Příchod nového BMW 3 se blíží. Generace G20 chce být sportovnější a luxusnější
BMW pokračuje v postupné mezigenerační obměně svých tradičních modelových řad. Před dvěma lety přišla na trh nová řada 7, letošní rok je ve znamení nové řady 5, a tak se pomalu blíží příchod jejich menšího sourozence, řady 3. Nová generace mnichovského sedanu střední třídy, s interním označením G20, je plánována na konec roku 2018.
Přestože příchod automobilu je ještě relativně daleko, na veřejnost již proniká množství informací o novince, a tak už máme dobrou představu o tom, co nová trojka přinese.
Ve srovnání se stávající generací má automobil nabídnout sportovnější design, pečlivá kamufláž zkoušených testovacích prototypů to ale zatím nepotvrzuje, ani nevyvrací. Ani nová trojka přitom nebude dílem nového šéfdesignéra BMW Jozefa Kabaně, ale ještě jeho předchůdce Karima Habiba, který k 1. červenci přestupuje ke značce Infiniti.
Hlavní pozornost designérů přitom byla upřena na interiér, který podobně jako u větších modelů značky nabídne lepší materiály a zpracování, což bylo něco, co se u BMW dosud často kritizovalo. Údajně se počítá s hodně dotykovými plochami místo konvenčních tlačítek, a tak jsme zvědavi na to, jak si automobilka poradila s ovládáním. Ovladač iDrive ale zůstane, jistotou je i aplikace ovládání gesty, známého již z pětky a sedmičky.
Právě z větších mnichovských řad bude použita také platforma nadcházející trojky. Architektura CLAR tudíž bude znamenat zachování pohonu zadních kol (alternativně všech) a nižší hmotnost auta, údajně o 40 kilogramů, což umožní rozsáhlejší využití hliníku nebo karbonem vyztužených plastů. Nová trojka zhubne, a to přestože mezigeneračně vyroste. Na délku má měřit asi 4.703 mm, což by bylo o 60 mm více než dosud, zatímco rozvor se natáhne o 20 mm k 2.830 mm.
Co se týče motorů, tak zákazníky budou lákat dvě varianty M Performance poháněné šestiválci. Prvním má být M340i poháněný přeplňovaným zážehovým řadovým třílitrem o výkonu 265 kW, který doplní M340d se vznětovým třílitrem biturbo o výkonu 235 kW. Jestliže benzinový model bude zadokolkou, u toho naftového se standardně počítá s pohonem všech kol. Později samozřejmě dorazí vrcholná M3.
Většinu nabídky ale budou tvořit čtyřválcové agregáty, přičemž nadále se počítá i s naftovými dvoulitry, které z hlediska prodejů hrají ve střední třídě stále důležitou roli. U jednotlivých agregátů má dojít k mírnému zvýšení výkonu. Zážehové agregáty časem patrně dostanou filtr pevných částic, hovoří se také o využití vstřikování vody. Kvůli přísnějším emisním normám tu bude samozřejmě také plug-in hybrid, a to dokonce hned ve dvou verzích. 330e se zhruba 195 kW doplní slabší 325e se 169 kW. U obou má být použita ta nejmodernější technika, která přinese vyšší dojezd. Možná pak přijde i tříválcová varianta 318i, ta ale dosud nebyla potvrzena.
Z hlediska jízdních vlastností se trojka vrátí ke kořenům a bude chtít nabídnout opravdu parádní svezení. Zkušenosti z větší 5-Series přitom dokazují, že by to nemusela být jen slova do větru. Právě kvůli schopnostem jsou prototypy nové trojky už často k vidění při testování na Severní smyčce Nürburgringu. Z větších řady by měly být převzaty i jednotlivé bezpečnostní systémy, umožňující poloautomatické řízení.