice žádnou těžkou překážkou. I to je ale na 2,4 tuny těžký vůz hodně slušný výkon, vždyť o podobné spotřebě se modelu Cayenne S může nechat zdát i při jízdě mimo město.

Tlačítkem na středovém tunelu lze aktivovat čistě elektrický provoz, tedy režim ve kterém Porsche funguje jako elektromobil až do výše zmíněných 60 km/h. V praxi je potřeba mít dobře zahřátý motor a připravené baterie, abyste měli šanci dojet takto i dále než k prvnímu semaforu.

Obecně je na tom Cayenne S Hybrid podobně jako třeba Lexus RX, i zde je nutné pamatovat na jisté limity elektropohonu a nešlapat při rozjezdu příliš razantně na pedál akcelerátoru, pokud tedy chcete při běžné jízdě nechat spalovací motor odpočívat.

Mimo město si automat velmi rychle zařadí nejvyšší osmý stupeň a spotřeba nikterak závratně neroste, ba naopak. Při odpočinkové stovce (ve voze je ticho jako v kostele a vzduchové odpružení skvěle filtruje nerovnosti) motor točí 1600 min-1 a palubní počítač ukazuje spotřebu osm litrů Naturalu na 100 kilometrů.

Zrychlení na dálniční limit 130 km/h znamená nárůst otáček na 2000 min-1 a zvýšení spotřeby na 11,5 l/100 km. V průměru bude majitel s vozem jezdit za nějakých 10 až 12 litrů, tedy pokud nenajde zalíbení v lineárním zátahu od volnoběhu. To pak je zcela jiná písnička.

Tím jsme se dotkli posledního tématu a tím je sportovní jízda. Na suchém asfaltu má Cayenne i přes svých 24 metráků dostatek gripu, zvláště pokud na voliči vzduchového odpružení snížíte vůz co nejníže. To se pak Cayenne S Hybrid velmi málo naklání a s chutí vykružuje zatáčky. Jenže běda pokud není podložka suchá – nedotáčivost přichází dříve, než tomu bylo u čistě benzinové verze a hybridní Porsche se bezmocně sune ven ze zatáčky. Jedinou pomocí je zde trochu zvolnit, protože míra adheze pod koly se v řízení velmi špatně určuje. Spotřeba paliva rychle roste a při svižné jízdě budete vídat hodnoty kolem patnácti litrů.

Porsche Cayenne S: První jízdní dojmy

Testovaný model byl doslova napěchován příplatkovou výbavou, která udávanou ceníkovou cenu 2.141.000,- Kč zvedla až na více než tři miliony korun, konkrétně 3.206.283,- Kč.

To už je opravdu velmi vysoká částka, zvláště když za podobné peníze můžete mít například velmi dobře vybavený pětilitrový Range Rover Supercharged a nebo, ať nechodíme daleko, například verzi Turbo o výkonu 368 kW ovšem v téměř základní výbavě.

Ani jeden z výše zmiňovaných vozů však neumí odpolední zácpou projet za 5 litrů Naturalu. Jestli to české zájemce o vozy tohoto formátu trápí nebo ne je otázkou do diskuze…

Porsche Cayenne 2010 - Zážehové motory
ModelCayenneCayenne SCayenne Turbo
Motor3,6 V64,8 V84,8 V8
Převodovka6M8A8A
Zdvihový objem [cm3]359848064806
Válce/ventily6/48/48/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]220/6300294/6500368/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]400/3000500/3500700/2250-4500
Max. rychlost [km/h]230258278
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,55,94,7
Komb. spotřeba [l/100 km]11,210,511,5
Pohotovostní hmotnost [kg]199521402245
Cena vč. 20% DPH [Kč]1.522.000,-1.983.000,-3.126.000,-

Jake.auto.cz: Porsche Cayenne – všechny články

Spolupracujeme s TipCars.com
Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zatím…

 
 

Přidat názorDiskuse: Porsche Cayenne S Hybrid: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




Frajírci v Porsche šikanovali cyklistu. Všechno zarazilo ozbrojené komando (video) Frajírci v Porsche šikanovali cyklistu. Všechno zarazilo ozbrojené komando (video)

Arogance posádky Porsche Cayenne je do nebe volající,…

Porsche Cayenne Platinum Edition: Špičková výbava pro diesel a hybrid Porsche Cayenne Platinum Edition: Špičková výbava pro diesel a hybrid

Porsche představuje limitovanou sérii úspěšného SUV…

 



 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i policii. Prošetřuje ho

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i…

Zpráva o dětské pornografii na počítači prezidenta Miloše Zemana byla překvapivá i pro orgány činné v trestním…

 

iSport.cz

TOP 10 příběhů play off: Marná Sparta, Štichův blikanec i flastry

TOP 10 příběhů play off: Marná Sparta, Štichův…

Play off není jen o výsledcích a gólech. V téhle fázi jsou hlavním tahákem i silné příběhy, které se prolínají…

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli dvojí ceně vstupenek

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli…

V hokejové extralize zbývá v Generali play off už jen čtveřice nejlepších, semifinále začne ve středu 29. března…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…