reklama


Přívěsné vozíky na 130 km/h: Nejrychlejší palety na světě

Přívěsné vozíky na 130 km/h: Nejrychlejší palety na světě

 

Na pohled se mohlo zdát, že redaktoři Světa motorů vyvezli dřevěné podlážky na výlet. Ve skutečnosti jsme ověřovali, že už s nimi ve vozíku nemusíme brzdit dálnici.

Nemáte zájem vyzkoušet, jaké to je pelášit po dálnici maximální povolenou rychlostí a táhnout za sebou vozík? Dotaz od jednoho českého výrobce přívěsů nás nemohl nechat bez zájmu.

Každý, kdo někdy stavěl dům, chalupu, nebo zkrátka jen hodně jezdil s přívěsem, nám dá jistě za pravdu, že rychlostní omezení svazují. Řada lidí si dokonce dodnes myslí, že s vozíkem stejně nemohou jet víc než 80 km/h.

Tak to ale není – jen pokud při schvalování technické způsobilosti typu přívěsu není stanoveno jinak, nesmí být maximální rychlost vyšší než zmíněná osmdesátka. A proto je už dnes 100 km/h běžné. Jenže není avizovaná stotřicítka přílišným rizikem?

Dvakrát kurtuj!

„Jestli se něco stane, neneseme za to žádnou zodpovědnost,“ oznamuje nám prodejce přívěsů z provozovny Toni Car Transport v Říčanech u Prahy, zatímco připevňuje podlážky na vozík, který si zde půjčujeme na vyzkoušení.

Po návratu z testovací jízdy pochopíme, že nemá obavu o zbrusu nový přívěs, který od ledna vozí samolepku 130 místo dosavadního limitu 100 km/h, ale odfouknutí naloženého nákladu. Ten je nutný proto, aby nezatížený přívěs neskákal na každém výmolu. Ale to bychom předbíhali.

Zatím startujeme a vyrážíme na testovací trať. Cestou na dálniční nájezd neshledáváme v chování soupravy žádný rozdíl. Ale když tiskneme pedál k podlaze v připojovacím pruhu tříproudé komunikace, říkáme si, že povolená stotřicítka s vozíkem je skoro zbytečná. Než se na ni dohrabeme, můžeme počítat auta, co nás předjíždějí.

Frrrčíme…

Jenže zakrátko se karta obrací a už si to svištíme v levém pruhu. A výhody vyšší homologované rychlosti vidíme hned.

Místo toho, abychom se vlekli povolenou stovkou za kamiony, můžeme auto na rovince bez obav rozjet a do kopečka svižně pelášit pořád slušnou stodesítkou.

Přáli bychom si vidět výraz šoférů dodávek, které do kopce předjíždíme čtrnáctiletým volkswagenem s přívěsem. Přitom nás uklidňuje vědomí, že nám dnes pokuta nehrozí. Jen z kopečka si musíme hlídat, aby se kolona nerozjela moc rychle. Co by se stalo v případě prasknutí pneumatiky či náhlého bočního větru, na to radši nemyslíme.

Bez úprav

Novinka se nám zamlouvá. Pro kupující ani nenese žádný příplatek proti současné ceně vozíku homologovaného jen na 100 km/h. Však na benjamínkovi kromě jakýchsi plastových zastěrek na boku zadní hrany nenacházíme žádné viditelné úpravy. „Některé typové řady jsme museli vybavit zábranami proti zadnímu podjetí, jiné je tam měly už z dřívějška kvůli konstrukčnímu provedení,“ tvrdí Stanislav Navrátil, spolumajitel podniku Agados, který vozíky vyrábí. K tomu dodává, že veškeré komponenty samozřejmě musejí odpovídat požadavkům pro rychlost 130 km/h.

