Půvabnému tudoru Škoda 1000 MBX je padesát

 

Slavné „embéčko“ z Mladé Boleslavi neexistovalo jen ve čtyřdveřové tříprostorové podobě. O dva roky později po základním sedanu se oficiálně představil tudor MBX.

Historie dvoudveřové verze MBX sahá do roku 1960, kdy byl vyroben první prototyp s interním označením 990 Tudor, nebo zkráceně 990T. Další dva následovaly v letech 1962 a 1963. Speciální karoserie s výrazně negativním sklonem zadních sloupků, navazujících na panoramatické sklo, a s dvojicí dveří s bezrámovými okny vznikly v pobočném závodě v Kvasinách. Velkorysou vnitřní prostornost současně vyvíjené čtyřdveřové verze, později pod názvem Favorit, si zachovala. Jako bonus nabídla lepší výhled do stran. Stahovatelná byla nejen skla ve dveřích, ale také ta menší na bocích vedle zadní lavice. Malá výklopná trojúhelníková okénka vpředu i vzadu pak zlepšovala větrání jinak vzdušné kabiny.

Typ MBX pochopitelně vycházel z velkosériového 1000 MB, takže měl stejnou samonosnou karoserii a motor uložený za poháněnou zadní nápravou. Pro embéčko byl v první polovině 60. let v Mladé Boleslavi vybudován zcela nový závod o rozloze 80 hektarů s více než 40 výrobními halami a budovami. Při výrobě uplatnily špičkové technologie té doby. Škoda, tehdy AZNP (Automobilové závody, národní podnik) jako první evropská automobilka uplatnila při výrobě bloku motoru metodu tlakového odlévání hliníku, stejně vznikala i skříň čtyřstupňové převodovky. Šlo o postup vynalezený v roce 1922 českým inženýrem Josefem Polákem.

Dva a půl roku

MBX mělo vlastně tajnou premiéru už při představení výchozí řady v březnu 1964, ale málokdo tušil, že na snímku zveřejněném v médiích je právě ono, protože bylo nafoceno jen zepředu. Veřejnosti se dvoudveřový atraktivní elegán s komfortní výbavou De Luxe ukázal až takřka po dvou letech, 10. března 1966 při zahájení autosalonu v Ženevě.

Na bohatě prosklené karoserii se měnily od prototypů už jen detaily, hlavně loga a příď. To znamená, že stále opticky vytvářela dojem absence středních sloupků. Ty ve skutečnosti končily v polovině pod linií zasklení a jejich úzká horní část se stahovala společně se zadními okny. Přípravy malosériové výroby trvaly ale ještě dalších sedm měsíců, až do října. Časově náročná kompletace s vysokým podílem ruční práce se rozeběhla v samostatném provozu mladoboleslavské automobilky, aby „nebrzdila“ hlavní produkční linku.Vozy beztak bohužel trpěly nedostatečnou tuhostí karoserie, kterou se nikdy nepodařilo uspokojivě vyřešit.

Litr a jedenáctistovka

Původní model 1000 MBX poháněl zážehový čtyřválec 988 cm3 o výkonu 38 kW (52 k) při 5000 min-1, točivý moment vrcholil hodnotou 75,5 N.m. 815 kg lehký automobil s pohotovostní hmotností 815 kg dosahoval největší rychlosti 127 km/h. Včetně posádky pobral dalších 375 kg. Průměrně spálil na každých 100 km jízdy 7,8-8 l benzinu. Standardem byla dvojice karburátorů Jikov, pouze u několika desítek kusů se uplatnil jednokarburátorový motor. V lednu 1967, kdy se konečně začalo prodávat, stálo MBX 50.600 Kčs. Posledních dvanáct exemplářů z celkem 1.403 kusů litrového povedení vzniklo na počátku roku 1968.

Mezitím již v listopadu 1967 obohatilo nabídku dynamičtější provedení 1100 MBX. Výkon motoru o objemu 1107 cm3 se nezměnil, měl navíc pouze jeden karburátor, hlavní přínos novinky spočíval v pružnějším záběru, bylo k dispozici větších 81,4 N.m. Z dalších úprav je třeba zmínit výkonnější olejové čerpadlo a účinnější chlazení.

Z celkem 2.517 do srpna 1969 vyrobených, či spíše postavených exemplářů zamířila většina na export. Oproti 440.639 jednotkám výchozího modelu to bylo hodně málo. Silnějších verzí 1100 mimochodem vzniklo 1.114. MBX pochopitelně neminuly stylistické změny shodné se sedany. Konkrétně postupně zúžení masky chladiče a nové větrací mřížky na zadních blatnících ještě v roce 1966, odstranění bočních pozičních světélek ze zadních sloupků během sezóny 1967 a nová příď s plastovou lištou a nápisem Škoda pro modelový rok 1969.

