Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Poprvé za volantem Renaultu Alaskan. Může být diamantová Navara vůbec jiná?

Jan Mička
Diskuze (29)
Do Slovinska za testováním automobilů skutečně nevyrážíme moc často. Zdejší silnice a hory se však pro jízdu s novým Renaultem Alaskan ukázaly jako naprosto perfektní!

Na zahraničních prezentacích nových automobilů toho v poslední době moc nenajezdíte. Jde-li o crossover, „poflakujete“ se v okolí metropolí, testovací programy bývají krátké a během pár desítek kilometrů jenom těžko najdete nějaká větší negativa toho či onoho auta. Výjimkou bývají první testy pick-upů.

Dodnes si vzpomínám na skvělé zážitky s Nissanem NP300 Navara v Polsku, kolega Jirka Baborský ze Světa motorů dokonce vyrazil s Toyotou Hilux do Namibie, a pozadu nezůstal ani Renault s novým modelem Alaskan. Nemusel jsem přitom cestovat ani moc daleko, stačilo doletět do slovinského hlavního města.

Přiznám se, že se mi okolí Lublaně zprvu moc nelíbilo. Rovinatý terén, nikde nic moc k vidění a po alespoň rozbahněné polňačce ani vidu. Jenže všechno to krásné bylo schováno za mraky a v mlze. Stačilo ujet jenom pár desítek kilometrů a najednou jste si připadali jako na úpatí slavného Transfagarasanu, po pár zatáčkách jste zase byli v rakouských Alpách, lilo jako z konve a každou chvíli se nabízely spousty příležitostí odklonit se od stanovené trasy a zapadnout někam do lesa. Nebylo to ale potřeba, protože organizátoři mysleli úplně na všechno.

Jak jistě sami víte, nový Renault Alaskan tak úplně novým pick-upem není. Až na pár designových změn, zejména pak na přídi s diodovými světlomety typickými pro současné renaulty, jde o Nissan NP300 Navara, ten je ale z mého pohledu tak skvělým vozem, že Renault nemohl šlápnout vedle. Žebřinový rám, možnost táhnout přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny nebo tunové zatížení korby se nemění, a dokonce ani v interiéru se vlastně kromě jiného loga na volantu nic nezměnilo. Plasty tvrdé jako kámen, jak se ostatně na správný pick-up sluší, velmi dobré přední sedačky a nadčasové tvary jsou něčím, co oceníte asi nejvíce. Obzvláště v případě, pokud vůz nebudete brát pouze jako pracovní nástroj, ale i jako stylový módní doplněk.

On jím totiž alaskan ještě nějakou dobu bude. Renault má zatím v plánu nabídnout pouze verzi Double Cab s pěti místy k sezení, levnější užitkový King Cab by měl dorazit někdy později. Měli jsme k dispozici plně vybavené vozy s panoramatickým kamerovým systémem, navigací, koženým čalouněním, vyhřívanými sedadly nebo diodovými předními světlomety, a ano, takto konfigurovaný alaskan skutečně vypadá velmi dobře. Hledání funkčních rozdílů v porovnání s navarou vůbec nemá smysl, našli byste v podstatě jenom jeden – malý tlumič, který jistí relativně těžké víko korby při jeho otevírání. Á propos, otevřené víko unese až 200 kilogramů hmotnosti.

Pohoda na silnici, pohádka v terénu

Stejně jako Nissan Navara se i alaskan nabízí se dvěma verzemi turbodieselu 2.3 dCi. Čtyřválec z dílen Renaultu můžete mít s výkonem 120 kW a točivým momentem 403 N.m, nebo jako v případě našeho testovacího kousku v provedení se 140 kilowatty a 450 newtonmetry. Právě ono je jako jediné možné kombinovat s manuální šestistupňovou i automatickou sedmistupňovou převodovkou s hydrodynamickým měničem momentu, přičemž druhá možnost je z hlediska běžného denního používání, a dokonce i užitečného zatížení, jednoznačně výhodnější (verze a automatem je o 17 kilogramů lehčí, maximální hmotnost 3035 kilogramů se nemění).

Takto konfigurovaný alaskan se na silnici chová téměř jako každé druhé velké SUV, tedy až na řízení s tužším odporem posilovače a delším převodem, kvůli kterému si na kruhových objezdech trochu více zaručkujete. Zadní náprava sice zůstala tuhá, bez ní by se žádný pořádný off-road neobešel, je však podélně vedena soustavou ramen (uložení je pětiprvkové) a hlavně odpružená klasickými vinutými pružinami, které se přece jenom dají naladit lépe a jemněji než obvyklá listová pera. Výsledkem jsou vláčnější pohyby zadní části při přejezdech nerovností, kola se však drží vozovky jako klíště maskáčů víkendového houbaře, alaskan velmi hezky udržuje zvolený směr a překvapivě dobře reaguje na povely řízení.