 [600×253]

Bohužel to přesto neznamená, že by šlo zpětně upravit na 130 km/h i starší vozíky. Jednou jsou zkrátka otypovány na 100 km/h a přes to nejede vlak. A těm, kteří už dnes překračují povolenou rychlost vozíku, radíme neriskovat pokutu a případnou nehodu. „Je třeba uvědomit si jiné technické normy pro rychlost osmdesát, sto a sto třicet. Někteří výrobci tak vozíky osazují například pneumatikami s nižším rychlostním indexem,“ varuje Navrátil. V případě nehody nemůžete počítat ani s nadšením vaší pojišťovny, která dokonce může odmítnout plnění.

U nás obstál, ale…

Když na to přijde, samotný přívěs by klidně zvládl i víc, než avizuje samolepka na zádi. Vždyť se tím beztak jen dorovnala homologace vozíku se skutečným stavem.

„Zákazníci se nijak netajili, že už teď jezdili s vozíky rychleji než povolenou stovkou,“ potvrzuje oslovený prodejce.

Ale nákladu už se jaksi v takové rychlosti nechce zůstat na jednom místě. I přes silné popruhy a řádné přikurtování je na konci našeho testu zřejmé, že se náklad postupně přesunul blíže k oji. Je potřeba uvědomit si, že jeho hmotnost a zejména rozložení (také upevnění) rapidně ovlivňují jízdní vlastnosti.

Zatímco prázdný přívěs skáče a jízda vyšší rychlostí je nepříjemná, zatížený sice sedí dobře, ale při zhoupnutí na nerovnostech celým vozidlem cloumá, až je to posádce nepříjemné. Na rovné dálnici tak rychlost naženete, jenže v zatáčkách beztak musíte sundat nohu z plynu a někdy máte se stabilizací neposedného vozíku spoustu práce.

V rukách rozumných šoférů, kteří vědí, kdy a jak přizpůsobit styl či rychlost jízdy okamžitým podmínkám, jde o šikovnou novinku. Těm druhým je to asi fuk, protože jezdili stotřicítkou ilegálně už teď…

A co si myslíte vy? Má smysl pospíchat s plně naloženým vozíkem dálniční rychlostí? Dejte vědět v diskusi...

Spolupracujeme s TipCars.com
Provozovat historický palác fakt není ziskové, říká Konstantin z Lichtenštejna Provozovat historický palác fakt není ziskové, říká Konstantin z Lichtenštejna

Na české území přišli Lichtenštejnové už za Přemysla…

Zápisník Jany Havligerové: To zase byl týden Zápisník Jany Havligerové: To zase byl týden

Strana zelených o víkendu sjezdovala. Nově bude používat…

Prodej potravin a módy z e-shopů skokově roste, mobilem nakupují i senioři Prodej potravin a módy z e-shopů skokově roste, mobilem nakupují i senioři

Navzdory obtížné logistice jsou potraviny nejrychleji…

Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

 
 

Přidat názorDiskuse: Přívěsné vozíky na 130 km/h: Nejrychlejší…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Gott se zuby nehty brání otřesnému nařčení: Nejsem hypochondr!

Gott se zuby nehty brání otřesnému nařčení: Nejsem…

Když je vám špatně, odkládáte cestu k lékaři na úplně tu nejposlednější chvíli? To byste možná neměli. Ale také…

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41): Věří, že bude znovu chodit?

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41):…

V poslední době se Michalu Jančaříkovi (41) lepí smůla na paty. Nejdřív ho zlobila ledvina, po transplantaci se…

 

iSport.cz

Gentleman Federer? Legendě ruply nervy, vzteky rozházela věci

Gentleman Federer? Legendě ruply nervy, vzteky…

Má pověst gentlemana, v osmifinále Australian Open to však Roger Federer vůbec nepotvrdil. V zápase s japonským…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Okamura v objetí s vlivnými kritiky uprchlíků a Islámu – Le Penovou, Wildersem či Frauke Petryovou

Okamura v objetí s vlivnými kritiky uprchlíků a…

Poslanec Tomio Okamura se v těchto dnech ocitl v „objetí“ s významnými evropskými politiky, kteří stále více…

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

 
 
reklama