10.2. 2017 Jan Mička Jan Mička

Projeli jsme modernizovaný VW Golf GTI: Legenda je v nejlepší formě!

 

Na Mallorce jsme vedle golfu s motorem 1.5 TSI Evo vyzkoušeli také variantu GTI. Jde snad o nejuniverzálnější sportovní hatchback, jaký si dnes můžete pořídit.

Přiznám se, že z motoru 1.5 TSI Evo, o němž jsme vám z prezentace modernizovaného golfu psali nedávno, jsem nadšen, jenže zatímco jízda s ním byla takříkajíc nutnost, přece jenom jde o úplnou novinku, v případě verze GTI šlo o čistou radost. Také ona samozřejmě modernizací, která se zaměřila na tvar nárazníků, design litých kol, grafiku světlometů a digitalizaci v interiéru (nový infotainmentu a digitální přístrojový štít), podstata auta jako takového ale neutrpěla. Pořád má silný motor, pořád skvěle projíždí zatáčky a pořád má jedny z nejgeniálnějších sedadel, jaké můžete v ostrém hatchbacku chtít. Jo a také má deset koní navrch…

Po motorové stránce se postupovalo podle stejného receptu jako u Škody Octavia RS po faceliftu. Verzi se 162 kilowatty už v nabídce nenajdete, místo ní je nyní v základu rovnou 169 kW, zatímco dříve byl takový výkon vyhrazen pouze verzi Performance. Také ona posílila, má 180 kW, které na silnici pomáhá efektivně přenášet elektronicky řízený lamelový diferenciál VAQ. O tomto autě si ale povíme někdy příště, protože na prezentaci nebylo a zatím nemá ani oficiální technická data.

Mapa sem, mapa tam…

S Golfem GTI neměli inženýři z Wolfsburgu v rámci modernizace mnoho práce. V podstatě jenom přehráli mapu motoru (od toho o 7 kW/10 koní větší výkon) a přeladili systém přibrzďování kol v zatáčkách. Právě ten se dosud nejvíce nadřel v případě, že jste do zatáček najížděli ve špatné stopě, příliš pak utahovali řízení a podobně. Auto v poslední fázi „uteklo“ přes vnější přední kolo, nekontrolovatelný člen nacházející se mezi sedačkou a volantem však často nezkrotí ani elektronika. Cílem úprav bylo zajistit plynulejší průjezdy zatáčkami za podpory jemnějších zásahů XDS a svým způsobem vozu propůjčit větší „blbuvzdornost“. Povedlo se?

TEST Volkswagen Golf GTI Performance – Konečně nejlepší!

V rámci testování na Mallorce nebyly k dispozici takové venkovní podmínky, jaké jsem si pro testování Golfu GTI představoval, s počasím se ale člověk jenom těžko domluví. Zatímco první den bylo jasno a teploty na tričko, druhý den lilo jako z konve a teplota spadla na pět stupňů Celsia. Sáhnul jsem po pětidveřové variantě s manuální šestistupňovou převodovkou, která je z mého pohledu ta nejlepší, a vyrazil na silnice s místy stojatou vodou.

Zkoušená verze je praktická a řidiči poskytne mnohem více zážitků, než kdybyste pouze ťukali do páček pro řazení pod volantem. Kulisa řazení manuální skříně je krátká a hezky vybroušená, řízení s variabilním převodem sice přesné, ale možná až zbytečně moc tuhé, a pozice za volantem je špičková i díky skvělým předním sedadlům. V pohodě pojmou i „cvaldu“ jako jsem já, při běžné jízdě neomezují tuhostí výplní a v zatáčkách tělo hezky podrží. Neškodila by sice lepší opora v oblasti ramen, pořád se ale bavíme o univerzálním autě a ne o závoďáku. Charakteristické kárované čalounění je základ, s jiným si GTI snad ani neumím představit!

Bručení a zátah – všechno je větší!

