Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Sardinia v cíli: Tänak vyhrál poprvé v MS

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Estonská posádka Ott Tänak a Martin Järveoja zvítězila s vozem Ford Fiesta WRC´17 italskou Rallye Sardinia. Tänak triumfoval při svém 73. startu ve světovém šampionátu a stal se pátým vítězem letošní sezony.

Tänak byl po pátku třetí, ale k posunu na první místo mu pomohla nejprve porucha brzd Belgičana Thierryho Neuvilla (Hyundai) a pak jezdecká chyba novozélandského lídra Haydena Paddona (Hyundai). Po sobotě vedl devětadvacetiletý Estonec o 24 sekund a ve zbývajících čtyřech rychlostních zkouškách už první místo bez potíží udržel. Stal se druhým pilotem své země, který vyhrál podnik MS. Naposledy se to podařilo jeho krajanovi Markko Märtinovi v Katalánsku koncem října 2004.

Video se připravuje ...

Vítěz hrál na nervy

Devětadvacetiletý Ott Tänak (Ford) nastupoval do závěrečného dne s náskokem 24,2 sekundy na druhého Jari-Matti Latvalu (Toyota) a sebevědomě tvrdil, že o takový náskok nemůže přijít. Přitom si stačí vzpomenout na loňskou Polskou rallye, kde Tänak přišel vinou defektu na předposlední erzetě o takřka jisté vítězství.

Na italském ostrově se však nenechal zaskočit. V závěrečné Power Stage (zvlášť bodovaná poslední zkouška) ještě zahrál na nervy týmovému šéfovi Malcolmu Wilsonovi, když na posledním mezičase ztrácel 12,4 sekundy. Situaci však měl pod kontrolou. Zjevně obětoval body z Power Stage za jistotu dojet do cíle na prvním místě.

A to se mu nakonec podařilo. „Co se dá v takové chvíli říct? Je to prostě úžasné, skvělé, báječné. Byl to náročný víkend, ale podařilo se nám dokázat, že první polovina letošního seriálu byla prostě skvělá. Nové auto a špičkový týmový kolega mě nutí v každé soutěži zrychlovat. Doufám, že tohle vítězství je první z mnoha dalších. Vypadá, že jsme silný tým a máme dobré auto,“ líčil zpocený Tänak první dojmy po skončení poslední erzety.

Kdo je Ott Tänak?

Rodák z estonské obce Kärla na ostrově Saaremaa debutoval v národním seriálu v roce 2004 a letech 2008 a 2009 se stal mistrem Estonska v rallye. V Portugalsku 2009 debutoval ve světovém šampionátu se Subaru Impreza WRX. S tímto vozem pak jel v MS ještě dvakrát, k tomu přidal šest dalších startů s Mitsubishi Lancer Evo IX. Počínaje 2011 je věrný značce Ford. Tehdy jel rok s Fiestou S2000 a vyjma sezony 2014 (Fiesta RC2) řídí speciály nejvyšší specifikace WRC.

Má za sebou 73 startů v MS a osm z nich proměnil v umístění na stupních vítězů. K aktuální výhře přidal již dříve tři druhá a čtyři třetí místa. Vyhrál zatím 64 rychlostních zkoušek a získal celkem 353 bodů. Asi nejhorší moment kariéry zažil v Mexiku 2015, kdy spadl s vozem do jezera. Nehodu přestál on i auto, soutěž tehdy dokončil na 22. místě. Zásluhou výhry na Sardinii se posunul na aktuálně třetí příčku ve světovém šampionátu 2017.

Zklamaný Latvala, šťastný Lappi

Po sobotní části soutěže jsme upozorňovali na nenápadné, ale efektivní počínání pilotů tovární sestavy Toyota Gazoo Racing. Jejich týmová jednička Jari-Matti Latvala se prosadil z jedenáctého místa po první erzetě až na druhé místo v cíli. A to navzdory tomu, že v průběhu soutěže nevyhrál ani jednu rychlostní zkoušku. V cíli však byl zklamaný. „Netlačil jsem v předposlední erzetě nadoraz a šetřil gumy na Power Stage, kde byly ve hře další body. Bohužel přišla moje chyba ve vracečce a ta mě nakonec stála i třetí místo v šampionátu, byť těsně. Jsem dost zklamaný,“ řekl Latvala.

