TEST Citroën C-Elysée 1.6 VTi – Prostor za málo peněz
Můžete jej srovnávat se Škodou Rapid, ale to nebude úplně fér. Citroën C-Elysée totiž představuje ještě jiný pohled na levný, ale prostorný automobil. Žádná pozlátka, luxusní výbava či snad náznak preciznosti. Tady jde v první řadě o to uspokojit požadavek těch nejméně náročných řidičů na jednoduchý, prostorný a robustní nový automobil za výhodnou cenu.
Vnější design přitom nevypadá špatně. Tvary jsou sice trochu strohé a některé detaily zavání asijským stylingem, nejde však o nic, co by uráželo. Jednoduše klasický tříprostorový vůz, ale v lowcostovém provedení. Celkovému dojmu pomohla nejvyšší specifikace vozu s šestnáctipalcovými koly, metalízou a výbavou Exclusive. Žádného šviháka lázeňského ovšem nečekejte, to u automobilu se základní cenou 220.000 Kč snad ani nelze.
Interiér je přesně to místo, kde si snahu snížit výrobní náklady na minimum uvědomíte nejvíce. Bohužel občas se šetřilo i tam, kde to opravdu není vhodné. Například opěrky hlavy zadních sedadel jsou pouze naznačeny. Mírný výběžek by v případě nehody krční páteř cestujících řádně potrápil. Stejně tak nečalouněná vnitřní část víka zavazadlového prostoru, které navíc nelze otevřít zvenku, či chybějící automatické stahování oken nebudí dobrý dojem. Nepotěší ani ovládání autorádia, kdy veliký otočný spínač slouží k ladění stanic, zatímco hlasitost musíte upravovat titěrnými tlačítky. Naštěstí má řidič ovládání pod volantem, na které se dá rychle zvyknout. Když si odmyslíme tyto ergonomické či jiné přešlapy, tak zde máme poměrně solidně zpracovaný a hlavně velmi prostorný interiér. Ať už sedíte vpředu či vzadu, nebudete mít problém s místem, ani pokud jste dvoumetroví dlouháni.
Motor a převodovka – návrat starých pořádků
Benzinová šestnáctistovka vychází z motoru TU5 použitého například v Citroënu Saxo VTS. Jedná se tedy o osvědčený agregát, který by mohl potěšit zejména svou trvanlivostí. V reálu jde o příjemně živou jednotku s bryskními reakcemi, která sice není tak nadšená, jako když poháněla malý hatchback z devadesátých let, ale na dnešní poměry to je nadprůměrně hbitý motor. Z jízdního hlediska tedy vítaný návrat staré školy, do dokonalosti má ovšem 1.6 daleko. V první řadě je zde hluk agregátu, který je slyšet v jakýchkoliv otáčkách. Ostatně odhlučnění auta celkově není silná stránka tohoto Citroënu. Detailně slyšíte práci podvozku, vroubkování povrchu silnice, po kterém jedete, i vítr obtékající karoserii či okolojedoucí vozy. Tady se C-Elysée zaseklo někde v devadesátých letech. Nijak slavné to není ani se spotřebou. Palubní počítač sice za dobu testu ukazoval průměr lehce přes 8 litrů na 100 km, na plnou nádrž jsme ovšem ujeli jenom něco přes 500 kilometrů, což značí spotřebu blížící se desetilitrové hranici. Při klidné jízdě mimo město se dá dostat pod 6 l na 100 km, obvykle však počítejte mezi sedmi až osmi litry naturalu, a to i na dálnici. To všechno samozřejmě při klidném stylu.
Nízká hmotnost automobilu spolu s kratším zpřevodováním a nadšením motoru se pozitivně podepsala na jízdní dynamice, která rozhodně nepůsobí dýchavičným dojmem. Na silnici tak můžete udržet až překvapivé tempo, limitem vozu je spíše podvozek než výkon motoru. Ke zlosti však dokáže vytočit řazení: klasická stará pětistupňová převodovka, která o přesných či krátkých drahách kulisy snad neslyšela. Celý automobil ovšem při snaze o rychlou jízdu působí dosti neochotně – motor hrubě řve, podvozek protestuje a převodovka se staví na hlavu, takže raději zvolníte přesně tak, jak to udělá také potenciální majitel vozu.
Komfort plný nejistoty
Podvozek Citroënu C-Elysée má dlouhý rozvor zajišťující hodně prostoru v interiéru, zároveň je však z levných dílů a jeho konstrukce je zcela jednoduchá. To všechno má za následek hned několik věcí – v první řadě nemůžete čekat ani náznakem precizní jízdní vlastnosti, v druhé pak je zde onen zmíněný hluk vycházející od zavěšení při překonávání nerovností.
Jednoznačným plusem je to, že Francouzi se nesnažili předstírat sportovnost a rovnou model C-Elysée naladili na komfort. Vůz si tedy snadno poradí s nástrahami nerovných silnic a ještě díky svému zaměření na východní trhy působí tak, že vydrží opravdu hodně.
To vše s sebou nese ale i negativní stránky. Na dálnici má vůz mizernou stabilitu v přímce a neustále s sebou šije pod náporem větru. Do zatáček se pak vrhá jako by byl ze žvýkačky. Celý se vlní, naklání a působí nejistě, gumově a rozevlátě. Navíc na špatném asfaltu přestanou stíhat tlumiče a automobil má tendence uskakovat. Někdy až tak moc, že po uskočení zádi musí zasáhnout stabilizace, a to v naprosto běžných rychlostech.
Opět tedy platí, že tohle nastavení uspokojí jenom ty nejméně náročné šoféry.
Závěr
Mírná základní cena si v tomto případě vybírá krutou daň na jízdních vlastnostech, odhlučnění a detailech v interiéru. Na druhou stranu nyní je v nabídce verze C-Elysée s technopaketem, která stojí se stejným, poměrně dynamickým motorem 262.901 Kč. Ve srovnání s ostatními soupeři v této cenové hladině je to vynikající nabídka, zejména když chcete jednoduchý, ale poměrně silný motor, hodně vnitřního prostoru a to všechno za málo peněz. Nechybí navíc ani základní potřebná výbava, což dělá z tohoto Citroënu lákavou nabídku pro ty, kteří hledají nový automobil za cenu zánovní ojetiny.
Nejlevnější verze modelu | 219.900 Kč (1.2 VTi Attraction/53 kW) |
Základ s testovaným motorem | 262.900 Kč (1.6 VTi Tendance/85 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 328.900 Kč (1.6 VTi Exclusive/85 kW) |
Plusy
- Komfortní naladění podvozku
- Živý a jednoduchý motor
- Vnitřní prostornost
- Nízká základní cena
- Dojem nezničitelnosti
Minusy
- Detaily v interiéru
- Jízdní vlastnosti
- Odhlučnění kabiny&