Test Auto.cz

Citroën C-Elysée 1.6 VTi – Prostor za málo peněz

18.6. 2014
Verdikt
 

Kompaktní sedan Citroën C-Elysée se zaměřuje hlavně na nízkou cenu, které podřizuje téměř všechno. Výjimkou je však prostor - toho za tyhle peníze nikde více nedostanete.

Můžete jej srovnávat se Škodou Rapid, ale to nebude úplně fér. Citroën C-Elysée totiž představuje ještě jiný pohled na levný, ale prostorný automobil. Žádná pozlátka, luxusní výbava či snad náznak preciznosti. Tady jde v první řadě o to uspokojit požadavek těch nejméně náročných řidičů na jednoduchý, prostorný a robustní nový automobil za výhodnou cenu.

Vnější design přitom nevypadá špatně. Tvary jsou sice trochu strohé a některé detaily zavání asijským stylingem, nejde však o nic, co by uráželo. Jednoduše klasický tříprostorový vůz, ale v lowcostovém provedení. Celkovému dojmu pomohla nejvyšší specifikace vozu s šestnáctipalcovými koly, metalízou a výbavou Exclusive. Žádného šviháka lázeňského ovšem nečekejte, to u automobilu se základní cenou 220.000 Kč snad ani nelze.

Interiér je přesně to místo, kde si snahu snížit výrobní náklady na minimum uvědomíte nejvíce. Bohužel občas se šetřilo i tam, kde to opravdu není vhodné. Například opěrky hlavy zadních sedadel jsou pouze naznačeny. Mírný výběžek by v případě nehody krční páteř cestujících řádně potrápil. Stejně tak nečalouněná vnitřní část víka zavazadlového prostoru, které navíc nelze otevřít zvenku, či chybějící automatické stahování oken nebudí dobrý dojem. Nepotěší ani ovládání autorádia, kdy veliký otočný spínač slouží k ladění stanic, zatímco hlasitost musíte upravovat titěrnými tlačítky. Naštěstí má řidič ovládání pod volantem, na které se dá rychle zvyknout.

Když si odmyslíme tyto ergonomické či jiné přešlapy, tak zde máme poměrně solidně zpracovaný a hlavně velmi prostorný interiér. Ať už sedíte vpředu či vzadu, nebudete mít problém s místem, ani pokud jste dvoumetroví dlouháni.

obrázek [600 x 308]

Motor a převodovka – návrat starých pořádků

Benzinová šestnáctistovka vychází z motoru TU5 použitého například v Citroënu Saxo VTS. Jedná se tedy o osvědčený agregát, který by mohl potěšit zejména svou trvanlivostí. V reálu jde o příjemně živou jednotku s bryskními reakcemi, která sice není tak nadšená, jako když poháněla malý hatchback z devadesátých let, ale na dnešní poměry to je nadprůměrně hbitý motor. Z jízdního hlediska tedy vítaný návrat staré školy, do dokonalosti má ovšem 1.6 daleko.

V první řadě je zde hluk agregátu, který je slyšet v jakýchkoliv otáčkách. Ostatně odhlučnění auta celkově není silná stránka tohoto Citroënu. Detailně slyšíte práci podvozku, vroubkování povrchu silnice, po kterém jedete, i vítr obtékající karoserii či okolojedoucí vozy. Tady se C-Elysée zaseklo někde v devadesátých letech.

Nijak slavné to není ani se spotřebou. Palubní počítač sice za dobu testu ukazoval průměr lehce přes 8 litrů na 100 km, na plnou nádrž jsme ovšem ujeli jenom něco přes 500 kilometrů, což značí spotřebu blížící se desetilitrové hranici. Při klidné jízdě mimo město se dá dostat pod 6 l na 100 km, obvykle však počítejte mezi sedmi až osmi litry naturalu, a to i na dálnici. To všechno samozřejmě při klidném stylu.

obrázek [600 x 357]

Nízká hmotnost automobilu spolu s kratším zpřevodováním a nadšením motoru se pozitivně podepsala na jízdní dynamice, která rozhodně nepůsobí dýchavičným dojmem. Na silnici tak můžete udržet až překvapivé tempo, limitem vozu je spíše podvozek než výkon motoru. Ke zlosti však dokáže vytočit řazení: klasická stará pětistupňová převodovka, která o přesných či krátkých drahách kulisy snad neslyšela. Celý automobil ovšem při snaze o rychlou jízdu působí dosti neochotně – motor hrubě řve, podvozek protestuje a převodovka se staví na hlavu, takže raději zvolníte přesně tak, jak to udělá také potenciální majitel vozu.