Naopak náramně spokojený může být jeho krajan a týmový kolega v jedné osobě Esapekka Lappi. Při svém druhém startu za volantem speciálu WRC v životě dokončil soutěž na vynikajícím čtvrtém místě. Skvělý výkon potvrdil šesti vyhranými rychlostními zkouškami, včetně zvlášť bodované Power Stage. „Poslední zkouška byla z našeho pohledu nadoraz. Hodně jsme se naučili při své předchozí premiéře v Portugalsku a tady naše lekce pokračovala. Zlepšujeme se krok za krokem,“ líčil Lappi své postřehy po skončení rallye.

Budou u Hyundaie spokojeni?

Střídavě oblačno, tak by se asi daly nazvat pocity Michela Nandana, šéf tovární stáje Hyundai. První den měl problémy s motorem Dani Sordó, v sobotu zničil brzdy Thierry Neuville. Od páté rychlostní zkoušky vedl Hayden Paddon, který však ve třinácté zkoušce udělal fatální chybu. „Zatočil jsem příliš brzo a trefil svah pravým zadním kolem. Byla to úplně hloupá školácká chyba,“ nadával si Novozélanďan v cíli erzety. S penalizací nastoupil do závěrečného dne, kde havaroval na předposlední zkoušce. Jeho vůz zatarasil trať a speciálka musela být pro další posádky zrušena.

Čest jihokorejské značky nakonec zachraňoval Neuville, který skončil třetí a o čtyři body snížil svou ztrátu v šampionátu na vedoucího Ogiera. „Dali jsme do finiše všechno, ale trať nebyla pro naše auto úplně ideální. Smůla, že jsme měli potíže s brzdami, jinak bychom pravděpodobně vyhráli,“ kroutil hlavu zjevně nespokojený Neuville.

Video se připravuje ...

Zklamaný Ogier a Citroën

Podruhé v sezoně se obhájce titulu a vedoucí jezdec šampionátu Sebastien Ogier (Ford) nevešel na stupně vítězů. V závěrečné Power Stage se dokázal posunout o jedno místo na pátou příčku v cíli. „Z pohledu mistrovství to pro nás nebyl nejlepší víkend, ale co můžeme dělat? Chtěl jsem s tím ještě něco v závěru udělat, ale byla to loterie. Na trati bylo hodně velkých kamenů a defekt pneumatiky představoval příliš velké riziko. Gratuluji Ottovi Tänakovi k vítězství, protože je rychlý a zaslouží si to. Samozřejmě je to také skvělá zpráva pro tým,“ uvedl Ogier.

Zklamáním bylo jednoznačně výkon v podání továrního týmu Citroën. Brit Kris Meeke zničil v pátek auto a Craig Breen se po technických potížích vrátil s velkou penalizací. A tak jediným, kdo bojoval na trati ve všech kilometrech rychlostních zkoušek, byl Andreas Mikkelsen. Nor letos debutoval nejenom za volantem speciálu C3 WRC, ale současně s vozem nové generace WRC. Sardinii dokončil na osmé pozici. “Snažil jsem se jet tvrdě, ale doplácely na to pneumatiky. Pozitivní je, že se nám podařilo dostat auto do cíle, najet spoustu kilometrů a získat množství informací. Uvidíme, zda bude moje budoucnost spojena s tímto týmem,” prohlásil spokojený Mikkelsen.

Škoda pokračuje ve výhrách

Úspěšné vystoupení má za sebou tovární tým Škoda Motorsport a jeho jezdec Jan Kopecký, který dokázal vyhrát hodnocení kategorie WRC2. Po druhých místech v této třídě v předchozích dvou letech na Sardinii se český jezdec mohl radovat z výhry ve WRC2. Letos skončil v Monte Carlu druhý, na Korsice byl sedmý. Teď při své letošní premiéře na šotolině neudělal chybu a s přehledem si dojel pro výhru.

Vozy Škoda Fabia R5 vyhrály od Španělské rallye 2016 všech deset soutěží v rámci světového šampionátu WRC2. Kopeckého nyní čeká přesun domů do republiky, kde startuje nadcházející víkend ve čtvrtém podniku TrueCam českého mistrovství. Na Rallye Hustopeče se bude pokoušet o patnácté vítězství v řadě v domácím šampionátu.

Na Sardinii se příliš nedařilo Martinu Prokopovi, který se letos objevil v šampionátu podruhé a to s vozem starší generace WRC. V shakedownu položil auto na bok, ale nakonec do soutěže odstartoval. Bohužel však jen do třetí zkoušky. „Při brzdění se ustřihly šrouby na zavěšení pravého předního kola,“ vysvětloval problém.

