10.2. 2017 Jan Mička Jan Mička

Projeli jsme modernizovaný VW Golf GTI: Legenda je v nejlepší formě!

 

Na Mallorce jsme vedle golfu s motorem 1.5 TSI Evo vyzkoušeli také variantu GTI. Jde snad o nejuniverzálnější sportovní hatchback, jaký si dnes můžete pořídit.

Přiznám se, že z motoru 1.5 TSI Evo, o němž jsme vám z prezentace modernizovaného golfu psali nedávno, jsem nadšen, jenže zatímco jízda s ním byla takříkajíc nutnost, přece jenom jde o úplnou novinku, v případě verze GTI šlo o čistou radost. Také ona samozřejmě modernizací, která se zaměřila na tvar nárazníků, design litých kol, grafiku světlometů a digitalizaci v interiéru (nový infotainmentu a digitální přístrojový štít), podstata auta jako takového ale neutrpěla. Pořád má silný motor, pořád skvěle projíždí zatáčky a pořád má jedny z nejgeniálnějších sedadel, jaké můžete v ostrém hatchbacku chtít. Jo a také má deset koní navrch…

Po motorové stránce se postupovalo podle stejného receptu jako u Škody Octavia RS po faceliftu. Verzi se 162 kilowatty už v nabídce nenajdete, místo ní je nyní v základu rovnou 169 kW, zatímco dříve byl takový výkon vyhrazen pouze verzi Performance. Také ona posílila, má 180 kW, které na silnici pomáhá efektivně přenášet elektronicky řízený lamelový diferenciál VAQ. O tomto autě si ale povíme někdy příště, protože na prezentaci nebylo a zatím nemá ani oficiální technická data.

Mapa sem, mapa tam…

S Golfem GTI neměli inženýři z Wolfsburgu v rámci modernizace mnoho práce. V podstatě jenom přehráli mapu motoru (od toho o 7 kW/10 koní větší výkon) a přeladili systém přibrzďování kol v zatáčkách. Právě ten se dosud nejvíce nadřel v případě, že jste do zatáček najížděli ve špatné stopě, příliš pak utahovali řízení a podobně. Auto v poslední fázi „uteklo“ přes vnější přední kolo, nekontrolovatelný člen nacházející se mezi sedačkou a volantem však často nezkrotí ani elektronika. Cílem úprav bylo zajistit plynulejší průjezdy zatáčkami za podpory jemnějších zásahů XDS a svým způsobem vozu propůjčit větší „blbuvzdornost“. Povedlo se?

TEST Volkswagen Golf GTI Performance – Konečně nejlepší!

V rámci testování na Mallorce nebyly k dispozici takové venkovní podmínky, jaké jsem si pro testování Golfu GTI představoval, s počasím se ale člověk jenom těžko domluví. Zatímco první den bylo jasno a teploty na tričko, druhý den lilo jako z konve a teplota spadla na pět stupňů Celsia. Sáhnul jsem po pětidveřové variantě s manuální šestistupňovou převodovkou, která je z mého pohledu ta nejlepší, a vyrazil na silnice s místy stojatou vodou.

Zkoušená verze je praktická a řidiči poskytne mnohem více zážitků, než kdybyste pouze ťukali do páček pro řazení pod volantem. Kulisa řazení manuální skříně je krátká a hezky vybroušená, řízení s variabilním převodem sice přesné, ale možná až zbytečně moc tuhé, a pozice za volantem je špičková i díky skvělým předním sedadlům. V pohodě pojmou i „cvaldu“ jako jsem já, při běžné jízdě neomezují tuhostí výplní a v zatáčkách tělo hezky podrží. Neškodila by sice lepší opora v oblasti ramen, pořád se ale bavíme o univerzálním autě a ne o závoďáku. Charakteristické kárované čalounění je základ, s jiným si GTI snad ani neumím představit!

Bručení a zátah – všechno je větší!