Komfort plný nejistoty

Podvozek Citroënu C-Elysée má dlouhý rozvor zajišťující hodně prostoru v interiéru, zároveň je však z levných dílů a jeho konstrukce je zcela jednoduchá. To všechno má za následek hned několik věcí – v první řadě nemůžete čekat ani náznakem precizní jízdní vlastnosti, v druhé pak je zde onen zmíněný hluk vycházející od zavěšení při překonávání nerovností.


Jednoznačným plusem je to, že Francouzi se nesnažili předstírat sportovnost a rovnou model C-Elysée naladili na komfort. Vůz si tedy snadno poradí s nástrahami nerovných silnic a ještě díky svému zaměření na východní trhy působí tak, že vydrží opravdu hodně.


obrázek [600 x 305]

To vše s sebou nese ale i negativní stránky. Na dálnici má vůz mizernou stabilitu v přímce a neustále s sebou šije pod náporem větru. Do zatáček se pak vrhá jako by byl ze žvýkačky. Celý se vlní, naklání a působí nejistě, gumově a rozevlátě. Navíc na špatném asfaltu přestanou stíhat tlumiče a automobil má tendence uskakovat. Někdy až tak moc, že po uskočení zádi musí zasáhnout stabilizace, a to v naprosto běžných rychlostech.

Opět tedy platí, že tohle nastavení uspokojí jenom ty nejméně náročné šoféry.

Závěr

Mírná základní cena si v tomto případě vybírá krutou daň na jízdních vlastnostech, odhlučnění a detailech v interiéru. Na druhou stranu nyní je v nabídce verze C-Elysée s technopaketem, která stojí se stejným, poměrně dynamickým motorem 262.901 Kč. Ve srovnání s ostatními soupeři v této cenové hladině je to vynikající nabídka, zejména když chcete jednoduchý, ale poměrně silný motor, hodně vnitřního prostoru a to všechno za málo peněz. Nechybí navíc ani základní potřebná výbava, což dělá z tohoto Citroënu lákavou nabídku pro ty, kteří hledají nový automobil za cenu zánovní ojetiny.

obrázek [600 x 357]

Nejlevnější verze modelu219.900 Kč (1.2 VTi Attraction/53 kW)
Základ s testovaným motorem262.900 Kč (1.6 VTi Tendance/85 kW)
Testovaný vůz s výbavou328.900 Kč (1.6 VTi Exclusive/85 kW)

Plusy

  • Komfortní naladění podvozku
  • Živý a jednoduchý motor
  • Vnitřní prostornost
  • Nízká základní cena
  • Dojem nezničitelnosti

Minusy

  • Detaily v interiéru
  • Jízdní vlastnosti
  • Odhlučnění kabiny&
Spolupracujeme s TipCars.com

Citroën C-Elysée 1.6 VTi

Základní výbava:ESP, čelní a boční airbagy vpředu, posilovač řízení, palubní počítač, otáčkoměr, tempomat a omezovač rychlosti, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, elektrické stahování bočních oken vpředu a vzadu, výškově nastavitelný volant potažený kůží, klimatizace s digitálním displejem, autorádio s CD/MP3/USB/Bluetooth, dělené zadní sedadlo, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, středová loketní opěrka, litá 15” kola, paket Look Chrom, dekor na palubní desce.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+13.500,-), litá 16” kola (+4.000,-), paket Zima (+7.500,-), paket City (+6.000,-)

Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 
Technické údaje
Motor Citroën C-Elysée 1.6 VTi
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1587
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 6050
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 150 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 188
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.1 / 6.4
Emise CO2:148
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 506 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1090 / 434
Rozměr pneu:195/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4427
b) šířka (mm): 1748
c) výška (mm): 1466
d) rozvor (mm): 2652
e) rozchod vpředu (mm): 1501
f) rozchod vzadu (mm): 1478
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):860
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: Citroën C-Elysée 1.6 VTi – Prostor za málo peněz







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne 7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne

Crossovery, velká i malá SUV. To je oblast, na které se…

Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

 



Citroën omladil design a výbavu sedanu C-Elysée Citroën omladil design a výbavu sedanu C-Elysée

Citroën C-Elysée se po čtyřech letech od svého vstupu na…

Euro NCAP 2014: Citroën C-Elysée a Peugeot 301 – Jen 3 hvězdy pro levné duo Euro NCAP 2014: Citroën C-Elysée a Peugeot 301 – Jen 3 hvězdy pro levné duo

Bezpečnostní asistenti zhoršily konečný výsledek levného…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Včera

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek chce jeho konec, má vysvětlit „popravy“

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek…

Šéf finanční správy Martin Janeček a náměstkyně ministra financí Alena Schillerová budou na zasedání vlády 6.…

 

iSport.cz

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle! Sebrali mi telefon

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle!…

Dráhovému cyklistovi Tomáši Bábkovi obhajoba titulu mistra Evropy v keirinu nevyšla. Na šampionátu v Berlíně…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…