Do dalšího dění v Itálii se však vrátil, ale měl smůlu. Jednou měnil poškozené kolo na erzetě a v další ho znovu potkal defekt. Soutěž nakonec dokončil na 29. místě. Štěstí v neštěstí měl jeho kolega a spolumajitel česko-norského týmu Onebet Jipocar WRT Mads Ostberg. Krátce po startu do závěrečné zkoušky se „odporoučelo“ pravé zadní kolo fiesty. „Předchozí oprava bohužel nepomohla a kolo nevydrželo první ostřejší brzdění a zatočení,“ vysvětloval Ostberg.

Ztratil 2:22 minuty, ale o sedmé místo na Sardinii naštěstí nepřišel. Je to zatím jeho nejlepší výsledek sezony. V Argentině skončil devátý a v Portugalsku osmý.

Konečné pořadí Rallye Sardinia: 1. Tänak, Järveoja (Est./Ford Fiesta WRC´17) 3:25:15,1; 2. Latvala, Anttila (Fin./Toyota Yaris WRC) +12,3; 3. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyuindai i20 Coupe WRC) +1:07,7; 4. Lappi, Ferm (Fin./Toyota Yaris WRC) +2:12,9; 5. Ogier, Ingrassia (Fr./Ford Fiesta WRC´17) +3:25,3; 6. Hänninen, Lindström (Fin./Toyota Yaris WRC) +3:38,5; 7. Ostberg, Floene (Nor./Ford Fiesta WRC´17) +6:31,8; 8. Mikkelsen, Jaeger (Nor./Citroën C3 WRC) +8:07,8; 9. Camilli, Veillas (Fr./Ford Fiesta R5) +11:15,8; 10. Kopecký, Dresler (ČR/Škoda Fabia R5) +11:21,4 (1. v kategorii WRC2); … 12. Sordó, Marti (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) +17:02,8; 25. Breen, Martin (Irl., Brit./Citroën C3 WRC) +44:10,8,1; 28. Prokop (ČR/Ford Fiesta WRC) +55:27,0.

Průběžné pořadí MS

Pořadí jezdců: 1. Ogier (Fr./Ford Fiesta WRC ´17) 141; 2. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) 123; 3. Tänak (Est./Ford Fiesta WRC ´17) 108; 4. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 107; 5. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) 72;, 6. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC ´17) 53; 7. Breen (Ir./Citroën C3 WRC) 43; 8. Paddon (N. Zél./Hyundia i20 Coupe WRC) 33; 9. Hänninen (Fin./Toyta Yaris WRC) 29; 10. Meeke (Brit./Citroën C3 WRC) 27; 11. Lappi (Fin./Toyota Yaris WRC) 20; 12. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia R5) 16; 13. Ostberg (Nor./Ford Fiesta WRC´17) 13; 14. Lefebvre (Fr./Citroën C3 WRC) 10; 15. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5) 5; 16. Suninen (Fin./Ford Fiesta R5) 5; 17. Tidemand (Švéd./Škoda Fabia R5) 4; 18. Sarrazin (Fr./Hyundai i20 WRC) 2; 19. CAmilli (Fr./Ford Fiesta R5) 2; 20. Bouffier (Fr./Ford Fiesta R5) 1; 20. Rossel (Fr./Citroën DS3) 1.

Pohár konstruktérů: 1. M Sport Ford 234; 2. Hyundai Motorsport 194; 3. Toyota Motorsport 143; 4. Citroën Racing 97.

Statistika sezony – vítězství v rychlostních zkouškách (RZ): Neuville 31; Ogier 14; Tänak 14; Evans 13; Meeke 11; Sordo 9; Latvala 8; Paddon 8; Lappi 6; Ostberg 2; Hänninen 2; Breen 1; Lefebvre 1.

Vedení v soutěži: Neuville 29; Meeke 25; Evans 16; Ogier 14; Tänak 13; Paddon 9; Latvala 8, Hänninen 5; Ostberg 1.

Stupně vítězů: Ogier 5; Neuville 5; Tänak 4; Latvala 3; Sordo 2; Meeke 1; Evans 1.

Uvedené výsledky jsou neoficiální.

Dalším podnikem bude Polská rallye (30. 6.-2. 7.).

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)