4.5. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Projeli jsme se s modernizovaným Peugeotem 301. Už nechce být jen laciný!

 

Peugeot 301 přichází na trh v modernizovaném provedení. Z laciného sedanu se stal elegán, který chce nabídnout i nějaký ten luxus.

Peugeot 301 vstoupil na trh v roce 2012 jako reakce francouzského výrobce na tehdejší hospodářskou krizi. Pomocí jednoduchého a hlavně levného sedanu chtěl Peugeot zaujmout nejen zákazníky na rozvojových trzích, ale především osoby, které v té době musely šetřit. Ekonomika ale roste, opasky už není nutné tak utahovat, na což 301 v rámci faceliftu reaguje luxusnějším vzhledem a bohatší výbavou. Modernizovanou 301 jsme poprvé zkoušeli na tuzemské jízdní prezentaci na jižní Moravě.

V rámci nabídky Peugeotu není o 301 tolik slyšet, což výrobce vysvětluje tím, že tento automobil má specifickou klientelu, která si k autu cestu najde sama. Kupují jej totiž ti zákazníci, kteří vůz pečlivě vybírají tak, aby jim nabídl nejlepší poměr ceny a výkonu. A takoví klienti neslyší tolik na reklamní slogany jako spíše na vlastní přímé porovnání cen jednotlivých aut, z nichž právě vybírají. I z tohoto důvodu je hlavním soupeřem Fiat Tipo, který se základní cenovkou 269.900 Kč (za benzinovou čtrnáctistovku se 70 kW) o nepatrnou stovku levnější než základní Peugeot 301 (s tříválcem 1.2 PureTech s 60 kW).

Přestože o 301 není tolik slyšet, automobilka její dosavadní působení na trhu hodnotí kladně. Od roku 2012 prodala na 400.000 jejích exemplářů, díky čemuž je 301 z hlediska prodejů na podobné úrovni jako MPV (dnes crossoveru) 5008. Na rozdíl od něj se však neprodává na tolika trzích, 301 je totiž určena primárně pro východní trhy (zhruba od České republiky na východ) a severní Afriku. Třeba v Německu, Španělsku nebo domovské Francii se 301 na rozdíl od svého koncernového bratra Citroënu C-Elysée neprodává.

Facelift Peugeotu 301: Více luxusu pro levný sedan

Je to fešák

Více něž čtyři roky na trhu je ale nějaký čas, a tak auto muselo prokouknout a reagovat na aktuální trendy. A nutno podotknout, že nejen v okolí moravských vinic to modernizované 301 náramně slušelo. Jestliže dosud to byl kvůli své přídi poněkud neforemný automobil, teď je to fešák, po němž se leckdo otočí. A přitom stačilo tak málo, aplikovat na auto detaily aktuálního designérského stylu značky v podobě výrazné chromované masky chladiče s nápisem Peugeot nebo „vykousnutých“světlometů. Jen škoda, že se do nich už nevešly diody pro denní svícení, které našly své místo v nárazníku. Zcela přepracovanou příď, kde není jeden stejný díl jako dosud, doplňuje záď ozdobená elegantnějšími koncovými světly, která svoji grafikou mají připomínat trojitý zářez od lvích drápů, což je odkaz na zvíře v logu značky.

To uvnitř už změny nejsou tak výrazné. Základní tvar palubní desky byl zachován, nově ji však oživuje lesklý černý dekor, díky němuž kabina působí hodnotněji. Tedy jen dočasně, na lesklé ploše jsou vidět veškeré otisky prstů, což dojem zase zkazí. Nejdůležitější novinkou je ale aplikace dotykového displeje multimediálního systému. S ohledem na kategorii 301 je sedmipalcová obrazovka celkem velká, systém navíc umožňuje zrcadlit funkce vašeho chytrého telefonu a za příplatek 11.000 korun může být doplněn o navigaci TomTom. Je ale umístěn vcelku nízko, což při jízdě není moc praktické. Novinkou v nabídce je pak i zadní parkovací kamera se slušným obrazem.

