Porsche Cayenne S Hybrid: První jízdní dojmy

Porsche Cayenne S Hybrid: První jízdní dojmy

 
 

Může být i velké a těžké Porsche úsporné? Vzali jsme na projížďku Cayenne S Hybrid a byli zvědaví, jaký má apetit.

Úkol rozhýbat velké prémiové SUV není rozhodně jednoduchý. Porsche k tomu využívá služeb šestiválcových a osmiválcových agregátů, spalujících benzin nebo naftu (3,0 V6 TDI).

Nastolený trend je však jasný – ty automobilky, které si zakládají na image vůdčích společností na poli automobilové techniky, nesmí zaspat dobu. Přijít s hybridním řešením je vlastně povinnost.

Vypadá to však často poněkud prvoplánově, protože v reálu není přínos zdaleka takový, jaký slibují letáky. Jak se s hybridním Cayenne vypořádalo Porsche jsme vyzkoušeli na vlastní kůži.

Popisovat Cayenne by bylo nošením dříví do lesa, poměrně obsáhle jsme jízdní dojmy popsali hned na několika místech.

PŘEDSTAVUJEME Porsche Cayenne: Sága pokračuje

Dnes se proto můžeme zaměřit přímo na testovanou verzi Cayenne S Hybrid. Jak už sám název napovídá, měl by to být vůz vysokého výkonu (osmiválcový Cayenne S má 294 kW a zrychlí na 100 km/h pod šest sekund) avšak s o poznání nižší spotřebou. K tomu je samozřejmě zapotřebí sofistikovaná technika, ale jak známo koncern VW i samotné Porsche jí má v zásobě dost.

Systém, využívající vidlicový kompresorem přeplňovaný šestiválec 3,0 TFSI od Audi, je kombinován s 34kW elektromotorem, který pracuje ve dvou rychlostních pásmech.

Hybridní Cayenne je full-hybrid, elektromotor tedy může být výhradním zdrojem hnací síly až do rychlosti 60 km/h. Převodovka s funkcí děliče výkonu spojuje do optimálního systému charakteristiky spalovacího motoru (245 kW mezi 5500 a 6500 min-1) a elektromotoru (34 kW při 1150 min-1). Jako nejvyšší systémový výkon udává Porsche hodnotu 279 kW při 5500 min-1, maximální točivý moment hybridní soustavy 580 Nm je dosažen při 1000 min-1 .

Porsche Cayenne 2010 - Naftový motor + hybridní hnací ústrojí
ModelCayenne DieselCayenne S Hybrid
Motor3,0 V6 TDI3,0 V6 TFSI+ el.mot.
Převodovka8A8A
Zdvihový objem [cm3]29672995
Válce/ventily6/46/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]176/4000-4400279/5500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]550/2000-2250580/1000
Max. rychlost [km/h]218242
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,86,5
Komb. spotřeba [l/100 km]7,48,2
Pohotovostní hmotnost [kg]21752315
Cena vč. DPH [Kč]1.634.000,-2.141.000,-

Elektromotor nemá jen roli pomocníka při rozjezdu, ale pomáhá i při akceleraci ve vyšších rychlostech. Spalovací motor navíc může být vypnut kdykoliv není třeba, a to až do rychlosti 156 km/h. Akumulátorová sada NiMH má jmenovité napětí 288 V, kapacitu 1,7 kWh a je umístěna v zadní části vozidla. Elektrifikací prošly všechny pomocné agregáty: kompresor klimatizace, čerpadlo posilovače řízení, podtlakové čerpadlo. Hybridní modul se skládá ze spojky, elektromotoru, hydraulické řídicí jednotky a výkonové elektroniky obsluhující elektromotor.

V praxi vystačí nabité baterie i na několikakilometrové popojíždění v zácpě, my jsme si při vjezdu do odpolední špičky vynulovali palubní počítač a po dvou kilometrech jsme se nestačili divit – spotřeba se držela kolem pěti litrů, v závislosti na občasném naskočení spalovacího agregátu. Pokud totiž motor běží, roste spotřeba rychle před očima a pokud nejste příliš opatrní s plynem, není desetilitrová hranice žádnou těžkou překážkou. I to je ale na 2,4 tuny těžký vůz hodně slušný výkon, vždyť o podobné spotřebě se modelu Cayenne S může nechat zdát i při jízdě mimo město.

Tlačítkem na středovém tunelu lze aktivovat čistě elektrický provoz, tedy režim ve kterém Porsche funguje jako elektromobil až do výše zmíněných 60 km/h. V praxi je potřeba mít dobře zahřátý motor a připravené baterie, abyste měli šanci dojet takto i dále než k prvnímu semaforu.

Obecně je na tom Cayenne S Hybrid podobně jako třeba Lexus RX, i zde je nutné pamatovat na jisté limity elektropohonu a nešlapat při rozjezdu příliš razantně na pedál akcelerátoru, pokud tedy chcete při běžné jízdě nechat spalovací motor odpočívat.

Mimo město si automat velmi rychle zařadí nejvyšší osmý stupeň a spotřeba nikterak závratně neroste, ba naopak. Při odpočinkové stovce (ve voze je ticho jako v kostele a vzduchové odpružení skvěle filtruje nerovnosti) motor točí 1600 min-1 a palubní počítač ukazuje spotřebu osm litrů Naturalu na 100 kilometrů.

