Renault Scénic 1.9 dCi - Hýčkatel (11/2003)

Renault Scénic 1.9 dCi - Hýčkatel (11/2003)

 
 

Na nový Scénic se můžeme dívat ze dvou hledisek, přičemž obě dávají vozu dobrou startovací pozici. V první řadě je dobré připomenout, že na rozdíl od konkurence jde už o druhou generaci minivanu, který evropsky průkopnickému Renaultu (vzpomeňme na Espace) přinesl titul Auto roku už v roce 1997.

Na nový Scénic se můžeme dívat ze dvou hledisek, přičemž obě dávají vozu dobrou startovací pozici. V první řadě je dobré připomenout, že na rozdíl od konkurence jde už o druhou generaci minivanu, který evropsky průkopnickému Renaultu (vzpomeňme na Espace) přinesl titul Auto roku už v roce 1997.

Druhým hlediskem ke konstrukční spřízněnost nového Scénicu s velmi ceněnou řadou Mégane II, která znamenala kvalitativní posun o jeden řád především z hlediska jízdních vlastností.

Opa pohledy signalizují, že Scénic vyrostl z dobrých základů. Oproti přece jen kontroverznímu designu hatchbacku je přesto minivan zřetelně uměřenější, oproti své vlastní předchozí generaci působí naopak elegantněji a především dynamičtěji. Fakta napovídají: prodloužený rozvorsnížená výška auto opticky prodloužily, přičemž znatelně narostl zejména podélný vnitřní prostor. Pomohla také důsledně pětimístná koncepce, která umožnila zachovat krátké převisy. Požadavek na přepravu sedmi osob řeší Renault verzí Grand Scénic, který se tak ovšem přibližuje modelu Espace.

Dveře mají dostatečný úhel otevření a sedačky jsou stále příjemně vysoko, takže nastupování je velmi pohodlné. Samotná sedadla oproti předchozí generaci získala na tuhosti, francouzské pohodlí ale stále jejich charakteristice dominuje. Stížnosti na krátký sedák už jsou pomalu evergreenem u všech značek, naopak pochválit musíme opěradla a především opěrky hlavy.

Palubní deskacentrálně umístěným displejem nezapře inspiraci především u modelu Espace. I za prudkého slunce jsou údaje dobře čitelné, kombinace číselného rychloměru a grafického otáčkoměru je z hlediska čitelnosti přijatelná. Volant převzatý z Mégane je oproti předchozí generaci usazen svisleji, a konečně přibyla možnost podélného nastavování. Osobně bych možná preferoval silnější věnec, objektivně ale nelze mít k volantu výhrady, mimo jiné i díky zcela bezproblémově ovládatelnému příplatkovému tempomanu. Soubor ovladačů pod volantem naopak vyžaduje trochu cviku, i po týdnu se nám například stávalo, že jsme si při přepínání směrovek nechtěně zhasli potkávací světla. Praktické umístění řadicí páky na středové konzole je už u minivanů pomalu zákonem, v případě Scénicu se pojí s poměrně přesným řazením, které by si však zasloužilo kratší dráhy. Podobně jako u modelu Vel Satis je k dispozici elektrická samočinná parkovací brzda, která i při intenzivním používání pracovala naprosto spolehlivě.

Hodně výrazný skok prodělala kvalita materiálů použitých v interiéru. Ať již jde o plasty, čalounění či imitaci kovu, nenašli jsme jediný rušivý či lacině působící prvek. O třídu výše než předchozí generace je také nabídka odkládacích prostor, kterých je ve voze co do objemu neuvěřitelných 91 litrů. Schránky najde posádka nejen před spolujezdcem a v bočních dveřích, ale i pod všemi sedadly a na čtyřech místech i pod podlahou! Mezi předními sedadly je pak objemný posunovatelný osvětlený box, který nese i přední loketní opěrky. Naopak zavazadlový prostor se základním objemem 430 litrů patří k průměru třídy. Stejně jako u části konkurence jej lze zvětšovat posouváním, sklápěním či vyjímáním zadních sedadel, jako specialitu pak Renault nabízí zadní plato, které se kromě základní polohy dá umístit i do čtyř dalších a rozdělit zavazadelník i výškově. Zadními dveřmi je do pravidelně členěného prostoru dobrý přístup, na příplatek je k dispozici i samostatně otevíratelné zadní okno. V nejluxusnější verzi výbavy je standardem i karta Keyless Entry, jejíž pomocí se dá vůz odemykat, zamykat i startovat a to vše s kartou v kapse. Ani tato maximálně pohodlná pomůcka při praktickém provozu nezklamala.