Video

Bohatší výbava a elegantnější vnější tvary ale nemohou zakrýt původní charakter vozu, který je primárně orientován na cenu. To znamená některá laciná řešení, kterých si v dnešní době všimnete spíše než před lety. Auto nabízí jen čtyři airbagy a volant zůstává nastavitelný jen výškově, což znesnadňuje hledání ideální pozice za volantem. Lesklý černý dekor pak nezakryje tvrdé plasty na zbytku palubní desky a panelech dveří. Ještě že zpracování jednotlivých části kabiny je na slušné úrovni, v tomto ohledu je 301 pro konkurenční Fiat Tipo rovnocenným soupeřem. Důkazem šetření je také elektrické stahování oken, jehož ovladače nejsou umístěny jako tradičně na dveřích, ale na středovém panelu, nebo pohled do zavazadelníku s jeho tenoučkým kobercem zakrývajícím dno nebo na plech odhaleným víkem.

Právě kufr je ale jedním z taháků 4,44 metru dlouhého sedanu. Pravidelné tvary přinášejí objem 506 litrů, což je opravdu dost. Musíte ho ale i nadále otevírat buď klíčkem nebo tlačítkem v kabině. Otevírání tlačítkem na víku 301 ani po faceliftu nedostala. Důležitým plusem je i vnitřní prostor, díky dlouhému rozvoru 2.652 mm auto nabízí spoustu prostoru nejen vpředu, ale i vzadu, a to i pro dlouhány.

Tři motory

Nabídka motorů modernizované 301 čítá tři agregáty. Ty zážehové zahrnují atmosférický tříválec 1.2 PureTech s výkonem 60 kW a točivým momentem 117 N.m, nad nímž stojí čtyřválec 1.6 VTi s 85 kW a 150 N.m. Turbodiesely zastupuje 1.6 BlueHDi se 73 kW a 254 N.m, který je vyzbrojen vstřikováním common-rail, turbodmychadlem pracujícím až s tlakem 1,7 bar a kvůli snížení vypouštěných emisí filtrem pevných částic či systémem vstřikování močoviny.

Nabízené agregáty jsou shodné jako dosud, dvanáctistovku však už nelze zkombinovat s robotizovanou převodovkou. Jedinou možností je pětistupňový manuál, který je standardem i pro nabízené šestnáctistovky. Zájemci o automat musí sáhnout po 1.6 VTi, který jej jako jediný nabízí za příplatek – za 30.000 korun dostanete šestistupňovou automatickou převodovku od Aisinu.

Peugeot 301 – české ceny modernizované verze
Motor1.2 PureTech1.6 VTi1.6 VTi1.6 BlueHDi
Zdvihový objem [cm3]1199158715871560
Válce/ventily3/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]60/575085/605085/605073/3750
Točivý moment [N.m/min]117/2750150/4000150/4000254/1750
Převodovka5M5M6A5M
Max. rychlost [km/h]168188180183
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,99,411,110,8
Komb. spotřeba [l/100 km]4,86,46,63,8
Cena Active [Kč]270.000300.000-330.000
Cena Allure [Kč]285.000315.000345.000345.000

Primární je komfort

Na tuzemské prezentaci jsme usedli za volant vozu se základním atmosférickým tříválcem, který vyhoví hlavně klidným řidičům. S ohledem na pouhé tři válce a atmosférické plnění má tahle dvanáctistovka překvapivě dost síly, na nějaké divočení to ale rozhodně není. Předjíždění je otázkou předvídání, stejně tak do prudkých kopců v okolí Pálavy se autu moc zrychlovat nechtělo. Peugeot 301 ale není auto pro závodníky, ale spíše rozvážné jezdce, které nad nijak vysokou silou motoru mávnou rukou. To jim spíš bude vadit tříválcový rykot pod kapotou, který by mohl být lépe odhlučněn, hlavně pod plynem je práce tří válců dost znát. Spíše nám ale vadil vítr proudící okolo vozu, který je slyšet více, než by se nám líbilo.

Stejně jako odhlučnění nás moc nenadchla převodovka. K dvanáctistovce se vztahuje pětistupňový manuál, který je přesně takový, jak se říká ve vtipech o francouzských vozech. Řazení je gumové s dlouhými drahami, navíc pětce se obvykle do práce moc nechtělo. Nejenže je až někde mezi spolujezdcovýma nohama, ale navíc šla dost ztuha zařadit. O zvyku je pak chod spojkového pedálu, který zabírá až krátce před horní polohou.