Zrychlení na dálniční limit 130 km/h znamená nárůst otáček na 2000 min-1 a zvýšení spotřeby na 11,5 l/100 km. V průměru bude majitel s vozem jezdit za nějakých 10 až 12 litrů, tedy pokud nenajde zalíbení v lineárním zátahu od volnoběhu. To pak je zcela jiná písnička.

Tím jsme se dotkli posledního tématu a tím je sportovní jízda. Na suchém asfaltu má Cayenne i přes svých 24 metráků dostatek gripu, zvláště pokud na voliči vzduchového odpružení snížíte vůz co nejníže. To se pak Cayenne S Hybrid velmi málo naklání a s chutí vykružuje zatáčky. Jenže běda pokud není podložka suchá – nedotáčivost přichází dříve, než tomu bylo u čistě benzinové verze a hybridní Porsche se bezmocně sune ven ze zatáčky. Jedinou pomocí je zde trochu zvolnit, protože míra adheze pod koly se v řízení velmi špatně určuje. Spotřeba paliva rychle roste a při svižné jízdě budete vídat hodnoty kolem patnácti litrů.

Porsche Cayenne S: První jízdní dojmy

Testovaný model byl doslova napěchován příplatkovou výbavou, která udávanou ceníkovou cenu 2.141.000,- Kč zvedla až na více než tři miliony korun, konkrétně 3.206.283,- Kč.

To už je opravdu velmi vysoká částka, zvláště když za podobné peníze můžete mít například velmi dobře vybavený pětilitrový Range Rover Supercharged a nebo, ať nechodíme daleko, například verzi Turbo o výkonu 368 kW ovšem v téměř základní výbavě.

Ani jeden z výše zmiňovaných vozů však neumí odpolední zácpou projet za 5 litrů Naturalu. Jestli to české zájemce o vozy tohoto formátu trápí nebo ne je otázkou do diskuze…

Porsche Cayenne 2010 - Zážehové motory
ModelCayenneCayenne SCayenne Turbo
Motor3,6 V64,8 V84,8 V8
Převodovka6M8A8A
Zdvihový objem [cm3]359848064806
Válce/ventily6/48/48/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]220/6300294/6500368/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]400/3000500/3500700/2250-4500
Max. rychlost [km/h]230258278
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,55,94,7
Komb. spotřeba [l/100 km]11,210,511,5
Pohotovostní hmotnost [kg]199521402245
Cena vč. 20% DPH [Kč]1.522.000,-1.983.000,-3.126.000,-

Jake.auto.cz: Porsche Cayenne – všechny články

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Porsche Cayenne S Hybrid: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív… Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív…

Nová generace legendárního „géčka“ bude oficiálně…

 



Porsche má Guinnessův rekord. Cayenne utáhnul 285tunový Airbus! Porsche má Guinnessův rekord. Cayenne utáhnul 285tunový Airbus!

U SUV jako je Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg nebo…

Frajírci v Porsche šikanovali cyklistu. Všechno zarazilo ozbrojené komando (video) Frajírci v Porsche šikanovali cyklistu. Všechno zarazilo ozbrojené komando (video)

Arogance posádky Porsche Cayenne je do nebe volající,…

 



 
Nové SUV Lamborghini Urus odhaleno! Díky multimediálnímu systému...

Nové SUV Lamborghini Urus odhaleno! Díky multimediálnímu systému...

Dnes 09:51

Vzhled chystaného SUV ze Sant‘ Agaty naváže na tvary stejnojmenného konceptu z roku 2012. Tvarování přídě se ale změní.




Blesk.cz

Zvracející Hitler, kojení i sex nacistky a černocha - Recenze pecky Wolfenstein II: The New Colossus

Zvracející Hitler, kojení i sex nacistky a černocha…

Nácky nemá nikdo rád. Tedy kromě nácků samotných. Pokračování legendární série stříleček Wolfenstein nabízí…

Horká linka Blesku: Lékaři zvali volající do ordinace

Horká linka Blesku: Lékaři zvali volající do ordinace

Srdeční nemoci, poškození ledvin, ale i nemocné žíly, dieta při cukrovce, bolesti zad, hubnutí a chřipka – to je…

 

iSport.cz

Lakatoši zaber, vzkázali NY Rangers do Liberce. Talent už zase hrál

Lakatoši zaber, vzkázali NY Rangers do Liberce.…

Až zásah organizace NY Rangers si vynutilo výkonnostní ustrnutí talentovaného útočníka Dominka Lakatoše.…

Real zničil APOEL 6:0 a jde dál, Sevilla proti Liverpoolu vstala z mrtvých

Real zničil APOEL 6:0 a jde dál, Sevilla proti…

Obhájce titulu Real Madrid vyhrál 6:0 na hřišti APOELu Nikósie a postoupil do osmifinále fotbalové Ligy mistrů.…

 

Reflex.cz

Proč lingvisté milují VŘSR a jak komunistická revoluce proměnila ruštinu?

Proč lingvisté milují VŘSR a jak komunistická…

Divili jste se na hodinách ruštiny, proč se rusky řekne mír a svět stejně ()? Tak to jste pravděpodobně nebyli…

Království Lesotho: Expedice do nejvýše položené nezávislé země světa

Království Lesotho: Expedice do nejvýše položené…

Do království Lesotho sice cesta vede přes Dračí hory, ale nehledejme ho v říši pohádek. Dračí hory…