Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Mégane 1,6 16V – Zdařilá inovace

Tomáš Zajíček
Diskuze (15)

I dobré věci jednou zestárnou a potřebují vylepšit. Přestože se Renault Mégane doposud velmi dobře prodával ve všech evropských zemích, tvrdá konkurence v nižší stření třídě nutí výrobce zkracovat inovační cyklus na minimum.

Facelift lze provést v podstatě dvěma způsoby. Buďto pouhou retuší přední a zadní části vozu nebo komplexním způsobem, zahrnujícím, kromě nezbytné úpravy designu karosérie i zvýšení bezpečnosti posádky, instalaci výkonnějších a méně žíznivých motorů, zlepšení jízdních vlastností, atd. Druhou, náročnější cestou se vydal Renault, výsledky prodeje jej však určitě přesvědčí o správnosti této cesty.

Renault investoval do inovace Méganu téměř miliardu francouzských franků a první pozitivní výsledky se ihned dostavily. Příkladem je vynikající výsledek crash-testu NCAP, kde Mégane získal nejlepší hodnocení ve své kategorii. Na tomto výsledku se podílí především zpevněná karosérie, sériová montáž 4 airbagů (2x přední, 2x boční, chránící hrudník i hlavu) a pyrotechnické předpínače pásů s omezovači síly. K tomuto se navíc přidává sériově montovaný protiblokovací systém ABS.

Testovaný automobil byl vybaven prozatím nejsilnějším motorem, který se k Mégane hatchback dodává. Čtyřválec 1,6 s šestnáctiventilovou technikou dává vysoký nejvyšší výkon 79 kW a slušný točivý moment 148 Nm při 3750 ot/min. Chod motoru je kultivovaný, dobře táhne i v nižších otáčkách. Nad pět tisíc otáček poskytuje, kromě slušného výkonu i zajímavý sportovní zvuk. Odhlučnění motoru i kol, při běžné jízdě, patří k lepšímu průměru. Určitou kritiku zaslouží zpřevodování pětky , která při 130 km/h, roztáčí motor na 4000 ot/min! Nepříjemná je také nepřítomnost červeného pole na otáčkoměru.

Až neuvěřitelně zní oficiální hodnota 9,8 s pro zrychlení z klidu na 100 km/h. Pro srovnání VW Golf 1,6/74 kW - 10,9 s, Opel Astra 1,6 16V/74 kW - 11,4 s.

K výborným výkonovým parametrům motoru se navíc přidává i nízká spotřeba. V průběhu testu si totiž Mégane 1,6 16V řekl jen o 7,5 l naturalu na 100 km.

Jízdní vlastnosti jsou především díky samoříditelné zadní nápravě na velmi dobré úrovni, navíc si odpružení zachovává dostatečnou dávku komfortu.

Brzdy byly také inovovány. Kromě již zmíněné sériové montáže ABS se zvětšily také brzdové kotouče vpředu z 238 mm na 280 mm. Tato úprava snížila na minimum vadnutí zahřátých brzd a to z původně nelichotivých 55 m na pouhých 42 m brzdné dráhy ze 100 km/h!

Interiér by se dal nazvat typicky francouzský . Narozdíl od příliš technokratických německých vozů, je interiér Méganu hravý a nenásilný . Bohužel sedačky jsou i nadále příliš měkké. Volant by mohl mít silnější věnec, navíc je skloněn nezvykle nahoru. Příliš nepomůže ani korekce pomocí výškového nastavení volantu.

Za samostatnou zmínku stojí pokročilé funkce stěračů, které se například při zastavení na křižovatce přepnou z trvalého stírání na přerušované. Po rozjezdu se opět vrátí do původního nastavení. Při zařazení zpátečky se pro změnu automaticky otře zadní okno. Nechápu, proč na přelomu tisíciletí, nemají takové jednoduché funkce všechny automobily.

Prostoru na zadních sedadlech není nadbytek, zvláště nad hlavou. Z bezpečnostního hlediska potěší přítomnost tří tříbodových pásů i opěrek hlav.

