Test Auto.cz

Citroën C-Elysée 1.6 VTi – Prostor za málo peněz

18.6. 2014
Verdikt
 

Kompaktní sedan Citroën C-Elysée se zaměřuje hlavně na nízkou cenu, které podřizuje téměř všechno. Výjimkou je však prostor - toho za tyhle peníze nikde více nedostanete.

Můžete jej srovnávat se Škodou Rapid, ale to nebude úplně fér. Citroën C-Elysée totiž představuje ještě jiný pohled na levný, ale prostorný automobil. Žádná pozlátka, luxusní výbava či snad náznak preciznosti. Tady jde v první řadě o to uspokojit požadavek těch nejméně náročných řidičů na jednoduchý, prostorný a robustní nový automobil za výhodnou cenu.

Vnější design přitom nevypadá špatně. Tvary jsou sice trochu strohé a některé detaily zavání asijským stylingem, nejde však o nic, co by uráželo. Jednoduše klasický tříprostorový vůz, ale v lowcostovém provedení. Celkovému dojmu pomohla nejvyšší specifikace vozu s šestnáctipalcovými koly, metalízou a výbavou Exclusive. Žádného šviháka lázeňského ovšem nečekejte, to u automobilu se základní cenou 220.000 Kč snad ani nelze.

Interiér je přesně to místo, kde si snahu snížit výrobní náklady na minimum uvědomíte nejvíce. Bohužel občas se šetřilo i tam, kde to opravdu není vhodné. Například opěrky hlavy zadních sedadel jsou pouze naznačeny. Mírný výběžek by v případě nehody krční páteř cestujících řádně potrápil. Stejně tak nečalouněná vnitřní část víka zavazadlového prostoru, které navíc nelze otevřít zvenku, či chybějící automatické stahování oken nebudí dobrý dojem. Nepotěší ani ovládání autorádia, kdy veliký otočný spínač slouží k ladění stanic, zatímco hlasitost musíte upravovat titěrnými tlačítky. Naštěstí má řidič ovládání pod volantem, na které se dá rychle zvyknout.

Když si odmyslíme tyto ergonomické či jiné přešlapy, tak zde máme poměrně solidně zpracovaný a hlavně velmi prostorný interiér. Ať už sedíte vpředu či vzadu, nebudete mít problém s místem, ani pokud jste dvoumetroví dlouháni.

obrázek [600 x 308]

Motor a převodovka – návrat starých pořádků

Benzinová šestnáctistovka vychází z motoru TU5 použitého například v Citroënu Saxo VTS. Jedná se tedy o osvědčený agregát, který by mohl potěšit zejména svou trvanlivostí. V reálu jde o příjemně živou jednotku s bryskními reakcemi, která sice není tak nadšená, jako když poháněla malý hatchback z devadesátých let, ale na dnešní poměry to je nadprůměrně hbitý motor. Z jízdního hlediska tedy vítaný návrat staré školy, do dokonalosti má ovšem 1.6 daleko.

V první řadě je zde hluk agregátu, který je slyšet v jakýchkoliv otáčkách. Ostatně odhlučnění auta celkově není silná stránka tohoto Citroënu. Detailně slyšíte práci podvozku, vroubkování povrchu silnice, po kterém jedete, i vítr obtékající karoserii či okolojedoucí vozy. Tady se C-Elysée zaseklo někde v devadesátých letech.

