reklama


První dojmy: Mazda MX-5 (Ženeva živě)

První dojmy: Mazda MX-5 (Ženeva živě)

 
 

Ideální rozložení hmotnosti, větší tuhost a ještě lepší odezva na plynový pedál - to byly prvořadé úkoly při tvorbě zcela nového vydání Mazdy MX-5. Dojmy z prvního statického setkání potvrzují příslušnost této Mazdy ke kategorii "požitkářský vůz".

Ideální rozložení hmotnosti, větší tuhost a ještě lepší odezva na plynový pedál - to byly prvořadé úkoly při tvorbě zcela nového vydání Mazdy MX-5/Miaty/Roadsteru (podle trhu). Novinka je sice o 10 kg těžší, ovšem více než přiměřeným odškodněním je nárůst tuhosti o 22% a odolnosti proti krutu o 47%.

Ani se tomu nechce věřit, ale Mazda MX-5 se vyrábí už 16 let. Když v roce 1989 opustil tento dvousedadlový roadster továrnu, asi nikdo nedoufal, že bude trhat rekordy v prodejnosti (původní model i nástupce uvedený v roce 1998). MX-5 uchvátila během dlouhých 16 let srdce tisíců řidičů, kteří většinou svorně prohlašují - kdo jednou zkusil, nechce jinak. Přestože se druhá generace MX-5 nemá vedle moderních sourozenců za co stydět, doba si žádá změny.

Mazda proto nelenila a začala pracovat na nástupci. Ten byl sice několikrát zachycen špionážními fotografy při testování, ale automobilka mlčela jako hrob. Promluvila až před několika dny. V oficiální tiskové zprávě oznamující přítomnost nové MX-5 na prknech ženevské autoshow toho výrobce bohužel mnoho neprozradil, bylo však oznámeno, že nová MX-5 bude opět oblékat kabátek ve stylu Zoom Zoom.

První setkání v Ženevě nás utvrdilo v tom, že nové provedení bude spolehlivou kartou v nové mozaice výrobního programu Mazdy. Ta před lety zahájila útok na pozice, které byly dříve na starém kontinentu doménou Alfy Romeo a které by rád zaujímal španělský Seat. Nová MX-5 se alespoň po stránce vzhledu povedla. Tři vystavené exponáty se po celou dobu těšily přízni novinářů, takže nebylo snadné pořídit obrázky bez v té chvíli nežádoucí posádky.

Ačkoli tradice otevřeného roadsteru Mazdy netrvá zase tak dlouho, kult který japonská automobilka vytvořila nelze jen tak opustit. Přední části tvořené jediným rozměrným dílem dominují světlomety, které připomínají parkovací světla první generace. Automobiloví špióni předvídali, že podoba se přiblíží většímu kupé RX-8, nakonec se však pětka příliš své tradici nezpronevěřila. Spojovacím můstkem jsou snad jen zvýrazněné blatníky a rozměrný vstupní otvor na přídi. Zezadu a zdálky byste si novou MX-5 mohli snadno splést s původními modely, ale v reálu působí nový roadster jednoznačně. Záď nyní zdobí dvě koncovky výfuku, místo původní jediné. Čelní sklo je posunuto dále vzad a je více skloněno.

Za volantem se cítíte podobně jako v prvních Miatách, vyšší řidiči budou mít oprávněný pocit, že jim kouká hlava ven z vozu. Přístrojová deska je obložena plastovým pásem v barvě karosérie, který výrazně napomáhá dotvářet celkový sportovní feeling. Do středové konzoly integrovaný sound system připravený firmou Bose jsme zatím mohli hodnotit jen z hlediska designu. Šedý hladký plast bychom v ideálním řešení nahradili něčím hodnotnějším, podobně jako lacině působící LCD displej. Mazda MX-5 ale bude řidiče přesvědčovat něčím jiným než zvukem aparatury, takže toto subjektivní hodnocení berte s rezervou. Kruhové přístroje před řidičem jsou rozšířeny o teploměr oleje, dobře čitelné popisky ciferníků jsou provedeny ostře řezaným fontem, typickým pro současné Mazdy.

Tak jako dříve, je i dnes předpokladem dokonalého image majitele otevřené Mazdy jistá obratnost. Vystupování z nízko položených sedadel rozhodně není nic příjemného pro postarší řidiče, kteří mají problémy pohybového ústrojí, ti mladší musí tento úkon vyzkoušet několikrát bez pozornosti dámského publika, které bude v mnoha případech tím pravým důvodem k zakoupení roadsteru.

Klasické uspořádání karosérie je patrné z vystaveného hnacího ústrojí nové Mazdy MX-5. Vpředu je náprava s dvojitými trojúhelníkovými rameny, uchycená v nápravnici tvaru písmene U, na podélně uložený motor nad přední nápravou navazuje převodovka, která odvádí točivý moment na zadní kola. Před zadní nápravou našla také místo palivová nádrž.

