Přívěsné vozíky na 130 km/h: Nejrychlejší palety na světě

Přívěsné vozíky na 130 km/h: Nejrychlejší palety na světě

 

Na pohled se mohlo zdát, že redaktoři Světa motorů vyvezli dřevěné podlážky na výlet. Ve skutečnosti jsme ověřovali, že už s nimi ve vozíku nemusíme brzdit dálnici.

Nemáte zájem vyzkoušet, jaké to je pelášit po dálnici maximální povolenou rychlostí a táhnout za sebou vozík? Dotaz od jednoho českého výrobce přívěsů nás nemohl nechat bez zájmu.

Každý, kdo někdy stavěl dům, chalupu, nebo zkrátka jen hodně jezdil s přívěsem, nám dá jistě za pravdu, že rychlostní omezení svazují. Řada lidí si dokonce dodnes myslí, že s vozíkem stejně nemohou jet víc než 80 km/h.

Tak to ale není – jen pokud při schvalování technické způsobilosti typu přívěsu není stanoveno jinak, nesmí být maximální rychlost vyšší než zmíněná osmdesátka. A proto je už dnes 100 km/h běžné. Jenže není avizovaná stotřicítka přílišným rizikem?

Dvakrát kurtuj!

„Jestli se něco stane, neneseme za to žádnou zodpovědnost,“ oznamuje nám prodejce přívěsů z provozovny Toni Car Transport v Říčanech u Prahy, zatímco připevňuje podlážky na vozík, který si zde půjčujeme na vyzkoušení.

Po návratu z testovací jízdy pochopíme, že nemá obavu o zbrusu nový přívěs, který od ledna vozí samolepku 130 místo dosavadního limitu 100 km/h, ale odfouknutí naloženého nákladu. Ten je nutný proto, aby nezatížený přívěs neskákal na každém výmolu. Ale to bychom předbíhali.

Zatím startujeme a vyrážíme na testovací trať. Cestou na dálniční nájezd neshledáváme v chování soupravy žádný rozdíl. Ale když tiskneme pedál k podlaze v připojovacím pruhu tříproudé komunikace, říkáme si, že povolená stotřicítka s vozíkem je skoro zbytečná. Než se na ni dohrabeme, můžeme počítat auta, co nás předjíždějí.

Frrrčíme…

Jenže zakrátko se karta obrací a už si to svištíme v levém pruhu. A výhody vyšší homologované rychlosti vidíme hned.

Místo toho, abychom se vlekli povolenou stovkou za kamiony, můžeme auto na rovince bez obav rozjet a do kopečka svižně pelášit pořád slušnou stodesítkou.

Přáli bychom si vidět výraz šoférů dodávek, které do kopce předjíždíme čtrnáctiletým volkswagenem s přívěsem. Přitom nás uklidňuje vědomí, že nám dnes pokuta nehrozí. Jen z kopečka si musíme hlídat, aby se kolona nerozjela moc rychle. Co by se stalo v případě prasknutí pneumatiky či náhlého bočního větru, na to radši nemyslíme.

Bez úprav

Novinka se nám zamlouvá. Pro kupující ani nenese žádný příplatek proti současné ceně vozíku homologovaného jen na 100 km/h. Však na benjamínkovi kromě jakýchsi plastových zastěrek na boku zadní hrany nenacházíme žádné viditelné úpravy. „Některé typové řady jsme museli vybavit zábranami proti zadnímu podjetí, jiné je tam měly už z dřívějška kvůli konstrukčnímu provedení,“ tvrdí Stanislav Navrátil, spolumajitel podniku Agados, který vozíky vyrábí. K tomu dodává, že veškeré komponenty samozřejmě musejí odpovídat požadavkům pro rychlost 130 km/h.

 [600×253]

Bohužel to přesto neznamená, že by šlo zpětně upravit na 130 km/h i starší vozíky. Jednou jsou zkrátka otypovány na 100 km/h a přes to nejede vlak. A těm, kteří už dnes překračují povolenou rychlost vozíku, radíme neriskovat pokutu a případnou nehodu. „Je třeba uvědomit si jiné technické normy pro rychlost osmdesát, sto a sto třicet. Někteří výrobci tak vozíky osazují například pneumatikami s nižším rychlostním indexem,“ varuje Navrátil. V případě nehody nemůžete počítat ani s nadšením vaší pojišťovny, která dokonce může odmítnout plnění.

U nás obstál, ale…

Když na to přijde, samotný přívěs by klidně zvládl i víc, než avizuje samolepka na zádi. Vždyť se tím beztak jen dorovnala homologace vozíku se skutečným stavem.

„Zákazníci se nijak netajili, že už teď jezdili s vozíky rychleji než povolenou stovkou,“ potvrzuje oslovený prodejce.

Ale nákladu už se jaksi v takové rychlosti nechce zůstat na jednom místě. I přes silné popruhy a řádné přikurtování je na konci našeho testu zřejmé, že se náklad postupně přesunul blíže k oji. Je potřeba uvědomit si, že jeho hmotnost a zejména rozložení (také upevnění) rapidně ovlivňují jízdní vlastnosti.

Zatímco prázdný přívěs skáče a jízda vyšší rychlostí je nepříjemná, zatížený sice sedí dobře, ale při zhoupnutí na nerovnostech celým vozidlem cloumá, až je to posádce nepříjemné. Na rovné dálnici tak rychlost naženete, jenže v zatáčkách beztak musíte sundat nohu z plynu a někdy máte se stabilizací neposedného vozíku spoustu práce.

V rukách rozumných šoférů, kteří vědí, kdy a jak přizpůsobit styl či rychlost jízdy okamžitým podmínkám, jde o šikovnou novinku. Těm druhým je to asi fuk, protože jezdili stotřicítkou ilegálně už teď…

A co si myslíte vy? Má smysl pospíchat s plně naloženým vozíkem dálniční rychlostí? Dejte vědět v diskusi...

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko uprchlíky nezajímá. Počet žadatelů o azyl klesl o polovinu Česko uprchlíky nezajímá. Počet žadatelů o azyl klesl o polovinu

Za šest měsíců letošního roku požádalo o azyl v Česku 713…

Česko dá desítky miliard na boj proti suchu, v úvahu připadá také zdražování vody Česko dá desítky miliard na boj proti suchu, v úvahu připadá také zdražování vody

Česko bude investovat desítky miliard korun na boj proti…

Dráhy nakoupí posunovací lokomotivy za čtvrt miliardy od CZ Loko Dráhy nakoupí posunovací lokomotivy za čtvrt miliardy od CZ Loko

České dráhy dospěly po více než roce k uzavření soutěže…

Česko pošle 24 milionů korun pobřežní stráži do Libye, chce tak řešit migrační krizi Česko pošle 24 milionů korun pobřežní stráži do Libye, chce tak řešit migrační krizi

Česká republika poskytne 24 milionů korun na fungování…

 
 

Přidat názorDiskuse: Přívěsné vozíky na 130 km/h: Nejrychlejší…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 





 
Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

TEST: Audi RS 5 – Sterilní vlk v rouše žabím

Dnes 10:51

Na český trh přijíždí nová generace Audi RS 5. Je hodně rychlá a hodně zelená! Dokáže však také pobavit?




Blesk.cz

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká čerstvým trailerem

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká…

Do filmového podzimu už zase tak moc dlouhá doba nezbývá. Jedním z jeho trháků má být i nové dobrodružství…

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v účetnictví chyby za 25 miliard

Kontroloři cupují ministerstvo průmyslu. Mělo v…

Chyby za desítky miliard korun mělo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v účetnictví a výkazu pro hodnocení…

 

iSport.cz

Renault posadí Kubicu do aktuálního vozu. Otestuje, jestli se může vrátit

Renault posadí Kubicu do aktuálního vozu. Otestuje,…

Stáj Renault si otestuje v současném závodním voze Roberta Kubicu, zda je reálný jeho návrat do formule 1.…

Šilhavý před LM: Snad se projeví kvalita posil. Borisov má slabší obranu

Šilhavý před LM: Snad se projeví kvalita posil.…

Když los určil Slavii za soupeře v 3. předkole Ligy mistrů běloruské BATE, zvolal předseda představenstva…

 

Reflex.cz

Útočník zranil ve Švýcarsku pět lidí motorovou pilou

Útočník zranil ve Švýcarsku pět lidí motorovou pilou

V severošvýcarském Schaffhausenu dnes útočník vyzbrojený motorovou pilou zranil pět lidí, dva z nich jsou ve…

Slavný cyklistický závod řeší, zda smí hostesky políbit vítěze na tváře. Prý je to sexistické

Slavný cyklistický závod řeší, zda smí hostesky…

Pokud Evropu nezničí někdo jiný, zničí se nesmyslnými spory sama. Důkazem toho je debata, kterou oficiálně vedou…