Nijak slavné to není ani se spotřebou. Palubní počítač sice za dobu testu ukazoval průměr lehce přes 8 litrů na 100 km, na plnou nádrž jsme ovšem ujeli jenom něco přes 500 kilometrů, což značí spotřebu blížící se desetilitrové hranici. Při klidné jízdě mimo město se dá dostat pod 6 l na 100 km, obvykle však počítejte mezi sedmi až osmi litry naturalu, a to i na dálnici. To všechno samozřejmě při klidném stylu.

obrázek [600 x 357]

Nízká hmotnost automobilu spolu s kratším zpřevodováním a nadšením motoru se pozitivně podepsala na jízdní dynamice, která rozhodně nepůsobí dýchavičným dojmem. Na silnici tak můžete udržet až překvapivé tempo, limitem vozu je spíše podvozek než výkon motoru. Ke zlosti však dokáže vytočit řazení: klasická stará pětistupňová převodovka, která o přesných či krátkých drahách kulisy snad neslyšela. Celý automobil ovšem při snaze o rychlou jízdu působí dosti neochotně – motor hrubě řve, podvozek protestuje a převodovka se staví na hlavu, takže raději zvolníte přesně tak, jak to udělá také potenciální majitel vozu.

Komfort plný nejistoty

Podvozek Citroënu C-Elysée má dlouhý rozvor zajišťující hodně prostoru v interiéru, zároveň je však z levných dílů a jeho konstrukce je zcela jednoduchá. To všechno má za následek hned několik věcí – v první řadě nemůžete čekat ani náznakem precizní jízdní vlastnosti, v druhé pak je zde onen zmíněný hluk vycházející od zavěšení při překonávání nerovností.


Jednoznačným plusem je to, že Francouzi se nesnažili předstírat sportovnost a rovnou model C-Elysée naladili na komfort. Vůz si tedy snadno poradí s nástrahami nerovných silnic a ještě díky svému zaměření na východní trhy působí tak, že vydrží opravdu hodně.


obrázek [600 x 305]

To vše s sebou nese ale i negativní stránky. Na dálnici má vůz mizernou stabilitu v přímce a neustále s sebou šije pod náporem větru. Do zatáček se pak vrhá jako by byl ze žvýkačky. Celý se vlní, naklání a působí nejistě, gumově a rozevlátě. Navíc na špatném asfaltu přestanou stíhat tlumiče a automobil má tendence uskakovat. Někdy až tak moc, že po uskočení zádi musí zasáhnout stabilizace, a to v naprosto běžných rychlostech.

Opět tedy platí, že tohle nastavení uspokojí jenom ty nejméně náročné šoféry.

Závěr

Mírná základní cena si v tomto případě vybírá krutou daň na jízdních vlastnostech, odhlučnění a detailech v interiéru. Na druhou stranu nyní je v nabídce verze C-Elysée s technopaketem, která stojí se stejným, poměrně dynamickým motorem 262.901 Kč. Ve srovnání s ostatními soupeři v této cenové hladině je to vynikající nabídka, zejména když chcete jednoduchý, ale poměrně silný motor, hodně vnitřního prostoru a to všechno za málo peněz. Nechybí navíc ani základní potřebná výbava, což dělá z tohoto Citroënu lákavou nabídku pro ty, kteří hledají nový automobil za cenu zánovní ojetiny.

obrázek [600 x 357]

Nejlevnější verze modelu219.900 Kč (1.2 VTi Attraction/53 kW)
Základ s testovaným motorem262.900 Kč (1.6 VTi Tendance/85 kW)
Testovaný vůz s výbavou328.900 Kč (1.6 VTi Exclusive/85 kW)

Plusy

  • Komfortní naladění podvozku
  • Živý a jednoduchý motor
  • Vnitřní prostornost
  • Nízká základní cena
  • Dojem nezničitelnosti

Minusy

  • Detaily v interiéru
  • Jízdní vlastnosti
  • Odhlučnění kabiny&
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Citroën C-Elysée 1.6 VTi

Základní výbava:ESP, čelní a boční airbagy vpředu, posilovač řízení, palubní počítač, otáčkoměr, tempomat a omezovač rychlosti, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, elektrické stahování bočních oken vpředu a vzadu, výškově nastavitelný volant potažený kůží, klimatizace s digitálním displejem, autorádio s CD/MP3/USB/Bluetooth, dělené zadní sedadlo, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, středová loketní opěrka, litá 15” kola, paket Look Chrom, dekor na palubní desce.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+13.500,-), litá 16” kola (+4.000,-), paket Zima (+7.500,-), paket City (+6.000,-)