Naopak se spotřebou to není špatné, přestože jsme tříválec nijak nešetřili, 1.2 PureTech se odvděčil průměrnou spotřebou 6,6 litru na 100 kilometrů, což s ohledem na styl jízdy a novost techniky (auto mělo na svém kontě ani ne 1.000 km) je slušné číslo. Z dlouhodobého hlediska se majitelé nepochybně dostanou pod šest litrů a klidně i méně, pokud se naladí na jeho vlnu a nebudou ho vyždímávat do poslední kapky benzinu.

Ono i ty jízdní vlastnosti jsou hlavně o pohodě. Řešení podvozku tvořeného vpředu pseudovzpěrou MacPheron a vzadu nápravou s deformovatelným příčným nosníkem se v rámci faceliftu neměnilo, což znamená přísně komfortní naladění. Auto se tudíž v zatáčkách notně naklání a na nerovnostech rozhoupe jako loď v bouři. Jestliže se na jeho komfortní charakter naladíte a nebudete v něm hledat závodníka, klidně mu to gumové řízení nebo uskakování na roletách v zatáčce odpustíte. On ten komfort k celkovému charakteru 301 vlastně tak nějak patří. A navíc si při jízdě na úzkých rozbitých cestách mezi moravskými vinicemi uvědomíte, že v českém prostředí je takové naladění vlastně ideální. Zvlášť s ohledem na to, že od jednoduché zadní nápravy se nedočkáte žádného bouchání nebo hlasitých ran.

Závěr

Peugeot 301 reaguje na trendy a místo ryze laciného charakteru chce nabídnout i nějaký ten luxus navíc. To se odráží jednak v lepší výbavě nabízející parkovací kameru nebo navigaci a elegantnějším vzhledu. Díky faceliftu totiž 301 vážně prokoukla. Přitom se nestala drahou, základní cenovka 270.000 korun sice už není tak nízká jako kdysi (při vstupu na trh v roce 2012 se auto prodávalo od 220.000 Kč), je ale na stejné úrovni jako konkurenční Fiat Tipo.

Facelift ale přesto nezměnil charakter vozu, který stále zůstává typickým „Francouzem“, se všemi svými pozitivy i negativy. Pod elegantní karoserií se ukrývá prostorná kabina, která nabídne spoustu prostoru cestujícím i jejich zavazadlům. Jízdní charakter je pak hodně o pohodě, nesnáze českých kotěhůlek budete v 301 překonávat s měkkým pohupováním na nerovnostech, s čímž ladí i testovaná dvanáctistovka. Ta je vyloženě určena pro pohodovou jízdu, svoji silou nijak zvlášť nenadchne. Stejně tak nás zklamala převodovka, pětistupňový manuál je gumový a má dlouhé dráhy, přesně jak se o francouzských vozech říká. Jestliže ale hledáte jednoduché auto pro klidný převoz z bodu A do bodu B za slušnou cenu, je 301 jistě zajímavou volbou. Po faceliftu hodně prokoukla!

Spolupracujeme s TipCars.com
Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka

Nabídka nových kanceláří v Praze letos vzroste zhruba…

 
 

Přidat názorDiskuse: Projeli jsme se s modernizovaným Peugeotem…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 



Facelift Peugeotu 301: Více luxusu pro levný sedan Facelift Peugeotu 301: Více luxusu pro levný sedan

Po Citroënu C-Elysée prošel faceliftem i jeho bratr…

Peugeot 301 přichází na český trh, ceny začínají na 220.000 Kč Peugeot 301 přichází na český trh, ceny začínají na 220.000 Kč

Sedan Peugeot 301 byl představen v Paříži a nyní přijíždí…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré reference, tvrdí klub

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré…

Člen širšího reprezentačního kádru Lukáš Droppa má po konci v Turecku opět angažmá. Se Slovanem Bratislava se…

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví útočníka i tvůrce hry

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví…

Ačkoli se obecně má za to, že je kádr Sparty pro tuhle chvíli uzavřený, úplně platit to nemusí. Hybnými silami…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…