Hned na začátek říkám, že se rozhodně nejedná o žádnou překoňovanou střelu, které byste se měli bát. Ostatně nastavením ovládacích sil jde v podstatě o docela normální hatchback pro vození dětí do školy, když po něm ale začnete chtít více dynamiky, probudí se v něm jeho největší kouzlo – naprostá čitelnost úzce související s posouváním vlastních řidičských limitů. Vždyť kdo na okresky potřebuje 300 nebo 400 koní, které ani pořádně nevyužije? Tady máte svých 230 koní jistých, a když k nim zvolíte i adaptivní podvozek DCC, nemáte v podstatě proč být zklamáni.

Volkswagen Golf GTI Clubsport: První jízdní dojmy

Maximální výkon 169 kW je dostupný v rozmezí 4700 až 6200 otáček, točivý moment 350 N.m naplno působí od 1500 do 4600 otáček, na stovce jste za 6,4 sekundy a můžete uhánět rychlostí až 250 km/h. Jde o naprosto stejné hodnoty jako u GTI Performance před modernizací, agregát je ale ve sportovním módu o něco více ubručený, lépe táhne ve středních otáčkách a rádi jej budete točit až k šesti tisícům otáček za minutu. Co z toho, že už jste dávno za výkonovou špičkou, motoru se to líbí a můžete si déle užívat pronikavého zvuku prostupujícího kabinou.

Nová mapa motoru se projevila na zvýšení výkonu a jeho průběhu v závislosti na zvoleném rychlostním stupni. V autě jsme jeli tři, výjezdy z kruhových objezdů však motor v pohodě zvládat i na čtyřku, kdy se zhluboka nadechnul a bez výraznější prodlevy přeplňováný plynule šplhal k omezovači. Pětka a šestka jsou typicky dálniční kvalty, dvojka a trojka vám ale zejména na klikaté okresce budou dělat největší radost.

Auto umí být relativně komfortní i na velkých kolech a zároveň perfektně drží stopu, což je jednak dáno nastavením podvozku, ale také zmíněným přibrzďováním kol XDS. Cílem prý bylo systém dostat někam mezi „staré“ nastavení XDS a lamelový diferenciál VAQ, že je ale závislý hlavně na brzdách, poznáte relativně rychle. Zásahy elektroniky jsou stále jasně znát, chuť auta vrhat se do zatáček je ale větší, a to i navzdory deštivým podmínkám, ve kterých jsem vůz testoval. Podvozek s vysokou mechanickou přilnavostí a perfektně dávkovatelný výkon dělají jízdu hezky čitelnou a zábavnou, na každém metru silnice máte přehled o situaci a jízdu si pořádně užíváte.

TEST VW Golf GTI Cabriolet: První jízdní dojmy

Odstup od verze Performance (testovali jsme ji v září 2014), která díky VAQ zatáčí s obrovskou vervou nehledě na povrch pod koly, je stále značný, z mého pohledu to ale až tak nevadí. Alespoň jsou znát rozdíly v „mechanice“ jízdy a zákazník ví, za co si u svého vozu připlatil. Standardní GTI považuji za perfektní auto pro běžné denní použití i sportovní jízdu. Výkon 230 koní není tak velký na to, abyste se po okreskách nutně museli řítit obrovskými rychlostmi, ani tak ale o Golfu GTI nelze hovořit jako o pomalém autě. Je to zkrátka perfektní vstupní brána do světa sportovních golfů.

Na výsledné kombinaci nelze objektivním hodnocením najít moc chyb, osobně mě napadá snad jenom zmíněné řízení s nepřirozeným odporem posilovačem. Jde o naprostý univerzál, se kterým si užijete spoustu legrace na okreskách, odvezete v něm celou rodinu, spoustu zavazadel a nezruinuje vás na provozních nákladech. V rámci testování na Mallorce jsme se i navzdory hodně svižnému tempu drželi pod deseti litry a na dálnici spotřeba spadla pod osm litrů. Něco takového si umím představit ve své garáži!