Za jeden z nejlepších v daném segmentu musím označit i motor. Jistě, chybí mu šmrnc pětiválce Fordu Ranger nebo šestiválce Volkswagenu Amarok, silnější verze se dvěma turbodmychadly má však příjemně plochou momentovou křivku a při běžné jízdě není téměř slyšet, zato zvenku zní chlapácky. Alaskan váží přes dvě tuny a na korbě jsme si vezli 150 kilogramů písku, dálniční rychlost je však na tachometru překvapivě brzy, a když počítáte s mírnou prodlevou jinak velmi měkce řadicího planetového automatu, nemusíte se bát, že zůstanete někde v kopci trčet za loudavým autobusem. Zkrátka řídíte příjemně dynamický pick-up s jízdními vlastnostmi velmi podobnými velkým SUV se stejně skvělou spotřebou. Tohle auto dokáže s naprostým přehledem jezdit za 8,5 l/100 km.

Hlavní rozdíl přichází ve chvíli, kdy sjedete z asfaltové silnice a vydáte se na polňačku či rozbitou štěrkovou silnici. Zatímco s SUV byste mnohdy jeli krokem, abyste si i navzdory dvaceticentimetrové světlé výšce nepolámali ochranné plasty nebo nepoškodili výlisky, ze kterých se dnes žel bohu dělají nápravy, za volantem alaskanu vůbec nic neřešíte a jedete dál. Na takovou cestu jsem hned první den narazil, a co vám budu povídat, jezdil jsem tam a zpátky jako smyslu zbavený, už jenom díky pocitu té naprosté volnosti. Spotřeba samozřejmě vzrostla, ale pouze o půl litru. Jak to ti Francouzi dělají?

Bláto cákalo až na střechu, ale pod koly jako by byly pouze běžné výmoly a nikoliv díry, do kterých byste zapadli až nad kotníky. Drtivou většinu otřesů pohltí poctivý žebřinový rám a vy si užíváte práci všech těch komponentů pracujících někde hluboko pod vámi. A nejvtipnější na tom všem bylo, že jsem jel na běžných silničních Continentalech a stále nebyla potřeba zapínat čtyřkolku, auto si jednoduše poradilo i se strmým lesním stoupáním a efektně zvládalo výjezdy s pohozenou zádí. Jenom se to nesmí přehnat s náklonem, protože si jinak div nezamotáte ruce, abyste odlehčenou záď rychle a efektivně srovnali do latě. Samozřejmě nejde o primární účel pick-upů, ale za tu srandu to fakt stálo!

Video se připravuje ...

Hrbolaté lesní stoupání však bylo pouze slabším odvarem toho, co si pro nás Renault ve Slovinsku připravil následující den. Off-roadová trať ležela jenom pár minut jízdy od hotelu, a protože ji vytrvalý déšť řádně promáčel, o aktivaci čtyřkolky s redukcí a uzamčení zadního diferenciálu nemohlo být pochyb. Klouzalo to příšerně, takže se „zašpérovaný“ podvozek tolik nenamáhal (pokud byste se snažili udělat otočku na asfaltu, patrně roztrhnete diferenciál nebo ukroutíte poloosy) a mně nezbývalo než žasnout, co auto dovede i s běžnými silničními pneumatikami.

V terénním parku jsem si vyzkoušel strmá stoupání i klesání, křížení náprav, ostré přechody s jedním kolem ve vzduchu, brody i boční náklon, přičemž přišel vhod panoramatický kamerový systém s obrazovým výstupem na sedmipalcovém dotykovém displeji infotainmentu. V hlavních disciplínách auto nezaváhalo, na ty bylo díky nájezdovým úhlům 29 a 25 stupňů, jakožto i světlé výšce 223 milimetrů velmi dobře dimenzováno, hluboké blátivé koleje ale byly něco pro mě. Hlavně nezastavit a v případě potřeby na to pořádně šlápnout, byť redukovaný převod žádné razantní zrychlení nedovoluje. Spoléháte na sílu motoru v nízkých otáčkách a koneckonců i na asistenta sjíždění kopců, který povýšil strmá klesání na pouhou rutinu.

Renault, nebo Nissan?

Tohle všechno ale zvládne také Nissan Navara, je tedy Renault Alaskan v něčem lepší? Ne, vůbec v ničem, jsou to naprosto stejná auta a můžeme za to být rádi. V kolektivu kolegů sice tu a tam padla poznámka o zlepšení odhlučnění motoru nebo trochu lepším pohodlí při běžném cestování, moc bych se ale divil, kdyby Renault podnikal nějaké razantnější kroky. Ostatně i diskuse s přítomnými experty automobilky se dříve nebo později přehouply k designu. Pár věcí, podle kterých byste se mohli mezi oběma pick-upy rozhodnout, však existuje.