Renault Mégane se po inovaci stal štikou v rybníce nižší střední třídy. Je skvěle vybaven již v základní výbavě (4x airbag, ABS, el. ovládaná přední okna, imobilizér, dělená sedadla, posilovač řízení, výškově stavitelný volant, centrální zamykání a nárazníky v barvě karosérie) a základní verze 1,4/55 kW je podstatně levnější než německá konkurence - 389.900 Kč. Testovaný 1,6 16V s bohatější výbavou RXE (navíc oproti základu: palubní počítač, mlhovky, výškově stavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, el. nastavitelná a vyhřívaná zrcátka v barvě vozu, dálkové ovládání centrálního zamykání, autorádio s dálkovým ovládáním a metalíza) přijde na 471.900 Kč.

Tomáš Zajíček
Diskuze (15)
Renault Mégane 1,6 16V
Cena základní sestavy 389 900 Kč
Výbava základní sestavy 4x airbag, ABS, el. ovládaná přední okna, imobilizér, dělená sedadla, posilovač řízení, výškově stavitelný volant, centrální zamykání a nárazníky v barvě karosérie Kč
Cena testované sestavy 471 900 Kč
Výbava testované sestavy palubní počítač, mlhovky, výškově stavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, el. nastavitelná a vyhřívaná zrcátka v barvě vozu, dálkové ovládání centrálního zamykání, autorádio s dálkovým ovládáním a metalíza Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 79 / 5750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 148 / 3750 - 3750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.4 / 5.7 / 7
Emise CO2: 165
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 348 / 1210
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1095 / 450
Rozměr pneu: 185
Renault Mégane 1,6 16V
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4129
b) šířka (mm): 1699
c) výška (mm): 1420
d) rozvor (mm): 2580
e) rozchod vpředu (mm): 1450
f) rozchod vzadu (mm): 1422
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
18. 9. 2023 09:13
Milovali sme to auto :)
Takýto 1,6, 16V sme mali doma asi 5 rokov. Kupovali sme ho za smiešnu cenu 12-ročné, volali sme ho Kleofáš. Bol pohodlný, slúžil dobre. Odviezol nás na 9100 km roadtrip po severnej Európe až na nórsky Knivskjeloden (najsevernejší bod pevninskej Európy) a, samozrejme, bezpečne až domov. A to bez poruchy! Pred koncom nás už hneval neustálymi poruchami – všetko inak bežnými (tlmiče, silentbloky, brzdy...) ale bolo toho už potom veľa naraz a povedali sme si dosť :) Nešiel do šrotu, kúpil ho chlapík na opravu a ďalší predaj, motor bol bezchybný... S láskou na nášho Kleofáša spomíname :)
Avatar - Ozzman
18. 9. 2023 06:15
Re: Dodnes jazdia
Protože Renault má špičkovou antikorozní ochranu, pokud nejsou bouchlé, tak víceméně jezdí dodnes, tato první generace už je ale i přes tohle vše stará, ale ty další generace hranatých Meganu, Clií, Lagun, tak tam ty karoserie byly fakt výborné oproti tehdejší konkurenci, hlavně z Německa či od mého oblíbeného Fordu. Navíc v té době, pokud sis koupil benzinovou atmosféru, ty Renault uměl... horší byly některé generace dieslů, přimovstřikový 2.0IDE a také u některých let výroby slavná elektroinstalace, ale to se dá vše opravit, korozi už opravuješ těžko
Avatar - Emel
17. 9. 2023 22:44
Re: Megašrot
Ta původní verze byla taková dost strohá... ne že by to nemělo něco do sebe, ale pak se mi o dost víc líbil facelift... na který pak hezky navázal Megane 1... než to facelift zase zkazil :-)
17. 9. 2023 20:31
Re: Dodnes jazdia
No dobre, ale musíš zohľadniť počet. Áno, Felicie boli najrozšírenejšie, ale už pohnili. Na to, koľko tu bolo Renaultov oproti ním je podľa mňa zaujímavé, že ich ešte toľko jazdí. Ale zas nemôžem ani Škode krivdiť, Octavie a Fabie prvej generácie sú stále dosť rozšírené a to už sú autá, ktoré majú aj 25 rokov.
17. 9. 2023 15:57
Re: Megašrot
R19 si kupil otec jedneho spoluziaka este pred novembrom 89, v tuzexe. Vtedy, v tej zaplave skodoviek 105/120, zigulikov a trabantov, vyzerala 19-tka ako zjavenie z uplne ineho sveta...