Porsche 918 Spyder: Hybridní supersport jde do výroby

Porsche 918 Spyder: Hybridní supersport jde do výroby

 
 

Dozorčí rada automobilky Porsche dnes schválila projekt malosériově vyráběného hybridního sportovního vozu, který bude vycházet ze studie, představené letos v Ženevě. První zákazníci si Porsche 918 odvezou v roce 2014.

Porsche v uplynulých letech pilně pracovalo na vývoji hybridních pohonných ústrojí. Letos v Ženevě představilo celkem tři vozy s tímto druhem pohonu. Kromě hybridních verzí závodní 911 GT3 R a nové generace Cayenne S se na stánku objevil i stříbrný prototyp supersportu s kódem 918.

Výrobu malé série tohoto vozidla schválila 28. července 2010 dozorčí rada automobilky. Start je naplánován na rok 2014. Nástupce Carrery GT se má prodávat za podobnou cenu (cca 450 tisíc Euro).

Na začátku týdne Porsche potvrdilo, že příští rok se hybridní hnací ústrojí z Cayenne S Hybrid dostane také do hybridní Panamery. V roce 2011 mají být vyrobeny i tři prototypy čistě elektrických Boxsterů.

Závodní geny ženevské studie

Dvoumístný roadster, představený letos v březnu v Ženevě, je poháněn zážehovým vidlicovým osmiválcem umístěným uprostřed. Ten nabízí výkon přes 368 kW (500 k) v 9200 min-1. Spalovací motor je dalším vývojem úspěšného 3,4litrového agregátu ze závodní placky RS Spyder, úspěšné zejména za oceánem v sérii ALMS, ale také ve slavném závodě 24 hodin Le Mans. Je umístěn před zadní nápravou. Součástí hybridního systému jsou i elektromotory. Jeden je u přední a druhý u zadní nápravy a celkem poskytují maximální výkon 160 kW (218 k).

Točivý moment se přenáší na zadní kola prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky PDK (Porsche-Doppelkupplungsgetriebe). Ta se stará o přenos síly jak zážehového, tak i zadního elektrického motoru. Ten přední využívá pevného převodového poměru.

Porsche 918 Spyder je plug-in hybrid, jeho kapalinou chlazené lithium-iontové baterie tedy lze dobíjet přímo z běžné elektrické sítě. Nacházejí se za sedadly obou pasažérů. Akumulátory ale získávají dodatečnou energii i při brzdění vozu. Při prudké akceleraci přijde vhod.

Velmi úsporný supersport

Tlačítka na volantu umožňují řidiči vybrat si mezi čtyřmi jízdními režimy.

E-Drive slouží pro provoz pouze na elektřinu až do vzdálenosti 25 km.

Hybridní mód využívá síly obou druhů motorů flexibilně v závislosti na podmínkách, od úsporné jízdy až po důraz na vysoký výkon.

Sport Hybrid se používá tehdy, když si chce posádka užít rychlosti. Opět jsou v činnosti oba systémy pohonu, ale co nejvíce točivého momentu jde na zadní nápravu.

Nakonec je tu Race Hybrid. Zde je pochopitelně vše zaměřeno na takřka závodní nasazení. Při předjíždění lze stisknout tlačítko E-Boost, které přidá potřebný výkon nashromážděný v bateriích.

Porsche 918 dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 3,2 s a dosahuje největší rychlosti 320 km/h. Na Nordschleife zajel tento vůz čas pod 7:30 min. Byl tedy rychlejší než dnes již legendární Porsche Carrera GT! Jenže, automobil umí být i úsporný, kombinovaná spotřeba 3 l/100 km hovoří jasnou řečí. Je však potřeba dodat, že nízká hodnota je dána využitím kapacity akumulátorů a nečinností osmiválce po většinu evropského jízdního cyklu, v němž se spotřeba měří.

Karbon, hliník, hořčík

Konstrukce má závodní původ. Podvozek tvoří skořepina z laminátu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFP – carbon-fibre reinforced plastic) kterou doplňují hliník a hořčík. Celek je nejen velmi tuhý, ale díky využití lehkých materiálů váží automobil méně než 1490 kg.

