První dojmy: Mazda MX-5 (Ženeva živě)

První dojmy: Mazda MX-5 (Ženeva živě)

 
 

Ideální rozložení hmotnosti, větší tuhost a ještě lepší odezva na plynový pedál - to byly prvořadé úkoly při tvorbě zcela nového vydání Mazdy MX-5. Dojmy z prvního statického setkání potvrzují příslušnost této Mazdy ke kategorii "požitkářský vůz".

Ideální rozložení hmotnosti, větší tuhost a ještě lepší odezva na plynový pedál - to byly prvořadé úkoly při tvorbě zcela nového vydání Mazdy MX-5/Miaty/Roadsteru (podle trhu). Novinka je sice o 10 kg těžší, ovšem více než přiměřeným odškodněním je nárůst tuhosti o 22% a odolnosti proti krutu o 47%.

Ani se tomu nechce věřit, ale Mazda MX-5 se vyrábí už 16 let. Když v roce 1989 opustil tento dvousedadlový roadster továrnu, asi nikdo nedoufal, že bude trhat rekordy v prodejnosti (původní model i nástupce uvedený v roce 1998). MX-5 uchvátila během dlouhých 16 let srdce tisíců řidičů, kteří většinou svorně prohlašují - kdo jednou zkusil, nechce jinak. Přestože se druhá generace MX-5 nemá vedle moderních sourozenců za co stydět, doba si žádá změny.

Mazda proto nelenila a začala pracovat na nástupci. Ten byl sice několikrát zachycen špionážními fotografy při testování, ale automobilka mlčela jako hrob. Promluvila až před několika dny. V oficiální tiskové zprávě oznamující přítomnost nové MX-5 na prknech ženevské autoshow toho výrobce bohužel mnoho neprozradil, bylo však oznámeno, že nová MX-5 bude opět oblékat kabátek ve stylu Zoom Zoom.

První setkání v Ženevě nás utvrdilo v tom, že nové provedení bude spolehlivou kartou v nové mozaice výrobního programu Mazdy. Ta před lety zahájila útok na pozice, které byly dříve na starém kontinentu doménou Alfy Romeo a které by rád zaujímal španělský Seat. Nová MX-5 se alespoň po stránce vzhledu povedla. Tři vystavené exponáty se po celou dobu těšily přízni novinářů, takže nebylo snadné pořídit obrázky bez v té chvíli nežádoucí posádky.

Ačkoli tradice otevřeného roadsteru Mazdy netrvá zase tak dlouho, kult který japonská automobilka vytvořila nelze jen tak opustit. Přední části tvořené jediným rozměrným dílem dominují světlomety, které připomínají parkovací světla první generace. Automobiloví špióni předvídali, že podoba se přiblíží většímu kupé RX-8, nakonec se však pětka příliš své tradici nezpronevěřila. Spojovacím můstkem jsou snad jen zvýrazněné blatníky a rozměrný vstupní otvor na přídi. Zezadu a zdálky byste si novou MX-5 mohli snadno splést s původními modely, ale v reálu působí nový roadster jednoznačně. Záď nyní zdobí dvě koncovky výfuku, místo původní jediné. Čelní sklo je posunuto dále vzad a je více skloněno.

Za volantem se cítíte podobně jako v prvních Miatách, vyšší řidiči budou mít oprávněný pocit, že jim kouká hlava ven z vozu. Přístrojová deska je obložena plastovým pásem v barvě karosérie, který výrazně napomáhá dotvářet celkový sportovní feeling. Do středové konzoly integrovaný sound system připravený firmou Bose jsme zatím mohli hodnotit jen z hlediska designu. Šedý hladký plast bychom v ideálním řešení nahradili něčím hodnotnějším, podobně jako lacině působící LCD displej. Mazda MX-5 ale bude řidiče přesvědčovat něčím jiným než zvukem aparatury, takže toto subjektivní hodnocení berte s rezervou. Kruhové přístroje před řidičem jsou rozšířeny o teploměr oleje, dobře čitelné popisky ciferníků jsou provedeny ostře řezaným fontem, typickým pro současné Mazdy.

