Renault Scénic 1.9 dCi - Hýčkatel (11/2003)

Renault Scénic 1.9 dCi - Hýčkatel (11/2003)

 
 

Na nový Scénic se můžeme dívat ze dvou hledisek, přičemž obě dávají vozu dobrou startovací pozici. V první řadě je dobré připomenout, že na rozdíl od konkurence jde už o druhou generaci minivanu, který evropsky průkopnickému Renaultu (vzpomeňme na Espace) přinesl titul Auto roku už v roce 1997.

Na nový Scénic se můžeme dívat ze dvou hledisek, přičemž obě dávají vozu dobrou startovací pozici. V první řadě je dobré připomenout, že na rozdíl od konkurence jde už o druhou generaci minivanu, který evropsky průkopnickému Renaultu (vzpomeňme na Espace) přinesl titul Auto roku už v roce 1997.

Druhým hlediskem ke konstrukční spřízněnost nového Scénicu s velmi ceněnou řadou Mégane II, která znamenala kvalitativní posun o jeden řád především z hlediska jízdních vlastností.

Opa pohledy signalizují, že Scénic vyrostl z dobrých základů. Oproti přece jen kontroverznímu designu hatchbacku je přesto minivan zřetelně uměřenější, oproti své vlastní předchozí generaci působí naopak elegantněji a především dynamičtěji. Fakta napovídají: prodloužený rozvorsnížená výška auto opticky prodloužily, přičemž znatelně narostl zejména podélný vnitřní prostor. Pomohla také důsledně pětimístná koncepce, která umožnila zachovat krátké převisy. Požadavek na přepravu sedmi osob řeší Renault verzí Grand Scénic, který se tak ovšem přibližuje modelu Espace.

Dveře mají dostatečný úhel otevření a sedačky jsou stále příjemně vysoko, takže nastupování je velmi pohodlné. Samotná sedadla oproti předchozí generaci získala na tuhosti, francouzské pohodlí ale stále jejich charakteristice dominuje. Stížnosti na krátký sedák už jsou pomalu evergreenem u všech značek, naopak pochválit musíme opěradla a především opěrky hlavy.

Palubní deskacentrálně umístěným displejem nezapře inspiraci především u modelu Espace. I za prudkého slunce jsou údaje dobře čitelné, kombinace číselného rychloměru a grafického otáčkoměru je z hlediska čitelnosti přijatelná. Volant převzatý z Mégane je oproti předchozí generaci usazen svisleji, a konečně přibyla možnost podélného nastavování. Osobně bych možná preferoval silnější věnec, objektivně ale nelze mít k volantu výhrady, mimo jiné i díky zcela bezproblémově ovládatelnému příplatkovému tempomanu. Soubor ovladačů pod volantem naopak vyžaduje trochu cviku, i po týdnu se nám například stávalo, že jsme si při přepínání směrovek nechtěně zhasli potkávací světla. Praktické umístění řadicí páky na středové konzole je už u minivanů pomalu zákonem, v případě Scénicu se pojí s poměrně přesným řazením, které by si však zasloužilo kratší dráhy. Podobně jako u modelu Vel Satis je k dispozici elektrická samočinná parkovací brzda, která i při intenzivním používání pracovala naprosto spolehlivě.

Hodně výrazný skok prodělala kvalita materiálů použitých v interiéru. Ať již jde o plasty, čalounění či imitaci kovu, nenašli jsme jediný rušivý či lacině působící prvek. O třídu výše než předchozí generace je také nabídka odkládacích prostor, kterých je ve voze co do objemu neuvěřitelných 91 litrů. Schránky najde posádka nejen před spolujezdcem a v bočních dveřích, ale i pod všemi sedadly a na čtyřech místech i pod podlahou! Mezi předními sedadly je pak objemný posunovatelný osvětlený box, který nese i přední loketní opěrky. Naopak zavazadlový prostor se základním objemem 430 litrů patří k průměru třídy. Stejně jako u části konkurence jej lze zvětšovat posouváním, sklápěním či vyjímáním zadních sedadel, jako specialitu pak Renault nabízí zadní plato, které se kromě základní polohy dá umístit i do čtyř dalších a rozdělit zavazadelník i výškově. Zadními dveřmi je do pravidelně členěného prostoru dobrý přístup, na příplatek je k dispozici i samostatně otevíratelné zadní okno. V nejluxusnější verzi výbavy je standardem i karta Keyless Entry, jejíž pomocí se dá vůz odemykat, zamykat i startovat a to vše s kartou v kapse. Ani tato maximálně pohodlná pomůcka při praktickém provozu nezklamala.

