Přívěsné vozíky na 130 km/h: Nejrychlejší palety na světě

Přívěsné vozíky na 130 km/h: Nejrychlejší palety na světě

 

Na pohled se mohlo zdát, že redaktoři Světa motorů vyvezli dřevěné podlážky na výlet. Ve skutečnosti jsme ověřovali, že už s nimi ve vozíku nemusíme brzdit dálnici.

Nemáte zájem vyzkoušet, jaké to je pelášit po dálnici maximální povolenou rychlostí a táhnout za sebou vozík? Dotaz od jednoho českého výrobce přívěsů nás nemohl nechat bez zájmu.

Každý, kdo někdy stavěl dům, chalupu, nebo zkrátka jen hodně jezdil s přívěsem, nám dá jistě za pravdu, že rychlostní omezení svazují. Řada lidí si dokonce dodnes myslí, že s vozíkem stejně nemohou jet víc než 80 km/h.

Tak to ale není – jen pokud při schvalování technické způsobilosti typu přívěsu není stanoveno jinak, nesmí být maximální rychlost vyšší než zmíněná osmdesátka. A proto je už dnes 100 km/h běžné. Jenže není avizovaná stotřicítka přílišným rizikem?

Dvakrát kurtuj!

„Jestli se něco stane, neneseme za to žádnou zodpovědnost,“ oznamuje nám prodejce přívěsů z provozovny Toni Car Transport v Říčanech u Prahy, zatímco připevňuje podlážky na vozík, který si zde půjčujeme na vyzkoušení.

Po návratu z testovací jízdy pochopíme, že nemá obavu o zbrusu nový přívěs, který od ledna vozí samolepku 130 místo dosavadního limitu 100 km/h, ale odfouknutí naloženého nákladu. Ten je nutný proto, aby nezatížený přívěs neskákal na každém výmolu. Ale to bychom předbíhali.

Zatím startujeme a vyrážíme na testovací trať. Cestou na dálniční nájezd neshledáváme v chování soupravy žádný rozdíl. Ale když tiskneme pedál k podlaze v připojovacím pruhu tříproudé komunikace, říkáme si, že povolená stotřicítka s vozíkem je skoro zbytečná. Než se na ni dohrabeme, můžeme počítat auta, co nás předjíždějí.

Frrrčíme…

Jenže zakrátko se karta obrací a už si to svištíme v levém pruhu. A výhody vyšší homologované rychlosti vidíme hned.

Místo toho, abychom se vlekli povolenou stovkou za kamiony, můžeme auto na rovince bez obav rozjet a do kopečka svižně pelášit pořád slušnou stodesítkou.

Přáli bychom si vidět výraz šoférů dodávek, které do kopce předjíždíme čtrnáctiletým volkswagenem s přívěsem. Přitom nás uklidňuje vědomí, že nám dnes pokuta nehrozí. Jen z kopečka si musíme hlídat, aby se kolona nerozjela moc rychle. Co by se stalo v případě prasknutí pneumatiky či náhlého bočního větru, na to radši nemyslíme.

Bez úprav

Novinka se nám zamlouvá. Pro kupující ani nenese žádný příplatek proti současné ceně vozíku homologovaného jen na 100 km/h. Však na benjamínkovi kromě jakýchsi plastových zastěrek na boku zadní hrany nenacházíme žádné viditelné úpravy. „Některé typové řady jsme museli vybavit zábranami proti zadnímu podjetí, jiné je tam měly už z dřívějška kvůli konstrukčnímu provedení,“ tvrdí Stanislav Navrátil, spolumajitel podniku Agados, který vozíky vyrábí. K tomu dodává, že veškeré komponenty samozřejmě musejí odpovídat požadavkům pro rychlost 130 km/h.

 [600×253]

Bohužel to přesto neznamená, že by šlo zpětně upravit na 130 km/h i starší vozíky. Jednou jsou zkrátka otypovány na 100 km/h a přes to nejede vlak. A těm, kteří už dnes překračují povolenou rychlost vozíku, radíme neriskovat pokutu a případnou nehodu. „Je třeba uvědomit si jiné technické normy pro rychlost osmdesát, sto a sto třicet. Někteří výrobci tak vozíky osazují například pneumatikami s nižším rychlostním indexem,“ varuje Navrátil. V případě nehody nemůžete počítat ani s nadšením vaší pojišťovny, která dokonce může odmítnout plnění.

U nás obstál, ale…

Když na to přijde, samotný přívěs by klidně zvládl i víc, než avizuje samolepka na zádi. Vždyť se tím beztak jen dorovnala homologace vozíku se skutečným stavem.

„Zákazníci se nijak netajili, že už teď jezdili s vozíky rychleji než povolenou stovkou,“ potvrzuje oslovený prodejce.

Ale nákladu už se jaksi v takové rychlosti nechce zůstat na jednom místě. I přes silné popruhy a řádné přikurtování je na konci našeho testu zřejmé, že se náklad postupně přesunul blíže k oji. Je potřeba uvědomit si, že jeho hmotnost a zejména rozložení (také upevnění) rapidně ovlivňují jízdní vlastnosti.

Zatímco prázdný přívěs skáče a jízda vyšší rychlostí je nepříjemná, zatížený sice sedí dobře, ale při zhoupnutí na nerovnostech celým vozidlem cloumá, až je to posádce nepříjemné. Na rovné dálnici tak rychlost naženete, jenže v zatáčkách beztak musíte sundat nohu z plynu a někdy máte se stabilizací neposedného vozíku spoustu práce.

V rukách rozumných šoférů, kteří vědí, kdy a jak přizpůsobit styl či rychlost jízdy okamžitým podmínkám, jde o šikovnou novinku. Těm druhým je to asi fuk, protože jezdili stotřicítkou ilegálně už teď…

A co si myslíte vy? Má smysl pospíchat s plně naloženým vozíkem dálniční rychlostí? Dejte vědět v diskusi...

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Přívěsné vozíky na 130 km/h: Nejrychlejší…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 





 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Exorcismus ve 21. století: Vymítání ďábla je častější, než si myslíte

Exorcismus ve 21. století: Vymítání ďábla je…

Ačkoli někdo může mít tzv. exorcismus, tedy vymítání ďábla, za praktiky minulosti, není tomu tak. Dodnes jsou…

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

 

iSport.cz

Skoro jsem nespal, přiznal Šilhavý po Liberci. Pochválil rozjetou Plzeň

Skoro jsem nespal, přiznal Šilhavý po Liberci.…

Trenér Jaroslav Šilhavý připustil, že po nedělní domácí porážce 1:2 s Libercem, která byla po 36 zápasech jeho…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…