Tvarem připomíná jak poměrně nedávno v omezené sérii vyrobenou Carreru GT, tak i současný RS Spyder. Můžeme v něm najít ale také odkazy na minulost, například na legendární Porsche 917. Pro stuttgartského výrobce je typická variabilní aerodynamika, zadní spoiler je nastavitelný. Ochranné oblouky za opěrkami hlavy obou cestujících přecházejí do kapoty motoru, ve které najdeme nasávací otvory.

Jako chameleon

V interiéru, či spíše v kokpitu, jsou nejen dvě anatomická sedadla, ale také například trojice kruhových přístrojů před řidičem, rychloměr, otáčkoměr a ukazatel stavu paliva a baterií. Jejich design nezapře inspiraci šedesátými léty 20. století. Budíky umí navíc měnit barvu od zelené po červenou v závislosti na nastaveném jízdním režimu.

Středová konzola se zvedá směrem do palubní desky. Většina na ní umístěných ovladačů je dotykových, další tlačítka jsou přímo na volantu, pilot je tak má plně k dispozici.

Na závěr se zmiňme o funkci Range Manager. Aktivuje se na centrálním displeji a používá mapy z navigace. Informuje také o zbývajícím dojezdu vozu, a to jak při úsporné jízdě, tak i využití výkonového potenciálu. Rovněž uvádí, zda je možné určitého cíle zejména ve velkých městech dosáhnout pouze na elektrický pohon, zejména ve velkých městech. Samozřejmostí je zprostředkování informací o dobíjecích stanicích v okolí místa, kde se vůz právě nachází.

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 



Svatá trojice hybridních hypersportů na prodej. Na jednom místě! Svatá trojice hybridních hypersportů na prodej. Na jednom místě!

Hybridy mají smysl. Minimálně v nejrychlejších vozech…

Porsche s nástupcem 918 Spyder vůbec nespěchá Porsche s nástupcem 918 Spyder vůbec nespěchá

Současné hypersportovní aktivity Astonu, AMG, McLarenu a…

 



 
Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Honda T360: Tohle bylo první auto Hondy. Skoro nikdo to ale neví...

Dnes 16:45

Malinký roadster S800 nebyl v rozporu se zažitým názorem tím úplně prvním automobilem japonské značky. Tato pocta náleží vozu z přesně opačného spektra nabídky, a sice drobnému pick-upu T360.




Blesk.cz

Zeman bez milosti: „Sobotko, sklapni!“ ČSSD přeje i po debaklu vládní účast

Zeman bez milosti: „Sobotko, sklapni!“ ČSSD přeje i…

Sociální demokracii sám jako předseda přebíral v době, kdy měla sedmiprocentní podporu. Teď si prezident Miloš…

Přiznání Matěje Hádka: Štvalo mě, že je brácha slavnější! Vzepřel jsem se

Přiznání Matěje Hádka: Štvalo mě, že je brácha…

Říká se o něm, že patří mezi nejlepší herce své generace. On sám se tomu směje, ale je fakt, že Matěj Hádek (41)…

 

iSport.cz

Kazaň vyprášila Magnitogorsk s Kovářem 4:0. Sekáč dal dva góly

Kazaň vyprášila Magnitogorsk s Kovářem 4:0. Sekáč…

Nejlepší český střelec v této sezoně Kontinentální hokejové ligy Jiří Sekáč se podepsal dvěma góly pod vítězství…

Plíšková vlétla do Turnaje mistryň, Venus Williamsovou jasně přehrála

Plíšková vlétla do Turnaje mistryň, Venus…

Česká tenistka Karolína Plíšková vstoupila do Turnaje mistryň v Singapuru jasným vítězstvím nad Venus…

 

Reflex.cz

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i Okamuru a Bartoše

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i…

Babišovo ANO ovládlo Česko, sněmovní volby vyhrálo ve všech krajích. Co na to Miloš Zeman? Pochválil šéfa ANO…

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na pokraji jaderné apokalypsy

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na…

Koncem padesátých let minulého století se první tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu…