Přívěsné vozíky na 130 km/h: Nejrychlejší palety na světě

Přívěsné vozíky na 130 km/h: Nejrychlejší palety na světě

 

Na pohled se mohlo zdát, že redaktoři Světa motorů vyvezli dřevěné podlážky na výlet. Ve skutečnosti jsme ověřovali, že už s nimi ve vozíku nemusíme brzdit dálnici.

Nemáte zájem vyzkoušet, jaké to je pelášit po dálnici maximální povolenou rychlostí a táhnout za sebou vozík? Dotaz od jednoho českého výrobce přívěsů nás nemohl nechat bez zájmu.

Každý, kdo někdy stavěl dům, chalupu, nebo zkrátka jen hodně jezdil s přívěsem, nám dá jistě za pravdu, že rychlostní omezení svazují. Řada lidí si dokonce dodnes myslí, že s vozíkem stejně nemohou jet víc než 80 km/h.

Tak to ale není – jen pokud při schvalování technické způsobilosti typu přívěsu není stanoveno jinak, nesmí být maximální rychlost vyšší než zmíněná osmdesátka. A proto je už dnes 100 km/h běžné. Jenže není avizovaná stotřicítka přílišným rizikem?

Dvakrát kurtuj!

„Jestli se něco stane, neneseme za to žádnou zodpovědnost,“ oznamuje nám prodejce přívěsů z provozovny Toni Car Transport v Říčanech u Prahy, zatímco připevňuje podlážky na vozík, který si zde půjčujeme na vyzkoušení.

Po návratu z testovací jízdy pochopíme, že nemá obavu o zbrusu nový přívěs, který od ledna vozí samolepku 130 místo dosavadního limitu 100 km/h, ale odfouknutí naloženého nákladu. Ten je nutný proto, aby nezatížený přívěs neskákal na každém výmolu. Ale to bychom předbíhali.

Zatím startujeme a vyrážíme na testovací trať. Cestou na dálniční nájezd neshledáváme v chování soupravy žádný rozdíl. Ale když tiskneme pedál k podlaze v připojovacím pruhu tříproudé komunikace, říkáme si, že povolená stotřicítka s vozíkem je skoro zbytečná. Než se na ni dohrabeme, můžeme počítat auta, co nás předjíždějí.

Frrrčíme…

Jenže zakrátko se karta obrací a už si to svištíme v levém pruhu. A výhody vyšší homologované rychlosti vidíme hned.

Místo toho, abychom se vlekli povolenou stovkou za kamiony, můžeme auto na rovince bez obav rozjet a do kopečka svižně pelášit pořád slušnou stodesítkou.

Přáli bychom si vidět výraz šoférů dodávek, které do kopce předjíždíme čtrnáctiletým volkswagenem s přívěsem. Přitom nás uklidňuje vědomí, že nám dnes pokuta nehrozí. Jen z kopečka si musíme hlídat, aby se kolona nerozjela moc rychle. Co by se stalo v případě prasknutí pneumatiky či náhlého bočního větru, na to radši nemyslíme.

Bez úprav

Novinka se nám zamlouvá. Pro kupující ani nenese žádný příplatek proti současné ceně vozíku homologovaného jen na 100 km/h. Však na benjamínkovi kromě jakýchsi plastových zastěrek na boku zadní hrany nenacházíme žádné viditelné úpravy. „Některé typové řady jsme museli vybavit zábranami proti zadnímu podjetí, jiné je tam měly už z dřívějška kvůli konstrukčnímu provedení,“ tvrdí Stanislav Navrátil, spolumajitel podniku Agados, který vozíky vyrábí. K tomu dodává, že veškeré komponenty samozřejmě musejí odpovídat požadavkům pro rychlost 130 km/h.

 [600×253]

Bohužel to přesto neznamená, že by šlo zpětně upravit na 130 km/h i starší vozíky. Jednou jsou zkrátka otypovány na 100 km/h a přes to nejede vlak. A těm, kteří už dnes překračují povolenou rychlost vozíku, radíme neriskovat pokutu a případnou nehodu. „Je třeba uvědomit si jiné technické normy pro rychlost osmdesát, sto a sto třicet. Někteří výrobci tak vozíky osazují například pneumatikami s nižším rychlostním indexem,“ varuje Navrátil. V případě nehody nemůžete počítat ani s nadšením vaší pojišťovny, která dokonce může odmítnout plnění.