Tou první jsou samozřejmě ceny, které však české zastoupení automobilky Renault zveřejní až koncem října, kdy alaskan vstoupí na český trh. Dalším vodítkem může být širší dealerská a servisní síť francouzské automobilky (Renault má u nás 63 dealerů, Nissan pouze 24) a koneckonců i osobní sympatie k té či oné značce. No a s trochou nadsázky i individuální potřeba tlumiče víka korby. Není toho moc a alespoň já si osobně myslím, že by mohl alaskan stát nanejvýš tolik co Nissan Navara. Tedy od nějakých 750.000 korun do 1,1 milionu korun v závislosti na výbavě, verzi motoru 2.3 dCi a převodovce. Vyrábí je stejná fabrika (Nissan Barcelona) a jsou to stejná auta, konkrétní odpověď nám ale zatím nikdo nedal.

Řešení pro záchranáře i hasiče

Renault sice zprvu nabídne pouze verzi Double Cab a dá se očekávat, že nepůjde o žádná holátka, díky síti smluvních partnerů však nabídne řešení i pro hasiče, záchranáře, policisty nebo pracovníky nehodové služby. Díky tunové nosnosti korby není problém instalovat ani jeřáb, tak jak to možná znáte například ze servisních Volkswagenů Amarok společnosti ČEZ. V přiložené fotogalerii najdete snímky vybraných přestaveb.

Pro individualisty bude samozřejmě k dispozici i široká nabídky originálního příslušenství řady Leisure & Style, která zahrnuje chromované ochranné rámy pro přední část, zadní část, boky karoserie a samozřejmě i korbu. To kdybyste například chtěli instalovat světelnou rampu. Nechybí ani tažná zařízení, střešní boxy, nosiče kol, pevné (hard top) i shrnovací kryty korby, plastové dno korby odolné proti běžnému poškození, výsuvnou podlahu a tak dále. Každý alaskan v podstatě může být originál.

Renault Alaskan Double Cab - technická data nabízených motorů
Motor 2.3 dCi 160 2.3 dCi 190 2.3 dCi 190
Zdvihový objem [cm3] 2298 2298 2298
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 120/3750 140/3750 140/3750
Točivý moment [N.m/min] 403/1500-2500 450/1500-2500 450/1500-2500
Převodovka 6M 6M 7A
Max. rychlost [km/h] 172 184 183
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,0 10,8 10,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,3 6,3 6,9
Hmotnost [kg] 2075 2103 2086
*ceny budou k dispozici na konci října
Jan Mička
Diskuze (29)
Avatar - aproximus
30. 9. 2017 22:57
Re: nigerijske dopisy plllne diamantu
terrano taky nebylo nějaká hitparáda, ale v terénu umělo :-!
30. 9. 2017 09:24
Re: roztrhnete diferenciál nebo ukroutíte poloosy...
Ale já přece tu otázku času nijak nerozporuju. Jen je mi divné proč by to mělo okamžitě řachnout hned při prvním vjezdu na asfalt, jak píše autor článku. Důvody už jsem napsal
30. 9. 2017 08:36
Re: roztrhnete diferenciál nebo ukroutíte poloosy...
To nemusí být jen na asfaltu. Jak jsem psal, stačí i jiná řidičská chyba a je to.
Osobně jsem se nesetkal s umrtvenim u všech výše jmenovaných. Staci se však pohybovat v off komunitě a uvidíš, jaký díly kdo a proč shání. Některá auta jsou náchylnější, některá odolnější. Ve výsledku ale mají od výrobce naprosto všechna omezení a na zpevněném podkladu prostě špéry ne. Je to jen otázka času, kdy tam něco loupe.
Není mi jasné, co je na tom těžkého pochopit. Není jediný důvod dimenzovat pohon na použití retardem. Přirovnal bych to k řazení bez spojky, jde to, ale při opakování to špajzka odskáče. Proč by měla být pohoná soustava dimenzovana na zasperování na asfaltu, když tam špéry nejsou zapotřebí? To je jak plakat, že mi auto na redukci nejede 130.
Az mi ukážeš auto, který může bez následků jezdit zasperovaný, tak se rád nechám poučit.
30. 9. 2017 08:28
Re: Plusy a mínusy
Si ho pomylíl s tým kosoštvorcom >:D
30. 9. 2017 07:52
Re: roztrhnete diferenciál nebo ukroutíte poloosy...
Mám tomu rozumět že u všech vyjmenovaných značek ses setkal s roztrhaným pohonem kvůli špéře na asfaltu ?