Proti předchůdci (3975 x 1680 x 1225 mm) narostla novinka na 3995 x 1720 x 1245 mm, původní rozvor 2265 mm se zvětšil na 2330 mm. Pod kapotou najde své místo čtyřválcový motor MZR 2.0 DOHC 16 V o výkonu 118 kW při 6700 ot./min, který poskytuje řidiči točivý moment 188 Nm při 5000 ot./min. V Evropě bude dodáván také menší motor 1.8 (93 kW při 6500 ot./min). Výkon přenese šestistupňová převodovka na zadní kola. Motory jsou proti předchozímu provedení posunuty vzad o 135 mm, což zlepšuje rozložení hmoty vozu na jednotlivé nápravy.

Skládací plátěnou střechu může obsluhovat jediná osoba, ale po tom co se složí za přední sedadla do tvaru Z, nezbývá v zádi už příliš mnoho místa (140 l). Výroba nové MX-5 začne v prvním čtvrtletí roku 2005.




Po návratu z Ženevy zveřejníme tradiční rozsáhlou přílohu věnovanou Ženevskému autosalonu. (přes 1000 fotografií, videa, podrobný přehled novinek)

Odkazy na minulé autosalony:
Paříž 2004
Ženeva 2004

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Igor Záruba: Trump jako obraz doby Igor Záruba: Trump jako obraz doby

Donald Trump se dočkal, časopis Time ho zvolil za…

Ať dostane Mladič doživotí, navrhuje žalobce tribunálu pro bývalou Jugoslávii Ať dostane Mladič doživotí, navrhuje žalobce tribunálu pro bývalou Jugoslávii

Doživotní trest vězení navrhl dnes pro někdejšího…

Bude? Nebude? Sázkovky vypisují kursy na Forejta Bude? Nebude? Sázkovky vypisují kursy na Forejta

Hradní protokolář Jindřich Forejt zažívá obtížné období.…

Výstavba bytů se propadá. Prodeje přitom trhají rekordy Výstavba bytů se propadá. Prodeje přitom trhají rekordy

Stavební firmy v Česku zahájily letos do konce října…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Skupina B je považována za nejatraktivnější období…

 




Mazda MX-5 Speedster Evolution a MX-5 RF Kuro sází na muší váhu Mazda MX-5 Speedster Evolution a MX-5 RF Kuro sází na muší váhu

Mazda si podobně jako v loňském roce pro SEMA Show…

Mazda MX-5 na baterky a nejde o RC model Mazda MX-5 na baterky a nejde o RC model

Nejoblíbenější roadster světa se i díky své popularitě…

 



 
Hyundai i30 a jeho pět tajemství. Kdy přijde na trh? A může být Autem roku 2017?

Hyundai i30 a jeho pět tajemství. Kdy přijde na trh? A může být Autem roku 2017?

Dnes 14:56

Tuzemské zastoupení automobilky Hyundai dnes pořádalo tiskovou předpremiéru nové generace modelu i30. V rámci prezentace jsme se dozvěděli spoustu užitečných informací.




Blesk.cz

Forejtovu prověrku potvrdil poslanec. Zeman ho chce i po skandálu ve Vatikánu

Forejtovu prověrku potvrdil poslanec. Zeman ho chce…

Jindřicha Forejta, který v úterý rezignoval na funkci hradního protokoláře, by prezident Miloš Zeman dál viděl…

Mapy.cz přidávají červený kříž. Volají, navigují a pomohou s První pomocí

Mapy.cz přidávají červený kříž. Volají, navigují a…

V menu mobilní aplikace Mapy.cz se po nejnovější aktualizaci objevila nová položka První pomoc. Umožní zavolat…

 

iSport.cz

Droppa skončil v Rusku. Hledá si angažmá, připustil návrat do Česka

Droppa skončil v Rusku. Hledá si angažmá, připustil…

Fotbalový reprezentant Lukáš Droppa skončil v Tomsku, který má finanční problémy a neplatil hráčům výplaty. S…

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek, vystřídá ho Peterek

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek,…

AKTUALIZOVÁNO 10.45 | V kauze "HC Polanský" padl v Třinci první verdikt. Dozorčí rada HC Oceláři odvolala…

 

Reflex.cz

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National Geographic zveřejnil nejlepší fotky uplynulého roku

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National…

Křehký život v divočině i krutost pytláků. Výběr fotografií, které vždy na konci roku vybere časopis National…

Kašpárek v rohlíku David Dvořák: Dětem jsme dali jejich vlastní kapelu se vším, co k tomu patří

Kašpárek v rohlíku David Dvořák: Dětem jsme dali…

V uplynulém týdnu jsme vám představili osm Čechů, kteří se už pár let živí (a leckdy i uživí) humorem – a…

 
 
reklama