717

Na atraktivní dvoudveřové MBX zanedlouho navázala legenda, tentokrát už skutečné kupé 110 R (1970-1980), později přišly na řadu Garde a Rapid odvozené z řady 742. Jenže vývoj výrazně modernizované nástupnické řady 100/110, začal prakticky už s náběhem výroby embéčka. A i pro ni se připravovala obdobná karosářská varianta. Typ 717T vznikl ve dvou exemplářích. První vůz ve standardní výbavě a světle zeleném laku byl dokončen před Vánocemi roku 1965, druhý v únoru 1966, ale s lepší výbavou De Luxe. Poháněl je opět čtyřválec 1107 cm3, podle dostupných údajů s přesně 51 koňmi (37,5 kW). Starší z aut později dostalo novou přední nápravu s kotoučovými brzdami, výkonnější motor se dvěma karburátory a označení 718, jeho kariéru však v roce 1967 předčasně ukončila nehoda. Tou dobou se rozjížděl vývoj mnohem hezčího „erka“, takže od dalších prací na tomto projektu bylo upuštěno.

MBX dnes

Hodnota MBX dnes výrazně roste. Zatímco na konci 90. let byl k mání unavený, ale pojízdný exemplář MB za 30 tisíc korun, zrenovovaný pak za 50 tisíc, dnešní ceny bývají bez problémů desetinásobné. Loni se dokonce na Slovensku objevil jeden, za který majitel požadoval v přepočtu astronomických 800 tisíc Kč.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: Škoda Auto, Škoda News, archiv

Štítky Škoda Malé vozy

 










Padesátiny vozu Škoda 1000 MB připomíná technické muzeum Padesátiny vozu Škoda 1000 MB připomíná technické muzeum

V expozici dějin dopravy Národního technického muzea…

Škoda 1000 MB (1964-1969): Mladoboleslavský průkopník Škoda 1000 MB (1964-1969): Mladoboleslavský průkopník

„Embéčko“ znamenalo pro Škodovku přelom. Jednalo se o…

 

Související články
Novinky v ceníku Škody Fabia: Oplastovaný Scoutline a dražší turbodiesely Novinky v ceníku Škody Fabia: Oplastovaný Scoutline a dražší turbodiesely

Výbavu Fabie rozšířila schránka na deštník pod sedadlem…

Novinky pro Škodu Fabia: Kde se přidá, a kde naopak ušetří? Novinky pro Škodu Fabia: Kde se přidá, a kde naopak ušetří?

Novinky by se měly objevit v ceníku už během příštího…

 



 
Lexus CT: Kompaktní hatchback by mohlo nahradit SUV

Lexus CT: Kompaktní hatchback by mohlo nahradit SUV

Dnes 13:50

Luxusní značky Toyoty hledá způsoby, jak zvýšit své evropské prodeje. Řešením může být malé SUV.




Blesk.cz

Daň z nemovitosti - chat s odborníky

Daň z nemovitosti - chat s odborníky

Už jen pár dní zbývá k zaplacení daně z nemovitosti. Co ale dělat, když vám žádná složenka nedorazila? Opravdu…

Náckové hajlovali v koncentračním táboře Buchenwald a fotili se při tom

Náckové hajlovali v koncentračním táboře Buchenwald…

Dvojice členů britské neonacistické skupiny zveřejnila na Twitteru snímek, na kterém hajluje v prostorách…

 

iSport.cz

Furch odpovídal čtenářům: Šampionát byl zážitek, NHL je pro mě sen

Furch odpovídal čtenářům: Šampionát byl zážitek, NHL…

Výborně si vedl na svém prvním seniorském mistrovství světa brankář Dominik Furch a navždy bude do statistik…

Sharks chybí krůček a Hertl burcuje: Chceme Pohár přivézt domů

Sharks chybí krůček a Hertl burcuje: Chceme Pohár…

Roky se od nich čekaly postupy a oni roky nedokázali naplnit očekávání. Ale letos, když se od nich nic nečekalo,…

 

Reflex.cz

Socialisté ve jménu rovnosti zakazují připojištění, výsledkem je protekce a korupce

Socialisté ve jménu rovnosti zakazují připojištění,…

Být sám sebou a jít proti ohlupujícímu tlaku hlavního proudu, ať už jej vytvářejí nadnárodní farmaceutické…

Jaderný armagedon závisí na disketách ze 70. let. USA modernizaci počítačů teprve chystají

Jaderný armagedon závisí na disketách ze 70. let.…

Americké jaderné síly stále používají zastaralé diskety a počítačové systémy ze 70. let. Jejich údržba přitom…