Jak již bylo řečeno, místo pro cestující v podélném směru narostlo a v kombinaci s větší vnitřní šířkou tak není problém přepravovat pět osob v přijatelné míře komfortu. V případě potřeby je možno například sklopit opěradlo spolujezdce a zprostředkovat tak zadním pasažérům dokonalý výhled. Testovaný vůz byl osazen příplatkovým dvojitým střešním oknem, jehož přední díl lze odsouvat, nikoli vyklápět. Kromě funkce náporového větrání se nám nejvíce líbil dostatek světla, který v kombinaci s béžovým čalouněním dodával interiéru na lehkosti. Pravý přední stěrač má dvoukloubový mechanismus a plocha předního okna má tak postaráno o téměř dokonalé setření. Naopak zadní krátký stěrač nestačí na široké okno ani zdaleka a podobně jako u Fordu Focus C-Max tak zůstává optimálnímu výhledu dost dlužen.

Nejdražší motorizací je přeplňovaný vznětový čtyřválec 1.9 dCi, který poskytuje maximální výkon 88 kW při 4000 otáčkách. Motor má kultivovaný chod, přičemž jeho doménou je především pružnost. Ani při prudké akceleraci netrhá asfalt, a nároky na razantnější jízdu s ním lze uspokojit jen za cenu velmi častého řazení. Spojení s šestistupňovou manuální převodovkou vyhovuje spíše klidnější jízdě, i když šestý stupeň by mohl být vzhledem k pružnosti motoru ještě těžší. Průměrná spotřeba 5,8 l deklarovaná výrobcem je reálná při opravdu velmi pohodovém stylu jízdy. Nám se během osmi set kilometrů s přibližně 2/3 podílem dálnice a 1/3 městského provozu podařilo dosáhnout průměru 7 litrů/100 km, což považujeme vzhledem k cestovní rychlosti na dálnici za přijatelné. Za daň prostornosti a tuhosti karosérie považujeme velmi omezený prostor kolem motoru všechny provozní náplně lze ale dolévat s dostatečným pohodlím.

Ačkoli se podvozek oproti předchozí generaci podařilo konstruktérům znatelně vylepšit (viz Mégane), stále zůstává charakter vozu lehce nedotáčivý. Mezi plusy pak můžeme počítat znatelně menší naklánění v zatáčkách, účinnější brzdy a směrovou stabilitu. Řízení poskytuje nyní lepší kontakt s vozovkou, účinek posilovače by ale mohl se zvyšující se rychlostí více slábnout.

Nová generace Renaultu Scénic posunula dvě laťky – vzhledem k předchozí generaci automobil vykazuje lepší ovladatelnost, vnitřní uspořádání i komfort. Vzhledem ke konkurenci pak můžeme v oblasti komfortu, odkládacím prostorům a pohodlí mluvit směle o novém etalonu. Jízdní vlastnosti patří nyní ke standardu třídy a také cenová politika není vzhledem k nabízené hodnotě přehnaná. Mezi jinde neviděné klady lze počítat i možnost volby barevné a materiálové konfigurace interiéru.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 734 000 Kč Cena v testované výbavě: 854 000 Kč

Základní výbava:nárazníky v barvě karoserie, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, kožený volant, disky kol z lehké slitiny 16“, ABS + EBV, čelní a boční airbagy vpředu, okenní airbagy vpředu, karta „keyless entry“, dvouose nastavitelný volant, palubní počítač, elektrické ovládání skel předních a zadních dveří, výškově stavitelné sedadlo řidiče, elektricky nastavitelná, vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, manuální klimatizace, čelní mlhové světlomety, automatická parkovací brzda, protisluneční clony na zadních bočních oknech, autorádio 4x15W s přehrávačem kazet, oddělený displej, ovládání pod volantem, posuvný úložný prostor mezi sedadly řidiče a spolujezdce, odkládací prostor pod zadními sedadly, 2x pod podlahou