Tak jako dříve, je i dnes předpokladem dokonalého image majitele otevřené Mazdy jistá obratnost. Vystupování z nízko položených sedadel rozhodně není nic příjemného pro postarší řidiče, kteří mají problémy pohybového ústrojí, ti mladší musí tento úkon vyzkoušet několikrát bez pozornosti dámského publika, které bude v mnoha případech tím pravým důvodem k zakoupení roadsteru.

Klasické uspořádání karosérie je patrné z vystaveného hnacího ústrojí nové Mazdy MX-5. Vpředu je náprava s dvojitými trojúhelníkovými rameny, uchycená v nápravnici tvaru písmene U, na podélně uložený motor nad přední nápravou navazuje převodovka, která odvádí točivý moment na zadní kola. Před zadní nápravou našla také místo palivová nádrž.

Proti předchůdci (3975 x 1680 x 1225 mm) narostla novinka na 3995 x 1720 x 1245 mm, původní rozvor 2265 mm se zvětšil na 2330 mm. Pod kapotou najde své místo čtyřválcový motor MZR 2.0 DOHC 16 V o výkonu 118 kW při 6700 ot./min, který poskytuje řidiči točivý moment 188 Nm při 5000 ot./min. V Evropě bude dodáván také menší motor 1.8 (93 kW při 6500 ot./min). Výkon přenese šestistupňová převodovka na zadní kola. Motory jsou proti předchozímu provedení posunuty vzad o 135 mm, což zlepšuje rozložení hmoty vozu na jednotlivé nápravy.

Skládací plátěnou střechu může obsluhovat jediná osoba, ale po tom co se složí za přední sedadla do tvaru Z, nezbývá v zádi už příliš mnoho místa (140 l). Výroba nové MX-5 začne v prvním čtvrtletí roku 2005.




Po návratu z Ženevy zveřejníme tradiční rozsáhlou přílohu věnovanou Ženevskému autosalonu. (přes 1000 fotografií, videa, podrobný přehled novinek)

Odkazy na minulé autosalony:
Paříž 2004
Ženeva 2004

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník

Potřeby firem se podle hlavního ekonoma UniCredit Bank…

Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou

Německo v neděli udělalo důležitý krok ke vzniku další…

Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní

Počet obětí nočního útoku na mezinárodní hotel v Kábulu…

 

Štítky Roadster Mazda

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 



Mazda MX-5 RF má české ceny. Novou targu můžete mít i s automatem Mazda MX-5 RF má české ceny. Novou targu můžete mít i s automatem

Příplatek oproti verzi s plátěnou střechou činí 70.000…

Mazda MX-5 Speedster Evolution a MX-5 RF Kuro sází na muší váhu Mazda MX-5 Speedster Evolution a MX-5 RF Kuro sází na muší váhu

Mazda si podobně jako v loňském roce pro SEMA Show…

 



 
Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Včera

Sehnat při dnešních cenách nemovitostí garáž je pro většinu pracujících jako z říše snů. Existují ale i další možnosti řešení ochrany auta.




Blesk.cz

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni podali 20 tisíc přihlášek

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni…

Zájem Slováků o studium na vysoké škole v ČR neklesá. Ačkoli se v důsledku demografického vývoje snížil celkový…

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po návštěvě papeže Františka

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po…

Sever Chile zasáhlo v noci na neděli zemětřesení o síle 6,3 stupně. Otřesy byly podle agentury EFE cítit i na…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól, kroutí hlavou Gerhát

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól,…

Začali solidně. Jako bojovníci, kteří se chtějí rvát s osudem a konečně touží prolomit čekání na první výhru…

 

Reflex.cz

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ? Projděte si životní dráhy kandidátů na prezidenta

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ?…

Z jakého prostředí pochází prezidentští kandidáti Miloš Zeman a Jiří Drahoš? Čím si v životě prošli, s kým a…

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un souloží se svoji jadernou bombou

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un…

Zamilovaný severokorejský diktátor Kim Čong-un svede svoji jadernou bombu. Když ji však jeho soudruzi odpálí, je…