U nás obstál, ale…

Když na to přijde, samotný přívěs by klidně zvládl i víc, než avizuje samolepka na zádi. Vždyť se tím beztak jen dorovnala homologace vozíku se skutečným stavem.

„Zákazníci se nijak netajili, že už teď jezdili s vozíky rychleji než povolenou stovkou,“ potvrzuje oslovený prodejce.

Ale nákladu už se jaksi v takové rychlosti nechce zůstat na jednom místě. I přes silné popruhy a řádné přikurtování je na konci našeho testu zřejmé, že se náklad postupně přesunul blíže k oji. Je potřeba uvědomit si, že jeho hmotnost a zejména rozložení (také upevnění) rapidně ovlivňují jízdní vlastnosti.

Zatímco prázdný přívěs skáče a jízda vyšší rychlostí je nepříjemná, zatížený sice sedí dobře, ale při zhoupnutí na nerovnostech celým vozidlem cloumá, až je to posádce nepříjemné. Na rovné dálnici tak rychlost naženete, jenže v zatáčkách beztak musíte sundat nohu z plynu a někdy máte se stabilizací neposedného vozíku spoustu práce.

V rukách rozumných šoférů, kteří vědí, kdy a jak přizpůsobit styl či rychlost jízdy okamžitým podmínkám, jde o šikovnou novinku. Těm druhým je to asi fuk, protože jezdili stotřicítkou ilegálně už teď…

A co si myslíte vy? Má smysl pospíchat s plně naloženým vozíkem dálniční rychlostí? Dejte vědět v diskusi...

Spolupracujeme s TipCars.com
Nový boj o dividendu Unipetrolu, menšinoví akcionáři chtějí více než dvojnásobek Nový boj o dividendu Unipetrolu, menšinoví akcionáři chtějí více než dvojnásobek

Největší minoritní akcionář Unipetrolu, společnost…

Část cizinců v záchytném zařízení na Plzeňsku se vzbouřila Část cizinců v záchytném zařízení na Plzeňsku se vzbouřila

Část cizinců se dnes vzbouřila proti policii a…

Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda

Tripartita se dnes nedohodla na zvýšení minimální mzdy…

Zeman je na tom špatně, možná nebude kandidovat, říká diplomat Kolář Zeman je na tom špatně, možná nebude kandidovat, říká diplomat Kolář

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana…

 
 

Přidat názorDiskuse: Přívěsné vozíky na 130 km/h: Nejrychlejší…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 






 
Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Dnes 14:52

Model vnitřního uspořádání vyvíjeného pásového vojenského vozidla bude Zetor prezentovat na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET v Brně.




Blesk.cz

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2 Transformer ano!

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2…

Není to tablet, jen tak na první pohled vypadá. Ne, nefunguje. Zato se umí přetransformovat v robota (přesněji:…

Tropy v Česku v úterý vystřídají bouřky a přijdou i kroupy. Sledujte radar

Tropy v Česku v úterý vystřídají bouřky a přijdou i…

Začátkem týdne se budou teploty stále držet na tropických třicítkách. Z úterka na středu však přijde ochlazení,…

 

iSport.cz

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl po přestupu

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl…

Den po potvrzení nového trenéra Andrey Stramaccioniho hlásí Sparta také první posilu pro další sezonu. Ze Zlína…

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský stále patří k nejlepším

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský…

Oba kluby v minulosti trénoval, ve Slavii se podílel na výstavbě mužstva, které v sobotu oslavilo ligový titul.…

 

Reflex.cz

Královna Alžběta sleduje seriál o sobě samotné. Je nadšená

Královna Alžběta sleduje seriál o sobě samotné. Je nadšená

Zdroj blízký Buckinghamskému paláci vypustil do světa informaci, že britská panovnice zhlédla na popud svých…

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně špatně, říká bývalý velvyslanec

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně…

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana podle bývalého velvyslance Petra Koláře stále není hotová…