Výbava testovaného vozu:tempomat s omezovačem rychlosti (+12.000,-), parkovací senzor (+12.000,-), bi-xenonové světlomety s ostřikovači (+31.000,-), automatická klimatizace se snímačem slunečního svitu, pylovým filtrem a reflexivní přední sklo (+14.000,-), elektricky otevíratelné panoramatické střešní okno (+35.000,-), autorádio 4x15W s přehrávačem CD (+4.000,-), metalický lak (+12.000,-)

Neschopnost, sabotáž. Kalousek zostra burcuje TOP 09 k progresu Neschopnost, sabotáž. Kalousek zostra burcuje TOP 09 k progresu

Končící předseda TOP 09 Miroslav Kalousek na sněmu strany…

Aston Martin vstává z mrtvých. Chystá se na burzu a slaví úspěch s novinkami Aston Martin vstává z mrtvých. Chystá se na burzu a slaví úspěch s novinkami

Britský výrobce sportovních vozů Aston Martin se pomalu…

Investice podle církve: katolíci sází na půdu a nemovitosti Investice podle církve: katolíci sází na půdu a nemovitosti

Diecéze římskokatolické církve vloni vydaly téměř…

Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus

Uprostřed druhé světové války vyvinuli v kopřivnické…

 

Štítky Renault Testy MPV

Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1870
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 188
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 5 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 1840
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1505 / 505
Rozměr pneu:205/60 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4259
b) šířka (mm): 1805
c) výška (mm): 1620
d) rozvor (mm): 2685
e) rozchod vpředu (mm): 1506
f) rozchod vzadu (mm): 1506
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1465
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,42
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus

Uprostřed druhé světové války vyvinuli v kopřivnické…

 



Ojetý Renault Scénic II: Hledejte vůz z posledních roků výroby Ojetý Renault Scénic II: Hledejte vůz z posledních roků výroby

Renault Scénic druhé generace (2003 - 2009) úspěšně boří…

Bazar: Renault Scénic/Grand Scénic II – Strasti nadějného syna Bazar: Renault Scénic/Grand Scénic II – Strasti nadějného syna

Následky megalomanie automobilky Renault řešili zákazníci…

 



 
Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Dnes 08:00

Po letech, kdy se oleji viskozitní specifikace SAE 0W-20 jen vyhrožovalo, se staly skutečností. Z továrny s nimi vyjíždějí už i první modely škodovek.




Blesk.cz

Milý Ježíšku, přines BAZUKU, MÍR A SVOBODU, a taky PLEŠTEŠE! Vánoční dopisy dětí vás dostanou

Milý Ježíšku, přines BAZUKU, MÍR A SVOBODU, a taky…

Ježíšek to kolikrát nemá jednoduché a rodiče už vůbec ne! Rozklíčovat přání vašeho potomka, pokud psal vánoční…

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou vždycky na povrch, nebraňte se jim

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou…

Při pohledu zvenčí může Sycamore Glen vypadat jako naprosto obyčejné ospalé maloměsto. Ale za bílými plaňkovými…

 

iSport.cz

Boleslav bez Uhrina. Kouč skončil v nemocnici, pro hráče to byl šok

Boleslav bez Uhrina. Kouč skončil v nemocnici, pro…

Velmi nepříjemná zpráva postihla kabinu Mladé Boleslavi před utkáním na Dukle. Čtvrteční trénink ještě vedl…

Maier se pral s Hollwegem: Koledoval si o to! Pěkný souboj, chválil Američan

Maier se pral s Hollwegem: Koledoval si o to! Pěkný…

Férová „kanadská“ bitka se vším všudy. V extralize se příliš často nevidí, že by hráči shodili rukavice a bili…

 

Reflex.cz

Symfonie chutí jménem torta: Přečká tradiční mexická specialita nájezd fastfoodových řetězců?

Symfonie chutí jménem torta: Přečká tradiční mexická…

Byla jednou jedna houska. Ale nebyla to obyčejná houska, byla to mexická torta.

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle tradice mělo začít s pečením cukroví

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle…

První adventní neděle letos vychází až na 3. 12. Je to den, kdy by hospodyně měly začít péct cukroví. Není třeba…