Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Proč mají Mercedesy vynikající aerodynamiku?

David Bureš
Diskuze (18)
Mercedes-Benz vlastní svůj aerodynamický tunel již 70 let. I díky tomu je aerodynamika jeho aut perfektní.

Vozy značky Mercedes-Benz se chlubí výjimečnou aerodynamikou, automobilka na tom pracuje již mnoho let. Výsledkem dlouhodobé práce je například nedávno představené CLA ve verzi BlueEfficiency Edition, které se chlubí rekordně nízkým součinitelem aerodynamického odporu 0,22.

U moderních aut se vzduch setkává s desetkrát nižším odporem než u vozů ze začátku 20. století. Například součinitel aerodynamického odporu Mercedesu Simplex z roku 1902 činil 1,05.

Mercedes-Benz byl také první automobilkou, která vlastnila aerodynamický tunel. První dokumentované měření provedla už 5. února 1943. V polovině letošního roku chce výrobce ve svém vývojovém centru v Sindelfingenu zahájit provoz zcela nového aerodynamického tunelu. V něm bude vzduch proudit až rychlostí 265 km/h.

Vlastní aerodynamický tunel pomohl i k tomu, že stuttgartská značka vyráběla první sériový sedan, který měl součinitel aerodynamického odporu pod hodnotou 0,30. V roce 1984 jím byla třída E řady W124.

Perfektní aerodynamika má mnoho výhod. Pomáhá snížit spotřebu paliva a emise oxidu uhličitého, díky nízkému hluku vzduchu je vůz za jízdy tišší. Nízký vztlak zase znamená, že je automobil při jízdě stabilnější. U správně navrženého auta se také méně špiní okna a zrcátka, což vede ke zlepšení jeho aktivní bezpečnosti.

Za perfektní aerodynamikou je podle Mercedesu mnoho faktorů. Součástí optimálních tvarů karoserie jsou například podběhy kol s optimalizovanými spoilery nebo štěrbinami, velké převisy předního kola s optimalizovaným prouděním vzduchu do a přes přední podběhy, aerodynamické kryty vnějších zpětných zrcátek, utěsněná světla nebo nastavitelná mřížka chladiče.

Specialitou na CLA nebo třídě B je patentovaný spoiler kol. Na první pohled neškodný prvek snižuje nežádoucí turbulence vzduchu, přitom je účinný při různém rozměru kol a úrovni pružení.

David Bureš
Diskuze (18)
26. 2. 2013 03:51
Re: Prečo sa vlastne neuvádza u súčasných áut neuvádza súčin
Ano, to si rozumíme. Tedy že ta podobnost je v tom, že je lidé špatně chápu. Asi jsem to nenapsal zrovna nejsrozumitelněji. :-) Obecně vzato souhlasím, menší Cx znamená méně turbulencí a tedy i menší hluk. Ale v praxi to tak snadné být nemusí, protože vnímaný hluk na palubě je ovlivněn více faktory.
26. 2. 2013 03:44
Re: Prečo sa vlastne neuvádza u súčasných áut neuvádza súčin
odpor = součinitel * plocha * ... (1/2 * hustota * rychlost^2)
plocha čipu = plocha bodu * počet bodů

Odpor je sice složitější (závisí hlavně na rychlosti), ale jak vidíš, podobnost tam je. Když pominu zbytek vztahu pro odpor prostředí, tak máš vztah tří proměnných - dvě ti vždy dají tu třetí. Ale nemyslel jsem to takhle doslova. Jak jsem napsal, problémem není číslo, ale jeho chápání. Tedy víc Mpx => lepší kvalita, menší Cx => menší odpor (a přeneseně tedy například spotřeba). To totiž ta čísla ve skutečnosti neříkají, ale někteří lidé je tak vnímají.
Avatar - Hammunasakra
25. 2. 2013 16:16
Re: Prečo sa vlastne neuvádza u súčasných áut neuvádza súčin
Rozhodně ne cHaOSu - jako ten váš ;-)
PS: Je to víc než JEDNODUCHÉ - zdůrazňuji to PODSTATNÉ :-)
PPS: A píši tak VŽDY a VŠUDE ;-)

[odkaz]
Avatar - w3s
25. 2. 2013 15:20
Re: Prečo sa vlastne neuvádza u súčasných áut neuvádza súčin
PaNÍ KylIE, (TAK)Y ZÁLežÍ, jeStli bYSTE tĚm D@Tum "!ROZUMĚLA!"

Ten váš styl psaní je projevem čeho?
Avatar - Hammunasakra
25. 2. 2013 15:06
Re: Není to jen o práci lidí v Mercedesu
Ještě chvíli a začnu si myslet že (jste je na tom opravdu) DĚLAL :-)

[odkaz]