Hned na začátek říkám, že se rozhodně nejedná o žádnou překoňovanou střelu, které byste se měli bát. Ostatně nastavením ovládacích sil jde v podstatě o docela normální hatchback pro vození dětí do školy, když po něm ale začnete chtít více dynamiky, probudí se v něm jeho největší kouzlo – naprostá čitelnost úzce související s posouváním vlastních řidičských limitů. Vždyť kdo na okresky potřebuje 300 nebo 400 koní, které ani pořádně nevyužije? Tady máte svých 230 koní jistých, a když k nim zvolíte i adaptivní podvozek DCC, nemáte v podstatě proč být zklamáni.

Volkswagen Golf GTI Clubsport: První jízdní dojmy

Maximální výkon 169 kW je dostupný v rozmezí 4700 až 6200 otáček, točivý moment 350 N.m naplno působí od 1500 do 4600 otáček, na stovce jste za 6,4 sekundy a můžete uhánět rychlostí až 250 km/h. Jde o naprosto stejné hodnoty jako u GTI Performance před modernizací, agregát je ale ve sportovním módu o něco více ubručený, lépe táhne ve středních otáčkách a rádi jej budete točit až k šesti tisícům otáček za minutu. Co z toho, že už jste dávno za výkonovou špičkou, motoru se to líbí a můžete si déle užívat pronikavého zvuku prostupujícího kabinou.

Nová mapa motoru se projevila na zvýšení výkonu a jeho průběhu v závislosti na zvoleném rychlostním stupni. V autě jsme jeli tři, výjezdy z kruhových objezdů však motor v pohodě zvládat i na čtyřku, kdy se zhluboka nadechnul a bez výraznější prodlevy přeplňováný plynule šplhal k omezovači. Pětka a šestka jsou typicky dálniční kvalty, dvojka a trojka vám ale zejména na klikaté okresce budou dělat největší radost.

Auto umí být relativně komfortní i na velkých kolech a zároveň perfektně drží stopu, což je jednak dáno nastavením podvozku, ale také zmíněným přibrzďováním kol XDS. Cílem prý bylo systém dostat někam mezi „staré“ nastavení XDS a lamelový diferenciál VAQ, že je ale závislý hlavně na brzdách, poznáte relativně rychle. Zásahy elektroniky jsou stále jasně znát, chuť auta vrhat se do zatáček je ale větší, a to i navzdory deštivým podmínkám, ve kterých jsem vůz testoval. Podvozek s vysokou mechanickou přilnavostí a perfektně dávkovatelný výkon dělají jízdu hezky čitelnou a zábavnou, na každém metru silnice máte přehled o situaci a jízdu si pořádně užíváte.

TEST VW Golf GTI Cabriolet: První jízdní dojmy

Odstup od verze Performance (testovali jsme ji v září 2014), která díky VAQ zatáčí s obrovskou vervou nehledě na povrch pod koly, je stále značný, z mého pohledu to ale až tak nevadí. Alespoň jsou znát rozdíly v „mechanice“ jízdy a zákazník ví, za co si u svého vozu připlatil. Standardní GTI považuji za perfektní auto pro běžné denní použití i sportovní jízdu. Výkon 230 koní není tak velký na to, abyste se po okreskách nutně museli řítit obrovskými rychlostmi, ani tak ale o Golfu GTI nelze hovořit jako o pomalém autě. Je to zkrátka perfektní vstupní brána do světa sportovních golfů.

Na výsledné kombinaci nelze objektivním hodnocením najít moc chyb, osobně mě napadá snad jenom zmíněné řízení s nepřirozeným odporem posilovačem. Jde o naprostý univerzál, se kterým si užijete spoustu legrace na okreskách, odvezete v něm celou rodinu, spoustu zavazadel a nezruinuje vás na provozních nákladech. V rámci testování na Mallorce jsme se i navzdory hodně svižnému tempu drželi pod deseti litry a na dálnici spotřeba spadla pod osm litrů. Něco takového si umím představit ve své garáži!