Volkswagen Golf - technická data a české ceny sportovních derivátů
MotorGTI 2.0 TSIR 2.0 TSIGTD 2.0 TDI
Zdvihový objem [cm3]198419841968
Válce/ventily4/44/44/4
Převodovka6M(6A)6M(7A)6M(7A)
Největší výkon [kW/min-1]169/4700-6200228/5500-6500135/3500-4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]350/1500-4600380 (400)/2000-5400380/1750-3250
Max. rychlost [km/h]250(248)250231(231)
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,45,1(4,6)7,5(7,4)
Komb. spotřeba [l/100 km]6,4(6,3)7,9(7,0)4,4(4,6)
Základní cena [Kč]692.900989.900687.900

Spolupracujeme s TipCars.com
Projektový management je garancí úspěchu stavebního projektu, říká Štefanovič Projektový management je garancí úspěchu stavebního projektu, říká Štefanovič

Na stavebním projektu se podílí mnoho různých účastníků…

Puigdemont nechce expremiérský plat. Cítí se stále premiérem Puigdemont nechce expremiérský plat. Cítí se stále premiérem

Sesazený katalánský premiér Carles Puigdemont nebude…

Do vedení Sněmovny chtějí Fiala, Pikal, Okamura, Filip a Hamáček Do vedení Sněmovny chtějí Fiala, Pikal, Okamura, Filip a Hamáček

Na místopředsedy Sněmovny budou kandidovat Petr Fiala…

 
 

Přidat názorDiskuse: Projeli jsme modernizovaný VW Golf GTI:…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

 



VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu? VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu?

V rámci projektu Demo e-car zamíří elektrický Golf třeba…

Hatchback I.D. pohřbí elektrický Golf. Zůstane alespoň hybrid? Hatchback I.D. pohřbí elektrický Golf. Zůstane alespoň hybrid?

V nabídce koncernu sice již nějaký čas elektromobily…

 



 
Tahle střela chce být přemožitel extrémně rychlé Tesly Roadster. Staví ji... Číňané!

Tahle střela chce být přemožitel extrémně rychlé Tesly Roadster. Staví ji... Číňané!

Včera

Tak to netrvalo dlouho! Jen krátce po představení nové generace Tesly Roadster přichází auto, které chce být ještě rychlejší než ona. Opravdu má šanci na realizaci?




Blesk.cz

Za znásilnění v Česku padají jen podmínky. I když je obětí zvrhlíka dítě

Za znásilnění v Česku padají jen podmínky. I když je…

Velká část pachatelů, které soudy v Česku loni odsoudily za znásilnění, dostala podmínečný trest. Ve většině…

Microsoft začal na svém e-shopu prodávat Samsungy Galaxy S8 a Galaxy S8+

Microsoft začal na svém e-shopu prodávat Samsungy…

Microsoftu v oblasti mobilních zařízení dávno ujel vlak. Mobilní operační systém Windows skomíral tak dlouho, až…

 

iSport.cz

Motor zdolal ve šlágru Kladno 3:0 a dotáhl se na Vary, ty padly v Prostějově

Motor zdolal ve šlágru Kladno 3:0 a dotáhl se na…

Hokejisté Českých Budějovic navázali na výhru v Karlových Varech a porazili Kladno 3:0. Motor ani v jedenáctém…

Jágr o nové roli v Calgary i talentu, který ho ohromuje každý večer

Jágr o nové roli v Calgary i talentu, který ho…

Hokejový útočník Jaromír Jágr se v minulých dnech představil ve dvou bývalých působištích, ale žádnou nostalgii…

 

Reflex.cz

Předsedou Poslanecké sněmovny se stal Radek Vondráček z Babišova ANO

Předsedou Poslanecké sněmovny se stal Radek…

Předsedou Sněmovny dnes zvolili poslanci jejího bývalého místopředsedu Radka Vondráčka (ANO). V tajné volbě…

Tolik nul nespočítáte: Končící prezident Zimbabwe přesvědčivě ukázal, proč netisknout peníze

Tolik nul nespočítáte: Končící prezident Zimbabwe…

Robert Mugabe, prezident Zimbabwe a vydavatel stobiliónové bankovky, po měsících tlaku rezignoval. Po třiceti…