Nástupcem zemřelé šéfky Českého statistického úřadu bude jeho místopředseda Nástupcem zemřelé šéfky Českého statistického úřadu bude jeho místopředseda

Nástupcem zesnulé předsedkyně Českého statistického úřadu…

O vydání Babiše a Faltýnka ke stíhání by měla sněmovna rozhodnout již brzy O vydání Babiše a Faltýnka ke stíhání by měla sněmovna rozhodnout již brzy

O vydání premiéra Andreje Babiše (ANO) a místopředsedy…

Komentář Roberta Maleckého: Nesouvis Komentář Roberta Maleckého: Nesouvis

Dvě zprávy včerejšího dne, které spolu mají jasný…

 
Technické údaje
Motor Citroën C-Elysée 1.6 VTi
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1587
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 6050
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 150 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 188
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.1 / 6.4
Emise CO2:148
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 506 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1090 / 434
Rozměr pneu:195/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4427
b) šířka (mm): 1748
c) výška (mm): 1466
d) rozvor (mm): 2652
e) rozchod vpředu (mm): 1501
f) rozchod vzadu (mm): 1478
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):860
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: Citroën C-Elysée 1.6 VTi – Prostor za málo peněz







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 



Citroën omladil design a výbavu sedanu C-Elysée Citroën omladil design a výbavu sedanu C-Elysée

Citroën C-Elysée se po čtyřech letech od svého vstupu na…

Euro NCAP 2014: Citroën C-Elysée a Peugeot 301 – Jen 3 hvězdy pro levné duo Euro NCAP 2014: Citroën C-Elysée a Peugeot 301 – Jen 3 hvězdy pro levné duo

Bezpečnostní asistenti zhoršily konečný výsledek levného…

 



 
Detroitský autosalon 2018: Prohlédněte si hvězdy výstavy v obří fotogalerii

Detroitský autosalon 2018: Prohlédněte si hvězdy výstavy v obří fotogalerii

Dnes 08:00

Mezi nejdůležitější novinky letošního Severoamerického autosalonu patří Mercedes-Benz G nebo Ford Mustang Bullitt. V Detroitu ale nechybí ani Číňané.




Blesk.cz

Šéf České Miss Ditmar popsal, co viděl v kómatu! Táhlo mě k sobě příjemné světlo, probudily mě neprožité příběhy

Šéf České Miss Ditmar popsal, co viděl v kómatu!…

Nahromaděný stres, vražedné pracovní tempo a žádný odpočinek za posledních dvacet let způsobilo, že nový majitel…

Těhotná druhá

Těhotná druhá "manželka" miliardáře Janečka: Proč…

Vztah ve třech není pro kněžku Liliu Khoustnoutdinovou (29) nic nového. Před miliardářem Karlem Janečkem (44)…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Rozjetá Allertová v Melbourne postoupila do 3. kola, Siniaková končí

Rozjetá Allertová v Melbourne postoupila do 3. kola,…

STŘEDEČNÍ VÝSLEDKY AUSTRALIAN OPEN | Česká tenistka Denisa Allertová nadále navazuje na úspěšné tažení z…

 

Reflex.cz

Havel by dnes neměl šanci aneb Proč Češi často volí lháře a burany

Havel by dnes neměl šanci aneb Proč Češi často volí…

Výsledek prvního kola prezidentských voleb jen potvrdil trend, jenž byl zjevný po volbách do sněmovny – velká…

Zemanova hlava je nepřekonatelná, Drahoš se raduje předčasně, říká Zdeněk Škromach

Zemanova hlava je nepřekonatelná, Drahoš se raduje…

Podlehne tým Jiřího Drahoše euforii z vítězství? Podle bývalého senátora ČSSD Zdeňka Škromacha přijde k volbám…