Volkswagen Golf - technická data a české ceny sportovních derivátů
MotorGTI 2.0 TSIR 2.0 TSIGTD 2.0 TDI
Zdvihový objem [cm3]198419841968
Válce/ventily4/44/44/4
Převodovka6M(6A)6M(7A)6M(7A)
Největší výkon [kW/min-1]169/4700-6200228/5500-6500135/3500-4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]350/1500-4600380 (400)/2000-5400380/1750-3250
Max. rychlost [km/h]250(248)250231(231)
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,45,1(4,6)7,5(7,4)
Komb. spotřeba [l/100 km]6,4(6,3)7,9(7,0)4,4(4,6)
Základní cena [Kč]692.900989.900687.900

Spolupracujeme s TipCars.com
Počátky BMW i3 lze vysledovat do roku 1991. Koncept E1 měl dojezd 200 kilometrů Počátky BMW i3 lze vysledovat do roku 1991. Koncept E1 měl dojezd 200 kilometrů

Počátky dnešního elektromobilu BMW i3 se datují už do…

Demonstrace v Londýně. Desetitisíce lidí žádaly nové referendum o brexitu Demonstrace v Londýně. Desetitisíce lidí žádaly nové referendum o brexitu

Desetitisíce odpůrců odchodu Británie z Evropské unie se…

Zvýší-li Spojené státy cla na automobily, Evropská unie zareaguje, řekl eurokomisař Zvýší-li Spojené státy cla na automobily, Evropská unie zareaguje, řekl eurokomisař

Evropská unie odpoví, pokud Spojené státy zvýší cla na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Projeli jsme modernizovaný VW Golf GTI:…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli

Za první rok podle údajů od zákazníků některé značky…

Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

 






 
Nissan March Super Turbo: Miniaturní hothatch s technikou, která předběhla dobu

Nissan March Super Turbo: Miniauto s technikou, která předběhla dobu

Dnes 19:00

Původní Nissan Micra, na některých trzích nazývaný March, byl typickým japonským malým autem 80. let. Paradoxně na jeho základě vznikla nezvykle technicky řešená sportovní verze.




Blesk.cz

Rusko utužuje blokaci internetu. Kdo zveřejní odkaz na zakázaný web, zaplatí tučnou pokutu

Rusko utužuje blokaci internetu. Kdo zveřejní odkaz…

Ruskou sněmovnou (Státní duma) prošel nový zákon (TASS v ruštině), který zkomplikuje život tamním vyhledávačům.…

Na co drahé kufry? Muž v Praze přišel do vlaku s popelnicí!

Na co drahé kufry? Muž v Praze přišel do vlaku s popelnicí!

Nač kupovat na dovolenou drahé kufry! Pasažér vlaku z pražského hlavního nádraží si zavazadlo udělal z běžné…

 

iSport.cz

Hvězdného jména se nazalekli. Nejsme komparz, radují se čeští hrdinové

Hvězdného jména se nazalekli. Nejsme komparz, radují…

Že budou na Ostrava Beach Open bojovat o nejvyšší příčky české ženy, se počítalo. Senzačně se k nim přidali i…

Jižní Korea - Mexiko 1:2. Chicharito 50. gólem přiblížil postup

Jižní Korea - Mexiko 1:2. Chicharito 50. gólem…

Fotbalisté Mexika ve druhém utkání na mistrovství světa porazili Jižní Koreu 2:1, ve skupině F navázali na…

 

Reflex.cz

Chystáte se na dovolenou do Švýcarska? Tady je 12 švýcarských unikátů a důvodů, proč je navštívit

Chystáte se na dovolenou do Švýcarska? Tady je 12…

Co se vám vybaví, když se řekne Švýcarsko? Matterhorn, čokoláda, hodinky, nebo snad sýry? Tahle malá, neutralitu…

Unikátní fotogalerie: Kočky sjeté kočičím kokainem vykouzlí úsměv každému

Unikátní fotogalerie: Kočky sjeté kočičím kokainem…

Jestli jste milovníci domácích mazlíčků, svéhlavých a inteligentních koček, pak musíte znát tuto rostlinu: šantu…