Jak již bylo řečeno, místo pro cestující v podélném směru narostlo a v kombinaci s větší vnitřní šířkou tak není problém přepravovat pět osob v přijatelné míře komfortu. V případě potřeby je možno například sklopit opěradlo spolujezdce a zprostředkovat tak zadním pasažérům dokonalý výhled. Testovaný vůz byl osazen příplatkovým dvojitým střešním oknem, jehož přední díl lze odsouvat, nikoli vyklápět. Kromě funkce náporového větrání se nám nejvíce líbil dostatek světla, který v kombinaci s béžovým čalouněním dodával interiéru na lehkosti. Pravý přední stěrač má dvoukloubový mechanismus a plocha předního okna má tak postaráno o téměř dokonalé setření. Naopak zadní krátký stěrač nestačí na široké okno ani zdaleka a podobně jako u Fordu Focus C-Max tak zůstává optimálnímu výhledu dost dlužen.

Nejdražší motorizací je přeplňovaný vznětový čtyřválec 1.9 dCi, který poskytuje maximální výkon 88 kW při 4000 otáčkách. Motor má kultivovaný chod, přičemž jeho doménou je především pružnost. Ani při prudké akceleraci netrhá asfalt, a nároky na razantnější jízdu s ním lze uspokojit jen za cenu velmi častého řazení. Spojení s šestistupňovou manuální převodovkou vyhovuje spíše klidnější jízdě, i když šestý stupeň by mohl být vzhledem k pružnosti motoru ještě těžší. Průměrná spotřeba 5,8 l deklarovaná výrobcem je reálná při opravdu velmi pohodovém stylu jízdy. Nám se během osmi set kilometrů s přibližně 2/3 podílem dálnice a 1/3 městského provozu podařilo dosáhnout průměru 7 litrů/100 km, což považujeme vzhledem k cestovní rychlosti na dálnici za přijatelné. Za daň prostornosti a tuhosti karosérie považujeme velmi omezený prostor kolem motoru všechny provozní náplně lze ale dolévat s dostatečným pohodlím.

Ačkoli se podvozek oproti předchozí generaci podařilo konstruktérům znatelně vylepšit (viz Mégane), stále zůstává charakter vozu lehce nedotáčivý. Mezi plusy pak můžeme počítat znatelně menší naklánění v zatáčkách, účinnější brzdy a směrovou stabilitu. Řízení poskytuje nyní lepší kontakt s vozovkou, účinek posilovače by ale mohl se zvyšující se rychlostí více slábnout.

Nová generace Renaultu Scénic posunula dvě laťky – vzhledem k předchozí generaci automobil vykazuje lepší ovladatelnost, vnitřní uspořádání i komfort. Vzhledem ke konkurenci pak můžeme v oblasti komfortu, odkládacím prostorům a pohodlí mluvit směle o novém etalonu. Jízdní vlastnosti patří nyní ke standardu třídy a také cenová politika není vzhledem k nabízené hodnotě přehnaná. Mezi jinde neviděné klady lze počítat i možnost volby barevné a materiálové konfigurace interiéru.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 734 000 Kč Cena v testované výbavě: 854 000 Kč

Základní výbava:nárazníky v barvě karoserie, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, kožený volant, disky kol z lehké slitiny 16“, ABS + EBV, čelní a boční airbagy vpředu, okenní airbagy vpředu, karta „keyless entry“, dvouose nastavitelný volant, palubní počítač, elektrické ovládání skel předních a zadních dveří, výškově stavitelné sedadlo řidiče, elektricky nastavitelná, vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, manuální klimatizace, čelní mlhové světlomety, automatická parkovací brzda, protisluneční clony na zadních bočních oknech, autorádio 4x15W s přehrávačem kazet, oddělený displej, ovládání pod volantem, posuvný úložný prostor mezi sedadly řidiče a spolujezdce, odkládací prostor pod zadními sedadly, 2x pod podlahou

Výbava testovaného vozu:tempomat s omezovačem rychlosti (+12.000,-), parkovací senzor (+12.000,-), bi-xenonové světlomety s ostřikovači (+31.000,-), automatická klimatizace se snímačem slunečního svitu, pylovým filtrem a reflexivní přední sklo (+14.000,-), elektricky otevíratelné panoramatické střešní okno (+35.000,-), autorádio 4x15W s přehrávačem CD (+4.000,-), metalický lak (+12.000,-)

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí

Známe první obrysy rozpočtu na rok 2018, přičemž se žádná…

 

Štítky Renault Testy MPV

Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1870
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 188
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 5 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 1840
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1505 / 505
Rozměr pneu:205/60 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4259
b) šířka (mm): 1805
c) výška (mm): 1620
d) rozvor (mm): 2685
e) rozchod vpředu (mm): 1506
f) rozchod vzadu (mm): 1506
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1465
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,42
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Ojetý Renault Scénic II: Hledejte vůz z posledních roků výroby Ojetý Renault Scénic II: Hledejte vůz z posledních roků výroby

Renault Scénic druhé generace (2003 - 2009) úspěšně boří…

Bazar: Renault Scénic/Grand Scénic II – Strasti nadějného syna Bazar: Renault Scénic/Grand Scénic II – Strasti nadějného syna

Následky megalomanie automobilky Renault řešili zákazníci…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…